Gevoel van een wegglijdend voorwiel

Slecht te zien op een foto. Beter kun je even je hand over de bolling van je band halen en voelen of die gelijkmatig is. Als er in het rood gemarkeerde gebied een : "kuil" in het loopvlak zit die eindigt in een "rand" in het blauw-gemarkeerde dan is dat cupping.
Bekijk bijlage 1622497
Vroeger hadden Bridgestone-voorbanden wel een verhoogde gevoeligheid daarvoor door de constructie hoe dat met een BT23 zit weet ik niet. die heb ik nog nooit gebruikt.

Overigens stapt een gecupte voorband zelden echt opzij, maar als rijder ervaar je dat gevoel wel.....
Nee. Lees hier. Oorzaken Cuppen
 
Jou band is verkeerd gemonteerd!
V- vorm altijd in de rijrichting monteren.
Draairichting is dus verkeerd!

Zie ze geregeld met verkeerd gemonteerde banden.

Onzin.

Karkasopbouw bepaalt de draairichting. Dat kan je alleen zien aan de pijl van de fabrikant. Daarom staat hij er dus ook op, anders zou die overbodig zijn.

Jij denkt blijkbaar dat profiel een bepaalde richting op staat wegens, laat me raden, regenwaterafvoer.
Grootste mythe in de bandenwereld.
Profiel is grotendeels cosmetisch bij een motorband.

Kan trouwens best zijn dat deze band verkeerd gemonteerd is hoor, maar dat kan jij dus niet zien aan het profiel
 
Jij mag vinden wat je vind.
Misschien dan handig als je het wetenschappeljjk onderbouwd dan op aannames afgaan wat rond getoeterd word.
Bij mij komt er geen band op die water ophoopt onder het wiel.
Te veel ongelukken mee gezien. aod
Pijl had ik niet gezien op de foto.
 
Ik vind niks, ik presenteer een feit. Als die onjuist is volgens jou, kom jij maar met argumenten. Anders graag dan 'heb ik zelf gezien'... Slapste argument van iemand die notabene een ander om argumenten vraagt 8)7


Ik geloof niet dat jij ongelukken hebt gezien waarvan de oorzaak was 'profiel in de verkeerde richting'. Dat je jezelf daar wel van hebt overtuigd, jouw gebrek 🤷‍♂️

Ik vind het nodig om jouw fout de wereld uit te helpen.

Hoofdreden van profiel an sich is beweging in het rubber te krijgen, = warmte, = grip
Hoofdreden van de vorm/uiterlijk van profiel, is vooral cosmetisch.

Als je argumenten wil, ga je zelf maar zoeken. Heb niet het gevoel dat je je laat overtuigen, immers zelf gezien toch?!
 
Jou band is verkeerd gemonteerd!
V- vorm altijd in de rijrichting monteren.

Het gekke is dat bij voorbanden meestal de V richting andersom wijst

Draairichting is dus verkeerd!

Zie ze geregeld met verkeerd gemonteerde banden.

🤷‍♂️ beetje onwaarschijnlijk, ga je motorzaken af om buiten de pijlen te controleren?

Jij mag vinden wat je vind.
Misschien dan handig als je het wetenschappeljjk onderbouwd dan op aannames afgaan wat rond getoeterd word.
Bij mij komt er geen band op die water ophoopt onder het wiel.

Dan kan je monteren wat je wil want die bestaan niet

Te veel ongelukken mee gezien. aod

jij weet dat een ongeluk, als je dat uberhaupt al eens tegenkomt, en in de regen, dat dat veroorzaakt wordt door een verkeerd gemonteerde band.

Je zou met je rijke fantasie kinderboeken moeten gaan schrijven, die pruimen nog alles...


Ik ga even niet uitleggen wat de weg en band zien met omgekeerde pijlvorm als je in een bocht hangt.
 
Het gekke is dat bij voorbanden meestal de V richting andersom wijst



🤷‍♂️ beetje onwaarschijnlijk, ga je motorzaken af om buiten de pijlen te controleren?



Dan kan je monteren wat je wil want die bestaan niet



jij weet dat een ongeluk, als je dat uberhaupt al eens tegenkomt, en in de regen, dat dat veroorzaakt wordt door een verkeerd gemonteerde band.

Je zou met je rijke fantasie kinderboeken moeten gaan schrijven, die pruimen nog alles...


Ik ga even niet uitleggen wat de weg en band zien met omgekeerde pijlvorm als je in een bocht hangt.

Vanmiddag op tv nog gezien dat men met een slick zowel voor als achter nog ruim 300km/u kan rijden op kletsnat asfalt en dan ook nog heel stevig remmen.
Het was een beetje onvoorspelbaar weer op het circuit van lemans tijdens de diverse trainingen
 
Bij de achterband op dit plaatje, de rechtse, zie je aan de zijkant de draairichting aangegeven, de groeven zouden maximaal water verzamelen
Toch ga ik er even vanuit dat ze bij de fabriek wel weten waar ze mee bezig zijn

Maar weest niet bevreesd, op het rechte eind hebben die groeven helemaal totaal geen functie, in een bocht verandert alles...



1621112762509.png
 
@Rob RD , help me even, ik zie die pijl niet... (gaat me ff om het plaatje, die discussie over profiel richting is wmbt overbodig😀)
 
Ik vind vaak dat je gelijk hebt, maar denk in dit geval niet... (gaat alleen om dit specifieke plaatje-)
 
Ik vind vaak dat je gelijk hebt, maar denk in dit geval niet... (gaat alleen om dit specifieke plaatje-)
Kan best, maar bekijk het kritisch. Als je met deze band in een bocht hangt wordt het water afgevoerd naar het midden van de band, onder de motor door de vrijheid in. moeilijk om er een voorstelling van te maken, en nogmaals ik kan dit verkeerd hebben. ga je het afvoeren naar de voor het gevoel de meest logische zijde namelijk naar links in een linkerbocht en naar rechts in een rechterbocht blijf je je water tegenkomen omdat het naar voor wil spatten...
help @Super Blackbird
 
De 'pijlvorm' in het profiel is ook vaak andersom bij voor- en achterband, omdat de krachten de andere kant op werken.
Accelereren vs remmen.
Als het profiel dan 'de verkeerde kant' op staat, kan je cuppen in de hand werken (niet per se) of misschien zelfs een trilling ervaren. Dit laatste heb ik echter niet vaak gehoord om er zeker van te zijn.

Tis in ieder geval niet voor de regenafvoer.

Er zijn zelfs regenbanden uit de racerij die helemaal geen richting in het profiel hebben wat dat betreft:


 
Nuance:

Profiel helpt op hoge snelheid (denk aan 200+) wel bij regenwaterafvoer op een motor, het uiterlijk ervan doet er niet toe.

Neem de hele conti road- en sport attack 1 & 2.
Als die niet zo ontworpen zijn voor marketing redenen, met hun kekke 180 graden draaieffect in dezelfde profielstreep 😎

 
Jij mag vinden wat je vind.
Misschien dan handig als je het wetenschappeljjk onderbouwd dan op aannames afgaan wat rond getoeterd word.
Bij mij komt er geen band op die water ophoopt onder het wiel.
Te veel ongelukken mee gezien. aod
Pijl had ik niet gezien op de foto.
dat is 16 jaar geleden al besproken

 
Nou nou, archiefmeester...
Er is welgeteld 1 inhoudelijke (uitleg) reactie in dat topic gegeven.

Om het onderwerp daarmee al 'besproken' te noemen en naar dat topic als 'bron' te verwijzen...
 
Voorheen maakte ik dit met de V-Max (18 inch 110 voorwiel, 15 inch 150 achterwiel) vaker mee. Dat was dan wel op de originele Bridgestone Exedra G535 banden . Sinds ik geswitched ben naar de Avon AM26 voorband en AM42 achterband is mij dit nooit meer overkomen. Het ding plakt op de weg bij alle weersomstandigheden en snelheden....

Overigens let op rotondes altijd extra op, waar ik mijn motor naartoe stuur.
Zeker als er een tankstation in de buurt is. Zo heb ik al heel vaak een dieselspoor van een overvol getankte vrachtwagen kunnen ontwijken.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan