Gierend geluid

Stommie

Rookie
5 feb 2006
11
0
Onder de rook van Nijmegen
Wie kan mij helpen? Ik heb een YAMAHA R1 bj 2001. Als de motor redelijk op temperatuur is, dan lijkt het wel of de motor jankt. Het geluid wordt harder en neemt af namate ik harder of zachter rijd. Indien ik de motor ontkoppel, dan blijft hij nog janken. Het is niet echt hard maar je hoord het goed. Onlangs zijn de disstributiekettingen nog nagesteld dus dat zou het niet kunnen zijn. Wie weet wat dit kan zijn|?
 
Indien ik de motor ontkoppel, dan blijft hij nog janken.
Al rijdend, of stilstaand? Indien rijdend dan zou het misschien ook nog een lager in de bak kunnen zijn. Anders misschien de waterpomp. Misschien een idee om eens met een schroevendraaier te luisteren. Als je de punt van een schroevendraaier op de plek van de waterpomp zet, en dan je oor erop legt hoor je vanzelf wel of dat het geluid is wat je bedoelt.

grz Thijs
 
Ik gok de ketting/tandwielen.

Aangezien het rijdend optreedt, harder wordt als je harder rijdt en blijft als je de koppeling inknijpt (en, presumably, het toerental terug laat zakken naar stationair), moet het dus wel in de eindaandrijving zitten, lijkt mij. Zaken als dynamo, waterpomp, distributieketting en andere motorische zaken vallen dan al af, lijkt mij.
Blijven over dingen als wiellagers, versnellingsbak en ketting/tandwielen.
Ketting en tandwielen maken altijd wel iets een jankend geluid. Zeker als ze slecht gesmeerd zijn, of te strak gesteld zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan