Gevallen uit stilstand, piep en weerstand in wiel

Downa

Rookie
17 nov 2017
3
0
Utrecht
Hoi,

Sinds kort mijn eerste motor (Honda NC750 om het op te leren) en blij rond t rijden. Al vaker op dit forum gekeken maar nu pas een goede reden om zelf een account te maken.

Hij staat op straat, en toen ik laatst thuis kwam stond hij opeens anders. Er zat een briefje bij van een lieve meneer van de postbezorging die schreef dat hij omgevallen was en hij hem rechtgezet had (wat een topvent!). Vervelend maar ik zag enkel wat kleine krasjes dus het leek in orde.

Toen ik er gisterenavond mee wilde wegrijden merkte ik een piep en wat weerstand, dus heb ik hem meteen terug gezet.
Net even gekeken in het zonlicht. Als ik met de motor loop (met de motor uit) voel ik op een bepaalde plek een piep en weerstand in het voorwiel. Ik kan niet zien waar.
Als ik de motor op het middenbok zet en het achterwiel draai voel ik geen weerstand maar hoor ik wel een piep. Weer kan ik niks herkennen dat het veroorzaakt.

Technisch weet ik nog bijna niks van motors, maar ik weet ook niet zo goed waar te beginnen. Ik vind het raar dat ik het bij beide wielen meen te horen, dan moet hij wel heel raar gevallen zijn.
Kan het door iets anders komen dan het wiel dat schuurt tegen de motor?
Zijn er voor de hand liggende dingen die ik zelf kan controleren?
Moet ik een prof hiernaar laten kijken?

Als iemand hiermee kan helpen zou ik dat heel erg waarderen!

Bedankt alvast,

Jip
 
Even iemand de motor met het achterwiel naar we grond laten duwen ala hij op de middenbouw staat, dan komt het voorwiel vrij en kun je die eens ronddraaien. Ik gok dat er een remschijf aan de voorkant niet meer helemaal koosjer is.
Zat er een slot op de motor toen hij was omgevallen?
 
Als je de remklauw hard tegen de schijf duwt kan je de zuigers een beetje naar binnen drukken waardoor de schijf wat vrij komt. Op die manier kun je zonder sleutelen uitsluiten of het de schijf is.

En omdat je schrijft dat je niet veel van motoren weet: Als je bovenstaande uitgevoerd hebt en je besluit weer te gaan rijden, knijp je remhendel een aantal keer in tot je weer remdruk hebt. Anders kom je voor heel vervelende verrassingen te staan als je tijdens het rijden wil remmen.

Eigenlijk vind ik dat je er sowieso het beste iemand naar laat kijken als je er nog niet genoeg van weet. Een goede werking van wielen en remmen is te belangrijk.
 
Hey,

Allemaal bedankt voor de snelle antwoorden!

@ Hollender: Ja, die zat erop en ik zal morgen uitproberen wat je zegt.
@HCX, ik zal dit ook doen, en tenzij het super duidelijk is wat mis is een professional laten kijken. Je wilt inderdaad niet spelen met die dingen.

Nogmaals, dank!
 
Hallo, er werd gezegt:

Ik vermoed een kromme schijf.

Testen zoals gezegd hier.

Mag ik vragen hoe dat wordt getest?
Is daar meetapparatuur voor of wordt dat optisch gedaan?
Vr Gr

De simpelste methode is zoals ik hierboven al aangaf, gewoon even het voorwiel van de grond en eens ronddraaien. Als de schijf dan de remblokken aantikt weet je genoeg. Als de afwijking zo klein is dat je het met speciale apparatuur moet nameten zal dat niet de oorzaak zijn van de klachten die jij omschrijft.
 
De simpelste methode is zoals ik hierboven al aangaf, gewoon even het voorwiel van de grond en eens ronddraaien. Als de schijf dan de remblokken aantikt weet je genoeg. Als de afwijking zo klein is dat je het met speciale apparatuur moet nameten zal dat niet de oorzaak zijn van de klachten die jij omschrijft.
Ja, zoiets ja :)

Mddenbok, en leunen op achterkant.
Dan ff zwier aan wiel geven en met je snuffert lekker dicht op de schijven om te bespeuren waar wat loos is.
 
Net eindelijk kunnen kijken met hulp van iemand en het is inderdaad het remblok tegen de schijf, en ik zie niet zelf hoe ik dat makkelijk kan oplossen.
Ga een garage bellen voor een afspraak.

Heel erg bedankt voor de hulp!
 
Ik was pas mijn schijfslot vergeten, de remklauw had een tikje gehad, na een tik terug alles weer goed.
Gelukkig loop ik altijd met de motor aan de hand met uitparkeren. :+

Staat nu zonder schijfslot in de tuin.
 
heeft deze motor wellicht zwevende remschijven (met zogenaamde 'floaters'-> google is je vriend) dan kan het heel goed zijn dat de remschijf wel enigszins opzij gedrukt is maar niet daadwerkelijk krom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan