Gierend geluid bij het afremmen

FZHans

MF'er
14 dec 2001
46
0
Warnsveld
Mijn Yamaha FZ 750 maakt een gierend geluid bij het afremmen. Zodra ik het gas dicht gooi begint het gieren. Wat zou dit kunnen zijn. :?
 
Op Maandag 11 februari 2002 16:50 schreef V8 het volgende:

misc.php
;)
 
Is het geluid hetzelfde bij elk toerental?
Is het afhankelijk van de snelheid? (ook stapvoets?)
Komt het van de bovenkant of onderkant van het blok?
Gebeurt het ook als je stilstaat en het gas dichtgooid?

Ik vind het (nog) een beetje een ruime omschrijving.
 
Het geluid is bij elk toerental hetzelfde. Als ik b.v. 100 km/u rij en dan het gas loslaat en de motor gewoon uit laat lopen dan blijft het gegier constant hetzelfde. Het is zelfs niet afhankelijk van de snelheid. Ook als je het gas loslaat bij stapvoets rijden geeft het hetzelfde geluid. Het is moeilijk te zeggen of het van de bovenkant of van de onderkant van het blok vandaan komt. Voor mijn gevoel komt het van de bovenkant.
Als de motor stilstaat (en in z'n neutraal) en je geeft dan gas en je laat het los, dan geeft het blok geen bijgeluiden. :?
 
Dus als ik het goed begrijp giert het alleen als er word geremd op de motor en heeft de snelheid er niets mee te maken maar is het puur toerentalafhankelijk.

Het klinkt mij helemaal niet bekend maar het enige idee wat ik heb is dat het misschien een versleten bak is en dat de tandwielen het geluid produceren (bij auto's heb je ook zoiets maar geen idee of het ook gebeurt bij motoren).

Hoeveel heeft de motor gelopen? en is het gieren langzaam begonnen of van de ene op de andere dag?
 
Het klinkt enigszins bekend: bij mij had ik ook zo'n gierend geluidje soms. Dat was dan de ventilator van de koeling die ik hoorde. Vooral als ik af en toe het gas flink open trok, ging dat ding heerlijk tekeer...
 
Het klinkt enigszins bekend: bij mij had ik ook zo'n gierend geluidje soms. Dat was dan de ventilator van de koeling die ik hoorde. Vooral als ik af en toe het gas flink open trok, ging dat ding heerlijk tekeer...

Normaal gesproken zal een ventilator niet snel aanslaan tijdens het rijden. Tenzij in stadsverkeer of zo. Maar bij snelheden onder de 60 a 70 kph is dat ding bij mij nooit aan het werk.
 
Het gegier is ook niet toerenafhankelijk. Als je het gas loslaat blijft hij in elk toerengebied janken. Ik kan me haast niet voorstellen dat de bak nu al versleten is. De motor heeft namelijk ongeveer 28000 km gelopen. Ik heb de motor nog niet zo lang en de vorige eigenaar is een collega van mij. Hij heeft hem zelf 7 jaar gehad en daarvoor heeft hij in Japan rondgereden. Het is namelijk een Japanse import (1FM). Mijn collega heeft hem alleen voor woon-werk verkeer gebruikt. Hij had er zelf z'n 20000 km mee gereden. Ik zal hem eens vragen of hij dat gegier ook al die tijd al heeft gehad. Het is zowieso niet de ventilator, want heeft zolang ik hem heb nog nooit gedraaid. :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan