Gilera DNA 180

8 sep 2005
16
0
Ik heb sinds kort mijn motor rijbewijs, maar aangezien ik 19 ben heb ik dus ook een licht rijbewijs. Maar ben dus al druk aan het kijken naar een motor, maar heel veel motoren zijn best groot en aangezien ik vrij klein ben en nog onervaren lijkt me dat niet echt verstandig. dus was ik gister op de motorbeurs en zag daar een gilera dna 180 staan. Echt een cool motortje. prijs helemaal super. maar nou hoorde ik van iemand dat zulke motoren niet goed rijden. het is eigenlijk voor mij de bedoeling dat ik er 3x per week naar amsterdam mee gaan rijden voor mijn school. das voor mij een 30 km. Heeft iemand hier ervaring mee. ik hoorde namelijk ook, dat de onderdelen heel snel slijten. ik hoop dat iemand me kan helpen hierbij *O*
 
Mjah ik heb er op gereden en vond het alleen leuk in de stad. De snelweg vond ik gewoon doodeng. Je gaat toch ook de snelweg niet op met een arola :o

Maarja, uiteindelijk, mjah je moet het gewoon zelf bekijken, doe een testrit, rijd een keer naar amsterdam, ( je kan wel veel meenemen in die buddybak ) en denk er dan nog eens over na. 5min rijden is geen goede test.

Ik zou het niet doen, ik kocht liever een +-500cc 4takt motortje, of een zxr400 ofzo, ook lekker klein en licht. Daar zit ook wat meer gang in.
 
honda cb-1 is wel klein,kawa zxr400 is klein,suzuki gs500 is klein. zijn allemaal leuke fietsjes om mee te beginnen.

dna zou beter zijn voor van a naar b in de stad, buiten de stad is het al geen porum meer.
 
Als die DNA nu nog het befaamde 2-takt blok had van Piaggio, maar nee, ze hebben er (meen ik?) een tragere 4-takt onder gezet. Dat zou wat mij betreft toch een reden zijn om niet zo'n ding aan te schaffen. Besides: Je wilt als je je rijbewijs hebt toch gewoon schakelen? *D

edit: ook een kleine (en naar mijn mening best leuke) motorfiets: die nieuwe yamaha tricker 8-) 250cc fun-ding
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde hem eerst ook hebben, meer dan een jaar geleden, maar heb er gelukkig van af gezien, het blijft gewoon een motorscooter, met mazzel haal je met wind tegen 110. Voordelen ervan zijn wel de zuinigheid, je kan er 1:30 mee halen en de enorme buddybak.
 
leuk als je van snelle brommers houd.
Kun je legaal snel brommeren :} , vind het dus wel FUN zo'n ding (moet wel 2 takt zijn)

Maar het geeft niet het motorrij gevoel, dat NOOIT.
 
DNA 125 gaat met moeite naar de 100kph
DNA 180 naar de 125 kph

Schakelmotor of niet hangt af waar je hem het meest voor gebruikt. Heb vroeger DNA 125 gehad, rij nu met Yamaha XJ600, in de stad is DNA veel gemakkelijker, maar 125 blijft een gevaar (voor jezelf) op de snelweg. Al die zever dat er snel vanalles kapot gaat is niet waar, je moet je motor gewoon onderhouden, dan heb je nooit problemen.

btw, eens de mijne verkocht is, ga ik zelf ook terug voor DNA (180), vooral voor korte afstanden veel gemakkelijker.

PS, voor een 11kw (DNA125) heb je nu ook je motorrijbewijs nodig.
 
Ik zou het gewoon lekker niet doen,...die dingen worden lekker makkelijk gestolen,...zien eruit als een brommer,..rijden ook vast zo!!!

Zoek een leuke bandit 400 of cb500,.heb je veel meer fun van!!!

index.jpg


Voor degene die niet weten hoe zo'n ding er (niet) uit ziet!
 
je kan ook voor een ducati monster gaan ze zijn wel iets duurder als een dna maar je hebt wel kwaliteit en het is toch een kleine motor en het heeft ook nog wel iets weg van een dna als je scheel kijkt.
 
Hey ik zag je topic en ik zou het vooral wel doen ik rij zelf ook een DNA 180 en het is wel lastig met wat wind op de snelweg maar met welke motor is dat nou niet lastig ? Je kan de vermogen trouwens heel makkelijk laten toenemen, ze zijn zeer zuinig en je hoeft ze niet zoveel te onderhouden. Ik rij er iedere dag mee naar mijn school van nieuw vennep naar den haag en dat is ongeveer 40 a 45 km per dag en ik ben er zeer tevreden mee, en die eene reactie waaar staat dat ze makkelijk gestolen worden is onzin je moet hem gewoon goed beveiligen en als ze het willen stelen doen ze het tog of het nou een puch maxi is of een K5 1000 met klasse 5 alarm maar dat maakt het ze veeeel moeilijker je moet ze het gewoon zo moeilijk mogelijk maken :) :W laat trouwens nog wat van je horen want ik zag dat je nergens terug op hebt gereageerd
 
Hey ik zag je topic en ik zou het vooral wel doen ik rij zelf ook een DNA 180 en het is wel lastig met wat wind op de snelweg maar met welke motor is dat nou niet lastig ? Je kan de vermogen trouwens heel makkelijk laten toenemen, ze zijn zeer zuinig en je hoeft ze niet zoveel te onderhouden. Ik rij er iedere dag mee naar mijn school van nieuw vennep naar den haag en dat is ongeveer 40 a 45 km per dag en ik ben er zeer tevreden mee, en die eene reactie waaar staat dat ze makkelijk gestolen worden is onzin je moet hem gewoon goed beveiligen en als ze het willen stelen doen ze het tog of het nou een puch maxi is of een K5 1000 met klasse 5 alarm maar dat maakt het ze veeeel moeilijker je moet ze het gewoon zo moeilijk mogelijk maken :) :W laat trouwens nog wat van je horen want ik zag dat je nergens terug op hebt gereageerd

Ten eerste, op de snelweg is dit WEL gevaarlijker als een dikkere motor, want zoals we allemaal prolly weten, kan je een windvlaag opvangen met een dot gas om je weer echt te trekken, dat kan met dit gebakkie dus niet.

Ten 2e, die 180cc runners zijn zeer populair bij een bepaalde groep jongeren, vanwege het 180cc blok.
De DNA (zelfde fabrikant dus die jongeren zijn op het blok uit) zal daarom extra aantrekkelijk zijn om gestolen te worden, dat is gewoon een feit.
Lees het forum er maar op na hoe diefstal gevoelig die krengen zijn.

Ten derde zijn die dingen ernstig overprijsd als je kijkt wat je er voor krijgt.
Voor hetzelfde geld heb je een spatzuivere 25 kw motor, waar je veel meer en veel langer plezier van heb.

Ten 4e, hij rijdt ook nog eens op enge bandjes, en jah ik heb op een 50cc versie gereden ooit eens een keer, zijn zelfde banden dacht ik, en gewoon geen wegligging in vergelijking met een knappe motor.

Mijn advies, doe het niet, en ga op zoek naar een CB-1, ZXR400, CBR400, of een soortgelijke kleine motor.
 
de brommer versie (zelfde dimensie) schijnt echt beroerd te sturen, dan kan je beter iets anders zoeken. Enige voordeel bij dit ding is dat je wat opbergruimte heb, maar daar zou ik het rijplezier niet voor inleveren.
 
tja, er hangt een scooterblok onder...dat is wel lekker soms

ik vind het mooie brommers/motors

en over die windvlagen ken je niet opvangen is ook niet zo

want ik woon zeg maar in een dorp(boeruuuuhhhh :N )en daar kan nog wel eens aardige wind saan in de polder dat komt vanuit alle hoeken en ik rijd nu nog rs50 en die haalt ongeveer 100 en die windvlagen vallen wel mee als je je er maar op voorbereid

terug op die dna:die bandjes zijn groter dan een scooter als het goed is ik heb een keer op zo'n dna met 50cc gereden en ik vond het wel gaan met dat sturen het is wel anders dan een motor lijkt mij maar als je er eenmaal aan gewend raakt lijkt mij dat het geen probleem is

gewoon lekker zelf teste dan zie je het vanzelf wel of je het wat vind
 
tja, er hangt een scooterblok onder...dat is wel lekker soms

ik vind het mooie brommers/motors

en over die windvlagen ken je niet opvangen is ook niet zo

want ik woon zeg maar in een dorp(boeruuuuhhhh :N )en daar kan nog wel eens aardige wind saan in de polder dat komt vanuit alle hoeken en ik rijd nu nog rs50 en die haalt ongeveer 100 en die windvlagen vallen wel mee als je je er maar op voorbereid

Ik heb het over de snelweg, waar je toch wel 120 km/h wil halen.
Als je dan al maximaal op je gas zit, kan je niet meer een windvlaag opvangen met een dot gas om je weer recht te trekken.

En juist op de snelweg kan je jezelf moeilijker schrapzetten voor een windvlaag met een snelheid van 120, en dan wil je NIET onder een auto komen die met 140 op de linkerbaan rijdt, of de andere kant op onder een vrachtwagen raken die 90 rijdt.

Het is gewoon vele malen veiliger om een motor te hebben met een reserve qua vermogen, en een 25 kw motor heeft dat gewoon genoeg.

En ik kan het weten, heb zelf 2 maanden op een CB250N rondgereden die met pijn en moeite 120 haalde, en die is zo snel mogelijk de deur uitgegaan om een echte motor te kopen, het reed gewoon NIET veilig op de snelweg.
 
Ik heb het over de snelweg, waar je toch wel 120 km/h wil halen.
Als je dan al maximaal op je gas zit, kan je niet meer een windvlaag opvangen met een dot gas om je weer recht te trekken.

En juist op de snelweg kan je jezelf moeilijker schrapzetten voor een windvlaag met een snelheid van 120, en dan wil je NIET onder een auto komen die met 140 op de linkerbaan rijdt, of de andere kant op onder een vrachtwagen raken die 90 rijdt.

Het is gewoon vele malen veiliger om een motor te hebben met een reserve qua vermogen, en een 25 kw motor heeft dat gewoon genoeg.

En ik kan het weten, heb zelf 2 maanden op een CB250N rondgereden die met pijn en moeite 120 haalde, en die is zo snel mogelijk de deur uitgegaan om een echte motor te kopen, het reed gewoon NIET veilig op de snelweg.
ja dat is wel zo en jij bent ervaren met motors dus jou moet het weten :9
 
ik heb ook pas een Gilera Dna 180cc 4takt.
Rijd best lekker. Snelweg is wel wat minder, dat went wel.
Goeie trekkracht voor een automaat.
En het is een heel zuinig ding.
Geen spijt dat ik hem heb gekocht.
 
ik heb ook pas een Gilera Dna 180cc 4takt.
Rijd best lekker. Snelweg is wel wat minder, dat went wel.
Goeie trekkracht voor een automaat.
En het is een heel zuinig ding.
Geen spijt dat ik hem heb gekocht.

trekkracht is juist beter met een automaat, omdat je altijd op ze maximum vermogen zit te harken :9 (CVT principe)

dat ie zuinig is, is zeker een pluspunt :Y :Y
 
Ten eerste wil ik mijn excuses aanbieden dat ik niet meer op jullie commentaar gereageerd heb.
Nadat ik het eerste bericht geplaats heb over de DNA heb ik een DNA op internet gevonden. De vader van mijn vriend (zelf ook al dik 20 jaar motor rijder, en geloof me, hij heeft er verstand van) zei, we bellen gewoon die gast op en gaan er een stukkie meer rijden dan weet je het meteen. Dus zo gezegd zo gedaan. Het ging om een DNA van meen ik 1,5 jaar oud met 1200 km. Wij erheen, stukje gereden en ik was meteen verliefd. Het rijdt gewoon perfect. Het is erg wendbaar en dat vind ik zelf nogal belangrijk omdat ik nogal onhandig zeg maar ben. Sowieso rijd ik al 3 jaar op een yamaha neo's die 80 reed dus dan is dit natuurlijk niet echt een grote stap. Mijn vriend en zijn vader er ook op gereden en er mankeerde motorisch helemaal nix aan. Wij weer naar huis gegaan om erover na te denken. De scooter zijn we van plan om te verkopen dus het is sowieso een leuke vervanging voor de scooter. Dus mocht het nix zijn om naar amsterdam elke week op en neer te gaan dan is het wel wat om lekker in de buurt rond te scheuren. En we moesten er ongeveer 1500 euro bijleggen dus dat is ook nix. Dus wij een beetje onderhandelen en voor een scherp prijsje hebben we uiteindelijk die DNA gekocht. 1 maart is hij op mijn naam gezet en sinds die dag kan ik niet zonder mij motortje. Elke avond ga ik wel een stukje rijden gewoon omdat ik het leuk vind. En wat betreft die bandjes, ja ze zijn kleiner dan een normale motor, maar ik heb tot nu toe niet echt gemerkt dat dat problemen geeft. Heb er nu zelf nog 1100 km op gereden, dus de kilometerteller staat op 2300. En wat betreft de wind. Daar was ik zelf het bangste voor. Maar de afgelopen tijd waait het toch behoorlijk en ik ga gewoon elke dag op en neer naar a'dam. Tuurlijk voel ik dat er een windje staat, maar echt last heb ik er niet van. Ook niet met vrachtwagens e.d. Als ik een nadeel aan de DNA mag noemen dan zou ik zeggen dat hij niet zo hard gaat. Ik heb 1 keer topsnelheid behaald van 134 km/u maar dat was dan wel met wind mee. Normaal gaat hij rond de 120 en met wind tegen komt hij niet boven de 115 uit.
En ik wilde ook nog een reactie geven op iemand die had gezegd dat je voor het zelfde geld een echt 25 kw kan kopen. Dat is dus echt niet waar. Voor die prijs klasse heb je alleen motoren van heel veel jaar oud met iets van 30.000 of 40.000 km erop. En nog niet eens mooi ook. Het oog wil ook wat toch?
Ik zal binnenkort foto's plaatsen van mijn juweeltje. Iedereen bedankt voor zijn reactie
 
Al die motorscooters zijn extreem jatgevoelig. Er zijn zelfs ramkraken bij motorzaken geweest waar ze een Runner180 meenamen en een splinternieuwe R1 lieten staan...
Op korte afstanden is een motorscooter idd erg lekker.
Wat je zei over die KM-stand van de wat oudere 'echte' motoren zegt erg weinig. Een 40K km 'echte' motor is motorisch vaak beter dan een 10K motorscooter...

Maar veel plezier met je aanschaf natuurlijk!
Wel extra vastzetten, vooral in Amsterdam (woon er zelf ook dus kan erover meepraten)
 
ja idd lekker dik en goed slotje halen


p.s. ik woon in een dorp

boeruhhhhh :N

en zelf hier hoor je heel vaak dat er een scooter gejat is
 
Terug
Bovenaan Onderaan