Gevolgen klooien met kenteken

Dat is pas echt een slecht idee.
Bewust je originele kenteken verwijderen en er iets anders monteren, dan bega je geen overtreding maar een misdrijf.

Dat excuus gaat anyway niet op. Jou angst iets te verliezen heft geen wettelijke verplichtingen op.
Ik heb ooit zo een gebuur gehad die met valse plaat rondreed, dus geen inschrijving en ook geen verzekering.
Hij reed ook wild, dus trok sowieso aandacht.
Maar de grootste idioterie dat hij deed, was een letter-cijfer combi toepassen die op dat moment gewoon nog NIET kon bestaan.

Even wat gezeur over Belgische combinaties om duidelijkheid te brengen:
Lang geleden bestond een Belgische plaat uit 5 karakters, de laatste reeksen waren 2 letters, een puntje, en dan 3 cijfers *. Bij speciale categorieën voorafgaand door een extra letter.
Old timers door een O.
Aanhangwagens door een U.
Taxi's door een T.
Motoren door een M.
Later werden alle nummerplaten gevormd uit 3 letter en 3 cijfers (de laatste reeksen waren omgekeerd, maar werden snel vervangen door Europese platen). De "categorieletters" werden echter enkel gebruikt in die specifieke categorieën.

Bij de combinaties voor motoren en aanhangwagens raakte de mogelijkheden echter op, en bij aanhangwagens werd na de U verder gewerkt met de Q.
Bij motoren werd na de M verder gewerkt met de W.

Toen kwamen ze met Europese platen af, die niet veel verschilde van de Belgishe, alleen werden ze dus op EU formaat, met links de blauwe rechthoek, en de karakters werden donker rood ipv vuurrood.
Het systeem van 3 letters en 3 cijfers werd behouden, maar voorafgegaan door een zogenaamd "index-cijfer".
Dus als in 1-ABC-123.
Bij motoren werd dat dan 1-MAB-123, aanhangwagens, 1-QAB-123 (de U werd overgeslagen), old timers 1-OAB-123, taxi's 1-TXA-123, 1-TXL-123 en 1-TXR-123.

Nu had die buur niet beter gevonden dan in het "nieuwe systeem" een namaak nummerplaat te maken met een combinatie die begon als 1-WAB-123. En dat terwijl in de nieuwe Europese platen nog lang niet met de W begonnen werd, omdat hier terug de M gebruikt werd in tegenstelling tot de aanhangers waar men de U dus overgeslaan heeft.

Heeft hij maanden mee rondgereden, maar op een dag zag ik die in de regio Leuven aan de kant staan met een ketting errond, en een plaatje van de politie erbij. De dag erna was die motor weg, en ik heb die motor nooit meer terug gezien, ook niet bij mijn buur, dus wellicht opgehaald door de politie, en nooit gevonden van wie die is. Mijn buur reed later wel met een motorscooter (125cc), met wel een officiele nummerplaat ...

Die specifieke categorieletters zijn later verplaatst naar de plaats van het zogenaamde index cijfer. Dus nu beginnen motorplaten als M-ABC-123, old timer platen als O-ABC-123, enz ...


* Hmm, nader onderzoek heeft me geleerd dat ik hier ergens fout zit. Maar dat van de voorbehouden categorieletters klop wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu wat specifieker op het topic inspelen:

Je kan in België best een "beetje" klooien met je plaat, zolang het maar vlot leesbaar blijft.

Beetje schuiner dan origineel? kan.
Beetje onderin wegmoffelen? Kan, als ze maar leesbaar, EN flitsbaar blijft.
Nummerplaatverlichting weg? Kan.
MF sticker op je plaat? Ja, zelfs dat kan.

Plaat zo monteren dat ze echt onleesbaar staat? Dát is geheid om problemen vragen!

O ja, en de B in het blauwe vakje overplakken met VL is ook heiligschennis :X

Kortom, als je je nummerplaat hier zet als op de foto in de OP, dat is gelijk aan problemen krijgen.
Randen wegknippen omdat je de plaat te groot vind, ook problemen.
De plaat verticaal (op zijn kant dus) monteren omdat je ze te breed vind? Ja er zijn er die het gedaan hebben ... ook problemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was gewoon de originele Ducati Performance houder die verder dezelfde hoek heeft als origineel, inc kentekenverlichting. IMO is hier niets mis mee. Maar uiteraard moet het goed leesbaar zijn.

40624332-284-640x959.jpg

niks mis mee :t Je had waarschijnlijk te doen met een jaloers agent :Y

Nu wat specifieker op het topic inspelen:

Je kan in België best een "beetje" klooien met je plaat, zolang het maar vlot leesbaar blijft.

Beetje schuiner dan origineel? kan.
Beetje onderin wegmoffelen? Kan, als ze maar leesbaar, EN flitsbasr blijft.
Nummerplaatverlichting weg? Kan.
MF sticker op je plaat? Ja, zelfs dat kan.

soms....heeeel soms zou je gewoon wel eens Belg willen zijn :)
 
De meeste achterlichten hebben toch ook al een reflector ? Is dan een aparte reflector ook verplicht ?

Dat mag, maar niet alle achterlichtunits hebben daar een reflector, dan zal er dus een aparte reflector op moeten.
Led achterlichten wil men vaak zo klein mogelijk hebben... prima... maar officieel zou je dan toch een losse reflector moeten hebben.



En waarom die rode reflectiestripjes onder je kentekenplaat? Je hebt toch al een rode reflector origineel? Of is dat een (extra) lamp onder de kentekenplaat?

Is dat niet gewoon rode tape, om de naam op de garagekentekenplaathouder te maskeren ?
 
Vanavond in Wegmisbruikers weer een motorrijder die langs de kant gezet word vanwege z'n kentekenplaat..
 
@DKP , en @MeanBlueMan ook trouwens, in NL heb je toch ook wel een grijs gebied waar je jaaaren mee weg kan komen. Tegen de tijd dat je verbaliseerd wordt voor een paar gradenteveel schuinstand gebeurt dat waarschijnlijk 2 eigenaren verder... Kijk, dat het morgen ook kan gebeuren moet je voor lief nemen.
 
Heb mijn kentekenplaat op de moddervanger achter het achterwiel gemonteerd, op de moddervanger zelf een stukje Ali rood reflector tape, stoort niet vind ik, en voldoe aan de regels.
Kleine moeite,waarom het opzoeken. Heb knippers, licht + rem in een LED strip op de kentekenplaathouder, als ik zonder licht zou rijden, zie je geeneens dat er verlichting op zit.
Kortom, ook met je aan de regels te houden, kan het zeer minimalistisch.

"t is maar waar je voor kiest

Doe vooral wat je mooi vind (doe ik ook), en als dat blaren kost, ................
 
...Moet toegeven ik zoek nog naar het (multi?) functionele nut van dat randje...
Dat randje wordt gebruikt door computers die je kenteken herkennen: eerst in de enorme berg beelden de zwarte rechthoek herkennen en dan pas letters en cijfers gaan herkennen.

...op de moddervanger zelf een stukje Ali rood reflector tape, stoort niet vind ik, en voldoe aan de regels.....
Daar gaat oom agent in Duitsland het in ieder geval niet mee eens zijn, zonder e-keur bestaat het niet
 
Dit is niet klooien met het kenteken zoals de topic-titel stelt, maar klooien met de kentekenplaat. Dat is iets heel anders....
Is al vanaf pagina 1 aan de gang......laat ik het anders zeggen topic titel dekt de lading niet.

Ik bedoel idd klooien met de plaat.....
wat kan nog net wel en waar ga je een grens over ?

met de kentekengegevens zou ik niet zo veel gekkigheid mee uithalen :N
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit zo een gebuur gehad die met valse plaat rondreed, dus geen inschrijving en ook geen verzekering.
Hij reed ook wild, dus trok sowieso aandacht.
Maar de grootste idioterie dat hij deed, was een letter-cijfer combi toepassen die op dat moment gewoon nog NIET kon bestaan.

Tsja, had je het slimmer gevonden dat hij een valse kentekenplaat had gemaakt van een kenteken wat dus wél bestond?

Afgezien van het feit dat die buurman van je al een tering aso is om met een valse plaat rond te rijden (continu te hard rijden, niet verzekerd, zeker ook tanken zonder te betalen en wegrijden als hij een ongeluk heeft veroorzaakt? Daarom doe je namelijk zoiets...), met een reeds bestaand kenteken waren al zijn bekeuringen ook nog eens bij een ander op de mat gevallen...

Dat soort gasten mogen ze keihard aanpakken van mij. Motor verschrotten, boete van 5000,- en een half jaartje de bak in. Wegwezen.
 
Laatst bewerkt:
Heb mijn kentekenplaat op de moddervanger achter het achterwiel gemonteerd, op de moddervanger zelf een stukje Ali rood reflector tape, stoort niet vind ik, en voldoe aan de regels.
Kleine moeite,waarom het opzoeken. Heb knippers, licht + rem in een LED strip op de kentekenplaathouder, als ik zonder licht zou rijden, zie je geeneens dat er verlichting op zit.
Kortom, ook met je aan de regels te houden, kan het zeer minimalistisch.

"t is maar waar je voor kiest

Doe vooral wat je mooi vind (doe ik ook), en als dat blaren kost, ................
De reflector moet een E keur hebben, heeft de Ali tape dat?
 
Tsja, had je het slimmer gevonden dat hij een valse kentekenplaat had gemaakt van een kenteken wat dus wél bestond?

Afgezien van het feit dat die buurman van je al een tering aso is om met een valse plaat rond te rijden (continu te hard rijden, niet verzekerd, zeker ook tanken zonder te betalen en wegrijden als hij een ongeluk heeft veroorzaakt? Daarom doe je namelijk zoiets...), met een reeds bestaand kenteken waren al zijn bekeuringen ook nog eens bij een ander op de mat gevallen...

Dat soort gasten mogen ze keihard aanpakken van mij. Motor verschrotten, boete van 5000,- en een half jaartje de bak in. Wegwezen.
Er is een verschil tussen een niet bestaand kenteken, en een niet mogelijk kenteken ;)

En dan nog, als hij, door een mogelijk kenteken, een bestaand kenteken had nagemaakt, en die krijgt op de leuvensesteenweg een boete, maar komt door die combi bij iemand aan die daar nooit komt, gaat die daar tegenin. En zelfs als die andere persoon daar ook komt gaat het hem opvallen dat er iets niet klopt. Uitkomen doet dat sowieso.

Volgens mij deed hij het ook niet om boetes te ontlopen, al hielp dat daar wellicht ook wel bij, maar deed hij het eerder omdat hij dan geen taks en verzekering betaalt (wordt door zo iemand maar eens in een ongeval betrokken :X ), en wellicht omdat hij waarschijnlijk geen motorrijbewijs had, gezien er later een 125cc MET officiele nummerplaat voor zijn deur stond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan