Gilera Motoleggera 125/150/175?? "Sport"

Gisteren 120km, vandaag 110km gereden.

IMG-20201108-WA0019~2.jpeg




PSX_20201108_171829.jpg
 
Mmmhhh... Geen compressie meer....
And so the search begins....

Eerst het blok er maar uit, een van de klepdekselgaten is sowieso aan een helicoil toe :-(

IMG-20201111-WA0022.jpeg


IMG-20201111-WA0026.jpeg
 
Lijkt me sterk want dan zou ie hebben moeten roken als een malle....
 
Laatst bewerkt:
Daar krijg je geen verbrandde kleppen van. Wel van te krappe speling, te arm mengsel, valse lucht of verkeerd ontsteking tijdstip
 
Dank! Ik hoop er ergens deze week achter te komen....

Mijn "oudste" motor (waar ik zelf aan sleutel) was tot nu toe 1982; het is dus een learning curve voor mij om met 66 jaar oud materiaal te spelen... :t
 
klopt als de kop van gietijzer is maar de aluminium koppen zijn er wel tegen bestand en is loodvervanger meer de oorzaak van vast gelopen kleppen dan dat de klepzitting verbrand .
Wat wel van belang is dat je min als mogelijk die ethanol troep moet vermijden dat levert eerder problemen op met onze oudere motoren
Mijn motoren welke van 1949 en 1972 zijn krijgen alleen maar super in de tank
 
klopt als de kop van gietijzer is maar de aluminium koppen zijn er wel tegen bestand en is loodvervanger meer de oorzaak van vast gelopen kleppen dan dat de klepzitting verbrand .
Wat wel van belang is dat je min als mogelijk die ethanol troep moet vermijden dat levert eerder problemen op met onze oudere motoren
Mijn motoren welke van 1949 en 1972 zijn krijgen alleen maar super in de tank

ik tank OF Shell V Power OF BP ultimate.
Deze *mogen* tot 5% ethanol bevatten maar er zit 0% in.
 
Wel, ik denk niet dat loodvervanging nodig is. Lood werd er destijds bijgemikt om pingelen te voorkomen.
Ik wil hier geen discussie over dingesen:N maar als er bij je motor een klep niet sluit door een harde, glasachtige aanslag op de (uitlaat-)klepsteel weet je dat je 't er voortaan niet meer bij moet mikken. ;)
 
Pal bij het bougiegat. Daar is het of veel te heet geweest of er heeft niet genoeg spanning meer op de klepzitting passing daar gestaan.
Verder geen schade?

Zie volgens mij ook wat detonatie schade op zowel de zuigerkop als ook in de verbrandingsruimte van de cilinderkop
 
Ik kan eens kijken wat de puntjes doen als TDC nadert....
Bij het revisiebedrijf was de inschatting dat het ouderdom is en de materiaalkeuze in 1954.
Dit model was een "goedkoop" ontwerp voor de massa (er zijn er iets van 96,000 geproduceerd). Geen VFR750....

Maar er gloort hoop. Een van deze gaat m worden...
IMG_20201116_220924.jpg
 
Koppie met de grote kleppen nemen,meer powerrrrrrrrrr. :Y
of is dat een kop voor een kleinere cilinderinhoud?
 
Zijn allemaal voor de 150cc.

Van de kapotte is ook het schroefdraad van de bougie en 1 voor het kleppendeksel niet al te best. Ik laat de keuze aan de vakman.... :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan