Gevallen, wat te doen met helm?

Zeebonkje

MF'er
3 dec 2009
36
0
Dordrecht
Vrijdag ochtend probeerde ik de stad uit te rijden, tot er een vrachtwagen voor me remt en z'n stuur omgooit. Hij hobbelt een weg in die hij niet in mag. We hadden net groen dus de hele rij was lekker aan het optrekken..... Ik rem mezelf dus enorm onderuit. Heb gelukkig geen anderen geraakt met m'n glijdende motor.
M'n eerste val, schrok me rot en was/ ben nu vooral kwaad op die chauffeur. Probeer hem aansprakelijk te stellen, maar dat zal ws op niks uitlopen... -O-

Ik ben om m'n linkerkant gevallen, nu dus beurs enzo, en motor mooie glij schade (gelukkig had ik 'n valbeugeltje erop).

De vraag is nu, wat te doen met m'n helm? Ik ben op links gevallen, m'n helm is aan de rechterkant beschadigd. Butsje bij het kinstuk rechts naast het midden en vizier is rechts behoorlijk geschaafd.

Ik denk zelf alleen nieuw vizier, maar hoor anderen die gelijk roepen om nieuwe helm....

Alvast bedankt!
 
Als ie op de straat is geklapt zou ik lekker een nieuwe doen, maar dat heeft geeft wetenschappelijke grond.
 
Ik vrees ook dat de vrachtauto niet aansprakelijk is: voldoende afstand houden en jezelf onderuit remmen doordat je dat niet doet is je eigen verantwoordelijkheid.

Ontopic: hoe krijg je rechts schade aan je helm als je links valt? Rollen?
Vervangen lijkt me het beste, schade aan de buitenkant betekent ook onzichtbare schade aan de binnenkant, m.a.w. de volgende keer dat je de helm nodig hebt, dempt-ie minder goed en heeft je hoofd meer kans op schade.
 
Goed luisteren naar die anderen, zou jammer zijn als je, mocht je nog een keer vallen, geen spijt meer kan hebben van het niet vervangen van je helm..
 
Ik zou hem vervangen, ding heeft zijn werk gedaan... tijd voor een nieuwe.
Het is maar de vraag of ie de volgende keer weer goed een klap op kan vangen.
 

Helemaal precies weet ik het ook niet, maar lag een beetje raar. Met hoofd op rechts en lijf op links... Vandaar ws last van m'n nek
 
Helm zowiezo vervangen... Je kan beter voorkomen dan genezen (mocht dit nog kunnen,...)
Misschien dat je verzekering iets voor je kan doen kwa kosten??
 
Ik vrees ook dat de vrachtauto niet aansprakelijk is: voldoende afstand houden en jezelf onderuit remmen doordat je dat niet doet is je eigen verantwoordelijkheid.

Ontopic: hoe krijg je rechts schade aan je helm als je links valt? Rollen?
Vervangen lijkt me het beste, schade aan de buitenkant betekent ook onzichtbare schade aan de binnenkant, m.a.w. de volgende keer dat je de helm nodig hebt, dempt-ie minder goed en heeft je hoofd meer kans op schade.

Afgelopen vrijdag werd me op het politiebureau ook sterk afgeraden de helm in de toekomst nog te gaan gebruiken na mijn crash, terwijl er op het oog bijna niets aan de hand is. De "impact-zone" kan zijn werk maar één keer goed doen, en daarna moet de
helm als verloren worden beschouwd.
 
Je kan de helm niet meer vertrouwen wbt casco. Je kan hem na laten meten en laten hersstellen, maar dat duurt lang is kostbaar en nog geen garantie.
Dus: gewoon vervangen inderdaad.
 
Ooit hier op MF ergens uitgelegd dat het schuim in de helm indeukt bij een klap. Aan de schaal is dan niets te zien. Dat schuim kan echter maar 1x indeuken, dus vervangen!

Wel balen zeg, hopelijk niet teveel schade aan jij & je motor?
 
Schade lijkt verder mee te vallen. Heb gelukkig een naked, dus geen beschadigde kappen. Heb een ruitje erop, die is geschaafd, en koppelingshendel en valbeugel. En broek kapot (knie) en dus die helm... En spierpijn, niet normaal!
Net mail terug van verzekering, ze gaan ermee aan de gang. Hoop gedoe allemaal zeg!
 
Ik zou m niet meteen vervangen, als ik het zo begrijp dan ben je met een lage snelheid gevallen en dat kan nooit hard gegaan zijn dus.

Als je alle 'helm verkopers' hierboven moet geloven deukt het schuim al in als je de helm iets te hard over je hooft trekt en kun je de helm dus maar 1x gebruiken _O-

zo'n vaart zal het niet lopen gelukkig, mits je bij een langzame snelheid gevallen bent ;)
 
Ik zou m niet meteen vervangen, als ik het zo begrijp dan ben je met een lage snelheid gevallen en dat kan nooit hard gegaan zijn dus.
Je horizontale snelheid doet er niet al te veel toe denk ik. Als je met 100 km/uur valt, en je gaat met je hoofd ergens tegenaan, dan ben je sowieso dood, helm of geen helm.
Het lijkt me dat het meer gaat om dat je naar beneden valt, en dat gaat altijd wel ongeveer even snel, of je nou 50 of 100 reed.
 
Dit vond ik op het web:

Onzichtbare schade:

Na een val met de helm deukt de binnenschaal in en dit hersteld zich niet. Vaak zie je aan de buitenkant niks van. Dit kan zelfs al gebeuren als je de helm uit je handen laat vallen.

Op tijd vervangen:

Een helm die bij een valpartij is gedragen moet altijd worden vervangen ook al lijkt er op het oog niks mis mee te zijn.

link naar het artikel: klik
 
Vrijdag ochtend probeerde ik de stad uit te rijden, tot er een vrachtwagen voor me remt en z'n stuur omgooit. Hij hobbelt een weg in die hij niet in mag. We hadden net groen dus de hele rij was lekker aan het optrekken..... Ik rem mezelf dus enorm onderuit. Heb gelukkig geen anderen geraakt met m'n glijdende motor.
M'n eerste val, schrok me rot en was/ ben nu vooral kwaad op die chauffeur. Probeer hem aansprakelijk te stellen, maar dat zal ws op niks uitlopen... -O-

Ik ben om m'n linkerkant gevallen, nu dus beurs enzo, en motor mooie glij schade (gelukkig had ik 'n valbeugeltje erop).

De vraag is nu, wat te doen met m'n helm? Ik ben op links gevallen, m'n helm is aan de rechterkant beschadigd. Butsje bij het kinstuk rechts naast het midden en vizier is rechts behoorlijk geschaafd.

Ik denk zelf alleen nieuw vizier, maar hoor anderen die gelijk roepen om nieuwe helm....

Alvast bedankt!

Gossie zeg dat is erg vervelend om mee te maken.
Hopenlijk gaat de nekpijn pijn snel weer over en anders gewoon toch ff laten nakijken je weet maar nooit en wat iedereen al zegt: je helm gewoon vervangen al kost dat ook weer een hoop euro's maar je hoofd is wel weer 100% veilig in je nieuwe helm en je bent verzekerings technisch ook weer goed verzekerd!.
Heel veel sterkte en beterschap :Y :W
 
Vrijdag ochtend probeerde ik de stad uit te rijden, tot er een vrachtwagen voor me remt en z'n stuur omgooit. Hij hobbelt een weg in die hij niet in mag. We hadden net groen dus de hele rij was lekker aan het optrekken..... Ik rem mezelf dus enorm onderuit. Heb gelukkig geen anderen geraakt met m'n glijdende motor.
M'n eerste val, schrok me rot en was/ ben nu vooral kwaad op die chauffeur. Probeer hem aansprakelijk te stellen, maar dat zal ws op niks uitlopen..

Waarom ben je kwaad op die chauffeur ? Je zou juist kwaad op jezelf moeten zijn. JIJ hebt geen afstand gehouden anders had je tijdig kunnen stoppen.
Je moet ook met dit soort acties van overige weggebruikers rekening houden. Houd er rekening mee dat iemand voor je plotseling hard kan remmen en zijn stuur kan omgooien.
Dan kun je gewoon op tijd stoppen.
 
Na een val met de helm deukt de binnenschaal in en dit hersteld zich niet. Vaak zie je aan de buitenkant niks van. Dit kan zelfs al gebeuren als je de helm uit je handen laat vallen.

Grote onzin.
Een helm die je uit je handen laat vallen kun je gerust weer op om mee te gaan rijden. Niets mee aan de hand.

Laat je niks wijs maken.
 
Laatst bewerkt:
zou ik je helm mogen hebben als je hem wegdoet?
kan hem als reserve gebruiken voor als een keer iemand mee achterop wil.
 
Waarom ben je kwaad op die chauffeur ? Je zou juist kwaad op jezelf moeten zijn. JIJ hebt geen afstand gehouden anders had je tijdig kunnen stoppen.
Je moet ook met dit soort acties van overige weggebruikers rekening houden. Houd er rekening mee dat iemand voor je plotseling hard kan remmen en zijn stuur kan omgooien.
Dan kun je gewoon op tijd stoppen.
Jij hebt in elk mogelijke situatie op de weg altijd genoeg ruimte/afstand om een ongeluk te voorkomen? Ga toch weg man. Dat is onmogelijk in het Nederlandse verkeer.
 
Grote onzin.
Een helm die je uit je handen laat vallen kun je gerust weer op om mee te gaan rijden. Niets mee aan de hand.

Laat je niks wijs maken.

Laten vallen uit je handen en onderuit gaan met je helm op,zijn twee verschillende dingen.

Wat je zegt dat is pas onzin.
 
Grote onzin.
Een helm die je uit je handen laat vallen kun je gerust weer op om mee te gaan rijden. Niets mee aan de hand.

Laat je niks wijs maken.

Jij hebt m even niet door. Het verschil zit m er in dat er nu een hoofd in zat. Helmen vermits voorzien van een hoofd, zijn echt maar voor eenmalig gebruik. Als je hem uit je handen laat vallen is er meestal geen schade aan de binnen laag. Als het piepschuim dat de energie moet absorberen is ingedeukt, dan wordt die energie volgende keer naar je hoofd doorgeleid. Je kan er natuurlijk mee door blijven rijden. Ik zeg alleen Darwin zal dan toeslaan.
MM genuanceerder ik las je opmerking niet volledig. Ik denk dat we het wel eens zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan