gezwabber

mad2

Die hard MF'er
27 nov 2001
887
0
amsterdam
Even een vraagje aan de wijze hier. Als ik met mijn duc rond de 150 rij en ik geef een klein tikje tegen t stuur gaat ie zwabberen. Hij hoort dan toch stabiel te liggen of heb ik dat mis. Als ik 160 rij dan gaat ie al uit zichzelf zwabberen ...mmmm... Wat kan dit zijn?
 
Juiste bandenspanning? Kweet niet of je zelf een drukmeter heb maar als je het bij een pompstation opmeet, even naar verschillende stations gaan. Drukmeters zijn niet overal optimaal. Vering instelling verandert?

Gewichtje op je velg kwijt?
 
Een van de pluspunten van een Ducatie is dat ze strak sturen.
Er moet dus iets behoorlijk mis zijn.
Ik zou in ieder geval de volgende zaken inspecteren.
De banden spanning.
Balhooftlager.
De wiellagers.
Lagering achtervork.
Vorkpoten.
Welke banden zitten er op voor en achter en past dit bij elkaar.
Een breuk in het frame.
Ik ben benieuwd. :}
 
Een van de pluspunten van een Ducatie is dat ze strak sturen.
Er moet dus iets behoorlijk mis zijn.
Ik zou in ieder geval de volgende zaken inspecteren.
De banden spanning.
Balhooftlager.
De wiellagers.
Lagering achtervork.
Vorkpoten.
Welke banden zitten er op voor en achter en past dit bij elkaar.
Een breuk in het frame.
Ik ben benieuwd. :}

Ja maak jij mij even blij "breuk in t frame" Nou ik hoop niet dat dat t is!
banden zijn goed spanning zit ook wel okee (of kan te hoog ook nog problemen geven?)
vorkpoten zitten goed. allebij gelijke hoogte niet scheef enzo :)
vering is ingesteld op mijn lengte en die is niet veranderd......... mmmmmmmmmm zou gewicht er iets mee te maken kunnen hebben?
Zal ik t direkt even nalopen. Maar hoe check je die lagers etc? :?
 
Ja maak jij mij even blij "breuk in t frame" Nou ik hoop niet dat dat t is!
banden zijn goed spanning zit ook wel okee (of kan te hoog ook nog problemen geven?)
vorkpoten zitten goed. allebij gelijke hoogte niet scheef enzo :)
vering is ingesteld op mijn lengte en die is niet veranderd......... mmmmmmmmmm zou gewicht er iets mee te maken kunnen hebben?
Zal ik t direkt even nalopen. Maar hoe check je die lagers etc? :?
De lagers zijn controleren door het wiel aan de bovenkant bij de vork poten heen en weer te trekken.Beter is natuurlijk het voor wiel te demonteren.
Als je niet niet over technische kennis beschikt kan je beter bij de dealer langs gaan in dit geval.
Wat is eigenlijk het type en bouwjaar van je duc.
Met wat meer informatie verwacht ik eigenlijk wel reacties van andere duc rijders.
Of zijn ze met vacantie. :)
 
Sommige motoren hebben inderdaad last van Shimmy.
Komt door geometrie van de motor. Bijv. Bandit 1200 en (oude) Fazer 600 hebben er ook last van.

Wat er op van invloed kan zijn, zijn de banden.
Sommige versterken dit verschijnsel.

Is het al vanaf het begin of komt het nu pas op?
Oplossing zouden andere banden kunnen zijn en of een stuurdemper.

Heb alleen op Duc Monster S4 gereden. Die had er geen last van maar wil niet zeggen dat een 600 er ook geen last van heeft.
 
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met een M900 uit 2001 (in Mei gekocht). Met name ook in bochten op snelheid en bij het remmen. De fiets van mijn mededucatisti (M600 uit 2001) heeft dat niet als ik erop rijdt. |(

Mogelijke genoemde oorzaken:
-Achterschokdemper (is te licht voor een 900)
-Voorvorkpoten of voorwielas onder spanning (is bij mij niet het geval, alles al een keer losgedraaid)
-Voorvorkolie niet goed of verkeerde hoeveelheid o.i.d.
-Banden (Michelin Hi-sport is niet aan te bevelen, liever BT010 of Pirelli)
-Remschijven (zijn al onder garantie vervangen, geen soelaas)
-Balhoofdlager te los (was bij mij niet het geval)

Er werd me aangeraden een keer bij WP langs te gaan.

Mocht iemand nog ideeen hebben over de oorzaak dan hoor ik het graag.
 
Ben ik weer even op t strand gehangen.

Nou heren ik weet eigenlijk niet of ie dit al langer heeft , lette er nooit op maar hij zwabberde wel al met bagage achterop bij 130 zwabberde die dan alle kanten op. Dus ik dacht ook dit jaar dat t aan de bagage lag maar ik heb het idee dat t erger is geworden. want nu ook zonder bagage stap ik een beetje met zo'n zwabber gevoel van de duc af.

En ja tis alleen bij rechtdoorgaan, bochten nergens last van.

Ik heb nog even aan mijn wiel gehangen maar dat zit wel prima volgens mij.

Heb al een afspraak gemaakt bij de dealer, zal het laten horen aan jullie als er iets aan gedaan kan worden. moet wel volgens mij want dit gezwabber is wel enorm lastig rijden met hoge snelheden.

Oja met remmen ging inderdaad bij mij mijn achterwiel mijn voorwiel een beetje voorbij. Maar dat zal wel aan mijn gerem liggen want heb daar nu geen last meer van. Trap achter gewoon meer in.
 
Sommige motoren hebben inderdaad last van Shimmy.
Komt door geometrie van de motor. Bijv. Bandit 1200 en (oude) Fazer 600 hebben er ook last van.

Wat er op van invloed kan zijn, zijn de banden.
Sommige versterken dit verschijnsel.

Is het al vanaf het begin of komt het nu pas op?
Oplossing zouden andere banden kunnen zijn en of een stuurdemper.

Heb alleen op Duc Monster S4 gereden. Die had er geen last van maar wil niet zeggen dat een 600 er ook geen last van heeft.
Tja vertel eens:
Ik heb laatst op een bandit 600 gereden ("nieuw"model) en bij 80 km/h stuur los was het echt flink zweten.Het stuur ging echt als een gek heen en weer.Das dus een shimmy , toch?
Maar hoort dat bij een bandit te gebeuren ,of is er iets serieus mis? :? Met de vorige banden was het ook , dus daar ligt het niet aan , maar wat dan wel?
Ik kan me niet voorstellen dat die allround fiets zo erg gaat slaan.Ik schrok me kapot.
 
Tja vertel eens:
Ik heb laatst op een bandit 600 gereden ("nieuw"model) en bij 80 km/h stuur los was het echt flink zweten.Het stuur ging echt als een gek heen en weer.Das dus een shimmy , toch?
Maar hoort dat bij een bandit te gebeuren ,of is er iets serieus mis? :? Met de vorige banden was het ook , dus daar ligt het niet aan , maar wat dan wel?
Ik kan me niet voorstellen dat die allround fiets zo erg gaat slaan.Ik schrok me kapot.
Dat lijkt inderdaat op shimmy.
Shimmy treedt meestal op bij ongeveer 80 km/u bij sommige motoren die daar gevoelig voor zijn.
Vooral als je het stuur vrij laat bewegen meestal als de voorband zijn beste tijd gehad heeft.
Het stuur gaat met een vrij hoge frequentie heen en weer slingeren.
Ik heb zelf diverse ritjes op een bandit 600 uit 1996 gereden maar die was volkomen stabiel bij 80 km/u.
Voor meer informatie over dit onder werp even naar de zoek functie en shimmy in typen :}
 
Een ding is er bij mij al gevonden.....

Het inveren (statisch) is bij mij voor 48 mm en achter 54 mm. Veel te veel, de leverancier gaat uit van 30-35 mm voor straatgebruik. Wat is jullie idee daarover?

Ik ga denk ik eerst proberen zwaardere veren te monteren.
 
Een ding is er bij mij al gevonden.....

Het inveren (statisch) is bij mij voor 48 mm en achter 54 mm. Veel te veel, de leverancier gaat uit van 30-35 mm voor straatgebruik. Wat is jullie idee daarover?

Ik ga denk ik eerst proberen zwaardere veren te monteren.

Is het geen id om de veervoorspanning te verhogen of een extra busje in je voorvork te stoppen??
 
Ik ben zo een jaar of tien geleden met 120 op m'n bek gegaan. Wel de moeite waard om eens naar te laten kijken dus. Jaar daarna nog met zelfde motor, maar andere voorband mee naar Mallorca geweest, zonder problemen.
 
Even een vraagje aan de wijze hier. Als ik met mijn duc rond de 150 rij en ik geef een klein tikje tegen t stuur gaat ie zwabberen. Hij hoort dan toch stabiel te liggen of heb ik dat mis. Als ik 160 rij dan gaat ie al uit zichzelf zwabberen ...mmmm... Wat kan dit zijn?

Ik zou een andere motor kopen, een Mostro 600 is niet om zo hard mee te rijden.

Deze Duc moet je niet vergelijken met een b.v. 916/996, die hebben toch andere vering/demping componenten.
 
Ik zou een andere motor kopen, een Mostro 600 is niet om zo hard mee te rijden.

Deze Duc moet je niet vergelijken met een b.v. 916/996, die hebben toch andere vering/demping componenten.

mmmmmmmmmm ging iets mis denk ik...

zou dus wel een 916/996 willen maar ik heb niet van die lange benen mee gekregen :+ dus kom ik toch weer bij een monster terecht ;(

zou wel willen maar gaat niet heb ik geen voetjes aan de grond

Maar voorheen zwabberde hij niet bij 150/160 Dus hij kan wel zo "hard". :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan