Geweldig nieuws van de belastingdienst

Ik geloof er geen ruk van dat je gewoon elke willekeurige motor op kosten van je eigen bedrijf kan aanschaffen zonder dat de vrienden van de belasting je voor je privegebruik gaan aanslaan. De bestelwagen wordt ook gewoon gezien als prive vervoer ondanks dat hij tot de nok toe volsteekt met gereedschap en zooi, en er maar twee zitplaatsen aanwezig zijn. Sterker nog, stel je koopt een dure middelklasser(ja een koekblik) op kosten van de zaak dan nog moet dat in verhouding staan tot de omvang van je onderneming.(voorbeeld:huis aan huis kapper met bmw x5 gaat problemen opleveren)Zomaar even je motor op kosten van de zaak zal denk ik niet opgaan.
 
dus iedereen gaat nu spontaan een eigen zaak beginnen? :P

Spontaan is een groot woord. Maar ik ben in maart(op papier zelfs in januari) wel voor mezelf begonnen. EN heb een motor. Alleen is het voor mij nagenoeg ondoenlijk om al mijn materiaal/gereedschap op de motor mee te nemen. Maar het opent wel perspectieven voor mij :Y
 
Ik geloof er geen ruk van dat je gewoon elke willekeurige motor op kosten van je eigen bedrijf kan aanschaffen zonder dat de vrienden van de belasting je voor je privegebruik gaan aanslaan. De bestelwagen wordt ook gewoon gezien als prive vervoer ondanks dat hij tot de nok toe volsteekt met gereedschap en zooi, en er maar twee zitplaatsen aanwezig zijn. Sterker nog, stel je koopt een dure middelklasser(ja een koekblik) op kosten van de zaak dan nog moet dat in verhouding staan tot de omvang van je onderneming.(voorbeeld:huis aan huis kapper met bmw x5 gaat problemen opleveren)Zomaar even je motor op kosten van de zaak zal denk ik niet opgaan.
Moet je dan ook anders aanpakken.
Ik heb een Opel Omega Caravan als privé-auto gekocht. Maar aangezien ik deze wagen als vervoermiddel voor mijn (éénmans)bedrijf heb, heb ik het verlaagd tarief aangevraagd en gekregen. Kost mij geen duppie aan privékilometers MITS ik het voertuig maar voor meer dan 10% als bedrijfswagen gebruik. Makkie natuurlijk, want die auto wordt zeker voor meer dan 90% voor mijn eigen bedrijf gebruikt. En dit zal ik met een motor ook heel makkelijk kunnen verkopen. Mits er maar koffers aanhangen om mijn gereedschap mee te kunnen nemen.
 
Moet je dan ook anders aanpakken.
Ik heb een Opel Omega Caravan als privé-auto gekocht. Maar aangezien ik deze wagen als vervoermiddel voor mijn (éénmans)bedrijf heb, heb ik het verlaagd tarief aangevraagd en gekregen. Kost mij geen duppie aan privékilometers MITS ik het voertuig maar voor meer dan 10% als bedrijfswagen gebruik. Makkie natuurlijk, want die auto wordt zeker voor meer dan 90% voor mijn eigen bedrijf gebruikt. En dit zal ik met een motor ook heel makkelijk kunnen verkopen. Mits er maar koffers aanhangen om mijn gereedschap mee te kunnen nemen.
Je hebt het over een prive auto. De TS kwam met het verhaal dat je je motor op de zaak kan aanschaffen en dat je dan BTW terug krijgt. Dat gaat niet op als je hem prive koopt volgens mij.
 
ben van plan volgend jaar de eerste keer van m'n leven een nieuwe fiets te kopen, maar wél op de zaak (bv demo), wil hem ook als demo gebruiken, maarja, als je zo'n lekker scheurijzer in de toko hebt staan, moet ik ook eerlijk zeggen dat ik d'r ook zélf weleens een stukje op wil sturen :9~
Hoe zit dit fiscaal in elkaar :? ( alvorens ik mijn accountant lastig ga vallen..........)
 
Je hebt het over een prive auto. De TS kwam met het verhaal dat je je motor op de zaak kan aanschaffen en dat je dan BTW terug krijgt. Dat gaat niet op als je hem prive koopt volgens mij.

@Freddy, als mijn auto in het verleden altijd voor zakelijke doeleinden was gebruikt(heeft dus niet altijd in dat verlaagde tarief gezeten), en niet zo oud was, dan had ik ook de BTW terug kunnen vragen ondanks dat ik 'm privé heb gekocht en naderhand had aangemeld voor een verlaagd tarief. Dus zou dat voor een motor ook moeten kunnen denk ik. LET WEL.....DENK ik , want ervaring heb ik er (nog) niet mee. Maar ik blijf dit topic dus wel even volgen :Y
 
ik zie een eigen computerrepareerbedrijf :+


Dat is er min of meer al ,, ik bekostig er mijn motor hobby deels van.....
Maar er gaan geen enorme bedragen in om ....
voor vrienden/familie een grote zak boerderij drop

Het is alleen te dun om full time voor te werken ( lees weinig klanten )
 
Het zou toch leuk zijn als TS eens zou reageren op de reactie's en vragen in zijn topic. Het word weer tijd voor een nieuwe motor O-)
 
Als je zelfstandig ondernemer bent, en een motorfiets op naam van je bedrijf wilt hoef je:

-GEEN BIJTELLING TE BETALEN
-GEEN KILOMETERREGISTRATIE BIJ TE HOUDEN
-GEEN PRIVE-KILOMETERS BIJ JE BELASTBAAR INKOMEN OP TE TELLEN

-EN ALLE GEMAAKTE KOSTEN ZIJN VOLLEDIG AFTREKBAAR, EN JE KRIJGT NATUURLIJK DE BTW TERUG
Dat klopt! :Y Daarom heb ik als ondernemer, mijn motor ook op de zaak staan. Alle benzine bonnetjes en bonnetjes van de dealer, gaan netjes in de boekhouding. *O*

Ik gebruik m'n motor ook echt zakelijk, om in de spits van A naar B te komen. Als je wel een ondernemer bent, en je gebruikt je motor niet zakelijk, is het natuurlijk niet toegestaan wat je zegt.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je voor een gedeelte ook prive voordeel hebt, en daar kan de belasting je wel op pakken. Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor een laptop van de zaak die je prive ook gebruikt.

Dat verhaal dat de belastingdienst motorrijden wil promoten is natuurlijk bullshit. Het komt gewoon omdat de regelgeving alleen in auto's voorziet, en niet in motoren. B|
 
Ik geloof er geen ruk van dat je gewoon elke willekeurige motor op kosten van je eigen bedrijf kan aanschaffen zonder dat de vrienden van de belasting je voor je privegebruik gaan aanslaan. De bestelwagen wordt ook gewoon gezien als prive vervoer ondanks dat hij tot de nok toe volsteekt met gereedschap en zooi, en er maar twee zitplaatsen aanwezig zijn. Sterker nog, stel je koopt een dure middelklasser(ja een koekblik) op kosten van de zaak dan nog moet dat in verhouding staan tot de omvang van je onderneming.(voorbeeld:huis aan huis kapper met bmw x5 gaat problemen opleveren)Zomaar even je motor op kosten van de zaak zal denk ik niet opgaan.

Er is een gevalletje voor de rechter geweest waarbij een ondernemer een extreem dure auto had. De rechter stelde de belastingdienst in het ongelijk.

Wat wel zo is is dat je onderneming gemiddeld meer inkomsten moet hebben dan uitgaven.
 
Wat wel zo is is dat je onderneming gemiddeld meer inkomsten moet hebben dan uitgaven.
Je kunt best een bedrijf hebben, een motor van de zaak, en toch verlies draaien. Het moet alleen wel een beetje overtuigend overkomen dat je echt een ondernemer bent. Een kamer van koophandel nummer scoren om alleen maar een motor van de zaak te kunnen hebben, gaan ze dus niet intrappen.
 
Maar hoe zit het met de nadelen voor de zaak zelf? Ik lees nu alleen de voordelen voor jou als motorrijder. Maakt het veel uit voor je zaak, met andere woorden moet de zaak voor de kosten opdraaien?
 
En toch ga ik nooit een eigen bedrijf beginnen(eigen baas is ook niet alles). Dus gewoon de volle mep betalen :+
 
Er is een gevalletje voor de rechter geweest waarbij een ondernemer een extreem dure auto had. De rechter stelde de belastingdienst in het ongelijk.

Wat wel zo is is dat je onderneming gemiddeld meer inkomsten moet hebben dan uitgaven.
In het beroemde Cessna-arrest had een ondernemer (ik meen een arts) zelfs een vliegtuig op de zaak gezet. Die vlieger ging mooi niet op...en de belastingdienst kreeg gelijk. :Y
 
Een beetje google'n et voila

Voor de motorfiets geldt nagenoeg dezelfde fiscale behandeling als voor de auto, op een paar uitzonderingen na. Voor het gebruik van de motor voor zakelijke reizen geldt dat de werkgever de werkelijke kilometerkosten mag vergoeden. Dit kan hoger zijn dan 60 cent per kilometer, omdat motoren meestal minder kilometers per jaar afleggen. Verder geldt bij de 'motor van de zaak' geen 20% bijtelling voor het privé-gebruik. De medewerker moet bij de inkomstenbelasting het werkelijke privé-gebruik opgeven.

geld voor iedereen dus, alleen vraag ik mij af wat ze met het werkelijke prive gebruik gaan doen... is daar nog een heffing op?

Enig idee hoe oud dit stukje is?
Stamt volgens mij nog uit het guldentijdperk...
Volgens mij is de regeling voor motoren al weer wat verandert in de tussentijd.
 
Heb het nog voorgelegt aan mijn werkgever of ik ipv een leaseblik een lease motor kon krijgen. Helaas, niet represenatief en functioneel genoeg -O-

Maargoed beetje offtopic dit
 
Laatst bewerkt:
Heb het nog voorgelegt aan mijn werkgever of ik ipv een leaseblik een lease motor kon krijgen. Helaas, niet represenatief en functioneel genoeg -O-

Maargoed beetje offtopic dit
Niet functioneel met al die files van tegenwoordig? ;)

Je moet het ook gewoon net treffen dat je een baas hebt die gek van auto's/motoren is...
 
misschien een beetje offtopic(vanwege koekblik) maar toch, ken iemand die aan autoracen doet en daarvoor 50000 euro uit zijn bedrijf trekt onder het mom van promotiekosten. (heeft een beletterbedrijf, dus auto vol met eigen sticker werk)(maar als je je eigen bedrijfsnaam er maar groot opzet lijkt het me altijd promotie)(kan ook bij motorracen toch?)
 
misschien een beetje offtopic(vanwege koekblik) maar toch, ken iemand die aan autoracen doet en daarvoor 50000 euro uit zijn bedrijf trekt onder het mom van promotiekosten. (heeft een beletterbedrijf, dus auto vol met eigen sticker werk)(maar als je je eigen bedrijfsnaam er maar groot opzet lijkt het me altijd promotie)(kan ook bij motorracen toch?)
yep dat kan ook, zo zijn er nog wel veeeel meer voorbeelden b.v. een club (golfclub ed.), er zijn er heel veel die lid zijn van een club ivm "klantenbinding". Maar dat wordt een beedje off-topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan