Gewicht reduceren.

Helnas

MF'er
8 mei 2016
33
1
Tilburg
Ik ben aan het opzoeken waar ik het best mijn geld in kan stoppen qua gewichtsreductie.

Ik weet dat lichtmetalen of carbon velgen de grootste impact heeft en elke kilo hetzelfde is als 6-7 kg besparen op een andere plek. Maar dit is ook 1 van de duurdere opties, min 1500 voor lichtmetaal en min 2500 voor carbon.

Hoeveel bespaard een racekuip en verwijderen lichten ect?

Zijn er andere onderdelen waar ik gewichtsbesparing in kan vinden?/ Iemand toevallig een lijst met gewichtbesparing vs kosten?
 
Wat is je streven waar je dit voor wilt doen?
meeste normale mensen hebben er niet veel baat bij om 3kg van hun fiets af te krijgen.
meeste in rondetijden verdien je door veel circuit dagen te boeken.
gezien je tegenwoordig met een stock fiets al erg hard kan rijden.
 
Vooral informatie inwinnen over motor ombouwen naar circuitfiets, kosten berekening hiervan maken en dan beslissen welke dingen ik deze winter ga doen en welke later.
 
weet niet wat voor fiets je hebt maar , als je hem gaat ombouwen naar circuit moeten de lampen enz er af
tevens is dan een circuitkuip aan te raden ( makkelijker te demonteren als je iets moet controleren op het paddock)
qua gewichts besparing , als er abs op zit kan je dit eraf halen , meestal zit hier wel een paar kilo in
tevens een ander uitlaatsysteem .
de goedkoopste manier is ze een paar kilo af te vallen maar goed dat is een beetje een open deur intrappen
 
Ik heb vorig jaar ook mijn CBR track-ready gezet. Ik heb gewoon alles was niet nodig is op circuit eraf gekieperd. Lichten, uitlaatklep (+motor die de klep bediend, daar had ik wel een overbrugging voor nodig), toeter, nummerplaathouder, ... je komt wel allerlei dingen tegen die je niet nodig hebt.
En een racekuip zal ook wel al schelen.
Als mijn battery ooit de geest geeft schaf ik me ook een lichter model aan (Lithium-Ion schijnen veel lichter te zijn).

Je zal ervan verbaasd zijn hoeveel de doos met "rommel" weegt als je hem wegzet 😅

Mij hadden ze wel aangeraden om een deftige rempomp te plaatsen, stalen remleidingen en goede banden. Beter dat je daar eerst geld insteekt. Ik geef liever 1000€ uit aan een slipperkoppeling (als die er standaard nog niet op zit) of aangepaste vering als aan lichte wielen maar dat maakt ieder voor zich uit natuurlijk. 😉

Voor de rest gewoon doen wat je mooi/leuk vind. Lichte metalen kosten geld, maar dat wist je wss al 🤣
 
Met lichtmetalen velgen spaar je voor het geld niet erg veel mee uit.
Carbon is een ander verhaal maar dat is al helemaal niet meeer low budget haha.

Wat de beste dingen zijn om goedkoop wat gewicht te sparen.
-nummer 1 zoiezo lithium batterij 2-3kg gewichtsbeesparing voor nog geen 100€
-toolkitje eruit halen is gratis en minstens een halve kg lichter :+
-de straatkuipen en verlichting-claxon plaathouder etc veranderen door licht race kuipwerk scheelt zeker een kg of 5
-daarna kan je alles wat met emissie te maken heeft eruit gooien op een oudere motor zal dat niet veel zijn maar recente loopt dat ook al op in kgs vb zware katalysator vervangen door decat pijpje scheelt ook gauw een kg of 5.
-520 kettingset en eventueel andere vertanding met alu tandiwel scheelt ook 1.5 kg ongeveer tegenover stalen tandwielen 525/530 maar kost je wel een extra 200 euro

10 kg eraf halen zonder echt veel geld te spenderen is makkelijk te doen 20-30 kg word al wat duurder.
Ik heb 30kg van mijn zx10r afgehaald en kan zeker nog lichter door vb carbon velgen race ecu/kabelboom etc...

Wat niet de moeite is kwa gewichtsbesparing zijn titanium bouten en carbon onderdelen kost veel teveel voor het kleine gewichtsverschil dat het maar opbrengt maar het is wel mooi natuurlijk;).

Ene merk kuipen scheelt ook aanzienlijk in gewicht met andere zo had ik eeerst bikeplast kuipen maar vond die wat zwaar en niet flexibel nu heb ik er van profiber denk dat het 1.6 kg lichter was op setje.
CRC aviofiber zijn ook zeer licht maar ook duur. profiber valt goed mee van prijs maar is wel wat meer werk met monteren je moet alle snelsluiters zelf plaatsen etc

Andere dingen die je kunt doen om gewicht sparen zijstandaart verwijderen scheelt een kilotje/koelschroef van de radiator maar dat is niet op alle fietsen een optie ook bijna een kg/race kuiipsteuen of subframe ipv zwaarder origineel/contactslot of overbodige schakelaars verwijderen etc etc
 
Laatst bewerkt:
En nóg makkelijker is om in de ochtend voordat je gaat rijden een goeie dikke drol te draaien :+

Maar even /vrijdag: eens met bovenstaande. Onnodige prut van de motor afhalen, li-ion accu, ga je zo ergens 5-10 kg winnen.
De rest is beetje rommelen in de marge.
 
Ik bekijk regelmatig de filmpjes van Sylvain Guintoli op youtube, die is bezig met ombouw GSX-R1000R naar circuit motor.
Complete kuip incl. verlichting was net geen 5 kg, hij had zelf ook meer verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Ja goeie zeer informatieve filmpjes van Guintoli.
Komt ook wel omdat suzuki zeer licht kuipwerk heeft en de nieuwe 1000 een mini koplampje heeft daarzit meestal meeste gewicht te winnen.
Vb mijn oude zx10r 2004 is de koplamp setup echt zwaar als je daar en circuit kuipset op doet verlies je echt een hoop.
Waar de oude dan wel heel licht was omdat er toen minder strenge emissie was is het uitlaatsysteeem niets van katalysators erin standaart titanium voorbochten met een vrij lichte alu demper als je daar een volledig tit lijn opgooit win je max 2 kg wat bij een nieuwe motor makkelijk 5-10kg is:t

Spiegels op men 2016 zx10r waren ook erg zwaar 1.6 kg spiegels en plaathouder eraf alleen goed voor een verschil van bijna 3 kg
Nog een niet vermelde gratis tip is je tank niet vol gooien voor je op het circuit gaat niet nodig om 20 min te rijden scheelt ook direct 5kg of meer
 
En dan nog steeds rijden als een natte krant. Heel veel geld steken in carbon of lichtmetalen wielen levert inderdaad veel minder op dan extra training. Het advies wat ik kreeg toen ik vroeg waar ik mijn geld in moest steken om mijn tijden te verbeteren was extra circuitdagen en vering. De vraag wat minder gewicht zou opleveren werd beantwoord met: kijk eerst eens hoeveel je zelf kunt afvallen, dan kun je in de tussentijd al zoveel verbeteren dat je tijden goed genoeg zijn om je ook serieus druk te maken om de laatste seconde verbetering.

Maar een knap setje lichte wielen voor een spotprijs zou ik ook niet laten staan, je hobby mag toch geld kosten :)
 
Laatst bewerkt:
Klopt, vering en veel rijden doen veel.
Benzine afmeten zoals Dafalganhooligan zegt doet best wat.

Daarnaast kun je uiteraard zelf op je gewicht letten, alleen zit ik zelf met een lichaamslengte van 2.00m al automatisch op redelijk wat gewicht zonder dat mijn bmi te hoog is. Ik weeg zelf 88-90 kg maar met pak, helm, laarzen etc gaat dit al snel richting 92-93 kg waar ik weinig aan kan doen.
 
Geen idee welke motor je hebt maar stel je hebt een oudere type motor, dan zou de nieuwere type daarvan wellicht al lichtere velgen,tandwieldrager etc kunnen hebben. Soms kan je die dan met niet al te veel moeite overzetten
 
Geen idee welke motor je hebt maar stel je hebt een oudere type motor, dan zou de nieuwere type daarvan wellicht al lichtere velgen,tandwieldrager etc kunnen hebben. Soms kan je die dan met niet al te veel moeite overzetten
Ben hier ook naar het kijken.
Is over het algemeen elke velg met dezelfde maat uit te wisselen op elke motor, ook al wijkt de asmaat af?
Of moet ik wat marktplaats linkjes sturen naar de garage waar ik het passend zou latenmaken om te vragen of het uitwisselbaar is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan