gewone rempomp vs radiale rempomp

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag,

even een vraagje over rempompen. Ik heb een ouwe zxr uit 1992. Nu had ik nooit te klagen over de remmen.
Nu reed ik laatst op een zx9 uit 2004 dus ook niet heel nieuw maar dat remde zoveel beter (lees: minder hard hoeven knijpen voor dezelfde vertraging).
Die motor heeft gewoon de standaard remmen en originele remblokken en rubber slangen.
Die van mij heeft stalen remleidingen en ebc blokjes met wave remschijven.
Die schijven en blokjes heb ik jaren geleden gemonteerd en moet eerlijk toegeven dat ik niet echt een donderend effect voelde tov het origineel.

Zou het zin hebben om van bv een zx10 een radiale rempomp te kopen of is dat verschil nihil?.
Koop het liefst iets van nissin want dan passen mijn reservoirs er tenminste op (heb ook een hydreaulische koppeling) want die reservoirs klikken gelijk in de pomp.

Mvg Jelle
 
1 min. google;

Wil je je remsysteem optimaliseren, begin dan met het vervangen van gewone, flexibele remslangen door staalomvlochten exemplaren. Zorg ook dat er verse remvloeistof van een goede kwaliteit in het remsysteem zit. Wil je nog verder gaan, dan zijn er betere remcomponenten te koop, zoals de Brembo High Performance-kits. HPK-remklauwen en -remschijven verbeteren de warmteafvoer en verminderen de elasticiteit van het systeem, zodat de handkracht beter wordt omgezet in remkracht. Ook kun je een radiale rempomp monteren. Die geeft door de directere bediening dus een betere feedback. Uniek is de Brembo RCS-rempomp met instelbaar scharnierpunt. Dit Ratio Click System biedt de rijder de keuze tussen een remkarakteristiek waarbij de nadruk ligt op doseerbaarheid of een karakter met meer agressieve remkracht.
 
Laatst bewerkt:
Waarom heb je met een radiale pomp meer remvermogen en een beter feedback?
Enige verschil wat ik zie is de ligging van de cilinder, de radiale staat haaks op het stuur en de conventionele loopt parallel met de stuur.
Met de snelheden die ik rij kan ik het waarschijnlijk met velgremmen wel af.
 
Waarom heb je met een radiale pomp meer remvermogen en een beter feedback?
Enige verschil wat ik zie is de ligging van de cilinder, de radiale staat haaks op het stuur en de conventionele loopt parallel met de stuur.
Met de snelheden die ik rij kan ik het waarschijnlijk met velgremmen wel af.

Misschien doordat bij een radiale rempomp de hendel direct aangrijpt op een (redelijk grote) hoofd rem cylinder en de opgebouwde druk daarbij ineens doorzet wordt naar de zuigers in de remklauwen zonder tussenliggende ventielen?
 
Laatst bewerkt:
Ebc de kliko in en brembo SA monteren. Remvloeistof gaat geen verschil maken, alleen als ie warm is.

Als dat niet goed genoeg is kan je inderdaad overwegen om zo'n nissin radiale pomp te monteren, kosten geen drol en remmen uitstekend. Hou er wel rekening mee dat als je van normaal naar radiaal gaat je een andere remleiding moet monteren. Je kan ook werken met een adapter maar daar ben ik niet zo'n fan van.
 
Misschien doordat bij een radiale rempomp de hendel direct aangrijpt op een (redelijk grote) cylinder en de opgebouwde druk ineens doorzet wordt naar de zuigers in de remklauwen zonder tussenliggende ventielen?
Axiale rempompen heb je ook met grote boringen en met de hendel bedien je de zuiger ook rechtstreeks, welke ventielen bedoel je?
 
Dank heren!. Ben idd op zoek naar een nissin pomp omdat ik dan weer mijn reservoir kan gebruiken.
En de prijs scheelt idd ook aanzienlijk!. Had ook al gekeken naar die brembo rcs rempomp maar dan wil ik ook de koppelingspomp ervan zodat links en rechts gelijk is. Dan praat je wel over serieus geld en ik heb geen klagen over de originele koppelingspomp.

Wat nog wel een punt is: vanaf mijn rempomp gaat nu 1 (staalomvlochten) leiding naar een soort verdeler waarvandaan weer 2 (staalomvlochten) leidingen naar de klauwen gaan.
Moet die er perse tussenvandaan?. Anders zou ik toch gewoon dezelfde leidingen kunnen gebruiken als ik nu heb?.
 
Bij een radiale pomp zit de aansluiting voor de leiding aan de onderkant en heeft de leiding daar een oog op zitten met een knik van 90gr. Bij een axiale pomp zit de aansluiting aan de zijkant en is de remleiding meestal recht daar.

Je zal dus het laatste stukje leiding moeten vervangen door een met een andere aansluiting. Je zegt verdeelstuk, als daar dus drie losse leidingen opgebout zitten kan je dus alleen het stukje leiding vervangen voor eentje met een haakse aansluiting. Maar soms zitten de leidingen gewoon vastgeknepen aan dat verdeelstuk en is het in feite een leiding.
 
Laatst bewerkt:
Okee, dat is maar een klein stukje!.
Maar wat is de reden dat ik er zo'n "verdeler" tussen heb zitten ipv direct 2 leidingen vanaf de pomp naar de klauwen?. Tegenwoordig zie ik dat nooit meer op modernere motoren dus er zal wel een reden voor zijn lijkt mij?.

Vind het zelf niet zo erg, heb hem verbouwd tot streetfighter en anders moet ik vanaf het stuur 2 leidingen tussen het kuipje door frotten waar ik al problemen heb om er 1tje tussendoor te krijgen.

Ik ga binnenkort maar eens shoppen voor zo'n pompje!. Laat de bevindingen hier weten!.
 
Okee, dat is maar een klein stukje!.
Maar wat is de reden dat ik er zo'n "verdeler" tussen heb zitten ipv direct 2 leidingen vanaf de pomp naar de klauwen?. Tegenwoordig zie ik dat nooit meer op modernere motoren dus er zal wel een reden voor zijn lijkt mij?.

Vind het zelf niet zo erg, heb hem verbouwd tot streetfighter en anders moet ik vanaf het stuur 2 leidingen tussen het kuipje door frotten waar ik al problemen heb om er 1tje tussendoor te krijgen.

Ik ga binnenkort maar eens shoppen voor zo'n pompje!. Laat de bevindingen hier weten!.
Het is gewoon een keuze. Je hebt drie opties.
1 - lange leiding naar remklauw rechts en van remklauw rechts naar remklauw links.
2 - lange leiding naar remklauw rechts en links
3 - leiding naar verdeelstuk en daarna splitsen naar remklauw links en rechts

Idee erachter is dat je overal evenveel druk wil hebben (in je remklauw). Optie 2 is dan de juiste. In mijn ogen is het allemaal niet zo spannend en zijn alle drie de keuze goed :). Tenzij je echt op ONK niveau rijdt (of hoger) :).

Check het ZAC topic eens, daar staan af en toe wat leuke rempompjes te koop.

~[edit] Heeft een ZX10R een radiale rempomp? In ieder geval niet de modellen t/m 2007.
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon een keuze. Je hebt drie opties.
1 lange leiding naar remklauw rechts en van remklauw rechts naar remklauw links.
2 lange leiding naar remklauw rechts en links
3 leiding naar verdeelstuk en daarna splitsen naar remklauw links en rechts

Idee erachter is dat je overal evenveel druk wil hebben (in je remklauw). Optie 2 is dan de juiste. In mijn ogen is het allemaal niet zo spannend en zijn alle drie de keuze goed :). Tenzij je echt op ONK niveau rijdt (of hoger) :).

Check het ZAC topic eens, daar staan af en toe wat leuke rempompjes te koop.
Ben wel benieuwd hoe zo'n rempomp eruit zien :P :+
:X Ik moet koffie :$
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon een keuze. Je hebt drie opties.
1 - lange leiding naar remklauw rechts en van remklauw rechts naar remklauw links.
2 - lange leiding naar remklauw rechts en links
3 - leiding naar verdeelstuk en daarna splitsen naar remklauw links en rechts

Idee erachter is dat je overal evenveel druk wil hebben (in je remklauw). Optie 2 is dan de juiste. In mijn ogen is het allemaal niet zo spannend en zijn alle drie de keuze goed :). Tenzij je echt op ONK niveau rijdt (of hoger) :).

Check het ZAC topic eens, daar staan af en toe wat leuke rempompjes te koop.

\[edit] Heeft een ZX10R een radiale rempomp? In ieder geval niet de modellen t/m 2007.
Gelukkig heeft de natuur daar een mooi oplossing voor door de eigenschap van een vloeistof:de druk in een vloeistof is overal gelijk.
Dus als je rechterleiding nu 1m is en de andere 5m zou je nog geen verschil merken.
 
Gelukkig heeft de natuur daar een mooi oplossing voor door de eigenschap van een vloeistof:de druk in een vloeistof is overal gelijk.
Dus als je rechterleiding nu 1m is en de andere 5m zou je nog geen verschil merken.
Ik weet het, maar toch zijn de meningen daarover verdeeld. En die discussie wil ik in dit topic niet opstarten, haha.
 
Er is geen discussie over mogelijk, het is een feit. Twee leidingen vanaf de pomp remt niet beter dan als je de remleiding in serie loopt (pomp>klauw1>klauw2).

Maar van mij mag je best wel eens gaan meten bij de banjo van de pomp, de banjo van de klauw links en de banjo van de klauw rechts. Als je drukverschil meet moet je even bellen met het nobelprijscomite, denk dat je er dan wel eentje hebt verdiend voor het ontdekken van niet-bestaande natuurwetten.

Zelfde discussie als dat gelul over dat een enkele schijf voor je vork tordeert en de fiets naar een kant trekt. Maar de kettingaandrijving aan een kant en het feit dat de motor dan ook naar een kant zou moeten trekken hoor je niemand over. Meten waar de krachten nou eigenlijk op komen te staan is te moeilijk voor velen.
 
Laatst bewerkt:
Er is geen discussie over mogelijk, het is een feit. Twee leidingen vanaf de pomp remt niet beter dan als je de remleiding in serie loopt (pomp>klauw1>klauw2).

Maar van mij mag je best wel eens gaan meten bij de banjo van de pomp, de banjo van de klauw links en de banjo van de klauw rechts. Als je drukverschil meet moet je even bellen met het nobelprijscomite, denk dat je er dan wel eentje hebt verdiend voor het ontdekken van niet-bestaande natuurwetten.

Zelfde discussie als dat gelul over dat een enkele schijf voor je vork tordeert en de fiets naar een kant trekt. Maar de kettingaandrijving aan een kant en het feit dat de motor dan ook naar een kant zou moeten trekken hoor je niemand over. Meten waar de krachten nou eigenlijk op komen te staan is te moeilijk voor velen.

:Y
Ze noemen het full-race layout omdat de veiligheidsnormen geen splitsing toelaten onder de onderste kroonplaat. That's it. Remt niet beter, remt niet slechter. Goedkoper te maken.
 
Dank heren, dan ga ik gewoon een pomp aanschaffen met 1 leidinkje naar de verdeler!.

Weet eerlijk gezegt geeneens wat de diameter van mijn huidige rempomp is..... :$
Viel me gewoon op dat die motor veel beter remde als de mijne ( eigenlijk reed de hele motor beter maar dat terzijde ;) )

Gr Jelle
 
gewoon even hardop denken,...wanneer je de klauwen in serie zet (pomp->klauw1->klauw2)
dan zal de druk overal gelijk zijn, ben ik het mee eens........maar is het mischien niet zo dat klauw 1 eerder op druk is dan klauw2 want die zit verder weg.
ik weet trouwens niet of je daar iets van merkt onder het rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan