Gezocht : specialist voor blok revisie Triumpf 955i b.j '98

Waaijer

Die hard MF'er
Donateur
8 feb 2007
594
31
Zoeterwoude
Zoals de titel verteld zoek ik een goede technisch specialist die mijn losse blok kan doen.
Hij verbruikt olie op 1 cilinder, olie schraapveer set vernieuwen en misschien gelijk drijfstang lagers.
Geen motor zaak, want dat geld is niet beschikbaar.

Groet,
Marcel
 

Bijlagen

  • IMG_20201107_175619641.jpg
    IMG_20201107_175619641.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 29
  • IMG_20201107_175637123.jpg
    IMG_20201107_175637123.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 28
Ik ga dit onderwerp even volgen, erg interessant. Mijn Speed Triple 955i lust ook wel een slokje tegenwoordig, hoeveel weet ik niet maar het is iets minder dan dat van jou.

Ik gebruik de 300V 15w50 omdat hij daar naar mijn mening het best mee schakelt (in vergelijking met Castrol en andere types Motul).

Het uitvallen af en toe van de motor bij inknijpen van koppeling heb ik ook. Ik heb geen idee waardoor dit kan komen, dus mocht iemand wel wat weten hoor ik het graag. Na aangeven van het probleem blijkt het niet in de mapping te zitten na controle van Ruud.

De dip die jij hebt is inderdaad niet normaal. Ik had tijdens de testbank ook last van lekkende pakkingen tussen de inlaatspruitstukrubbers, bleek tijdens de sessie. Dit is opgelost en ik kon weer terug omdat hij natuurlijk heel anders liep. Hier onder mijn grafiek:

Leuk detail: de grijze koppel lijn en de zwarte PK lijn is MET decibelkiller. Qua top niet zo veel verschil maar in het gehele toerenbereik wel tot 10nm verschil.

Bekijk bijlage 1578797
Interessante uitdraai, icm je verhaal zegt het veel denk ik 💭. Hij staat rijk tot en rond de 3K, maar daarboven arm: zie AF-ratio. Meest ideaal is 14.7:1 stoïchometrische verhouding. Ik weet niet wat UK voorschrijft maar als t 10Wx is, zou ik me daar aan houden. Oppomptijd olie naar nokkenassen, koude motor, is korter, dikkere olie is meer weerstand etc. Bovenstaand zou oa het afslaan bij fas los kunnen impliceren
 
Heren .. mijn project heeft even stil gelegen maar ben er weer aan begonnen en heb iets belangrijks gezien.
Ik ben ben bij Ruud Frederiks geweest voor flashing ECM, en er zitten 2 dips in bij 3000 en 5000 omw/min. (zie foto)
Zoals verteld vertelde Ruud uit ervaring dat bij dit type de nokkeas timing niet kan kloppen.
Hij kon de timing verzorgen dan moest ik met mijn losse blok komen.
Ik zou dan ook gelijk het olieverbruik aan willen pakken .. dus vandaar de begin tekst van dit topic.

Ik heb inmiddels het blok gedemonteerd voor transport naar Ruud Frederiks en wilde ook gelijk mijn inlaat spruitstuk pakkingen vernieuwen ivm lekkage. (is enkele malen aankomend bij kruispunt afgeslagen)

Tot mijn verbazing zag ik van de cilinder waar de uitlaatpoort roeterig van is dat er op 1 inlaatklep sporen, aanslag van olielekkage van die klep steel.
Alle andere kleppen waren schoon.
Dit duid toch duidelijk op een lekke klepseal van die cilinder. (zie foto)
Maar nu vervangen ..
Ik weet nog uit mijn automonteur tijd, klepseals vervangen:
- zuiger in BDP
- compressor druk via bougie gat
- met speciale tool klepveer losdrukken en seal vervangen. (zie foto)

Ik weet niet of dit zo bij mijn Triumpf ook kan .. misschien dat iemand daar ervaring mee hebt.
Niet helemaal: zuiger ODP. Je wilt niet dat 7 - 10 bar luchtdruk je zuiger plots van BDP naar beneden drukt, maar alle gevolgen daarna...
 
Ik ga dit onderwerp even volgen, erg interessant. Mijn Speed Triple 955i lust ook wel een slokje tegenwoordig, hoeveel weet ik niet maar het is iets minder dan dat van jou.

Ik gebruik de 300V 15w50 omdat hij daar naar mijn mening het best mee schakelt (in vergelijking met Castrol en andere types Motul).

Het uitvallen af en toe van de motor bij inknijpen van koppeling heb ik ook. Ik heb geen idee waardoor dit kan komen, dus mocht iemand wel wat weten hoor ik het graag. Na aangeven van het probleem blijkt het niet in de mapping te zitten na controle van Ruud.

De dip die jij hebt is inderdaad niet normaal. Ik had tijdens de testbank ook last van lekkende pakkingen tussen de inlaatspruitstukrubbers, bleek tijdens de sessie. Dit is opgelost en ik kon weer terug omdat hij natuurlijk heel anders liep. Hier onder mijn grafiek:

Leuk detail: de grijze koppel lijn en de zwarte PK lijn is MET decibelkiller. Qua top niet zo veel verschil maar in het gehele toerenbereik wel tot 10nm verschil.

Bekijk bijlage 1578797

Dat afslaan bij stoplichten is hoogstwaarschijnlijk een probleem met de mapping.
Een te rijke mapping geeft ook exact dit probleem.
Zie Red Force ..
 
Hallo allemaal, blokje open gemaakt en hij heeft eea meegemaakt helaas.
Waarschijnlijk een bougie helicol gemonteerd en die is in de cilinder terecht gekomen en en heeft sporen achter gelaten.
Er zitten een paar krassen in de cilinder bus en de kop van de zuiger heeft sporen.
Dus .. ik ben opzoek naar een goede cilinder bus + zuiger ..

Wie heeft er nog goed gebruikte spullen?
Triumph 955i Daytona b.j 1999
 
Zoals de titel verteld zoek ik een goede technisch specialist die mijn losse blok kan doen.
Hij verbruikt olie op 1 cilinder, olie schraapveer set vernieuwen en misschien gelijk drijfstang lagers.
Geen motor zaak, want dat geld is niet beschikbaar.

Groet,
Marcel
Controleer eerst even de carterventilatie, zit links aan de zijkant van het blok, als die olie eruit spuugt, wat vaak voorkomt, dan verbruikt inderdaad veel olie.
Ben benieuwd hoe je aan de diagnose komt dat hij op 1 cilinder olie verbruikt????
En hoe je erbij komt dat het de olieschraapveer is.
Mocht je er niet uitkomen dan breng je hem maar naar mij.
www.rgtuningmotoren.nl
 
Controleer eerst even de carterventilatie, zit links aan de zijkant van het blok, als die olie eruit spuugt, wat vaak voorkomt, dan verbruikt inderdaad veel olie.
Ben benieuwd hoe je aan de diagnose komt dat hij op 1 cilinder olie verbruikt????
En hoe je erbij komt dat het de olieschraapveer is.
Mocht je er niet uitkomen dan breng je hem maar naar mij.
www.rgtuningmotoren.nl
Langs deze klep gebruikt hij de olie .. seals vervangen dus daarom is de kop gedemonteerd.
Na kop demontage zagen we dat er eerder wat is gebeurd. (foto 3)
Zoals eerder vermeld is ook de zuigerkop ingeslagen en zitten er krassen in de cilinderbus (nog geen foto van) vandaar mijn vraag om een goede cilinderbus met zuiger.
De carterventilatie is droog.
 

Bijlagen

  • IMG_20201222_160436184.jpg
    IMG_20201222_160436184.jpg
    126,2 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20201107_175637123.jpg
    IMG_20201107_175637123.jpg
    285,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG-20210130-WA0003.jpg
    IMG-20210130-WA0003.jpg
    128,4 KB · Weergaven: 13
Langs deze klep gebruikt hij de olie .. seals vervangen dus daarom is de kop gedemonteerd.
Na kop demontage zagen we dat er eerder wat is gebeurd. (foto 3)
Zoals eerder vermeld is ook de zuigerkop ingeslagen en zitten er krassen in de cilinderbus (nog geen foto van) vandaar mijn vraag om een goede cilinderbus met zuiger.
De carterventilatie is droog.
En heb je de bussen weer netjes geseald?????? Beste is om het gewoon even goed aan te pakken.
 
Interessante uitdraai, icm je verhaal zegt het veel denk ik 💭. Hij staat rijk tot en rond de 3K, maar daarboven arm: zie AF-ratio. Meest ideaal is 14.7:1 stoïchometrische verhouding. Ik weet niet wat UK voorschrijft maar als t 10Wx is, zou ik me daar aan houden. Oppomptijd olie naar nokkenassen, koude motor, is korter, dikkere olie is meer weerstand etc. Bovenstaand zou oa het afslaan bij fas los kunnen impliceren
Wat vind je dan dat het veel zegt? Qua AF ratio is het niet helemaal waar wat je zegt. Check bijv deze link: SAFR - Standalone Air Fuel Ratio Diagnostic Tool

Onder volle belasting wil je niet op 14.7 zitten. Ik denk toch wel dat Ruud aardig weet wat hij doet voor wat betreft de afstelling.

Over de olie, het werkplaats handboek schrijft 10w40 of 10w50 voor. Letterlijk een keuze dus. Ik heb het gevoel dat hij beter schakelt met 10w50, maar qua olieverbruik zou ik opzich de 10w40 wel eens weer willen proberen.

Ik zie nergens waarom de viscositeit van de olie effect zou hebben op het afslaan van een motorfiets.
 
Wat vind je dan dat het veel zegt? Qua AF ratio is het niet helemaal waar wat je zegt. Check bijv deze link: SAFR - Standalone Air Fuel Ratio Diagnostic Tool

Onder volle belasting wil je niet op 14.7 zitten. Ik denk toch wel dat Ruud aardig weet wat hij doet voor wat betreft de afstelling.
Klopt ( mbt. Ruud) Ik heb mijn motor ook bij hem laten afstellen, en ben tevreden, maar niet meer dan dat.... Wat hij doet is een acceleratie- meting: een weerstand dmv een rol op ‘ gang ‘ brengen. Met wat reken methodiek erachter bepaalt de Dyno een vermogenskromme en meet de A/F-ratio gedurende de acceleratie. Lees het artikel, en kijk eens bij cruise, de definitie en de ideaal bijbehorende ratio. Jou Triple zal idealiter dan ‘ meten’ ( gas klep constant, toerental constant, lambda ( als je die hebt) = 1, en stoicho hierop toepassen. Waar je dat mooi op kan meten? TNO had vroeger een mooie bank staan, eentje met een waterrem, die kon rolweerstand, tegenwind etc meesimuleren, en dan meet je andere waarden.
 
Bij mij heeft hij de hele tabel in TuneEcu (gaskleppositie vs toerental) afgesteld. Daarbij heeft hij dus niet alleen acceleratie afstelling gedaan. Dus alles tussen vol gas en gas dicht op 'elk' toerental is afgesteld.

Maar ik snap wel wat je bedoelt.
 
Nee .. ik zou dan natuurlijk gelijk 3 sets zuigerveren laten vervangen en gelijk de distributie ketting.
Er zitten losse cilinderbussen in .. volgens KATmotoren hoeft het blok niet gesplitst te worden alleen kop demontage dan kunnen de zuigerveren vervangen worden.
als zij het niet zelf doen kan je toch vragen aan wie zij hun revisiewerk uitbesteden ?
doen ze het wel dan is KAT wat ik begrepen had wel thuis in Triumph.

Ja leuk, dit topic loopt al tig weken, nou succes he ;)
 
Bij mij heeft hij de hele tabel in TuneEcu (gaskleppositie vs toerental) afgesteld. Daarbij heeft hij dus niet alleen acceleratie afstelling gedaan. Dus alles tussen vol gas en gas dicht op 'elk' toerental is afgesteld.

Maar ik snap wel wat je bedoelt.
Bij mijn VTR carburateurs heeft hij ( qua brandstof) hetzelfde gedaan: gasschuif boring, andere gasnaalden, sproeiers en gasschuif veren.
 
Hallo allemaal, blokje open gemaakt en hij heeft eea meegemaakt helaas.
Waarschijnlijk een bougie helicol gemonteerd en die is in de cilinder terecht gekomen en en heeft sporen achter gelaten.
Er zitten een paar krassen in de cilinder bus en de kop van de zuiger heeft sporen.
Dus .. ik ben opzoek naar een goede cilinder bus + zuiger ..

Wie heeft er nog goed gebruikte spullen?
Triumph 955i Daytona b.j 1999
Reeds gevonden bij KAT motoren .. kunnen we gaan opbouwen.
 
Ik heb een Speed Triple 955i gehad, en heb op het moment een Tiger 1050 wat in de basis hetzelfde blok is.

Bij aanschaf gebruikten ze allebei olie, dit olieverbruik heb ik bij beide motoren naar 0 gekregen door er een halfsynthetische 10w40 in te gooien en daar 1 verversingstermijn mee te rijden. (6000km)
Het kan geluk of toeval zijn, maar bij mij werkte het...

Daarna 10w50 volsynthetisch er in, ik gebruik vaak Castrol, maar Motul 7100 is ook perfect.
Met 10w50 schakelt de bak wat lekkerder.
Heb mijn Tiger ververst met A9 10w50. Met de vorst heeft de startmotor het wel zwaar maar zie nog geen olie verbruik. Schakelen gaat best soepel op snelheid. Maar bij terug schakelen naar stilstand lijkt het wel n bmw. ;) maar blijft de olie op peilstok of na genoeg ben ik tevree.
 
Terug
Bovenaan Onderaan