Gezocht : CBR 600 F3 (PC31) Racewaardige vering/demping

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Ik ben momenteel bezig om mijn CBRretje uit 1995 (PC31) wat meer circuitklaar te maken.
Belangrijke upgrades zie ik zoek zijn :

- een volledig instelbare achterdemper (liefst met lengteverstelling) en voldoende zware veer voor mijn rijklare gewicht van circa 95 kilo.

- een volledig instelbare voorvork met raceveren (t.b.v. gewicht zie hierboven)

- een instelbare stuurdemper, deze zou bij voorkeur wel direct passen zonder dat ik moet zagen en boren.

- Jackup plates voor de rem/schakelsetjes en voetsteunen

Hier moet het opkomen....
full
 
voor hetzelfde geld wat je hieraan kwijt bent staan er ook al leuke circuitmotoren op Forum en marktplaats die reeds voorzien zijn van aangepaste vering/ demping stepjes enz....
Beetje zoeken en geduld tot het juiste visje langs komt zwemmen...
 
Ik hou het in de peiling.
Daarbij geldt wel dat ik wel op de weg zal blijven rijden met de CBR, dus ik zoek hooguit een donor...
 
Dat bedoel ik, dan kan je beter een circuitding aanschaffen, kost je niks aan belasting en verzekering, en je krijgt een beter sturende fiets dan je ooit van die 600f zal kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed zie zit er al een betere schokbreker in de motor........ Paar zwaardere voorveren en je bent klaar.
En die schetsplaten kan ieder metaalbedrijfje in het dorp voor je maken.
Hoeft volgens mij allemaal niet zoveel geld te kosten.
 
@ SBK1000: klopt, Technoflex demper, maar voor circuitgebruik mag deze nog net iets langer en iets harder.
De voorkant wil ik inderdaad volgende maand aan laten passen.
Dan alleen nog een stuurdempertje, maar dat is wellicht meer een 'nice to have'.

De schetsplaten zijn inderdaad ook wel (zelf) te maken.

Ik had gehoopt dat er forumleden zouden zijn die wat spulletjes hebben liggen.....
 
ik zou nog wel even de clip-ons onder de kroonplaat monteren. Zit je beter op je motor..Let wel even op de stuuruitslag...
Adresje voor aanpassing vering: HK suspension. Goed bedrijf, kun je normaal mee communiceren..niet goed? passen ze het kosteloos aan!
 
@jokerz: Ik ben al bij HK langs geweest, bij hem ga ik over een tijdje ook de voorkant laten doen, daar is de meeste winst te halen. Vanuit het forum lijken er geen passende 'losse componenten' aangeboden te worden.

Ik heb nog geen behoefte om een complete circuitmachine te kopen (los van het feit dat er momenteel geen geschikte donoren beschikbaar lijken te zijn die alles erop hebben zitten wat ik zoek).
 
Dat bedoel ik, dan kan je beter een circuitding aanschaffen, kost je niks aan belasting en verzekering, en je krijgt een beter sturende fiets dan je ooit van die 600f zal kunnen maken.

Een circuitmachine kan ik niet vervoeren, ik mag geen aanhanger achter mijn auto hebben (14% leasebakkie) en om nou een bus te kopen is veel te veel van het goede.
 
Je hebt het alleen maar over harder en hoger, maar is dit echt nodig? Je motor staat bekend om z'n goede en neutrale stuurgedrag en ik denk dat dat juist het beste is om hard over het circuit te gaan........
 
@ SBK1000: Een van de constateringen bij HK was dat, om het helemaal af te maken, de achterkant nog iets omhoog zou mogen en dat de achterveer nog ietsje harder zou kunnen zijn.

Daarbij dus de opmerking dat de grootste winst te behalen is bij een modificatie aan de voorzijde waarbij één poot de ingaande demping zal gaan verzorgen, de andere poot zal de uitgaande demping (blijven) verzorgen. Standaard heeft de F3 alleen uitgaande demping op beide vorkpoten... Ook de hardheid van de vorkveren zal daarbij worden aangepast indien nodig.
 
Stuurdemper is echt bullshit ;) Niet doen :N Onzin om daar geld aan uit te geven.
 
Over een stuurdemper is al heel veel gediscusseerd. Ik vind het absoluut geen bullshit. Bij flink accelereren uit een bocht geeft het toch meer stabiliteit. Een stuurdemper hoeft overigens ook niet de wereld te kosten.
 
Over een stuurdemper is al heel veel gediscusseerd. Ik vind het absoluut geen bullshit. Bij flink accelereren uit een bocht geeft het toch meer stabiliteit. Een stuurdemper hoeft overigens ook niet de wereld te kosten.
Ik heb zelf ook zo'n ding op me f3
Dan flext je stuur niet meer maar dan flext de rest :+
 
Over een stuurdemper is al heel veel gediscusseerd. Ik vind het absoluut geen bullshit. Bij flink accelereren uit een bocht geeft het toch meer stabiliteit. Een stuurdemper hoeft overigens ook niet de wereld te kosten.

Een stuurdemper is ook geen bullshit. Maar als je hem op TS zijn fiets nodig hebt ben je toe aan een andere fiets.

Bovendien zijn bij de meeste circuithokken problemen met de geometrie (en de onkunde om die er uit te vissen) de oorzaak van het plaatsen en compleet dichtschroeven van een stuurdemper. Zo'n ding is bedoeld als back-up. Als je hem nodig hebt voor stabiliteit moet je eens langs iemand gaan die verstand van motoren heeft.
 
Ik doe het eerst maar zonder stuurdemper, ik sta zeker nog niet in de rij om een nieuwe te kopen.
Ook de mannen van HK kunnen me vast en zeker van advies voorzien als de tijd daar is...
 
Gisteren bij HK een stalen remleiding laten monteren en gelijk nog even navraag gedaan over hoe en wat m.b.t. de achterdemper.

De motor staat inderdaad al nagenoeg op de goede hoogte. Voor heeft ie een doorsteek van 50 millimeter en dat is goed, hij zou aan de achterkant nog een centimeter of anderhalf omhoog mogen of zo.
Nou, daar ga ik me voorlopig dus nog helemaal niet mee bezig houden.
Eerst maar eens lekker rijden. Als ik het idee krijg dat ik tegen grenzen van het rijwielgedeelte aanloop zien we wel weer verder.

Blijft mijn oorspronkelijke vraag wel staan natuurlijk: als iemand nog knappe gebruikte racevering/demping weet, laat het even weten. Misschien is het wat voor mij...
 
Intussen toch maar eens een nadere inspectie gedaan van mijn Technoflex achterdemper.
Wat blijkt: Hij is toch in lengte verstelbaar *O*


Met behulp van een autokrik en een plankje hout de achterkant even lichtgemaakt zodat ik de bout kon demonteren. Daarna de motor nog iets verder opgetild zodat ik de stelbout nog wat kon uitdraaien. Daarna de zaak weer in elkaar gezet.

Nog niet mee gereden vanwege de te hoge temperatuur en het risico op acute uitdroging buiten :+

De situatie zoals ik deze aantrof: de shock stond op z'n allerkortst ingesteld.
full
 
Laatst bewerkt:
achterveer 6 mm verlengen en dan zit je goed
clipons onder de kroonplaat en voorvork 5 mm laten zakken
stuur demper heb je toch nodig als je echt hard wil gaan
bv zolder over de heuvel
ik rij met hyper voor achterveer en voorvork aangepast door hyperpro, voor de rest origineel
op croix en ternois draai ik 59.00 sec
zolder 1.48
en op assen natte baan 2.12 (trage ramshoek)
 
kan ik niet meegeven ik heb namelijk de link zelf aan gepast.
komt wel overeen met de originele veer 6 mm te verlengen ik zal eens meten hoeveel er tussen de centers zit en dan moet je maar + 6 doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan