Gietijzeren cylinders(ouwe barrels) en heet weer.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.006
8.190
Assen
Hoi mensen,
IK val helaas op oude motorfietsen. Ik heb nog geen russische zijklepper met ijzeren potten maar dat komt wellicht nog; nu eerst moet ik het doen met de enfield met 10 pk dieselblok die weer ons vakantie-ezeltje wordt; grooste nadeel; zeer weinig power;

De jawa 350 heeft duidelijk meer vermogen. op zich ook wel om vrouw en bagage goed de berg op te krijgen maar heb m'n twijfels i.v.m vastlopers over een zwaarbeladen jawa (wel alu cylinders) in de zomer in de bergen(veel arbeid, weinig koeling)

Zijn hier mensen die een soortgelijke uitdaging zijn aangegaan met een motor met ijzeren cylinders?
Ervaringen?

Ik heb wel naar info gezocht maar er lijken zowieso erg weinig mensen te zijn die op dergelijke klassieke fietsen rijden, en de selectie daaruit die er mee op vakantie gaat is nog kleiner..)
Graag uw gedachten hierover.
Ben ik te pieperig of is mijn angst wel degelijk gegrond?
 
Bij een gietijzer brik moet je het wel heel gek maken voordat deze problemen geeft. Mijn blok wordt elke dag zo heet dat je niet met je hand in de buurt kan komen. Maar loopt wel gewoon dom verder, ook na 43.500km loopt ie nog gewoon goed, en zonder een olieverbruik van 1 liter op de 1.000km. Dit nog met de originele zuiger.

Gewoon niet met een koude motor gaan breken, eenmaal warm, gewoon gaan !
 
Bij een gietijzer brik moet je het wel heel gek maken voordat deze problemen geeft. Mijn blok wordt elke dag zo heet dat je niet met je hand in de buurt kan komen. Maar loopt wel gewoon dom verder, ook na 43.500km loopt ie nog gewoon goed, en zonder een olieverbruik van 1 liter op de 1.000km. Dit nog met de originele zuiger.

Gewoon niet met een koude motor gaan breken, eenmaal warm, gewoon gaan !

ik heb ook veel zijklepper gereden, ook in de zomer.
Da's niet zozeer waar ik over zeur, zoals ik schreef.
Ik vraag me af wat er gebeurt met bagage, passagier, 35 graden en alpen...
 
50 jaar terug hadden alle motoren gietijzeren cilinders, die kunnen prima tegen hitte. Of dacht je dat ze in WO2 hun motor op hun rug door de sahara droegen?
Lees dat verhaal eens terug van die twee jongens die met hun chang vanuit china onderweg zijn. Dwars door woestijnen en andere narigheid.
Dat is het mooie van luchtkoeling, het kan niet koken, niet lekken en is altijd in ruime mate aanwezig. Hoe heter je motor, hoe groter het verschil met de lucht, hoe beter de overdracht.
 
50 jaar terug hadden alle motoren gietijzeren cilinders, die kunnen prima tegen hitte. Of dacht je dat ze in WO2 hun motor op hun rug door de sahara droegen?
Lees dat verhaal eens terug van die twee jongens die met hun chang vanuit china onderweg zijn. Dwars door woestijnen en andere narigheid.
Dat is het mooie van luchtkoeling, het kan niet koken, niet lekken en is altijd in ruime mate aanwezig. Hoe heter je motor, hoe groter het verschil met de lucht, hoe beter de overdracht.

Waar vind ik dat?
 
ik heb ook veel zijklepper gereden, ook in de zomer.
Da's niet zozeer waar ik over zeur, zoals ik schreef.
Ik vraag me af wat er gebeurt met bagage, passagier, 35 graden en alpen...
Je rijdt altijd volgas met dat ding, waarom twijfel je aan deze keer? Ik zou wel een olietermometer proberen te regelen om even pauze te nemen als het al te gek wordt.

Misschien zelfs http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=122301 (deze termometer).
 
50 jaar terug hadden alle motoren gietijzeren cilinders, die kunnen prima tegen hitte. Of dacht je dat ze in WO2 hun motor op hun rug door de sahara droegen?
Lees dat verhaal eens terug van die twee jongens die met hun chang vanuit china onderweg zijn. Dwars door woestijnen en andere narigheid.
Dat is het mooie van luchtkoeling, het kan niet koken, niet lekken en is altijd in ruime mate aanwezig. Hoe heter je motor, hoe groter het verschil met de lucht, hoe beter de overdracht.

maar niet met 2 pers. en bepakking in 35 graden door bergen..
dat ijzeren zijkleppers onder reguliuere omstandigeheden kunnen doorprutten weet ik, zoals gemed, heel goed..
 
1 die diesel is niet oud maar ziet er alleen zo uit (van voor de oorlog is oud)
2 hoe zou men dat vroeger hebben gedaan ?
3 het land waar die fiets gemaakt wordt hoe is daar de temperatuur en zouden de mensen daar wel eens iets vervoeren op zo'n zelfde motortje?
 
was ook maar een gra... ach, laat ook maar.

Alhoewel ik wél moet zeggen dat ik een bakbrommer rijder ken met een lister petter, en dat ding heeft een kruissnelheid van 85.. En een bakbrommer is wel ietsie zwaarder dan een motorfiets.. laat je niet misleiden door het woord "brommer"
 
Op vakantie blijft de ural lekker thuis, maar wel trakteer ik hem regelmatig op een 1,5 liter diesel in de benzinetank, dit maakt een wereld van verschil uit, vooral de rechter cilinder is voelbaar koeler!

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan