gezocht te leen: colortune

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
hallo,
ik zoek een colortune (12mm) om mijn ZR7 te controleren op stationair loop.
iemand in de omgeving amsterdam/haarlem die er eentje te leen / te koop heeft?

tmoons apen dinges hotmail punt com... :) thanks!
 
eentje met cameleon eigenschappen... als ik mijn mengsel rijker maak moet ie gelig worden... en als ik het dan armer maak... blauwig... hedde ge die grapjurk...
 
ik moet zeggen dat ik dit op mijn yamaha XJ900 geprobeerd heb en dat ik er geen fluit van zag.
ja, je ziet de verbrandingen, en je ziet dat het geel wordt als je de gas open trekt, maar echt een duidelijk "ideaal punt" was naar mijn idee totaal niet zichtbaar met afstellen

wil je het goed doen kun je volgens mij beter een viergastester zien te lenen :)
 
Laatst bewerkt:
ik moet zeggen dat ik dit op mijn yamaha XJ900 geprobeerd heb en dat ik er geen fluit van zag.
ja, je ziet de verbrandingen, en je ziet dat het geel wordt als je de gas open trekt, maar echt een duidelijk "ideaal punt" was naar mijn idee totaal niet zichtbaar met afstellen

wil je het goed doen kun je volgens mij beter een viergastester zien te lenen :)

Vreemd, ik was uiteraard ook nieuwsgierig naar de werking van dat ding. Zodoende heb ik dat in conjunctie met een viergassenmeter getest. En elke keer als ik via de CT de juiste afstelling gevonden meende te hebben liet ik een vriend de 4GM aflezen..telkens spot-on! En sindsdien heb ik zat motoren in ieder geval van een goede basis c.q. lage belastingsafstelling kunnen voorzien.. het grootste nadeel vind ik dus juist dat je niet in het 'hogere bereik' kan testen omdat dan je glaasje/kristalletje eruit knalt.
 
Vreemd, ik was uiteraard ook nieuwsgierig naar de werking van dat ding. Zodoende heb ik dat in conjunctie met een viergassenmeter getest. En elke keer als ik via de CT de juiste afstelling gevonden meende te hebben liet ik een vriend de 4GM aflezen..telkens spot-on! En sindsdien heb ik zat motoren in ieder geval van een goede basis c.q. lage belastingsafstelling kunnen voorzien.. het grootste nadeel vind ik dus juist dat je niet in het 'hogere bereik' kan testen omdat dan je glaasje/kristalletje eruit knalt.

Zo is het.

Voor een eenvoudige afstelling, tot behoorlijk hoge toeren, kun je gerust colortune pakken.

Beperking is de gebruiksduur. Al heb ik die dingen ook al eens een kwartier er in gehad.

En testen onder belasting is moeilijker.

Daarvoor moet je eigenlijk een mobiel apparaatje hebben (zijn te krijgen), een sonde per uitlaatbocht, gaten maken in de uitlaatbochten, moet er op lassen, en onderweg meten :)

Maar ja, das ook zo weer wat.

Of op de (geremde) vermogensbank. Maar dan mis je vaak weer de status per cilinder...
 
Het doel is (zoals keurig in openingspost vermeld) het doen van een controlle op de stationair afstelling.
Inmiddels contact gemaakt met Tryphon Tournesol, dus komt vast allemaal goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan