Gezocht; leuke motor voor de beginner

Ghis

MF'er
1 mei 2013
48
0
Rotterdam
Na lang lezen en rondneuzen toch maar eens besloten te registreren om een vraag neer te zetten. in December heb ik (gelukkig voor de nieuwe rijbewijsregels) mijn rijbewijs gehaald en ben ik tot op de dag van vandaag driftig op zoek naar een motor, vandaar dit topic :).

Na heel wat rondneuzen op dit forum, marktplaats en vergelijkbare websites is mijn oog gevallen op het model van de Suzuki GSX-R 600 SRAD.

In eerste instantie riep een goede vriend dat ik voor een 750CC moest gaan omdat ik me anders vrij vlot ging vervelen, na heel wat rondleuzen lijkt het verschil tussen de 600 en de 750 niet ontzettend groot (Verbeter me als ik het fout heb)

Maar omdat er veel meer motorfietsen zijn dan ik kan bedenken wil ik toch nog kijken of er wellicht andere motoren zijn die aan mijn eisen voldoen

Wat zoek ik:
  • Een sportmotor voor weinig geld (eerste motor tenslotte)
  • Ronde/strakke vormen!

Daarnaast nog wel handig om te vermelden dat ik de vierkante achterkant van het andere model GSX-R600 vindt ik persoonlijk niet heel mooi. Ik houdt meer van strakkere en rondere vormen. Zijn er wellicht meer modellen die aan deze eisen voldoen volgens jullie? heb nu het idee dat ik redeijk aan het blindstaren ben en wil graag een goed beeld vormen :)

Als student zijnde wil het liefst zo min mogelijk uitgeven en ben ik momenteel nog een beetje aan het sparen, vandaar dit oriënterende topic. Het uiteindelijke budget bedraagt ongeveer 1500-2000 euro (Waar ik op het moment nog voor verder zou moeten sparen :P)
Mochten jullie aanbevelingen hebben hoor ik dat graag!
 
Maar omdat er veel meer motorfietsen zijn dan ik kan bedenken wil ik toch nog kijken of er wellicht andere motoren zijn die aan mijn eisen voldoen

Wat zoek ik:
  • Een sportmotor voor weinig geld (eerste motor tenslotte)
  • Ronde/strakke vormen!



Als student zijnde wil het liefst zo min mogelijk uitgeven en ben ik momenteel nog een beetje aan het sparen, vandaar dit oriënterende topic. Het uiteindelijke budget bedraagt ongeveer 1500-2000 euro (Waar ik op het moment nog voor verder zou moeten sparen :P)
Mochten jullie aanbevelingen hebben hoor ik dat graag!
Nieuwe goeie vriend zoeken of je huidige goeie vriend negeren voor wat betreft advies, 600cc supersport met 100 pk op het wiel snel vervelen...

Rijdt hij alleen snelweg? :z

Opties in de sportieve klasse voor 1500 - 2000 zijn vrij beperkt.

Fzr 600R
Thundercat
GSXR 600
CBR 600F
Kawa Zx6r

Op al deze motoren ga je je zeker niet snel vervelen, meer dan snel genoeg voor een beginner. Hard rechtdoor kunnen we (bijna) allemaal. Bovenstaande modellen zijn allemaal behoorlijk gangbaar, dus informatie over de specifieke modellen vinden kan je prima zelf.

Daarna is het een kwestie van kiezen van 1 of 2 modellen en zoeken binnen jouw budget. Ik heb laatst nog een Cbr 600 F4 uit 1999 voorbij zien komen voor 1750 euro, in mijn ogen een ideale motor voor jouw situatie.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reply! Nuttige informatie!

Het budget is wel rekbaar, maar als ik het budget teveel oprek wordt het te lange termijn. Het liefst wil ik van de zomer natuurlijk lekker van het mooie weer genieten :). Ik ga deze modellen bekijken! Thanks!
 
In eerste instantie riep een goede vriend dat ik voor een 750CC moest gaan omdat ik me anders vrij vlot ging vervelen, na heel wat rondleuzen lijkt het verschil tussen de 600 en de 750 niet ontzettend groot (Verbeter me als ik het fout heb)

Laat je niet opnaaien door die scheurneus. 600 supersport is spannend genoeg voor iedereen. Wat hij bedoelt is dat je al snel niet meer onder de indruk bent als je op een rechte weg het gas open draait. Gek genoeg slijt dat, terwijl je met een 600 onder de 200km/u dezelfde prestaties hebt als een Ferrari.

Een leuke motor voor een beginner (en verder iedereen die zich niet gek laat maken) is de Thundercat. Voor de openbare weg een veel betere motor dan een R6.
(verbruik, zitpositie, actieradius, karakter blok)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Manus
Wel eens gedacht aan een 400 cc supersport?
Veel sensatie door enorme toerental
Lichte motor voor het betere bochtenwerk
Ik heb een cbr 400 rr te koop staat hier op t forum
Waardevast en exclusief
Goede motor om t op te leren
Gr. Jurgen
 
Of een ZXR400. Was mijn eerste motortje ('91-er, gekocht voor 800 eu), veel aan gedaan, redelijk wat mee gereden en sowieso enorme snelheidssensatie + heerlijk in de bochten. Onlangs verkocht voor 1350 en dat was echt een goede motor. Ze worden sowieso niet echt minder meer waard, mogelijk wel meer. Oh, en ik ging er harder mee door de bocht dan met m'n huidige '04 1000cc racer...
 
De gsx 600 heb je ook in F uitvoering...iets minder racerig maar kost ook maar de helft...
Ik zou vooral eerst gaan proefrijden...Je kan een motor kopen omdat je hem gewoon mooi vindt, maar als je door zithouding o.i.d. in moet leveren op het plezier.... :N
En qua meer cc is meer fun... '( Heb zelf van alles en nog wat gereden maar toe nu toe eigenlijk het meeste rijplezier beleeft aan m'n huidige 600 cctje :Y *O* :]
 
Heb inmiddels van alles gereden maar als je een motor zoekt die alles kan zonder te extreem te zijn in 1 van de aspecten moet je kijken naar de 600cctjes in mijn ogen.

Thundercat als vooral straat, minder race
GSXR als betaalbare racer
CBR600F oude model meer straatgericht, nieuwe tussen Thundercat en GSXR in, mooi compromis imo (hence mijn motorkeuze :+ )
ZX6R zijn zeldzaam binnen het budget van de nieuwere types, oude ken ik niet goed dus durf ik weinig over te zeggen.
 
Ik denk niet dat TS Ghis met een 400cc aan kan komen als z'n vriend hem heeft geadviseerd te gaan voor 750 omdat 600 al snel verveeld.

Een ZXR400 is inderdaad top of misschien wel een CB1, underdog uiterlijk maar heerlijk sturend.
 
Dat is waar, maar op snelweg / gewoon gebruik moet je een 400 wel wat melken. Ik hou daar persoonlijk helemaal niet van. Tijdens gewoon gebruik moet een motor het wat mij betreft niet te zwaar hebben, anders rij ik niet prettig. Maar heb je daar geen moeite mee is een 400 inderdaad ideaal.
 
hoi ik persoonlijk zou voor een cbr600 gaan ziet er goed uit,dit zijn goeie motoren weinig onderhoud en stuurt lekker,vermogen zat de meeste halen niet eens alles er uit,en je voordeel hij is ook weer makkelijk te verkopen als je wat anders wilt..

suc6 grt m :]
 
Laatst bewerkt:
Als ik kijk naar het budget denk ik zelf aan een oudere kawasaki ZZR600
Prima sportieve motor die 200+ kan en het model gaat nog wel

Je vindt exemplaren die goed onderhouden zijn in een gunstige prijsklasse.

Oftewel overweeg een iets oudere nette motor met een goede onderhoudshistorie,
dan een nieuwer exemplaar voor een minimale prijs, waarbij je vaak nog extra kosten krijgt voor tandwielen banden remmen etc.

Bij motorzaken willen ze ook graag van de oudjes af en kunnen ze als je een faire prijs wilt betalen de motor tip top voor je klaarmaken binnen je budget.
 
Ikzelf rijd ook een CBR600F4, ook m'n eerste motor.
Heb toen vooral zitten twijfelen tussen dit model en een Thundercat.
Een R6 of Ninja in die prijsklasse is bijna altijd helemaal verkracht.
En de CBR600F, Thundercat en volgens mij ook de ZZR600 zijn fantastisch sturende, en super betrouwbare machines.
 
inderdaad eerst die goede vriend als wat minder goed bestempelen.

Ik denk dat de modellen die genoemd zijn prima bij een beginnende motorrijder passen. Voor een 750cc gaan is ook lastiger zoeken volgens mij, want volgens mij is het aanbod ook wat kleiner.

Persoonlijk zou ik voor een 2 cilinder gaan (ducati) maar dat is smaak.
 
Mijn eerste motor was ook een GSX-R 600 (SRAD), ik was binnen enkele maanden uitgekeken.
Het is geen moderne motor en niet zo snel en wendbaar als de modernere 600cc's.
Ik kan begrijpen dat de goede vriend een 750cc SRAD (injectie) adviseerd.
 
Kijk gewoon op straat en op internet welke motoren je mooi vindt? En stap asjeblieft af van het idee van dat je een "beginnersmotor" moet en dan je moet "opwerken" naar iets groters blablabla. Allemaal grote onzin. In die termen rijd ik al meer dan 10 jaar "beginnersmotoren" en waarschijnlijk zal ik ook nooit naar de "gevorderde" klasse "promoveren", simpelweg omdat ik helemaal geen 1000cc nodig heb voor mijn doeleinde. En vervelen? Ja, op lange rechte stukken, maar dat maakt voor een 600/750/800/1000 cc ook geen flikker uit: rechtdoor blijft rechtdoor.
 
Ha allen,
bedankt voor de overweldigende reacties. Ik neem alle adviezen mee en ga uitgebreid rond speuren (en proefrijden) naar iets wat geheel in mijn smaak valt.

Als er gekeken wordt naar een kilometerstand, wat zijn acceptabele getallen? Uiteraard indien het onderhoud periodiek goed gedaan is mag deze wat hoger zijn, maar zijn er bepaalde vuistregels die ik in gedachte met houden?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan