Gezocht; Flatslide carburateur expert !

vfroem

Die hard MF'er
19 feb 2003
513
1
Sint Oedenrode
Probleem: minder Pk's met Keihin FCR39 flatslides dan met standaard carburateurs op zowel top als middengebied.

Ik ben op zoek naar een echte expert die ervaring heeft met het afstellen van Flatslides / problemen oplossen met flatslides.

Mijn VFR750F is getuned (van 90 naar 118PK a/h achterwiel met standaard carburateurs + dynojet) o.a. JE 837cc zuigers, geflowde koppen, inlaatpoorten bewerkt, snelle nokkenassen enz.

We hebben een set Keihin Flatslide FCR39 carburateurs gemonteerd. De motor reageert ontzettend goed (gasrespons, loopt netjes) op de carburateurs maar levert PK's (uiteraard zelfde testbank, zelfde correcties) in... 2PK op top en 8PK in het middengebied. Het mengsel staat goed enz.
Op een RC30 (VFR750R/RC30) moet zo'n setje Keihins 7-9PK op top extra geven.


Wie weet een mogelijke oplossing en/of weet iemand/bedrijf die (veel) ervaring heeft met flatslides.
 
De motor heeft toch een testbank gestaan?
En die testbank stond dan toch bij een bedrijf waar ze motoren en carbs afstellen? Die moeten dat dan toch kunnen fixen voor je?

Tsja, flatslides leveren niet noodzakelijk meer power op dan cv's . wel een veel betere gasrespons indien goed afgesteld.
En juist voor dat goed afstellen heb je idd een echte vakman nodig, en liefst een 4-gastester. ;)
 
Wat is de CR en wat is de lifthoogte/Lc/duration van je nokjes :? (in én uitlaat natuurlijk)
Wie heeft je uitlaat gemaakt :? , en op basis waarvan :?
Zijn de geflowde koppen ook beter :? (grafiekje graag)
Oops, vergeet ik zomaar om te vragen naar de nieuwe klepdiameter........
 
mijn gok: verkeerde set flats!!!!
die diameter is veel te groot voor een vfr blok.
een 39 zit op de ZX7RR, die draait wel effe zo'n 3000 tr meer op top en heeft grotere kleppen (diameter).
als ik jou was zou ik al eens een 37 nemen.
der is een mogelijkheid om de grote te bepalen, je neemt het totale klepdoorlaatoppervlakte (in) en een bepaald deel hiervan is de ideale diameter voor je carb te berekenen.
maar hoeveel juist ontgaat me weer even.
om je een gedacht te geven, op mijn gsx750e staan 32 ers! das een blokje dat 10000tr draait.

als je je sproeier vergroot ga je je topvermogen terugkrijgen maar het verlies in het middengebied krijg je er ni uit met deze diameter denk ik.
je kan proberen met andere naalden die minder dik zijn in het middengebied maar ik betwijfel of het gaat helpen.

wat je top betreft, ik ben op mijn flats ook wat top kwijt tov de gekitte cv carbs maar das omdat ie wat meer onderin getuned staat. het koppel op middengebied is echter bangelijk :9~
 
mijn gok: verkeerde set flats!!!!
die diameter is veel te groot voor een vfr blok.
een 39 zit op de ZX7RR, die draait wel effe zo'n 3000 tr meer op top en heeft grotere kleppen (diameter).
als ik jou was zou ik al eens een 37 nemen.
der is een mogelijkheid om de grote te bepalen, je neemt het totale klepdoorlaatoppervlakte (in) en een bepaald deel hiervan is de ideale diameter voor je carb te berekenen.
maar hoeveel juist ontgaat me weer even.
om je een gedacht te geven, op mijn gsx750e staan 32 ers! das een blokje dat 10000tr draait.

als je je sproeier vergroot ga je je topvermogen terugkrijgen maar het verlies in het middengebied krijg je er ni uit met deze diameter denk ik.
je kan proberen met andere naalden die minder dik zijn in het middengebied maar ik betwijfel of het gaat helpen.

wat je top betreft, ik ben op mijn flats ook wat top kwijt tov de gekitte cv carbs maar das omdat ie wat meer onderin getuned staat. het koppel op middengebied is echter bangelijk :9~

Mijn blok is opgeboord naar 837cc, er zitten grotere inlaat-kleppen in van een VFR800.
Vreemde is dat een RC30 (VFR750R) niet veel extra toeren maakt en wel extra vermogen krijgt door FCR 39's. Op een RC30 worden ze juist aanbevolen.

Maar het zou best kunnen dat je gelijk hebt ! '(
In dat geval zal ik mijn PK's moeten krijgen door een beter uitlaatsysteem en optimalisatie van de afstelling (volgens de tuner zat er met de standaard carburateurs nog 1 tot 2 pk in naar ongeveer 120PK achterwiel met fijntuning op basis van de huidige uitlaat)
 
ik peins dat je zowizo al niet veel meer uit da blok gaat krijgen zonder de levensduur zwaar te hypothekeren.
nu het zou kunnen (opgeboord en grotere kleppen) daty je juist zit maar op eerste gedacht zou ik bij een 750 die niet veel meer dan 10000 tr draait niet boven de 37 gaan.
je gassnelheid wordt te laag en net dat moet bij een flatslide hoog genoeg blijven of je krijgt problemen.
kwestie van een expert te raadplegen zou ik zeggen :)
 
ik peins dat je zowizo al niet veel meer uit da blok gaat krijgen zonder de levensduur zwaar te hypothekeren.

Over de levensduur maak ik me niet zo druk; standaard zijn ze niet stuk te krijgen. Genoeg VFR blokken te koop voor weinig... De tuner durft zelfs garantie te geven op mijn blok!!!...

Jouw verhaal over de gassnelheid heb ik gisteren ook gehoord.
Zou best kunnen!

Maar...wat ik niet begrijp; voor een VFR750R (RC30) worden juist de Keihin FCR39 Flatslides geadviseerd. (zie o.a. www.DURBAHN.de -is een engelstalige site- en het internationale RC30-forum) Het blok van een VFR750R en VFR750F zijn vrijwel identiek. Alles is zelfs uitwisselbaar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan