A
Anoniempje177
Guest
Ik heb ooit zo een gebuur gehad die met valse plaat rondreed, dus geen inschrijving en ook geen verzekering.Dat is pas echt een slecht idee.
Bewust je originele kenteken verwijderen en er iets anders monteren, dan bega je geen overtreding maar een misdrijf.
Dat excuus gaat anyway niet op. Jou angst iets te verliezen heft geen wettelijke verplichtingen op.
Hij reed ook wild, dus trok sowieso aandacht.
Maar de grootste idioterie dat hij deed, was een letter-cijfer combi toepassen die op dat moment gewoon nog NIET kon bestaan.
Even wat gezeur over Belgische combinaties om duidelijkheid te brengen:
Lang geleden bestond een Belgische plaat uit 5 karakters,
Old timers door een O.
Aanhangwagens door een U.
Taxi's door een T.
Motoren door een M.
Later werden alle nummerplaten gevormd uit 3 letter en 3 cijfers (de laatste reeksen waren omgekeerd, maar werden snel vervangen door Europese platen). De "categorieletters" werden echter enkel gebruikt in die specifieke categorieën.
Bij de combinaties voor motoren en aanhangwagens raakte de mogelijkheden echter op, en bij aanhangwagens werd na de U verder gewerkt met de Q.
Bij motoren werd na de M verder gewerkt met de W.
Toen kwamen ze met Europese platen af, die niet veel verschilde van de Belgishe, alleen werden ze dus op EU formaat, met links de blauwe rechthoek, en de karakters werden donker rood ipv vuurrood.
Het systeem van 3 letters en 3 cijfers werd behouden, maar voorafgegaan door een zogenaamd "index-cijfer".
Dus als in 1-ABC-123.
Bij motoren werd dat dan 1-MAB-123, aanhangwagens, 1-QAB-123 (de U werd overgeslagen), old timers 1-OAB-123, taxi's 1-TXA-123, 1-TXL-123 en 1-TXR-123.
Nu had die buur niet beter gevonden dan in het "nieuwe systeem" een namaak nummerplaat te maken met een combinatie die begon als 1-WAB-123. En dat terwijl in de nieuwe Europese platen nog lang niet met de W begonnen werd, omdat hier terug de M gebruikt werd in tegenstelling tot de aanhangers waar men de U dus overgeslaan heeft.
Heeft hij maanden mee rondgereden, maar op een dag zag ik die in de regio Leuven aan de kant staan met een ketting errond, en een plaatje van de politie erbij. De dag erna was die motor weg, en ik heb die motor nooit meer terug gezien, ook niet bij mijn buur, dus wellicht opgehaald door de politie, en nooit gevonden van wie die is. Mijn buur reed later wel met een motorscooter (125cc), met wel een officiele nummerplaat ...
Die specifieke categorieletters zijn later verplaatst naar de plaats van het zogenaamde index cijfer. Dus nu beginnen motorplaten als M-ABC-123, old timer platen als O-ABC-123, enz ...
* Hmm, nader onderzoek heeft me geleerd dat ik hier ergens fout zit. Maar dat van de voorbehouden categorieletters klop wel.
Laatst bewerkt door een moderator: