gigantische BMW terugroepactie

Bendevanmarx

MF veteraan
12 feb 2008
1.392
3
Serskamp
Per direct laat BMW Motorrad 367 000 motoren van de R en K reeks, geproduceerd tussen november 2003 en april 2011 terugroepen.
Een aluminium onderdeel van de achterwielophanging kan haarscheurtjes vertonen, die door verschillende oorzaken groter kunnen worden, en eventueel leiden tot afbreken van de wielophanging.
Tot zover een summiere samenvatting van het originele artikel uit de recentste "Motorrad"

http://www.motorradonline.de/motorr...delle-von-november-2003-bis-april-2011/647996
 
Een tijdje terug kwam ik op advrider inderdaad een motor tegen waarbij de achterwielophanging ineens was afgebroken! D:
 
In het artikel op motor.nl staat dat het alleen kan optreden bij te vast aangedraaide moeren. In Motorrad verklaart BMW zelf dat het ook kan optreden door thermische belasting bij correct aangedraaide moeren.
 
" BMW schrijft de mensen die het aangaat persoonlijk aan."

Het gaat terug tot motoren verkocht in 2003, welke database gebruiken ze daarvoor? In het rdw-systeem mogen ze niet komen en lang niet alle motoren staan in registratie bij de dealers.
 
" BMW schrijft de mensen die het aangaat persoonlijk aan."

Het gaat terug tot motoren verkocht in 2003, welke database gebruiken ze daarvoor? In het rdw-systeem mogen ze niet komen en lang niet alle motoren staan in registratie bij de dealers.
RDW regelt dat voor ze. Voer je kenteken eens in op rdw.nl en dan zie je daar terugroepacties staan.
 
m.a.w. Wie zelf niet op zoek gaat weet waarschijnlijk van niets.

Ik lees net dat gemiddeld 2 op 25 van de ophangingen die tot nu toe veranderd zijn al scheurtjes hadden. ;-)
Het gaat dus niet om "uitzonderingen"........
 
m.a.w. Wie zelf niet op zoek gaat weet waarschijnlijk van niets.

Ik lees net dat gemiddeld 2 op 25 van de ophangingen die tot nu toe veranderd zijn al scheurtjes hadden. ;-)
Het gaat dus niet om "uitzonderingen"........

Je krijgt gewoon netjes een brief thuis.....
 
Bij mij is hij eind vorig jaar vervangen, ga straks nog maar eens bellen naar Simako, zou die ruim 400 euro graag terug willen.
 
Laatst bewerkt:
Deutsche deglichkeit im geding :P

Maar gigantisch vind ik wss nog wel mee vallen. Moet je eens kijken over welke periode en hoeveel modellen.
Suzuki laatst met de voorrem k1 t/m k6 ofzo? Wereldwijd... kom je op behoorlijke aantallen.
 
Laatst bewerkt:
Deutsche deglichkeit im geding :P

Maar gigantisch vind ik wss nog wel mee vallen. Moet je eens kijken over welke periode en hoeveel modellen.
Suzuki laatst met de voorrem k1 t/m k6 ofzo? Wereldwijd... kom je op behoorlijke aantallen.

367000 fietsen terug vind ik toch tamelijk gigantisch hoor. Aardige kostenpost voor BMW.
 
Deutsche deglichkeit im geding :P

Maar gigantisch vind ik wss nog wel mee vallen. Moet je eens kijken over welke periode en hoeveel modellen.


Wat noem jij dan groot? Het gaat wel over alle K's en R's verkocht in deze periode................

Overigens hadden tests van onder andere Motorrad in 2004 al aangetoond dat het betreffende deel vroegtijdig slijtage vertoonde wegens het gebruik van aluminium. :(
 
" BMW schrijft de mensen die het aangaat persoonlijk aan."

Het gaat terug tot motoren verkocht in 2003, welke database gebruiken ze daarvoor? In het rdw-systeem mogen ze niet komen en lang niet alle motoren staan in registratie bij de dealers.

Ik denk wel dat het via rdw loopt.
Dat was een paar jaar terug met die astra's ook.
 
Alle R1200's en alle K1200 modellen met dwarsgeplaatst blok vallen hier onder, tot iets van 2010.

Het gaat om de wieldrager die op het kroonwiel geperst zit. Op de wieldrager wordt het achterwiel en de achterremschijf gemonteerd. De versie die wordt vervangen is een exemplaar van aluminium, de nieuwe variant is van staal. nr2 in onderstaande afbeelding.

534.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan