gezocht: knevel (ding om afgebroken bouten los te maken)

Ik heb momenteel hetzelfde probleem, een tapeind afgebroken en nog zo`n 12 mm uitstekend.
Je hebt inderdaad tapeinduitdraaiers maarrrrrrr. In verschillenden maten en prijzen.
Een proffesionele set (voor M8) komt op zo`n sordige 600 euro maar er zijn ook setjes van rond de vijftig euro.
Het probleem is echter dat het soms zo moeilijk is (zonder boren) met een professionele set, dat je het met een setje van 50 euro heeeel rustig (maar duidelijk) op je buik kunt schrijven.) Anders zouden ze die van 600 niet meer verkopen!
Je kunt ook (als je genoeg plek hebt en je motor niet KUNT missen, zoals ik) kiezen voor een noodoplossing door een stukje draadijzer op het overgebleven deel te lassen.
Mijn andere blade heeft een kapotte versnellingsbak maar als die klaar is ga ik bij de andere zeker boren.
Voor de boorders, denk eraan dat de tapeinden van gehard staal zijn en dus het beste kunnen worden geboord met een titaniumboortje, en eerst goed centeren en ook haaks op het tapeind boren anders ga je zomaar de cilinder in met alle nare gevolgen van dien.
Iedereen die er mee te maken heeft wenst ik meer geluk dat ik tot nu toe heb gehad, O ja, en dan nog een tip: Als je kruipolie gebruikt laat dit dan rustig een paar uur inwerken en herhaal zo nodig een paar keer, laat daarna indien mogelijk de bout schrikken door hem met een zware bamkhamer (250 gram of meer) een flinke klap te geven (als de ondergrond niet mee kan veren)
Bron: http://www.polo-motorrad.de/L/0/Schrauber-Tipps.463.0.html Voor nog meer tips.
 
Nou de meeste tapeinden zijn van 10.10 staal gemaakt , dat is echt niet zo hard dat je met een "titanium" boor moet gaan boren, zorg dat je gereedschap goed geslepen is, dat is iets dat niet iederen kan...
 
Stud Extractor heet die en is onder andere van Hazet maar er zullen wel meer merken zijn die ze in het leveringsprograma heben zitten
media.nl
 
Laatst bewerkt:
Ah super, bedankt voor de info. Ik kan weer vrolijk verder zoeken :)

maar stel eerst de vraag maar eens aan jezelf waarom dat die bout afgebroken is...

Ik had er al 7 moeren af dus ik gok dat ik niet te aso ben geweest met losdraaien. Uiteraard wel typisch dat net de laatste afbreekt. Het ging om de bouten van het spruitstuk, die waren na 7 jaar en een dikke 50.000 km wel aardig vastgeroest.

De bouten zelf heb ik makkelijk kunnen verwijderen door 2 moeren tegen elkaar op te draaien.
 
Zo'n ding heb ik, maar dan de oude knevel.
Hij ligt ergens in de schuur.
Heb hem ooit aan de kant geslingerd, want het werkt gewoon niet, je draait de boel ermee doormidden en dan moet je alsnog boren en tappen.
 
Ik zit met hetzelfde probleem, 3 bouten om de bochten vast te zetten afgebroken.
Nu zit ik te kijken naar die Tapeind-uitdraaiers van kukko, de 50 en 51 serie. Hebben die dingen nou de ruimte nodig om als geheel 360 graden te draaien of zet je ze op de afgebroken bout in een bepaalde positie en blijft de uitdraaier in die positie terwijl je de bout eruit draait? Dit i.v.m. ruimte bij de uitlaatpoorten.
 
Ik was op zoek naar manieren om een afgebroken bout eruit te krijgen en kwam deze pdf tegen:

http://landbouwmechanisatie.nl/medi...rg/1121062/F66753490/LM1004RP10 ONDERHOUD.pdf

Bij stap 7 & 8 word een knevel gebruikt. Alleen kan ik buiten dit document nergens info of een winkel vinden. Kan iemand me vertellen hoe zo'n ding officieel heet of waar deze te krijgen zijn?

Ik ken ze anders.
werkt zelfde maar dan makkelijker. (verkrijgbaar bij bouwmarkten zoals gamma)
gebruik em nu zelf al meer dan 4 jaar en nog steeds in goede conditie.
Kost 4,50 (de naam is super-Multisleutelset)


9183464913768895014vb.png
 
Ik denk dat je voor de bouten van je uitlaatflenzen beter het type 53 van Kukko kan gebruiken. Die zijn speciaal voor beperkte ruimtes. Zijn wel een poepie duurder dan het Gammaspul.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken ze anders.
werkt zelfde maar dan makkelijker. (verkrijgbaar bij bouwmarkten zoals gamma)
gebruik em nu zelf al meer dan 4 jaar en nog steeds in goede conditie.
Kost 4,50 (de naam is super-Multisleutelset)


[afbeelding]
Dat is inderdaad geen geld dadelijk maar eens even langs de Gamma. En anders te voet met de motor naar een autogarage toe gaan (liggen er een stuk of 10 op nog geen km afstand gelukkig).
 
Terug
Bovenaan Onderaan