Gezocht: Vlotterbak Honda NS400R

MC Twenty-Two

Retro Honda Verslaafde
12 jun 2017
659
813
Netersel
Instagram
Misschien herinneren sommige het volgende nog uit mijn topic Lekkerst geurende tweetakt olie
Net naar het werk gereden. De geur was er. De geur was ineens wel heel aanwezig. Hé, wat is al die rook van voren ineens?
Ergens is de benzine keihard uit aan het zeiken... Tank is bijna leeg nu.
Met de aanhanger weer terug dan maar 😅
Nu dan eindelijk het vervolg...
Na drie weken vakantie net de NS400R maar eens uit elkaar gehaald. Al gauw werd duidelijk waar de benzine uit lekte:
thumbnail_IMAG6772.jpg

Geen idee hoe dit is ontstaan, maar niet zo gek dus dat het er met zo'n rotgang uit kwam zeiken.
Nu is de uitdaging dus een nieuwe vlotterbak te vinden, maar ik heb op internet geen succes gehad. Hele carburateursets zijn wel te vinden, maar die zijn nogal prijzig.
Heeft iemand ergens een reserveset carburateurs liggen van een NS400R die een vlotterbak wil missen of kent iemand een adres waar ik er een zou kunnen krijgen?
Bij voorbaat bedankt voor het meedenken.
 
Ik zou persoonlijk langs een paar motorslopers gaan.
Een vlotterbak staat niet op een website terwijl er vast wel een bak is met losse onderdelen. Tenminste, die ervaring heb ik van een jaar of 15 terug.
Waarschijnlijk zitten dezelfde carburateurs ook op een ander model Honda.
 
De NS400R is de enige Honda met deze carburateurs voor zover ik weet. Gezien de zeldzaamheid zal je ze helaas ook niet snel tegenkomen bij slopers ben ik bang, maar het is natuurlijk altijd de moeite waard om te vragen 👍
 
Laatst bewerkt:
de vlotterbak is toch stuk, proberen te repareren is dus altijd de moeite. Ik zou even een goeie lijm uitzoeken. Dan kan ik me niet voorstellen dat het niet lukt eigenlijk.

Is pas nog een topic over gestart. KLIK

Aluminium is eigenlijk heel goed te plakken, ook brandstof bestendig. Topic even lezen en een keuze maken. Dat bakje is denk ik van zamac of zoiets gemaakt, daarbij is dat solderen een stukje lastiger dan bij een aluminium profieltje denk ik. Ik heb dat solderen nog nooit gedaan, maar zamac is echt rotzooi, als je dat warmstookt is het opeens helemaal gesmolten....
 
Even langs de bouwmarkt gegaan en kwam deze tegen.
IMAG6795.jpg

Dit is een cyanoacrylate tweecomponentenlijm voor metaal, die betere vloei- en dus ook afdichteigenschappen heeft dan de normale Bison Kombi 2k metaallijm. Gezien de scheur zeer fijn en zuiver is en een o-ring groef doorsnijdt leek mij dit daarom de betere optie.
Op het eerste oog lijkt het resultaat goed. Na 30s zit het degelijk vast en ligt het perfect in lijn.
IMAG6796.jpg

IMAG6797.jpg

Voor de zekerheid heb ik nog een 'lasrupsje' er bovenop gelegd om opnieuw doorscheuren te voorkomen.
IMAG6798.jpg

Over 24 uur zou alles volledig uitgehard moeten zijn. Dan ga ik hem terug monteren en een lektest doen.
 
Ook een voordeel van een cyanoacrylate lijm: Het bevat geen oplosmiddelen en is daardoor ook zeer moeilijk oplosbaar, enkel door een paar specifieke oplosmiddelen.
Wat het op de lange duur zal doen ben ik ook erg benieuwd naar, Ik zal hier nog tzt mijn bevindingen plaatsen.
 
Ik vond het hechtingsoppervlak wel lang, en smal.
Vooral dat laatste, vandaar dat Jan Bros al een opmerking maakte over een dikkere laag aan de binnenkant.

Zo heel veel kracht hoeft er niet op te komen omdat je de afdichting in elkaar moet drukken tot het afdicht bij aandraaien maar het klappert wel.
De toekomst zal het uitwijzen, ik heb 2 keer wat gelijmd aan een motor en dat is er nooit meer afgevallen.
Één stukje dat uit de kop was gebroken onder het kleppendeksel (gewoon volgebrult, een cm bij een cm), en een sierkapje aan het eind van de uitlaat.
 
De NS400R is de enige Honda met deze carburateurs voor zover ik weet. Gezien de zeldzaamheid zal je ze helaas ook niet snel tegenkomen bij slopers ben ik bang, maar het is natuurlijk altijd de moeite waard om te vragen 👍
Het zijn geen Honda carbs en ze zijn niet speciaal voor deze motor gemaakt. Honda koopt een bestaand type carb bij een carb producent als keihin, mikuni etc. Ik ken maar 1 blok waarvoor één specifieke carburateur is ontwikkeld. De honda vtr1000 met 48 mm venturi
 
Het zijn geen Honda carbs en ze zijn niet speciaal voor deze motor gemaakt. Honda koopt een bestaand type carb bij een carb producent als keihin, mikuni etc. Ik ken maar 1 blok waarvoor één specifieke carburateur is ontwikkeld. De honda vtr1000 met 48 mm venturi
Klopt, maar heel gebruikelijk zijn ze in ieder geval niet. Het zijn 26mm Keihin TA09 carbs, maar die zijn normaal gesproken 28mm. De NS400R lijkt voor zover ik kan vinden wel echt de enige motor waar deze origineel op gemonteerd zitten. Het lijkt erop een standaard Keihin te zijn met een Honda sausje er overheen.
Daar vanaf gezien is ook de normale TA09 zeer moeilijk te vinden, of wordt voor veel te veel geld aangeboden. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan