Gezakt motorexamen AVD!!

Nee, dat mag niet zomaar. Je mag alleen doorrijden als je echt niet meer kunt stoppen. Kun je nog wel stoppen, dan moet je stoppen. Dat je dan van achter wordt aangereden is niet iets waar de wet rekening mee houdt. Op het examen gelden andere regels dan normaal in het verkeer. Je moet opzichtig met je hoofd bewegen als je links en rechts kijkt, en je moet stoppen voor oranje.

Door rood rijden is verboden. Door oranje rijden is dat niet.

En dat zou ook bij examens leidend moeten zijn.
 
Nou, Meneer Spee wist laatst te vertellen dat als je niet stopt voor oranje terwijl dat wel kon,dat deze actie hetzelfde aangetekend wordt als door rood rijden.
 
Door rood rijden is verboden. Door oranje rijden is dat niet.

Ik zat in de rechtszaal, in afwachting van mijn zaak. Voor me was een jongeman die door rood was gereden. Er werd nogal geargumenteerd, totdat de jongeman op een gegeven moment zei "ik weet zeker dat het op oranje stond toen ik erdoor reed". Waarop de rechter zegt "door oranje rijden is ook verboden" en hij sloeg met z'n hamer op de tafel.

Je mag door oranje rijden als je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen. Als het licht oranje wordt en je kunt dan nog stoppen zonder dat met piepende banden te doen, dan mag je niet door oranje rijden.
 
Er zijn bij (avd) praktijkexamens van die nogo momenten die je altijd laten zakken. Niet stoppen voor oranje waar dat volgens examinator wel mogelijk was is er ook 1 van.. Ik wisselde van rijstrook in de bocht op een kruispunt, dat was er kennelijk ook een :P
 
Zo hoort het ook. In de bijbel staat immers "Gij zult in de bebouwde kom niet harder dan 50 rijden". Er staat ook "Gij zult niet 's een keertje iets door de vingers zien en aardig zijn tegen een examinandus".
Mja, ik had mijn bijbelkennis moeten opschroeven voor 't geval er een gereformeerde examinator was.. Niet bij nagedacht.
Stom! :$
 
En dat zou ook bij examens leidend moeten zijn.

Dat is het ook, beoordeling gaat conform de rijprocedure.
Wettelijk betekend oranje; ( de wet spreekt trouwens over geel ) stop.
Indien u de stopstreep zo dicht genaderd bent dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is >> doorgaan.
Dat is toch een wat andere benadering dan, ik durfde niet te stoppen omdat ik bang was van achteren te worden aangereden.
 
Spits rondom Spijkenisse is idd een drama. Zal vast een examinator geweest zijn die op dat moment in die situatie de verkeersregeltjes hoger had staan dan de "veiligheid", oranje is stoppen mits je niet meer kan stoppen. En in de drukte van het spitsverkeer (langzaam rijdend/optrekkend verkeer) had je in zijn ogen waarschijnlijk gewoon kunnen stoppen. Ik weet niet met wat voor een vaart het allemaal is gegaan daar, maar het probleem is dat de examinator de bepalende factor is en je dan beter voor een oranje licht kan stoppen. Maar dat is allemaal achteraf-gelul. Hoop dat het je de volgende keer beter afgaat, succes iig... 👍🏼

Spits of geen spits het lijkt daar soms veiliger om door rood te rijden door groen in Spikecity.
Dit omdat er eigenlijk altijd wel iemand door rood rijdt. Daarom zijn ze wellicht ook wat strenger.

Dat je bij donker oranje toch nog iemand vlak achter je hebt zitten is echter ook een inzicht dingetje. Als de lichten al langer op groen staan dan knal je niet met 80 door op de Groene Kruisweg dan laat je je gas al een beetje los en remt het ook achter jou af.

De verkeerslichten geven oranje voor als je 80 rijdt en dan kan je rustig afremmen als je iet minder hard daar gaat en degene achter jou dus ook. Normaal is dit je instructeur en die let echt wel op. Als het niet je instructeur is, dan is er al eerder iets misgegaan en is het wellicht de druppel geweest.
 
Zijn oranje tijden niet standaard (in ieder geval voor een bepaalde snelheid)?
Als je echt door rood bent gereden dan had je genoeg tijd om te remmen. Reed de examinator achter je?

Ja er is geen stoplicht te vinden waarbij oranje korter staat afgesteld dan wettelijk verplicht...dan kun je het aanvechten en win je gegarandeerd....en geen rechter zal je veroordelen omdat je door oranje reed, tenzij hij videobeelden heeft waarbij dit heel duidelijk zichtbaar is...de wet is :
Bij twijfel mag er niet veroordeeld worden....heel simpel
 
Mensen hebben verschillende meningen. Om toch beleid te kunnen voeren zijn regels ingesteld. De regel is stoppen bij oranje wanneer dat kan. Erg vervelend omdat door deze regel de veiligheid van de motorrijder in het geding kan komen. Toch is dit de regel waar juridisch aan vastgehouden wordt, en blijkbaar jou examinator ook.

Zelf tijdens mijn examen ook in een soortgelijke situatie gezeten. Ik moest invoegen op de snelweg waarbij ik precies naast een auto terecht kwam. Ik kon of gas geven om ervoor te komen, of afremmen om erachter in te voegen. Ik herinner me nog goed dat tijdens het lessen werd verteld gebruik te maken van het vermogen van de motor. Ik gaf dus gas om voor de auto te komen.
Na het afrijden kreeg ik er flink van langs van de examinator. Hij vond het erg asociaal en begreep niet hoe ik die keuze had kunnen maken. Omdat de rest goed ging kreeg ik gelukkig het voordeel van de twijfel en was ik geslaagd :)
 
....en geen rechter zal je veroordelen omdat je door oranje reed, tenzij hij videobeelden heeft waarbij dit heel duidelijk zichtbaar is...de wet is :
Bij twijfel mag er niet veroordeeld worden....heel simpel
Een rechter gaat er ook van uit dat wat een agent zegt gezien te hebben de waarheid/werkelijkheid is.
En in dit geval heeft een examinator natuurlijk ook altijd gelijk.
 
Jammer MadMike. Sommige mensen zakken om vrijwel niets. Anderen om het verkeerde antwoord dat ze geven (attitude, fout niet inzien of bij een ander leggen) of omdat ze simpelweg nog teveel fouten maken. Denk maar zo dat als je eenmaal je papieren hebt dat levenslang is.
 
Gewoon niet zeuren.
Examinatoren beoordelen naar eer en geweten.
Zelf ben ik ook weleens gezakt; 1 x voor mijn B-examen en 1 x voor mijn AVD-examen (en ook 1 x voor AVB trouwens).
Zowel bij B als bij AVD was ik op lullige puntjes gezakt. Maar achteraf vind ik het wel degelijk terecht.

Volgens mij is het vooral de algemene indruk die zorgt dat je slaagt of zakt. En als die algemene indruk niet goed is, dan zoeken ze wel een puntje.
Zo kreeg ik bij mijn AVD een onvoldoende op stoppen voor/vlot wegrijden bij het verkeerslicht, terwijl ik in mijn hele examenroute maar 1 stoplicht had en die stond op groen, dus kon ik gewoon door rijden. Ja, zeg het maar...

Achteraf zie ik ook wel in dat het gewoon nog niet vlot genoeg was allemaal. En in jouw geval is het wellicht nog niet veilig genoeg.
Accepteer het nou maar en zorg dat de volgende keer het geheel een vlotte en veilige indruk maakt. Dan slaag je echt wel. Over een poosje snap je wel waarom je de eerste keer gezakt bent.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon niet zeuren.
Examinatoren beoordelen naar eer en geweten.
Zelf ben ik ook weleens gezakt; 1 x voor mijn B-examen en 1 x voor mijn AVD-examen (en ook 1 x voor AVB trouwens).
Zowel bij B als bij AVD was ik op lullige puntjes gezakt. Maar achteraf vind ik het wel degelijk terecht.

Volgens mij is het vooral de algemene indruk die zorgt dat je slaagt of zakt. En als die algemene indruk niet goed is, dan zoeken ze wel een puntje.
Zo kreeg ik bij mijn AVD een onvoldoende op stoppen voor/vlot wegrijden bij het verkeerslicht, terwijl ik in mijn hele examenroute maar 1 stoplicht had en die stond op groen, dus kon ik gewoon door rijden. Ja, zeg het maar...

Achteraf zie ik ook wel in dat het gewoon nog niet vlot genoeg was allemaal. En in jouw geval is het wellicht nog niet veilig genoeg.
Accepteer het nou maar en zorg dat de volgende keer het geheel een vlotte en veilige indruk maakt. Dan slaag je echt wel. Over een poosje snap je wel waarom je de eerste keer gezakt bent.

Ze zouden inderdaad naar eer en geweten moeten handelen. Alleen laten de eer of het geweten het weleens afweten. Dat geef je ook aan in het tweede stukje dat ik dikgedrukt heb: dan ZOEKEN ze. Nou, lekker eervol bezig ben je dan :/
 
Laatst bewerkt:
Nou woon ik in Spijkenisse en ja het staat hier wel eens vast, maar het verkeer een drama noemen hier, vergeleken met andere verstedelijkte gebieden gaat een beetje ver. Ik kom net uit Rotterdam, nee dat is leuk de avondspits in Rotterdam...

En ik denk dat door rood of donker geel rijden met de motor toch echt een keuze is die ik niet gemakkelijk met veiligheid van de motorrijder in verband kan brengen. Anticiperen mot je. Je kent de plek, je weet dat na groen geel komt, hou daar dus rekening mee en laat de snelheid vast wat dalen als je denkt dat je achterligger onvoldoende afstand houdt. Dat kan ook in S heel goed.

Later als je eenmaal dat rijbewijs hebt en een tijdje gereden hebt, dan kijk je terug en verbaas je je dat je hier ooit mee getopt hebt. En ja ik ben ook gezakt, destijds een keer op de bijzondere verrichtingen (door de zenuwen) en een keer tijdens het weg examen omdat het hele beeld er niet goed genoeg uitzag. En uiteraard was er nog geen motor-forum om m'n frustraties te delen :+ Moest ik het helemaal alleen verwerken _O-
 
Laatst bewerkt:
Na het afrijden kreeg ik er flink van langs van de examinator. Hij vond het erg asociaal en begreep niet hoe ik die keuze had kunnen maken. Omdat de rest goed ging kreeg ik gelukkig het voordeel van de twijfel en was ik geslaagd :)

Dan voeg je te vroeg in, zoals je op de fiets gewend bent sneller voor de andere fietser te duiken die je net hebt ingehaald.
Op de fiets is dat een algemeen geaccepteerd iets omdat je langzaam rijdt, in de auto of op de motor mag er meer afstand zijn voordat je verplaatst ten opzichte van degene die je inhaalt.
Denk dat het gasgeven ansich niet zo'n probleem was, of het resterende stuk invoegstrook was nog heel kort, dan kun je idd beter kiezen om erachter te gaan.
Het is echter niet makkelijk zoiets nog even snel te besluiten, je rijdt immers onder spanning omdat er iemand meekijkt. ;)
 
Als een verkeerslicht op oranje springt kun je toch makkelijk veilig stoppen? Zeker bij een 50km weg. Daarbij rijdt de examinator achter je, die anticipeert ook dat je stopt. Lijkt me niet een onveilige situatie.
 
Och, eerste keer examen met de motor gezakt..
"perfect gereden" .. ook volgens de instructeur ( die, mij niet kende.. was een ander van de rijschool )

Sterker nog, voor ik op die motor stapte.. was al gezakt..
Ik wist het .. en de examinator wist het ook..


De examinator was een bij beunende politieagent..
Een tijd ervoor een ... akkefietje gehad, waar hij.. naja, niet zijn gram heeft
kunnen halen en de drol heeft moeten inslikken.

We herkende elkaar ook meteen op het examen centrum.

En kreeg hem dus nu alsnog geserveerd .. Prijs, 1x her examen..
( toch, nog minder als de potentiële eerste bekeuring ;p )


Tja.. ken gebeuren.. was wel even nijdig.. later denk je.. het is nu eenmaal zeeland, het
is niet zo groot.. en ja, iedereen kent elkaar zo ongeveer wel.
 
Ja je blijft aan het korste end trekken in zulke situaties.
Eén lichtpuntje voor mij is dat ik 4 juli nog een kans heb, dus ben al blij dat het niet nog veel langer hoeft te duren :}
Dat heb je dan goed kunnen regelen! In mijn geval duurde het echt een week of zes a zeven. Ik zakte eind juli vorig jaar en kon pas midden september weer op.
 
Dat heb je dan goed kunnen regelen! In mijn geval duurde het echt een week of zes a zeven. Ik zakte eind juli vorig jaar en kon pas midden september weer op.


Ja dan hebben ze echt een examen opnieuw ingekocht voor je, ze hebben nu een ander verschoven voor mij waar ik dankbaar voor ben. Hadden ze trouwens ook bij mij gedaan want zou eigenlijk 6 juni afrijden, kreeg ook een telefoontje dat het naar de 20ste verschoven werd.
 
Ik ben twee keer gezakt voor het AVD. Ook wel terecht vond ik. Het voelt echt zwaar kut. Maar paar maanden nadat je hem eindelijk hebt gehaald voel je er niks meer van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan