Gezocht: Frezen of Snijden?

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.310
4
Wie zou voor mij onderstaand werkstukje kunnen frezen of snijden uit een stuk plaat?

Mag "traanplaat" zijn, maar nog lichter materiaal mag natuurlijk ook :)

Het gaat om een bagagerekje.

full
 
Laatst bewerkt:
zijn die gaten voor de bevestiging niet te groot getekend? lijkt er op dat het de contour van het verzonken deel is.. maar als je dat laat snijden krijg je dus te grote gaten....
 
Die ronde gaten kun je met een gatzaag keurig maken, die sleufjes maak je met twee boorgaten en een dremel voor het rechte deel ook wel netjes strak.

De vorm van de plaat kun je met een béétje decoupeerzaag skill's ook wel goed krijgen.
 
Zoek naar een bedrijf waar ze kunnen lasersnijden.
Frezen van zo'n plaat gaat wel maar de scherpe hoeken moet je daarna toch bijwerken.

Daarbij lasersnijden is ws sneller gebeurt en kost niet zo veel.
 
hmmmm
van carbon
is erg licht en toch ook erg sterk
en mooi
nadeel is wel weer duur om te maken qua hars-harder en de carbon zelf

Ja maar als ik alles wat via proberen en mislukken hier optel, kan ik een mooie motor van kopen....
Maar niet geschoten is altijd mis, en dat is waarom hier mensen zijn wier advies je ook best wel serieus mag nemen, die hebben die hele weg al afgelegd....

zoals ik al aangaf eerder...
Heb ooit een Rickmann gehad...moest een andere voorvork in, maar nergens een bedrijf kunnen vinden die het aandurfde een kroonplaat te maken/gieten/frezen...
De stoute schoenen aangetrokken, en zelf een mal gemaakt, een hele boel alu gesmolten met een acytileen brander, en gieten maar....

als Mohamad niet naar de berg komt, moet de berg maar naar mohamend
 
geef alle scherpe hoeken een R = 3 of R=5 dan heb je het hele probleem opgelost op basis van standaard frezen. Of R = 1/2*øboorgat zoals gebruikt voor de sleufgaten. Die frees heb je toch al....
 
wat voor materiaal moet het worden en wat mag het kosten. ik ken wel een aantal bedrijven die het kunnen maken maar die werken niet voor vriendenprijsjes. en dat soort bewerkingen in programmeren voor een plasma of lazer snijder kost tijd en die moet betaald worden.
voor een alu versie zou je goed bij een graveerbedrijf terecht moeten kunnen maar in alle gevallen zullen er veel meer maten op de tekening moeten komen als dat nu het geval is.
 
Niemand hier met een freesbankje die wil helpen?

Ziet er niet zo moeilijk uit voor te maken.

Ik zou gewoon een aluminium plaatje nemen, is vele goedkoper dan koolstof en voor deze toepassing niet nodig.
 
wat voor materiaal moet het worden en wat mag het kosten. ik ken wel een aantal bedrijven die het kunnen maken maar die werken niet voor vriendenprijsjes. en dat soort bewerkingen in programmeren voor een plasma of lazer snijder kost tijd en die moet betaald worden.
voor een alu versie zou je goed bij een graveerbedrijf terecht moeten kunnen maar in alle gevallen zullen er veel meer maten op de tekening moeten komen als dat nu het geval is.

Materiaal, maakt niet uit. Idd relatief goedkoop alu plaatje is prima. En in principe hoef ik er alleen maar een paar gaten in om ze vast te schroeven (die 4 stuks) en eventueel een paar om de bagage dus vast te kunnen zetten. Die andere (gewichtsbesparende) gaten vind ik niet belangrijk.

Het gaat dus om de buitenmaat. En dat t er gewoon net uitziet.
 
maar dan nog moeten er maten bij de boorgaten, heb je een radius nodig voor de uitsnijding voor het zadel en natuurlijk maten van de hap achterop als je die belangrijk vind.
en juist door de gewichtsbesparende gaten en de nette sleuven langs de rand ziet het er professioneel (netjes) uit. laat je dat soort details weg zal het altijd een hobby project blijven lijken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan