Gierende inflatie, knotsgekke prijzen voor je fiets?

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Is het mensen al opgevallen wat voor knotsgekke prijzen men tegenwoordig neer wil tellen voor jouw motor? :)

Ik kocht mijn fiets in 2016 voor 11K. Ik ben inmiddels 60.000 kilometers en 4 jaar verder en men bood 9K :+

Jullie al opgevallen?
 
Ik krijg al briefjes door de brievenbus of ik aub mijn huis zou willen verkopen……|(

Mijn 888 zou men heel graag willen inkopen, Startwin, maar Ducati heeft voor mij niets bijzonders….en nee, die 200pk machines interesseren mij niet.
 
Ik krijg al briefjes door de brievenbus of ik aub mijn huis zou willen verkopen……|(

Mijn 888 zou men heel graag willen inkopen, Startwin, maar Ducati heeft voor mij niets bijzonders….en nee, die 200pk machines interesseren mij niet.
Op die 888 moet je blijven zitten als een kip op een ei🐔,word alleen maar meer waard.🤑
 
Ik krijg al briefjes door de brievenbus of ik aub mijn huis zou willen verkopen……|(

Mijn 888 zou men heel graag willen inkopen, Startwin, maar Ducati heeft voor mij niets bijzonders….en nee, die 200pk machines interesseren mij niet.
Hmm,

Zelfde verhaal voor mijn huis in de brievenbus.

Er is ook al een aantal keren aangebeld/contact opgenomen voor bikes. Moet niet gekker worden. Verkopen doe ik al vele jaren niet meer aan. Als ik wat wil kopen zie ik alleen "rotzooi/slechte staat/gepruts".
 
Las net de prijslijst van Husqvarna, 701 enduro ook meer dan 10% omhoog...gaat goed in de wereld zo...
 
Wat mij opvalt, en na wat gesprekken is dat men, verkoper, veel moeite moet doen om fatsoenlijke en verkoopbare motoren te vinden. Er wordt nl heel veel rommel aangeboden die men niet in de showroom wil hebben.

Echte low budget motorfietsen zie je niet meer, behalve dan via MP oid dan.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt, en na wat gesprekken is dat men, verkoper, veel moeite moet doen om fatsoenlijke en verkoopbare motoren gevonden. Er wordt nl heel veel rommel aangeboden die men niet in de showroom wil hebben.

Echte low budget motorfietsen zie niet meer, behalve dan via MP oid dan.
Kijk maar eens in de oldtimer sectie van MP,en probeer iets echt goedkoop te vinden wat nog in redelijke staat is,
nou dan kan je zoeken tot je een ons weegt,die ga je niet vinden,kon je vroeger via via nog wel eens een juweeltje
vinden dat al jaren stof stond te vergaren nu is dat vrijwel onmogelijk,iedereen ziet die hoge prijzen op bv MP en denkt dat kan ik ook vragen voor
m,n kneusje.🤑
 
Laatst bewerkt:
Kijk maar eens in de oldtimer sectie van MP,en probeer iets echt goedkoop te vinden wat nog in redelijke staat is,
nou dan kan je zoeken tot je een ons weegt,die ga je niet vinden,kon je vroeger via via nog wel eens een juweeltje
vinden dat al jaren stof stond te vergaren nu is dat vrijwel onmogelijk,iedereen ziet die hoge prijzen op bv MP en denkt dat kan ik ook vragen voor
m,n kneusje.🤑
Je hebt alleen geluk als je ‘via via’ in het informele circuit iets kunt vinden.

Markt is al kapot gemaakt door grote inkopers…of in wat ik toentertijd ervaren heb met mijn 911. Dealers weten dat sommigen nog een oudje in de garage hebben staan en mocht het zover zijn dan die verkopen ze die voor ‘goudgeld’ door aan specialisten waar ze al goede zaken reeds mee doen. Kom je als particulier nauwelijks tussen…

en ze weten ook dat wat op MP staat veel rommel is, en lang….en daar branden ze hun handen ook niet aan.

Ik had ruim 10 jaar gewoon geluk dat eentje in een uithoek stond van nl en op het juiste moment toegehapt…;)
 
Kocht mijn SP2 eind 2016, heb er een goeie 40,000+km op gereden. De gekte omtrent SP's was nog niet losgebarsten.
Kreeg 'm enkel in "OEM" uitvoering/staat verkocht, dus veel spullen los verkocht.
Onderaan de streep mijn investering dubbel terug ontvangen.

Een eerlijk/redelijk geprijsde motor vind je enkel onder je vrienden of merkclub leden. Die weten dat er op hun motor daadwerkelijk gereden gaat worden en niet de volgende dag voor een hoger bedrag op MP, MF of FB staat.
 
Ik had nog het idee om een oude liefde te kopen; moto guzzi le mans maar dat heb ik uit mijn hoofd gezet.

Gewoon tevreden met de 888 en tis nu onderhand goed zo…
 
Maar wie zijn dan die grote inkopers dan in Nederland in de motorhandel?? Die zijn er voornamelijk in de beleving van mensen.

De markt is voornamelijk kapot gemaakt door de rijders zelf, ze willen wel de hoofdprijs vangen voor hun afgetrapte motor maar de nieuwe moet zo goedkoop mogelijk zijn en met nog minder kilometers. De oude hokken met meer dan 50.000km gaan naar het oostblok omdat niemand die hier wil hebben. En nieuwe motoren worden er al helemaal veel te weinig verkocht in NL, vanwege wederom te duur en bang voor afschrijving. Wat ervoor zorgt dat er weinig nieuw aanbod komt op de markt en dus krapte veroorzaakt.
Hierdoor is importeren noodzaak maar met name hier op MF is dat een smerig vies woord.
Daarnaast is de motor de laatste jaren gezien als investeringsobject (zie SP verhaal van Dutchy) wat eerst de prijs van motoren van voor jaren '70 deed stijgen en nu langzaam doorsijpelt naar jaren '80.
Dus aan 2 kanten is er veel vraag en weinig aanbod, als je goed opgelet hebt bij de economie-lessen weet je wat dat met de prijs doet.
 
De banken geven geen rente dus is er -denk ik- een groep (ex) motorrijders die geloven dat investeren in (future) classics een goed plan is.
Wat ik al schreef, "OEM" sells....

De BOS uitlaten? Nee, men wil die bootankers die men in de fabriek uitlaten noemt.
De Ohlins HO204 in bijna nieuwstaat? Nee hoor, men heeft liever de 18 jaar oude SHOWA
De externe kettingspanners met een Gilles titanium moer? Welnee, geen interesse..
en zou kan ik nog wel ff doorgaan.

Moraal van het verhaal? Gooi NIKS -wat origineel op je motor zat- weg!!! Op de vliering met dat spul!

Er is een doos vol met origineel MV Agusta spul onderweg uit Ierland; want er is weer plek op de vliering... _O-:Y
 
Vorig jaar de oer-Hyper gekocht op mijn avatar.
Gisteren verkocht met 1000 euro winst.

Anderzijds kocht ik in 2019 een 1250GS voor 17506 waar dat nu bijna 23k is...
 
Ik wil al een jaar de ZRX van mijn vriendin verkopen, maar ze wordt al boos als ik er over begin 😇 .
Mijn motoren doe ik niet weg, dus of ze nou 2 of 10k waard zijn maakt niet zoveel uit.
 
Ik heb de indruk dat dit al even bezig is als ik de vraagprijzen voor tweedehandsmotoren zie.

Ik kocht in 2009 een nieuwe Yamaha XTZ 660 Tenere voor 6700€, plaatste er voor 1500€ accessoires op en verkocht de motor na 5 jaar gebruik en 45000km terug voor 4500€
750€ afschrijving per jaar vond ik toen niet verkeerd...

Als je ziet dat ze in 2021 nog steeds zo'n bedragen vragen.... :?
 
De XT660 is nu eenmaal een gewilde motor (valt in zowel de wheelie-boys-met-Roof-helm categorie als in de allroad-TET-enduro-hype, probeer dan eens een CBF600 met >45k te slijten, om maar wat te noemen.

Maar feit is wel dat de 2e hands prijzen harder stijgen (of minder zakken) dan de nieuwprijzen, maar zoals ik al eerder schreef heeft dit hoofdzakelijk met aanbod te maken.
 
De XT660 is nu eenmaal een gewilde motor (valt in zowel de wheelie-boys-met-Roof-helm categorie als in de allroad-TET-enduro-hype, probeer dan eens een CBF600 met >45k te slijten, om maar wat te noemen.

Da's ook waar.. het type speelt ook een belangrijke rol.

Ik verkocht onlangs mijn XTZ 1200 ZE van amper 2 jaar oud en daar was geen particuliere interesse in... zelfs niet aan een naar mijn mening lage prijs.

Het moest eens een GS zijn.
 
In 2000 kocht ik nieuw een Honda st1100 Pan European.
Vorig jaar ruilde ik deze in op een 2 jaar oude Yamaha FJR 1300.
Ik kreeg voor mijn Pan, in onberispelijke staat met nieuwe banden en distributieriem nog 3500 euro terug.
Nieuw koste die toen ongeveer euro 13.500.....nette afschrijving van 10.000 euro in 21 jaar.
De ST1100 stond slechts 2 weken bij de motoport dealer en toen was die weer verkocht.
Prijzen zijn sterk afhankelijk van type motor en staat
 
Anderzijds kocht ik in 2019 een 1250GS voor 17506 waar dat nu bijna 23k is...

Maar kocht je toen niet met weinig opties en is die 23K nu niet dezelfde motor met alle pakketten aangevinkt?
De motor is wel wat duurder geworden, maar toch geen +5K
 
Maar kocht je toen niet met weinig opties en is die 23K nu niet dezelfde motor met alle pakketten aangevinkt?
De motor is wel wat duurder geworden, maar toch geen +5K
Daar is iets van.
Vorige zomer kostte exact dezelfde configuratie 900 euro minder dan nu. Heb spijt dat ik toen niet had doorgebeten, maar 't was niet de moment toen.
900 euro op dat bedrag aan prijsopslag op een jaar, da's toch niet weinig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan