gevraagd tips rondreis Marokko

6 sep 2020
2
2
Dag mede motor vrienden,

Het idee is om een 14 daagse rondreis door Marokko te gaan maken en ben ter voorbereiding op zoek naar tips, ervaringen en adviezen.
Met name voor de route en accommodatie. De bedoeling is, als Corona dit toe zal laten, een rondrit te gaan maken door het Rif gebergte en de lage en hoge Atlas. Dan verder tot het begin van de Sahara.

Start medio maart/april 2021 op een eigen Honda XL 650 Trans Alp. Overwegend over verharde wegen en eventueel ook wat onverharde wegen.
(de motor zal uiteraard een beetje zal worden aangepast voor deze rit). Op de aanhanger naar zuid Spanje en dan alleen met de motor op de veerboot op. Heb je hiermee ervaring of tips voor een route dan zou ik het leuk vinden als je die ervaring zou willen delen. Alvast bedankt voor de reactie.
Groet Kees.
 
Marok is nou nog op slot ,
Beter ga je in Almeria op de boot naar Melilla en dan op je motor naar het zuiden (Erfoud / Ouarzazate etc...
Vanuit dat gebied richting Marakesh en de koningssteden naar het noorden voor de boot Ceuta - Algeciras.
Dat is globaal de route die je het meeste mooiste van dat land laat zien.
Wij deden er in 2009 15 dag over.
 
Haal je Rabies prikken van tevoren!
Als je in je poot gebeten wordt op je 1e avond daar en je moet dus aan de Immunoglobuline kun je helemaal naar Rabat B|

Check ook even of het dan geen Ramadan is...

Ik ben er vorig jaar op de motoren met mijn vriendin geweest, waarbij ook bovenstaande is gebeurd.
Wij waren er ook tijdens de Ramadan, dat maakt het geheel iets gecompliceerder _O-

Ga je alleen of met een groep? Zijn hier ook vrouwen bij?
Vrouwen wordt in de meeste gevallen wel met ''respect'' mee om gegaan, maar het is wel raadzaam dat ze zich terughoudend opstellen. Vooral na het donker op niet toeristische plekken zou ik aanraden dat ze niet solo de straat op gaan.

Ik weet niet of je van plan bent te kamperen of hotels?
Kamperen kennen ze daar niet echt, je zult zelden een camping vinden. Dan wordt het al wildkamperen in de meeste gevallen, kan wel, is ook soort van gedoogd, maar d'r zijn wel horror verhalen van.
Hotels beginnen bij zo'n €20 a €30 voor een 2 persoons kamer (1 persoons hebben wij als stel ons toen niet in verdiept). Lokale ''slaapgelegenheden'' hebben wij ook wel gedaan al is dit meestal gewoon echt goor, zelfs naar onze standaarden. Begint bij ca €3.
Zouden wij het nog een keer doen dan lieten wij de kampeerspullen thuis.

Aanraders wat betreft locaties:
- De Erg-Chebbi woestijn was erg gaaf om een keer te zien en in te rijden, aanrader. Ligt tegen de grens met Algerije. Als je daar toch bent even een quad huren of de zandduinen in te gaan. Koste ons dacht ik €90 voor 2 quads en dan zat er ''gratis'' nog een quad met 2 koters als gids bij. In Nederland waren ze samen precies oud genoeg voor een rijbewijs, maar toffe jongens die het mooi konden brengen en toveren met die machines.
Met je eigen motor kan het ook, al schiet het niet op en kom je snel vast te zitten, zal een foto plaatsen onder aan de pagina.

- Bij Demnate de hoge Atlas oversteken is ook echt een aanrader. Is semi onverhard, wat gravel, wat asfalt, hier en daar waren ze vorig jaar nog aan het aanleggen. Erg mooie route op een all-roader. Vlak bij Demnate heb je een natuurlijke brug over een ravijn heen, erg gaaf.

- Als je ook nog wat te voet wilt doen is de beklimming van de Toubkal ook een aanrader, dan verblijf je in Imlil. Mooi bergdorpje met voldoende hotels en alles wat een reiziger nodig heeft. De beklimming duurt 2 dagen, maar mocht je in de buurt zijn is het sowieso niet verkeerd om even te gaan kijken. Is op een paar uurtjes ten zuiden van Marrakech.

- Als stedentripje is de oude Medina van Fez best leuk. Wij hebben het destijds met een gids gedaan, maar kan ook prima zonder. Scheelt ook een aantal opdringerige verkooptrucs als je de gids thuis laat. Echter had hij m'n vriendin geholpen de weg terug te vinden toen ze verdwaald is geraakt van en naar de winkel dus voelden we ons ietswat verplicht zijn diensten af te nemen.

- Een mooiere stedentrip vonden wij Chefchaouen, de blauwe stad. Erg leuk slenteren, mooie camping op de berg waar je over de stad heen kijkt, mocht je je tent wel mee nemen zeker als rustplaats nemen. Wij waren er tijdens het Suikerfeest, dan is het helemaal geweldig natuurlijk.

IMG_20190602_111824_3.jpg
 
Ben zelf in 2017 in Marokko geweest, heb het halve land gehad.
Zijn best wat campings, zijn niet allemaal even motorvriendelijk. Over het algemeen kan je gewoon de campers volgen.

pak de ferry naar Tanger med, zij zijn het meest gewend met buitenlanders, wees bereid om al je koffers en tassen uit te moeten pakken ;)

Ik heb meerdere routes door Marokko heen, een aantal waarbij je een dag offroad rijd, zelf door een beetje zand heen af en toe.
Als je wilt kan ik je deze doorsturen.

Wij vonden Chefchaouen erg interessant, en de zandduinen in Merzouga waren leuk, prachtige sterrenbeelden in de nacht en kameeltocht gemaakt ;)
Ouarzazate is leuk als je van films houdt, de route er naar toe is ook echt gaaf,

Ait-Ben-Haddou is een aanrader als je van oude stadjes houdt.

Als je langs de kust gaat zijn Agadir en Essaouira aan te raden, mooie kust en leuke kustroutes.

Drink voldoende cola, dit helpt tegen de bacteriën in het eten, van de 4 weken dat we er waren hebben we er 2 aan de dunne gezeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan