gezocht remklauw voor EML zijspan

marcskedv

Die hard MF'er
12 sep 2007
268
11
ben op zoek naar remklauw of revisiekit voor de remklauw voor een oud EML zijspan. na lang zoeken heb ik kunnen achterhalen dat de remklauw van GRIMECA is en denk, ben bijna zeker, het type 1000T. heb ook ergens gevonden dat hierin remblokken passen van het merk ferodo type FDB213P(X).

is er iemand die me hiermee verder kan helpen. al de informatie komt van de USA maar bestellen in de USA kost me teveel aan verzendings- en inklaarkosten. heb wel een site in Duitsland waar de remklauw nieuw verkocht wordt, hebben ook een shop maar het is voorbij Munchen en dat is wel iets te ver om eens eventjes langs te gaan. heb wel kontakt opgenomen om het eventueel te laten overkomen. vind echter niets over remblokken.

is hier ergens een GRIMECA en/of een FERODO verdeler waarmee ik in kontakt kan komen.

foto van remklauw

full
 
dat is een gewoon grimeca klauwtje dat op allerlei italiaanse scootertjes zit.
je hoeft dus niet moeilijk te doen, gewoon bij de brommerboer naar binnen stappen.
 
Ook toevallig...heb Ferodo remblokken voor mijn Koekblik!

inderdaad, een of ander scooter remtang is prima!
 
ferodo maakt remblokken voor vanalles en nog wat volgens mij.

grimeca zit veel op peugeot scooters, misschien dat ze je bij een brommerboer verder kunnen helpen.
 
Hallo Marc,

Heb je ervaring met dit remklauwtje? Ik had er vroerger zo een op m'n EML Sport zitten. Het is een Grimeca, de remblokjes werden indertijd ook gebruikt voor Zundapp bromfietsen. En ze gingen maar goed 3.000 km mee, zelfs de gesinterde! Is dus misschien een tip om gelijk een wat zwaardere klauw te monteren. Ik heb er intussen een zelfbouw bak met een remtrommel van een Mini. Nooit omkijken naar! Dat Grimeca klauwtje was ik zeer snel moe. Ik moet wel zeggen dat ik m'n zijspanrem veel gebruik om rechtsaf te sturen, dus dat geeft wel extra slijtage

Groeten

Piero
 
het ding (remklauwtje) heeft de geest gegeven. gisteren had ik helemaal geen rem meer aan het achterwiel en het zijspan. heb de halve motor moeten slopen om de remleiding van het zijspan af te koppelen. rijd nu enkel op de remmen van de motor, deze van het span doet niet meer mee.

heb hier nog wel een remklauwtje van Brembo dat heel geschikt zou zijn. probleem is dat het helemaal anders gemonteerd moet worden en de bevestigingen aan de schommelarm dienen dus veranderd te worden. ken hier niemand in de buurt die het zou kunnen, heb al eens aan het lobieen geweest, daardoor was ik de schommelarm meer dan een maand kwijt. resultaat na die maand, nog niets gebeurd ze hadden geen tijd.

de brembo remklauw zou natuurlijk de beste oplossing zijn. de remblokken hiervoor zijn nog courant te verkrijgen en de remkracht zal meer zijn dan deze van het originele Grimeca klauwtje.
 
het ding (remklauwtje) heeft de geest gegeven. gisteren had ik helemaal geen rem meer aan het achterwiel en het zijspan. heb de halve motor moeten slopen om de remleiding van het zijspan af te koppelen. rijd nu enkel op de remmen van de motor, deze van het span doet niet meer mee.

heb hier nog wel een remklauwtje van Brembo dat heel geschikt zou zijn. probleem is dat het helemaal anders gemonteerd moet worden en de bevestigingen aan de schommelarm dienen dus veranderd te worden. ken hier niemand in de buurt die het zou kunnen, heb al eens aan het lobieen geweest, daardoor was ik de schommelarm meer dan een maand kwijt. resultaat na die maand, nog niets gebeurd ze hadden geen tijd.

de brembo remklauw zou natuurlijk de beste oplossing zijn. de remblokken hiervoor zijn nog courant te verkrijgen en de remkracht zal meer zijn dan deze van het originele Grimeca klauwtje.

Je kunt een hoop voorbereiden zelf, swingarm demonteren en de overbodige oude bevestiging eraf slijpen, wiel monteren en de brembo op de schijf zetten zoals hij normaal moet komen. Twee blokjes metaal op maat maken en de gaten boren voor de remklauw, remklauw met bouten vastzetten aan de blokjes en met dat hele zaakie naar een lasser toe gaan om de blokjes te laten lassen aan de swingarm.
 
eigenlijk geen slecht idee, ga dit eens nakijken. denk dat ik ook beter een nieuw remschijfje monteer vooraleer ik de Brembo laat plaatsen. schijfje heeft betere tijden gekend.

full
 
Hoi Marckskedv,

Als je een revisiesetje voor je remklauw zoekt dan kun je hoogtstwaarschijnlijk in Arnhem terecht.
Een clublid heeft laatst voor zijn oude Goldwing met span naar een revisiesetje voor een remklauw gezocht en is door dat bedrijf goed geholpen. Als de keerringen niet goed bleken te zijn konden ze weer geruild worden, enz. Volgens hem een prima service.
Als je graag de naam van dat bedrijf wil hebben dan kan ik dat wel navragen voor je.

:)
 
Net nieuwe remblokken gehaald voor koekblik (Ranault Laguna), wat denk je?

merk Ferodo!
gekocht bij Hekla
schijnbaar nog een redelijk courant merk
 
Ferodo is perfect! Ik heb een R 100 RS zijspancombinatie, de motor heeft voor en achter Brembo klauwen, en een K 1200 RS solo. Overal zitten Ferodo-blokken in. Je staat er van te kijken hoe lang die mee gaan en hoe perfect dat remt! De Hobbyist in Hunsel levert ze, maar volgens mij heeft elke motorboer wel Ferodo remblokken op het schap liggen. Ik controleer ze 1 x per maand, maar ze willen maar niet slijten (klein beetje overdreven maar). Ik ben een echte "originalteile" fanaat, behalve remblokken en schokdempers (WP en Koni).

Voor Marc: ik zie op de foto dat je ook nog het originele schijfje op je span hebt. Met alle respect voor EML: van remmen hebben ze nooit wat gebakken. De originele EML-remklauwen waren ook al flut. En dat schijfje: Er moet - ook bij jou in de buurt - iemand te vinden zijn die een fatsoenlijke schijf draait en een ophangpunt voor je Brembo-klauwtje maakt. Dan ben je van een hoop problemen af voor een paar honderd Euries. Maar je moet niet in de motorbranche zoeken. Jij bent geholpen met een handige machinebankwerker en/of lasser.

Piero
 
Ik wist niet eens dat Ferodo remblokken voor koekblikken maakte.

Voor de motor heb ik ze al jaren. De motorboer hier heeft o.a. EBC en Ferodo. Ik vind de Ferodo's beter, zowel op het gebied van stopkracht, als op het gebied van levensduur. Het grootste verschil is trouwens merkbaar in de regen.

Ik heb ook nog remblokken van Lucas. Van die ronde. Maar bij remklauwen uit het stenen tijdperk is het verschil minder merkbaar vind ik.

Met een beetje handigheid is er best een andere schijf en een ander klauwtje te monteren. Zeker als je een schijf en een klauwtje van een gangbare motorfiets neemt (CBR600, GS500 o.i.d), hoef je nooit lang op onderdelen te wachten
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus een schijf +klauw van een Guzzi V50 gemonteerd zitten op het zijspanwiel, deze is wat kleiner dan die op het achterwiel zit en dat moet ook. Zijspanwiel blokkeert veel sneller dus daar heb je minder remvermogen nodig.

Brembo rules!
 
zal het wiel nog eens demonteren en op zoek gaan naar een schijfje dat erop past, misschien ook beijhorende remklauw proberen te bemachtigen. heb een goed adres van een 2de hands zaak voor motorfiets onderdelen.

probleem is dat er hier voldoende goede lassers en bankwerkers zijn maar dat die helemaal geen tijd hebben. heb het vorige maal al geprobeerd om die Brembo te laten plaatsen. na 4 weken ben ik nog eens gaan informeren en alles lag nog op dezelfde plaats onaangeroerd. heb dan zelf het klauwtje maar terug nagezien en in elkaar gestoken zodat ik terug kon rijden.

zal nu toch terug op zoek moeten, heb het klauwtje nu afgekoppeld en rijd alleen op de remmen van de motor.
 
Je hebt best kans dat je dat remklauwtje gewoon bij een bromfietsboer kan halen. Wel een zaak die langer bestaat. Deze klauwtjes zaten ook op Zundapp's. Ik had hetzelfde klauwtje op hetzelfde schijfje en ik heb er destijds in nieuw-fucking-lekkerland gewoon een bij de fietshandel gehaald. Wel prijzig, toen zo'n 130 florijnen.

Betere oplossing idd: een klein Brembo-klauwtje in hetzelfde model als de grote Brembo's die ook op BMW 'K-modellen zitten. Gewoon effe googelen. Ik heb destijds mijn Goldwing rondom voorzien van Brembo's, gekocht bij Piet Kruis in Arkel. In een Duits tijdschrift voor zijspannen, Motorrad-Gespanne, heeft een tekening gestaan voor een constructie om de ophangpunten van het Grimeca klauwtje te verbouwen voor de Brembo. Ik heb die ombouw gedaan en dat werkte uitstekend. Zonder lassen of zo. Ik heb dat artikel nog ergens. Ik wil dat best opzoeken, maar dat kost me wel wat tijd. Dat wil ik best voor je doen, maar ik ben al eens meer voor anderen bezig geweest en vervolgens hoor je niets meer van zo iemand.

Mail me dus even en dan doe ik dat met plezier voor je.

Voor een schijfje moet je misschien ook eens kijken bij een delaer van brommobielen. Daar zitten ook van die kleine schijfjes op. Overigens sleet mijn schijfje nauwelijks meer sinds die Brembo erop zat. Zo hard rem je er niet mee, tenslotte.

Succes,
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk de "Bremsenumbau EML GT". Nr 57. Die kan ik wel vinden in mijn archief. 8-) Als de topicstarter het wil hebben, tenminste.

Overigens bedacht ik me later dat het misschien niet zo heel verstandig zou zijn om aan dat draagarmpje te lassen. Je stopt er wel veel hitte in. Vervorming is best een risico.
 
Ik zag op de zaak dat je het had nagevraagd, kunnen we hem leveren? ;)

over welke zaak heb je het ? het enige dat ik gevraagd heb was info over remblokken van Ferodo.

als ik het klauwtje wil behouden moet het toch gereviseerd worden vooraleer ik nieuwe remblokken bestel.

ga eerst eens kijken of ik het Brembo klauwtje kan monteren dit is recenter en dat maakt het eenvoudiger om hiervoor onderdelen te verkrijgen.
 
Waarschijnlijk de "Bremsenumbau EML GT". Nr 57. Die kan ik wel vinden in mijn archief. 8-) Als de topicstarter het wil hebben, tenminste.

Overigens bedacht ik me later dat het misschien niet zo heel verstandig zou zijn om aan dat draagarmpje te lassen. Je stopt er wel veel hitte in. Vervorming is best een risico.


ben zeker geinteresseerd. denk dat het lassen op zichzelf niet veel kwaad kan, de schommelarm is nogal stevig uitgevoerd. hangt er ook vanaf waar de bevestigingspunten moeten komen.
 
ben zeker geinteresseerd. denk dat het lassen op zichzelf niet veel kwaad kan, de schommelarm is nogal stevig uitgevoerd. hangt er ook vanaf waar de bevestigingspunten moeten komen.

OK, Stuur me een mail met je adres en ik zal een kopie van het artikel opsturen. Het is wel in het Duits, maar de tekening spreekt voor zich.
 
Terug
Bovenaan Onderaan