Gezocht: alle tips/(rij)ervaringen voor een FLH

S.i.d.

Die hard MF'er
23 sep 2003
413
0
Ik ben na geschrokken te zijn wat het koste om mijn Shadow VT1100 te verbouwen serieus aan het kijken naar mijn droommoter, een harley (smaken verschillen nu eenmaal ;)

Nu is mijn bruin bereid een FLH 1200/1340 te trekken. De aantrekkingkracht van deze motor is op dit moment echter alleen visueel. Ik heb nog nooit op een FLH gereden (laat staan een andere harley).
Ik heb dus een helboel vragen en hier leek me een goede plek om te beginnen (hopen dat de server volhoud ;) )

Ik ben 1.97 meter, hoe is de zitpositie op een FLH?
Is er een voorkeur/verschil in 1200 of 1340cc duidelijk te merken?
Ik hoorde dat hdhutten erg goed bekend staat als shovel specialist, klopt dit?
Bij een particuliere koop zijn er dan zaken om op te letten?
Ik weet dat er een 4 bak is, zijn er ook 5 bakken. Is hier nog een voorkeur voor?
Wat zijn de gemiddelde prijzen voor verzekering cq onderhoud?

Daarnaast hoor ik heel graag rij-impressies of andere tips.
Het is een hele waslijst, maar omdat ik ooit eens een voorlichtingsavond had bij de MTC in Zevenaar van een stel harley monteurs uit Apeldoorn ben ik wel voorzichtig geworden met Shovel blokken.
Zij gaven aan dat de shovel eigenlijk erg slecht is en gewoon veel onderhoud vergt. Nu ben ik niet echt een sleutelaar.

Voor het idee van wat ik zoek: op www.hdhutten.com staat een zwarte FLH 1200 te koop voor EUR 9950,- (wel belgisch kenteken en een beste km stand van 106368 km).

Het zijn een hoop vragen en ik hoop op veel antwoorden. Alle hulp/info wordt zeer gewaardeerd!

Alvast bedankt

Frank
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frank,

Harley is ook altijd mijn droommotor geweest.
Je aantrekkingskracht is momenteel alleen visueel? Voor mij is het juist meer de "legende", het imago van de echte Harley rijder, maar eigenlijk nog meer het gevoel wat er aan kleeft: Harley is voor mij "echt". Het is nostalgie, gemaakt met oeroude degelijke techniek. Japanners bootsen die gevoel na, maar met feilloze moderne techniek. Nostalgie met moderne japanse techniek kan voor mij gevoelsmatig niet. En niet te vergeten het onvoorstelbaar mooie geluidje he; dat herken je meteen.

Over de zitpositie op een FLH in verhouding met je lengte kan ik weinig zeggen, maar ik heb de indruk dat de meeste Harley's zonder apehangers wel voor wat kortere mensen gebouwd zijn; je zit snel wat voorover.

Met een 1340cc blok merk je wel een wat lekkerder, voller geluid, en hij heeft natuurlijk ook wat meer vermogen. Morgen ga ik een proefrit maken op een FXR 1340, en misschien ook op een originele Sportster 1200. Dan weet ik wel een beetje wat het verschil is. (Hoewel het natuurlijk wel een beetje moeilijk te zeggen is omdat het 2 verschillende motoren zijn met verschillend gewicht en verschillend weggedrag.) Ik zou persoonlijk wel voor de 1340 gaan. Het komt mij robuuster over qua uiterlijk en geluid, en een beetje extra vermogen kan nooit kwaad.

Over HDHutten heb ik meer goede verhalen gehoord. (Vooral hier, geloof ik. ;) )

Particuliere koop: tjah, moeilijk; standaard dingetjes als dat-ie niet olie lekt, dat de remmen in orde zijn, dat het blok goed klinkt en dat-ie niet idioot veel op de teller heeft staan, meer durf ik zo gauw even niet te zeggen.

Harley's hebben ook 5-bakken, maar oudere modellen niet, voor zover ik weet. Met een 5-bak schakel je natuurlijk iets meer, maar het trekt wel wat sneller op. Ikzelf heb een 4-bak, en hij trekt hard genoeg op. (Then again; een FLH is wel zwaarder dan de mijne.)

Shovel's slechte blokken? Tjah voor zover ik weet vereisen ze wel meer onderhoud, maar slecht? Durf ik niet te zeggen. Misschien vergeleken met een Evo wel. Het is natuurlijk niet het modernste blok wat er is.

106K is wel een aardige kilometerstand ja. Mij is verteld dat een Evo blok van 1200cc iets van 150K mee kan voordat-ie wat revisie nodig heeft. Ik zou wel even navragen of het blok al gereviseerd is of niet. (En natuurlijk kijken of je wel een jaar garantie heeft he.)

Succes! :)


Edit: ah hij is inderdaad gereviseerd. Dan zit het volgens mij wel goed. :)
1200cc is misschien wat weinig voor zo'n dikke bike, maar je gaat natuurlijk ook niet racen ermee. :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie!

Met visuele aantrekkingskracht bedoelde ik eigenlijk dat ik gewoon nog nooit op een harley gereden heb. Heb allerlei soorten motoren al eens gereden, zelfs al eens een aanbod voor een probeerritje voor een harley gehad, maar afgeslagen. Wilde dat voor later bewaren als ik serieus kan gaan kijken. En nu is het eindelijk zover.
Ik heb trouwens ook een periode een hekel aan harley gehad, vooral toen ik ze op de rai zag met echt torenhoge prijzen.
Maar het blijft kriebelen, harley is gewoon echt heel mooi (voor mij dan).

Ik ben trouwens wel van plan binnenkort met iemand die wel harley rijdt (beetje versterking is nooit kwaad) eens een motorzaak binnen te wandelen en te proberen een proefrit te krijgen.
De shadow 1100 die ik nu heb is een heerlijke motor, maar ik mis toch de 5e versnelling af en toe nog (hiervoor een intruder 700). Voordeel voor de harley is wel weer veel bottom power wat ik nu een beetje mis (intruder was hier trouwens geweldig in). 1340 cc lijkt me dus ook wat beter, hoe meer power hoe beter :9~

Op marktplaats.nl zie je ook veel particuliere FLH's, maar dit durf ik toch eigenlijk niet aan. Een jaar garantie geeft toch wat meer zekerheid.

Groenten

Frank
 
Frank,

Ik heb zelf ook een FLH. Het zijn niet de beste HD's, maar ik zou niet beweren dat ze per definitie slecht zijn. In 6 jaar tijd heeft hij me maar één keer écht laten staan, maar heb wel regelmatig langs de kant staan prutsen om thuis te komen. Dat was meestal ten gevolge van hele triviale dingen: draadbreuk, verloren bouten/moeren, dicht trillen van choke klep enzo.
Bij de mijne moet ik eigenlijk regematig klein onderhoud plegen... maar doe dat vaak niet omdat ik hem snel pak om te rijden en dan verlies je wel eens wat...

Als ze fatsoenlijk gereviseerd zijn, zijn ze net zo 'betrouwbaar' als bv een Evo. HD Hutten is zeker een goede zaak en ze zijn gespecialiseerd in het reviseren van Shovels. Het probleem is dat je bij een particulier vaak niet weet wat je koopt en dan kan het wel eens een dure grap worden...

Volgens mij kun je er met je 1.97 prima op zitten (ben zelf 1.82).
De mijne is een 1340 en die schijnen wat bonkiger te rijden dan een 1200, maar dat weet ik niet uit ervaring. Standaard komen ze alleen met 4 bakken.
Stel je trouwens niet teveel voor van de rij eigenschappen in vergelijking tot een japanse motor.

Prijzen liggen (realistisch gezien) tussen de 7500 en 11500, maar ik zou er zelf nooit meer dan 10000 voor betalen.

Ga eens naar Hutten (of een andere zaak) en ga lekker proefrijden!
(en hou ons op de hoogte!)
 
Hoi,
In de prijsklasse van 0ngeveer 10000 euro loop je ook al eens een vroege heritage Evo tegen het lijf.Ik denk dat je ddar wat minder onderhoud aan zult hebben.(niet dat ik er zelf op gezien wil worden maar dat is een kwestie van smaak).Zoals knuckle al zei vragen shovels wat onderhoud.Inderdaad veel triviale dingen maar bij een motor van die leeftijd zijn natuurlijk alle dingen 20 jaar of ouder.Zo zijn bij mij in 15 jaar kapot gegaan:bobine,spanningsregelaar,stator van dynamo,carburateur(Speling op klepasje),spruitstuk(scheurtje),vervroeger ontsteking,achterbruglagers,draad voor achterbrugas uit frame geslagen(kennelijk vond Harley 3 windingen genoeg voor een machine van 340kg),wiellagers vervangen,balhoofdlagers vervangen,nieuwe koppelingsnaaf (ingeslagen pennen),druklager koppelingsstift,remklauwen gereviseerd(harleys trillen een beetje),rempomp voorrem gereviseerd,nodige helicoils moeten zetten(vorige eigenaar had schijnbaar alleen metrische bouten en die blijven wel even zitten),compensating sprocket wegens speling vervangen,3keer versnellingsbak moeten reviseren(Harley liet de main gear op een bronzen gehoonde bus draaien,blijft ongeveer 30000 km oliedicht),hoofdas versnellingsbak vervangen wegens geforceerde draad,nodige electriciteit probleempjes,kettingkast 2 maal gescheurd,.Dit schiet me zo te binnen.Alles is oud en heeft veel gedraaid .Je kunt geluk hebben en een motor kopen die alles vernieuwd heeft,of een waar nog alles aan moet gebeuren.Ik had de pech dat ik niemand kende met shovel ervaring en heb dus een fiets gekocht die niet zo goed was.Ik kan je aanraden om ieman mee te nemen die ervaring heeft met het type wat je zoekt.Van Hutten weet ik dat ze alleen motoren verkopen waar ze zelf een technisch onderzoek naar verricht hebben.Volgens mij hebben ze al meer dan 1000 shovel blokken gereviseerd dus ze hebben er wel kijk op.

succes en vooral geluk .

Ps.TOT,1200 en 1340 zijn niet van elkaar te onderscheiden.Verschil zie je alleen maar door plaatje 1200 of 80.Ze klinken ook hetzelfde .
 
Laatst bewerkt:
Heb eens bij Hutten gekeken.Ding is bij hun totaal gereviseerd en in onderhoud geweest.Klinkt toch goed.Kopen zou ik zeggen.
 
In vergelijking tot Alf ;) valt mijn rijtje (6 jaar) reuze mee: voorrem pomp, achterrem pomp, keerring versnellingsbak, vervroeger, regelaar, solenoid, 2x startrelais, 1x accu, koppelingskabel, drukplaat (koppeling) en een handjevol bouten en moeren. Maar ik heb nog 9 jaar te gaan natuurlijk...
Verder natuurlijk het normale onderhoud: remblokjes, lampjes, bougies en natuurlijk Liters olie!! Maar voor dat laatste heb ik deze jongen in de schuur staan :+

full
 
Lekkermaker voor SID

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/108548/b2f85653e292f34c27c3c0ab2c123301 (shovel247 bl kl.JPG)​
 
Wat doet zo,n vaatje pennzoil tegenwoordig?

Pffff.... is even geleden, maar ik dacht net iets over de 200 euri voor 60 liter.
Maar dan kun je ook weer een paar weken vooruit :+

We dwalen af...
Frank, het valt allemaal best wel mee hoor! Je moet gewoon lekker gaan proefrijden en dan verder kijken. Ik woon trouwens niet al te ver bij Hutten vandaan (én heb in Zevenaar op school gezeten, maar dat terzijde), dus als je daar naartoe gaat kunnen we ook even afspreken.
Zie maar.
 
Laatst bewerkt:
Ja, jaag iemand maar de stuipen op het lijf, als je de berichten leest met alle kapotte onderdelen denk je dat ze bij de motor die ik uiteindelijk koop allemaal ter plekke eraf zullen vallen :+

Voor zo'n vaatje olie heb ik geen plek, dan moeten m'n grolsch fusten de deur uit 8-)

Die FLH met evo blok ziet er gaaf uit, terwijl ik ook kwijl bij de FLH bij hdhutten.
Maar als gezegd in m'n eerste post begin ik net te kijken naar een harley en ik vindt dit wel een dermate grote aanschaf dat ik eerst heel veel wil weten van de shovel flh/evo flh en er uiteraard op gereden hebben voordat ik echt serieus ga kijken (geeft me tevens tijd om het spaarpotje wat verder te vullen).
Liefst in een keer goed kopen lijkt me.

Dus Alf, de uitspraak "kopen zou ik zeggen" gaat nog niet echt op (alleen al omdat de baas thuis een erg harde koekepan heeft die dan voor andere zaken dan koken gebruikt gaat worden :)

Ooit wel eens gehoord dat elke shovel wel olie lekt. Heeft een shovel echt zoveel olie nodig?

Ben niet op zoek naar hoge snelheid, maar vindt bottom power heerlijk. Dat je in elke versnelling door kan trekken. De intruder was hier ook erg goed in.

Kunnen jullie een gemiddeld bedrag noemen voor een onderhoudsbeurt voor een shovel bij een motorzaak?

Onderstaande bike is zeer gaaf, marktplaats.nl 1340cc EUR 9950,- incl. koffers en scherm


full

Verdere tips/ervaringen zeer welkom.
 
Of dit (net ff anders)

ook marktplaats.nl

"
1970 flh 1200
In bijzonder goede staat, taxatierapport aanwezig.

Cilinders opgeboord, 4 bougies, S&S carburateur, nieuwe singlefire ontsteking, nieuwe bonbines, compleet nieuwe koppeling, nieuwe accu en veel extra’s. Verder handgemaakte strak leren zadeltassen en toolrol.

Bieden en bellen heeft alleen zin voor serieus geïnteresseerden.

Prijs 9.990,- euro.
"


full
 
Tja dan is het de vraag of je voor de ouderwetse/nostalgische of de brute look gaat.
 
Ja, jaag iemand maar de stuipen op het lijf, als je de berichten leest met alle kapotte onderdelen denk je dat ze bij de motor die ik uiteindelijk koop allemaal ter plekke eraf zullen vallen :+

Voor zo'n vaatje olie heb ik geen plek, dan moeten m'n grolsch fusten de deur uit 8-)

Die FLH met evo blok ziet er gaaf uit, terwijl ik ook kwijl bij de FLH bij hdhutten.
Maar als gezegd in m'n eerste post begin ik net te kijken naar een harley en ik vindt dit wel een dermate grote aanschaf dat ik eerst heel veel wil weten van de shovel flh/evo flh en er uiteraard op gereden hebben voordat ik echt serieus ga kijken (geeft me tevens tijd om het spaarpotje wat verder te vullen).
Liefst in een keer goed kopen lijkt me.

Dus Alf, de uitspraak "kopen zou ik zeggen" gaat nog niet echt op (alleen al omdat de baas thuis een erg harde koekepan heeft die dan voor andere zaken dan koken gebruikt gaat worden :)

Ooit wel eens gehoord dat elke shovel wel olie lekt. Heeft een shovel echt zoveel olie nodig?

Ben niet op zoek naar hoge snelheid, maar vindt bottom power heerlijk. Dat je in elke versnelling door kan trekken. De intruder was hier ook erg goed in.

Kunnen jullie een gemiddeld bedrag noemen voor een onderhoudsbeurt voor een shovel bij een motorzaak?

Onderstaande bike is zeer gaaf, marktplaats.nl 1340cc EUR 9950,- incl. koffers en scherm


(Afbeelding)
Verdere tips/ervaringen zeer welkom.
Shovel van mij heeft nog nooit gelekt.Gebruikt wel olie.1liter op 1200km.Vrij veel maar acceptabel.Prijs voor een onderhoudsbeurt weet ik niet.Moet je ff bij Hutten vragen.Valt mij wel op dat er tegenwoordig veel gereviseerde shovels te koop zijn.Toen ik eind jaren 80 ging rondkijken kwam de harley rage net een beetje opzetten.Toen is een hele hoop rotzooi uit de States hier naar toe gehaald en voor veel te veel verkocht.
 
Je kunt er nooit inkijken. 'n Evo rijdt gewoon veel lekkerder en rustiger.
De Shovel wordt ondertussen al weer 20 jaar niet meer gemaakt. Levenslijn v.e. Shovel stopt daar waar de Evo begint. De Evo is betrouwbaarder en (dus) beter gebleken als de Shovel. Maar ja, je kan er nooit inkijken.Gewoon iemand meenemen die er 'n beetje kijk op heeft. Belangrijker nog is je eigen gevoel natuurlijk. Kan makkelijk dat die Shovel uit '70 top is. Dat die gozer er ,ondanks dat je verwacht dat ie met die dubbele bougies en andere aanpassingen en zo er wel op geramd zal hebben, er retezuinig op geweest is en nuttige (dus dure/duurdere spullen)erop gezet heeft. Maar ik zou altijd voor 'n Evo gaan. Zit mechanisch beter in elkaar.
 
Hoi,
In de prijsklasse van 0ngeveer 10000 euro loop je ook al eens een vroege heritage Evo tegen het lijf.Ik denk dat je ddar wat minder onderhoud aan zult hebben.(niet dat ik er zelf op gezien wil worden maar dat is een kwestie van smaak).Zoals knuckle al zei vragen shovels wat onderhoud.Inderdaad veel triviale dingen maar bij een motor van die leeftijd zijn natuurlijk alle dingen 20 jaar of ouder.Zo zijn bij mij in 15 jaar kapot gegaan:bobine,spanningsregelaar,stator van dynamo,carburateur(Speling op klepasje),spruitstuk(scheurtje),vervroeger ontsteking,achterbruglagers,draad voor achterbrugas uit frame geslagen(kennelijk vond Harley 3 windingen genoeg voor een machine van 340kg),wiellagers vervangen,balhoofdlagers vervangen,nieuwe koppelingsnaaf (ingeslagen pennen),druklager koppelingsstift,remklauwen gereviseerd(harleys trillen een beetje),rempomp voorrem gereviseerd,nodige helicoils moeten zetten(vorige eigenaar had schijnbaar alleen metrische bouten en die blijven wel even zitten),compensating sprocket wegens speling vervangen,3keer versnellingsbak moeten reviseren(Harley liet de main gear op een bronzen gehoonde bus draaien,blijft ongeveer 30000 km oliedicht),hoofdas versnellingsbak vervangen wegens geforceerde draad,nodige electriciteit probleempjes,kettingkast 2 maal gescheurd,.Dit schiet me zo te binnen.Alles is oud en heeft veel gedraaid .Je kunt geluk hebben en een motor kopen die alles vernieuwd heeft,of een waar nog alles aan moet gebeuren.Ik had de pech dat ik niemand kende met shovel ervaring en heb dus een fiets gekocht die niet zo goed was.Ik kan je aanraden om ieman mee te nemen die ervaring heeft met het type wat je zoekt.Van Hutten weet ik dat ze alleen motoren verkopen waar ze zelf een technisch onderzoek naar verricht hebben.Volgens mij hebben ze al meer dan 1000 shovel blokken gereviseerd dus ze hebben er wel kijk op.

succes en vooral geluk .

Ps.TOT,1200 en 1340 zijn niet van elkaar te onderscheiden.Verschil zie je alleen maar door plaatje 1200 of 80.Ze klinken ook hetzelfde .

En hoeveel km zijn er gemaakt in die 15 jaar ? En wat voor soort gebruik ?
Zou jij qua betrouwbaarheid een Evo beter inschatten als een Shovel ?
 
Niet zo veel kilometers.Bijna 100000.Ik rij ook nog veel op de Solex.Gebruik hem het hele jaar door, zout of geen zout op de weg.Als ik zin heb om te rijden en het vriest ga ik rijden.Of een EVO beter is dan een shovel weet ik niet.Heb ik ggen ervaring mee.Ik hoor dat wel al 17 jaar.Ik zelf vind er geen fuck aan.Alles wat HD na 1984 gedaan en gemaakt heeft heb ik niet gevolgd.

See no EVO, hear no EVO.
 
Ik zie nu pas de PS, maar ik zie en hoor wel degelijk verschil in de 1200 en de 1340 Evo. :?

Er is geen verschil qua uiterlijk tussen de 883 en de 1200, dat klopt, maar als er ook geen verschil tussen de 1200 en de 1340 zou zijn, zou de 883 dus precies het zelfde er uit zien als een 1340? :?
 
Gaat om een flh.Is geen enkel uiterlijk verschil tussen een 1200 en 1340.Ook geen geluidsverschil.Als jij een verschil ziet mag je zeggen welk.Greetz
Ps Een 1200 EVO heeft nooit bestaan.
 
Owwww sorry, duidelijk! :)

En Evo 1200; die zitten toch in Sportsters? :)
 
Dat klopt maar da's een sportster blok.Mooie fiets heb je trouwens gekocht.Lijkt op die van "ZED" uit "Pulp Fiction".Mag ik vragen wat ie gekost heeft?
 
Terug
Bovenaan Onderaan