Gezichtsbedekkende kleding regel doorgedraaid ?

die angst begrijp ik best maar als er niks bij de pomp staat en niks bij de deur en je netjes in de rij staat te wachten met je portemonnee in de hand om te betalen en dat ze dan bij de kassa gaan zeuren dat je daar geen opgeklapte systeemhelm op mag hebben is mijn begrip plotseling verdwenen. vraag je dan vriendelijk of ik de volgende keer zonder helm wil binnen komen is het tot daar aan toe maar ga je me proberen te dwingen eerst mijn hem af te zetten voor ik kan betalen dan kan je kiezen of je accepteert mijn geld voor de benzine die je niet meer terug krijgt of ik ga weg zonder te betalen. als je bedrijfsregels wilt hanteren prima maar maak ze wel duidelijk voordat ik binnen kom dan kan ik kiezen of ik mijn geld bij dat bedrijf ga uitgeven.

Hier heb je gelijk in :Y
 
die angst begrijp ik best maar als er niks bij de pomp staat en niks bij de deur en je netjes in de rij staat te wachten met je portemonnee in de hand om te betalen en dat ze dan bij de kassa gaan zeuren dat je daar geen opgeklapte systeemhelm op mag hebben is mijn begrip plotseling verdwenen. vraag je dan vriendelijk of ik de volgende keer zonder helm wil binnen komen is het tot daar aan toe maar ga je me proberen te dwingen eerst mijn hem af te zetten voor ik kan betalen dan kan je kiezen of je accepteert mijn geld voor de benzine die je niet meer terug krijgt of ik ga weg zonder te betalen. als je bedrijfsregels wilt hanteren prima maar maak ze wel duidelijk voordat ik binnen kom dan kan ik kiezen of ik mijn geld bij dat bedrijf ga uitgeven.

Je hebt wel begrip voor de angst van een kassiere, maar handelt er niet bij voorbaat al naar? En als je dan gewezen wordt op iets waar je zelf zegt begrip voor te hebben dan ben je het begrip kwijt?

Je zegt begrip te hebben maar handelt er vervolgens helemaal niet naar omdat er geen bordje bij de deur staat, dat bordje zou helemaal niet nodig hoeven zijn.
 
Je hebt wel begrip voor de angst van een kassiere, maar handelt er niet bij voorbaat al naar? En als je dan gewezen wordt op iets waar je zelf zegt begrip voor te hebben dan ben je het begrip kwijt?

Je zegt begrip te hebben maar handelt er vervolgens helemaal niet naar omdat er geen bordje bij de deur staat, dat bordje zou helemaal niet nodig hoeven zijn.
het is niet dat ik er op gewezen werd maar dat men zich gerechtigd voelde te proberen een regel af te dwingen die van te voren nergens gepubliceerd was en waarvan iedereen het bestaan dus niet kon weten. en als je de uitzondering op normaal gebruik wilt zijn (dus niet zoals normaal gewoon met een open helm en zonder bedreiging uitstralend te kunnen betalen) dan zal je dat van te voren kenbaar moeten maken. en daar hoef je geen reden bij te vermelden maar als je verwacht dat ik me aan jouw huisregels ga houden dan zal je me die op een vriendelijke manier kenbaar moeten maken. als ik niet wil dat mijn gasten hier in huis roken vertel ik ze dat voordat ze iets opsteken en ga je niet niets zeggen om dan uit je dak te gaan op het moment dat de kamer vol rook staat. duidelijke en vriendelijke communicatie werkt veel beter als maar aannemen dat iedereen jouw regels wel zal kennen en respecteren en dan proberen je regels af te dwingen wanneer het mis gaat.
 
Dank voor de bevestiging van mijn punt. 0 inlevingsvermogen.

Dat heeft niets met inlevingsvermogen te maken en alles met niet betuttelend zijn. Helm hoort bij de outfit van een motorrijder, het is niet iets wat we voor de lol dragen of alleen opzetten als we een winkel binnenlopen. Vanwege veiligheid moet het gezicht zichtbaar zijn, prima. Dan hebben we systeemhelmen waarbij het gezicht zichtbaar is, dan zijn er weer psychologische redenen van pomphouders die ooit overvallen zijn door criminelen met een helm en ontzettend bang worden wanneer ze een helm zien. Verschrikkelijk voor ze, maar ik vraag me dan af of wanneer de overvallers dikke wintermutsen en sjalen droegen klanten 's winters dan ook wordt gevraagd hun mutsen & sjalen af te doen vanwege het psychologische trauma? Ik gok van niet.
Daarbij, als de caissiere zegt "Och mijnheer, we zijn vorige week overvallen door mannen met helmen op, zou u alstublieft uw helm af kunnen zetten want ik zit helemaal te shaken" dan gaat uiteraard zonder enig protest van mij de helm af. Maar om er maar standaard vanuit te gaan dat de iedereen met een motorhelm-trauma rondloopt gaat me wat te ver.


Vraagje, als je bij de kassa staat, ben je er dan ook zo eentje die op zijn mobiel staat te turen terwijl je aan het afrekenen bent?

Nee dat vind ik onfatsoenlijk. Ook niet als ik uit eten ben enzo. Hoe is dit relevant?
 
Is het ook, maar jij en ik hebben er niet bijgestaan, gezien je eerste post over het onderwerp heb je een mindere ervaring gehad ergens. Desondanks dat er een verschil zit tussen een verzoek en een opdracht zou in beide gevallen gewoon gehoor moeten geven om hem af te doen als goed fatsoen, je bent nog altijd te gast in een winkel. Als houding en gedrag aanleiding geven om een opdracht te geven in plaats van het te verzoeken zal daar hoogstwaarschijnlijk een aanleiding voor zijn.
bij vriendelijk verzoek : Meneer wilt u uw helm afzetten? gaat ie af.
bij opdracht: hee zet die helm af! laat ik de spullen vallen en ga naar buiten

Beide meegemaakt.
 
Dat heeft niets met inlevingsvermogen te maken en alles met niet betuttelend zijn.

Dat je je betutteld voelt toont juist je gebrek aan inlevingsvermogen aan. Je hebt namelijk geen gevoel van de omgeving waarin je je op dat moment bevindt, en welke fatsoensnormen daarmee gepaard gaan. Dat een kassiere jou op dat moment die fatsoensnormen probeert aan te leren op een toon waarvan je niet gediend bent is ook te begrijpen van de kassiere haar kant uit, want zij zit in een situatie die haar geen prettig gevoel geeft. Je eist vervolgens wel dat er begrip moet zijn voor jouw dragen van een helm in een winkel, omdat er een motor voor de deur staat.
Voor wat betreft de dikke en gezichtsbedekkende winterkleding, zou je je kunnen voorstellen dat de kassiere ook daar geen prettig gevoel bij heeft als die binnen loopt?
Vooralsnog is het passend gedrag als je in de winter dik aangekleed bent, met een motorhelm aan de kassa staan is dat niet.

Nee dat vind ik onfatsoenlijk. Ook niet als ik uit eten ben enzo. Hoe is dit relevant?
Omdat je het onder dezelfde fatsoensnormen kan scharen.
 
bij vriendelijk verzoek : Meneer wilt u uw helm afzetten? gaat ie af.
bij opdracht: hee zet die helm af! laat ik de spullen vallen en ga naar buiten

Beide meegemaakt.

Dat je je spullen hebt laten vallen en weg bent gelopen kan ik in komen, vraag ik me toch af of na het meemaken van beide gevallen, je toch winkels blijft inlopen met helm op, of dat er een kwartje is gevallen.
 
het is niet dat ik er op gewezen werd maar dat men zich gerechtigd voelde te proberen een regel af te dwingen die van te voren nergens gepubliceerd was en waarvan iedereen het bestaan dus niet kon weten. en als je de uitzondering op normaal gebruik wilt zijn (dus niet zoals normaal gewoon met een open helm en zonder bedreiging uitstralend te kunnen betalen) dan zal je dat van te voren kenbaar moeten maken. en daar hoef je geen reden bij te vermelden maar als je verwacht dat ik me aan jouw huisregels ga houden dan zal je me die op een vriendelijke manier kenbaar moeten maken. als ik niet wil dat mijn gasten hier in huis roken vertel ik ze dat voordat ze iets opsteken en ga je niet niets zeggen om dan uit je dak te gaan op het moment dat de kamer vol rook staat. duidelijke en vriendelijke communicatie werkt veel beter als maar aannemen dat iedereen jouw regels wel zal kennen en respecteren en dan proberen je regels af te dwingen wanneer het mis gaat.

Er bestaat ook zoiets als ongeschreven regels als fatsoenlijke normen en waarden die je zou kunnen weten zonder dat ze vooraf gepubliceerd zijn voor je.
 
Overigens is een beetje tegemoetkoming van een pomphouder ook wel wenselijk. Hou op z'n minst tussen alle kauwgom en dagaanbiedingen een plekje vrij om je spullen neer te kúnnen leggen.

...dan had mijn Arai ook niet op de grond hoeven stuiteren, pasgeleden. Maar goed, dat was niet de discussie. Mijn excuses.
 
helmpje af dan maar..

Australian-Face-Veils.jpg
 
Dat je je spullen hebt laten vallen en weg bent gelopen kan ik in komen, vraag ik me toch af of na het meemaken van beide gevallen, je toch winkels blijft inlopen met helm op, of dat er een kwartje is gevallen.

zonder bril, vizier oid
 
Dat je je betutteld voelt toont juist je gebrek aan inlevingsvermogen aan. Je hebt namelijk geen gevoel van de omgeving waarin je je op dat moment bevindt, en welke fatsoensnormen daarmee gepaard gaan. Dat een kassiere jou op dat moment die fatsoensnormen probeert aan te leren op een toon waarvan je niet gediend bent is ook te begrijpen van de kassiere haar kant uit, want zij zit in een situatie die haar geen prettig gevoel geeft. Je eist vervolgens wel dat er begrip moet zijn voor jouw dragen van een helm in een winkel, omdat er een motor voor de deur staat.

Ik ‘eis’ niets, maar vind zeker dat een winkel een bepaalde gastvrijheid uit moet stralen. Motorrijders verplichten een opengeklapte systeemhelm af te zetten vind ik daar niet onder vallen nee.

Voor wat betreft de dikke en gezichtsbedekkende winterkleding, zou je je kunnen voorstellen dat de kassiere ook daar geen prettig gevoel bij heeft als die binnen loopt?
Vooralsnog is het passend gedrag als je in de winter dik aangekleed bent, met een motorhelm aan de kassa staan is dat niet.

Dat kan ik mij zeker voorstellen. Toch betwijfel ik dat veel mensen om die reden hun wintermuts & sjaal afdoen bij het betreden van een tankstation. Waarom is een systeemhelm anders?
Met een opengeklapte systeemhelm voor de kassa staan wanneer iemand op de motor is vind ik trouwens net zo passend gedrag als in de winter met een muts op voor de kassa staan.


Omdat je het onder dezelfde fatsoensnormen kan scharen.
Onzin, bij het telefoonvoorbeeld frustreer je normale sociale interactie, bij het andere heb je een helm op...
 
Hahahahahahaha die tijden zijn ook voorbij Jan waar ik woon kan je een helm van 600 euro niet aan je fiets hangen.


Als jouw omgeving, en de Gamma waar je was dus ook, al zo gevaarlijk is...en zo crimineel....
Dan zou het best kunnen dat die Gamma medewerkers al eens een overval ofzo hebben meegemaakt door gastjes op scooters die hun helm gebruiken om zich te maskeren.
Iemand die zoiets heeft meegemaakt zal schrikken als je zo de winkel binnen kom en zo blijft rondlopen, veroorzaakt angstige gevoelens die men niet zomaar los kan laten.

Ik zou het niet fijn vinden om de oorzaak daarvan te zijn.
Helmen dragen anders dan op de motor trekt negatieve aandacht.

Ik vind het dus een beetje asociaal en ik vind het er ook nog eens belachelijk uitzien.
 
Ik was laatst in de gamma effe snel iets kopen en had mijn integraalhelm opengeklapt op in de winkel. Na een aantal verkopers gesproken te hebben kwam uiteindelijk de manager naar mij toe en vertelde dat het nu verboden was om een helm te dragen. Waarop ik zei dat de regel bedoeld is voor overheidsgebouwen,scholen,ziekenhuizen en het OV dus niet de winkels. Ook vertelde ik hem dat ik een systeemhelm op heb en dat de regel geld voor integraal helmen. Want met een systeem helm is je gezicht zichtbaar. Hij was het hier niet mee eens. Ik zei toen als hij in de huisregels van de winkel heeft staan dat je geen helm op mag dat hij het zo kan handhaven. Maar ik vind het overdreven met een systeem helm omdat mijn gezicht immers zichtbaar is en de regel is ervoor zodat je iemand zijn gezicht kan zien. Anders kan hij net zo goed iedereen met een pet op ook vragen de pet af te doen. Wat vinden jullie hiervan draven de regels te ver door of niet?

Een winkel mag zijn eigen regels hebben en je bij het niet opvolgen de toegang weigeren. Prima kan mag. Maar dan meld me de regel en vráág me hem op te volgen. Nu zou ik het al niet eens bedenken om met helm op een bouwmarkt in de gaan dus voor mij geen probleem. Maar ook een open geklapte systeem helm laat veel zien.

Doordraven? Mwoah. Echter zien mensen die geen motor rijden geen verschil tussen een potje, integraal of systeem helm dus alles af. Ook weer 2 kanten op te zien wat dan krijg je het "En hij dan?" geleuter.

Dan kunnen ze de zonnebrillen ook wel gaan verbieden. Zonnebril = gezichtsbedekkend. Zeker die met spiegelglazen! Ik vind het nl vreselijk als ik met iemand aan het praten ben die een zonnebril op heeft.

Inderdaad heel irritant, maar wil ik je even op mijn specifieke geval wijzen. Mijn zonnebril is op sterkte. Zet ik die af, zie ik geen ruk meer. Dus om die reden, als ik (en wellicht ook veel anderen) met zonnebril op met iemand praat is dat om je daadwerkelijk te kunnen zien ;)

die angst begrijp ik best maar als er niks bij de pomp staat en niks bij de deur en je netjes in de rij staat te wachten met je portemonnee in de hand om te betalen en dat ze dan bij de kassa gaan zeuren dat je daar geen opgeklapte systeemhelm op mag hebben is mijn begrip plotseling verdwenen. vraag je dan vriendelijk of ik de volgende keer zonder helm wil binnen komen is het tot daar aan toe maar ga je me proberen te dwingen eerst mijn hem af te zetten voor ik kan betalen dan kan je kiezen of je accepteert mijn geld voor de benzine die je niet meer terug krijgt of ik ga weg zonder te betalen. als je bedrijfsregels wilt hanteren prima maar maak ze wel duidelijk voordat ik binnen kom dan kan ik kiezen of ik mijn geld bij dat bedrijf ga uitgeven.

Als het idd nergens aangegeven staat doe ik het niet. Er is zover ik weet geen wet? maar is het eventueel een gedragsregel om je helm af te zetten. Bij het tanken, stop ik, gooi de tank vol, reken af en ben weg. Dat is zo ongeveer het enige waar ik mijn helm eigenlijk ook niet bij wil afzetten omdat ik alleen ga afrekenen.
En idd dan sta ik netjes met portemonnee in mijn hand in de rij (als die er al is) maar sowieso met vizier open.

Je hebt wel begrip voor de angst van een kassiere, maar handelt er niet bij voorbaat al naar? En als je dan gewezen wordt op iets waar je zelf zegt begrip voor te hebben dan ben je het begrip kwijt?

Je zegt begrip te hebben maar handelt er vervolgens helemaal niet naar omdat er geen bordje bij de deur staat, dat bordje zou helemaal niet nodig hoeven zijn.

Ben ik toch benieuwd is het echt bij wet verboden om met helm op af te rekenen? Anders is dat bordje dus wel nodig.
 
Een opengeklapte systeemhelm is toch in principe hetzelfde als n hoofdoek? En dat mag wel gewoon.
Dat een integraalhelm en boerka (of combinatie van die 2:P) niet mogen snap ik wel.
overigens zet ik mijn systeemhelm wel gewoon af als ik ergens binnenkom. Uit fatsoen en omdat dat ding pokke warm is.
 
vraag me af of ze het verbod nog steeds weigeren te handhaven als er straks geregeld van die mannen met n witte kaboutermuts in t ziekenhuis op bezoek komen.

Ziekenhuizen zitten met een extra probleem.
Die hebben een verplichting richting zieken/gewonden. En die regel heeft gelukkig veel meer waarde dan deze achterlijke boerka-wet.
Ze zullen daar dus gewoon iedereen blijven helpen, al zit heel het gezicht in het verband !

Oeps... hou zouden ze dat anders doen als je gezichtsverwondingen hebt opgelopen. Je verbinden op de stoep ??
 
Volgende keer even je colletje over je helm heen trekken, dan is het gewoon een hoofddoek en dan mag het, want ies koeltoer.
 
Ik ‘eis’ niets, maar vind zeker dat een winkel een bepaalde gastvrijheid uit moet stralen. Motorrijders verplichten een opengeklapte systeemhelm af te zetten vind ik daar niet onder vallen nee.

Je eist dus weldegelijk wat, namelijk dat de winkel waarin je te gast bent zich aan dient te passen aan jouw norm van klantvriendelijkheid. Het gevoel van onveiligheid wat je bij een ander teweegbrengt heb je geen notie aan.


Onzin, bij het telefoonvoorbeeld frustreer je normale sociale interactie, bij het andere heb je een helm op...

Het zal je verbazen, maar een helm op houden frustreert normale sociale interactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan