gieli0's route to bike

gieli0

MF'er
16 nov 2012
217
187
amersfoort
ik ben al een tijdje lid van het forum, sinds 2012 maar durfde nooit echt de stap te zetten om te gaan motorrijden. van mijn 16de tot mijn 24ste heb ik altijd schakel brommer gereden op oude honda's. Ondertussen ben ik 33 en toen het opgevoerde brommer gevoel weer naar boven kwam de knoop door gehakt en besloten toch voor mijn motor RBW te gaan.

Lessen:
natuurlijk kwam ik weer op het motor-forum terecht, ik dacht wellicht is het leuk om hier verslag te leggen van mijn reis naar het motor rijbewijs.
ik dacht ik haal eerst me theorie, de rijscholen zijn momenteel dicht en het cbr ook, ik heb me gelijk ingeschreven voor een theorie examen en ben opzoek gegaan via marktplaats naar een boek.
ik heb bij bekende rond gevraagd naar goed rijscholen, verder opgezocht wat een goede rijschool inhoud.
ik heb een afspraak gemaakt om eerst een "proefles" of "try the bike" les te doen. deze les is goedkoper dan en langer dan een gewone les.
mocht het niet klikken met de instructor of iets anders kan ik altijd nog naar een andere school gaan. ik ben namelijk wel vanplan een les pakket te kopen. volgende maand mij dus mijn eerste les.

Mijn eerst les:
Mijn eerste les gehad. Erg relaxte sfeer bij de rijschool, eerst even koffie en wat kletsen over ervaring een waar op gereden wordt. Omdat ik wat ervaring met schakelbrommers heb, vertelde instructeur me dat ik wel achter hem aan kon rijden naar het oefenen terrein ik zoU het zo weer oppakken. Dat was ook waar. Het rijden met het apparaat was geen probleem, een Yamaha mt-07, voor de avb en stras op een BMW GS voor de avd.
Op het oefen terrein hebben we de 3 verschillende stop oefeningen gedaan. Aan het eind van de les kon ik deze succesvol uitvoeren. De terug rit naar de rijschool was eigenlijk het leukst van alles.
Omdat er nog al wat gedoe is met corona over 2 weken de volgende les afgesproken.

update lessen
nu 4 lessen gehad, steeds met andere mensen mee gereden die binnekort examen mogen doen. nu heb ik alle oefeningen gehad. de langzame slalom vind ik nog lastig, de rest van de oefeningen gaan goed. vooral de halve draai en het 8tjes draaien is erg leuk om te doen

korte update, inmiddels geslaagd voor me rijbewijs, alle examens in 1 keer gehaald. totaal 8x1,5 uur gelest voor AVB en 12x 1.5uur voor AVD.
ik denk dat ik een aardig gemiddelde leerling ben misschien zelfs wat langzaam.


Kleding:
verder schrok ik best wel van de prijzen van motor kleding en ook van de vele soorten die er zijn. de tip die ik kreeg was zoek naar tweedehands kleding. als je valt, valt je niet gelijk dure kleding stuk. textiele kleding is goedkopen de ledere kleding. ik heb alle tijd want voorlopig kan ik toch nog niet lessen. ik had geluk en vond in de buurt iemand die een broek laarzen en handschoenen in mijn maat verkocht, kon alles overnemen voor 120 euro, een motorjas had in nog van het brommerrijden en past ik nog steeds.
ook maar een setje onderhandschoenen besteld, dat is goedkoper dan nieuwe handschoenen kopen, aangezien ik ga lessen in februari en het nog al fris is buiten. de broek die ik heb heeft een dikke winter voering er in. onder me jas kan ik gewoon wat extra lagen aan trekken. mocht dat niet bevallen ga ik opzoek naar een andere jas.
het laatste belangrijke onderdeel van me kleding is een helm. ik heb de gok genomen en hem via internet gekocht. wat best gek is aangezien er altijd geadviseerd wordt helmen te passen ect. maar ik heb nog genoeg tijd om hem terug te sturen mocht hij niet bevallen. daarbij is het een helm met ingebouwd zonnevizier en was hij in de uitverkoop.
ondertussen kwam ik er achter dat ik een doorwaai jas had en dat ik er 3 truien onder moest doen om het niet heel erg koud te hebben dus heb ik in de uitverkoop een jas gekocht met wintervoering. ook wilde ik graag andere handschoenen hebben. tweede hands handschoenen zijn niet ideaal. de handschoenen die ik nu heb zitten veel beter dat geeft meer zelfvertrouwen tijdens het rijden. het volgende wat op mijn lijstje staat van kleding is een paar handschoen die wat warmer zijn. ik heb nu short cuff en zou graag voor de wat koudere dagen een lange cuff willen.

Motor
verder gaat natuurlijk ook de zoektocht naar een motor verder. aangezien ik niet het geld heb om een motor van een paar 1000 euro te kopen en graag het brommer gevoel wil hebben zoek ik iets onder 1000 euro, het liefst een honda cb. gezien in geen ervaring heb met 4 takt motoren wil ik dat hij motorisch goed is. verder wil ik er wel wat aan prutsen. ik vind caferacer modelen ook erg mooi.
graag zou ik wat meer leren over 4-takt motoren.

Kosten:
motorbroek, laarzen en handschoenen 120,-
theorieboek 10,-
theorie oefen examens 10,-
theorie examen 37,-
proefles 45,-
helm 60,-
onder handschoenen 13,-
lessen + avb + avd 1700,-
Jas 100,-
handschoenen 60,-
gezondheidsverklaring 40,-
rijbewijs 41.50

alles bij elkaar heeft het mij dus 2191,50 euro gekost om mijn motor rijbewijs te halen.
 
Laatst bewerkt:
:W Gieli0
full
Succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen.
full
 
poeh we zijn onder tussen heel wat verder, in de begin post zal ik de info over het lessen even verder invullen. zodat het een compleet beeld geeft van de kosten die ik gemaakt heb.

maar we zijn er nog niet, de road kan nog niet onveilig gemaakt worden. De volgende stap is een motor kopen.
Ik heb mijn oog laten vallen op een FZ6 of een thundercat. zodra het rijbewijs binnen is ga ik proef rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan