Gietijzeren cylinders(ouwe barrels) en heet weer.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Hoi mensen,
IK val helaas op oude motorfietsen. Ik heb nog geen russische zijklepper met ijzeren potten maar dat komt wellicht nog; nu eerst moet ik het doen met de enfield met 10 pk dieselblok die weer ons vakantie-ezeltje wordt; grooste nadeel; zeer weinig power;

De jawa 350 heeft duidelijk meer vermogen. op zich ook wel om vrouw en bagage goed de berg op te krijgen maar heb m'n twijfels i.v.m vastlopers over een zwaarbeladen jawa (wel alu cylinders) in de zomer in de bergen(veel arbeid, weinig koeling)

Zijn hier mensen die een soortgelijke uitdaging zijn aangegaan met een motor met ijzeren cylinders?
Ervaringen?

Ik heb wel naar info gezocht maar er lijken zowieso erg weinig mensen te zijn die op dergelijke klassieke fietsen rijden, en de selectie daaruit die er mee op vakantie gaat is nog kleiner..)
Graag uw gedachten hierover.
Ben ik te pieperig of is mijn angst wel degelijk gegrond?
 
Hoge tellsell gehalte "via computer simulaties getest"


Met als enige verschil dat er niets verkocht hoeft te worden. Brandstoftoevoegingen, om het blok schoon te maken, bestaan voor het overgrote deel uit kerosine, wat vergelijkbaar is met diesel. Ik denk dus, dat er wel een kern van waarheid in het oude wegenwacht verhaal zit, om bij bepaalde motoren wat diesel door de benzine te doen. En onderschat de kracht van moderne computersimulaties niet, geen autofabrikant kan zonder.
 
vapour lock noemen ze dat, komt wel voor bij zijkleppers met dunne pakking naar de carburateur..
oplossing: dik tussenspruitsuk met aan beide zijden dikke pakkinge en/of hitteschild.
 
Warmlopen eerder.
Benzine koken..sterk verhaal hoor.

bij motoren is het niet zo'n veel voorkomend probleem maar bij auto's zit de carburateur en benzinepomp veel meer in de beschutting en is het koken van de benzine wel degelijk een aandachtspunt bij het ontwerp. Veel engelse auto's hadden op dit punt wat minder goed uitgedachte ontwerpen, daarbij komt vapour lock dan ook regelmatig voor.

Er zijn zelfs auto's geweest met actieve koeling van het brandstofsysteem dmv een ventilator (koele lucht uit voorbumper of wielkast die naar de carbs geblazen wordt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan