Gevallen, wat te doen met helm?

tja... tis maar net wat en wie je wilt geloven.
wat voor merk en type is het? Shoei en arai kan je geloof ik nog wel laten controleren, arai zeker.
Je kan het nl voelen aan de binnenschaal als die een klap heeft gehad. Dan voel het piepschuim wat sompig aan. Vizier is te vervangen en als er niet al te dikke butsen in het kinstuk zitten en het piepschuim (polystyreen dus je binnenschaal) niet echt sompig is of scheuren vertoont vraag ik me af of het zo heel veel kwaad kan.

Nogmaals, echte zekerheid heb je niet alleen als je vervangt maar misschien is op laten sturen en controleren een geschikte oplossing? ff informeren bij een dealer.

(ik heb helmen gezien goedgekeurd door arai waar je op het eerste gezicht over zou twijfelen of je er nog mee had willen rijden. maar dan is er dus weinig aan de hand met de schalen alleen met de lak)
 
Jij hebt in elk mogelijke situatie op de weg altijd genoeg ruimte/afstand om een ongeluk te voorkomen? Ga toch weg man. Dat is onmogelijk in het Nederlandse verkeer.

@Makrolon:
Ik denk toch dat jij eens opnieuw je rijlessen moet gaan nemen. Je hoort een dermate afstand te houden dat je op tijd kunt stoppen, ongeacht wat je voorganger doet !
En dat is echt niet moeilijk, gewoon afstand houden. PUNT.

Dus kom niet met een slap excuus en leg niet het probleem bij het verkeer in Nederland.
Ga mij nou niet vertellen dat er iets onmogelijk is in het Nederlands verkeer.
Dat doet er helemaal niet toe. Al rijdt je in Australië of Vietnam;

Je hoort nu eenmaal rekening met dit soort dingen te houden anders rijd je niet veilig genoeg voor jezelf.
Ruimte om je heen houden als je op de motor rijd is regel nr. 1 !!!! Vergeet dat never nooit !!!
 
Laatst bewerkt:
Je wilt natuurlijk horen dat je je helm wel weer kan gebruiken...
Helaas is je helm denk ik afgeschreven. Neem je veiligheid voor alles en koop een nieuwe.

Suc6 ermee.
 
Ik zou ém houden, niks mis mee joh.

Nee serieus, jij weet hoe je bent gevallen, misschien heeft je hoofd het asfalt amper geraakt behalve een laatste stukje en is het vergelijkbaar met een halve meter val. Dan hoef je hem echt niet te vervangen.

Ik snap niet hoe wij ooit een oordeel anders het veilige 'na een val altijd vervangen' advies kunnen geven. Daarom staat dat advies ook altijd op elke website, het enige juiste advies als je niks van de situatie afweet.
 
Ik heb mijn helm een keer uit zijn hoes, en een keer van de tank laten vallen.

Omdat het toch geld is, heb ik het zeer onwetenschappelijk opgelost.
Het probleem zit hem in eventuele scheurtjes in de binnenlaag. Dus ik heb er rondom op geklopt. Na de eerste keer klonk het overal hetzelfde. Na de tweede keer klonk het anders precies op de plek waar hij op gevallen was. Toen heb ik maar een nieuwe gekocht.
 
Ik zou ém houden, niks mis mee joh.
Nee serieus, jij weet hoe je bent gevallen, misschien heeft je hoofd het asfalt amper geraakt behalve een laatste stukje en is het vergelijkbaar met een halve meter val. Dan hoef je hem echt niet te vervangen.
Ik snap niet hoe wij ooit een oordeel anders het veilige 'na een val altijd vervangen' advies kunnen geven. Daarom staat dat advies ook altijd op elke website, het enige juiste advies als je niks van de situatie afweet.

Nee dus. Lees je eens goed in als je een advies geeft, om te voorkomen dat je anderen verkeerde raad geeft.
Als je hoofd in die helm zat bij de val, is de optredende vertraging ruim voldoende om de schuimlaag in te drukken. Die schuimlaag is wat je grijze massa wérkelijk beschermt tegen de G-krachten die optreden bij een klapper. Een centimetertje schuim om tientallen G's te dempen is al verhipte weinig. Is die schuimlaag één keer ingedrukt, hoe weinig dan ook, dan werkt ie niet meer zoals bedoeld.
De buitenschaal dient, itt. wat veel mensen denken, alleen om de binnenhelm en je hoofd tegen mogelijk ander letsel te beschermen. Een onbeschadigde of licht beschadigde schaal zegt dus erg weinig over het vermogen van de helm je de volgende keer ook voldoende te beschermen.
En ja, het is een hoop geld, zeker als je een dure helm hebt. Maar is 500 of meer Eurootjes in je zak houden écht het risico bij de volgende klapper waard?

Overigens: mensen die nog precies weten hóe ze zijn gevallen en wat ze wel of niet hebben geraakt met de helm bij een aanrijding zijn zeldzaam.......
De krassen bij TS z'n helm geven al aan dat de helm in aanraking moet zijn gekomen met de grond. In dat geval is er weinig ruimte voor twijfel.
 
Ik heb mijn helm een keer uit zijn hoes, en een keer van de tank laten vallen.

Omdat het toch geld is, heb ik het zeer onwetenschappelijk opgelost.
Het probleem zit hem in eventuele scheurtjes in de binnenlaag. Dus ik heb er rondom op geklopt. Na de eerste keer klonk het overal hetzelfde. Na de tweede keer klonk het anders precies op de plek waar hij op gevallen was. Toen heb ik maar een nieuwe gekocht.
Dit doet me ergens aan denken: er zijn hier op MF ongetwijfeld genoeg mensen met afgeschreven helmen... Het lijkt me leuk (niet wetenschappelijk, wel interessant en vermakelijk) om daarmee eens daadwerkelijk wat praktijktesten te doen: laat hem een meter vallen, zaag hem doormidden, en kijk wat voor schade er daadwerkelijk binnenin is ontstaan.
Hetzelfde voor TS: zaag je helm doormidden, weet je meteen of-ie echt schade had, en hoef je meteen niet meer te twijfelen of je wel een nieuwe moet kopen.
 
Nog maar even een artikeltje van het internet met een foto van de opbouw van een helm:

klik

Ook hier staat weer dat na het laten vallen van een helm er dingen binnen in kapot kunnen gaan.

Even voordat ik weer afgeblaft word dit is gewoon wat ik op internet tegenkom. Het hoeft niet altijd
waar te zijn maar oordeel zelf ;)
 
Laatst bewerkt:
Nee dus. Lees je eens goed in als je een advies geeft, om te voorkomen dat je anderen verkeerde raad geeft.
Als je hoofd in die helm zat bij de val, is de optredende vertraging ruim voldoende om de schuimlaag in te drukken. Die schuimlaag is wat je grijze massa wérkelijk beschermt tegen de G-krachten die optreden bij een klapper. Een centimetertje schuim om tientallen G's te dempen is al verhipte weinig. Is die schuimlaag één keer ingedrukt, hoe weinig dan ook, dan werkt ie niet meer zoals bedoeld.
De buitenschaal dient, itt. wat veel mensen denken, alleen om de binnenhelm en je hoofd tegen mogelijk ander letsel te beschermen. Een onbeschadigde of licht beschadigde schaal zegt dus erg weinig over het vermogen van de helm je de volgende keer ook voldoende te beschermen.
En ja, het is een hoop geld, zeker als je een dure helm hebt. Maar is 500 of meer Eurootjes in je zak houden écht het risico bij de volgende klapper waard?
Ja, dit wist ik allemaal al, dus dat inlezen sla ik over, ik snap niet wat dat met mijn punt te maken heeft?

Ik zeg dat als je helm een halve meter valt je geen nieuwe hoeft te kopen, want dat schuim wat je hoofd ook met bijv 150km/h moet beschermen deukt niet zo snel in als de meeste mensen, fabrikanten en winkels je doen geloven, heus niet bij een halve meter vanuit stilstand. Dus vandaar mijn oproep aan TS, ga na hoe hard die helm is neergekomen, en als je dat niet weet (wat meestal het geval zal zijn ja) dan best vervangen.
 
Ik zeg dat als je helm een halve meter valt je geen nieuwe hoeft te kopen, want dat schuim wat je hoofd ook met bijv 150km/h moet beschermen deukt niet zo snel in als de meeste mensen, fabrikanten en winkels je doen geloven, heus niet bij een halve meter vanuit stilstand. Dus vandaar mijn oproep aan TS, ga na hoe hard die helm is neergekomen, en als je dat niet weet (wat meestal het geval zal zijn ja) dan best vervangen.
Bij 150 km/h heb je het over schuiven, niet over botsen. Frontaal is 30 km/h al dodelijk, daar helpt die 2 cm kreukelzone in de helm niet voor, je hersenen plakken dan simpelweg tegen 1 kant van je schedel...
 
Bij 150 km/h heb je het over schuiven, niet over botsen. Frontaal is 30 km/h al dodelijk, daar helpt die 2 cm kreukelzone in de helm niet voor, je hersenen plakken dan simpelweg tegen 1 kant van je schedel...
Te veel films gezien? Laatst met ruim 30 vol met m'n kop tegen een boom geknald op m'n mountainbike, met helm. Beetje duizelig maar gelijk weer doorgereden.

En met een schuiver knal je toch ook met je kop tegen de grond, waarna je vervolgens doorschuift.

Sowieso is er niks zo veranderlijk als een botsing, je kan met 20km/h dodelijk vallen en met 200km/h een val maken en niks hebben.
 
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik moet gewoon het zekere voor het onzekere nemen en een nieuwe gaan aanschaffen.

Overigens in het TS HAAR helm ;-)

Over het afstand houden ga ik niet in discussie, zoiets gebeurd in secondenwerk......
 
idd die helm een
1233156984673.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan