Gilera Motoleggera 125/150/175?? "Sport"

ik zie koolborstels, en dus is het een alternator. om te werken moet die bekrachtigd worden. sluit je hem niet aan gaat die dus ook niets leveren.
 
Hmm geen alternator ( dat is dus Engels voor wisselstroomdynamo) maar een gelijkstroom dynamo een alternator heet gladde sleepringen en geen lamelle zoals op de foto verder wel een goed antwoord koolborstels kun je er uit nemen als je zeker wil zijn
 
Toppie!




Zo, die hangt er weer aan... Meteen maar ff stickertje op het balhoofd. + 0,5OPK!!! ;-)

IMG-20200302-WA0009.jpeg

+0,5 lijkt niet veel, maar als je met ~6 begint is alles winst......
 
Hmm geen alternator ( dat is dus Engels voor wisselstroomdynamo) maar een gelijkstroom dynamo een alternator heet gladde sleepringen en geen lamelle zoals op de foto verder wel een goed antwoord koolborstels kun je er uit nemen als je zeker wil zijn
yep, te snel conclusie getrokken over iets dat ik zelf nog nooit in mijn handen heb gehad
 
Zie hier de spanningsregelaar.

Wat maak ik hier aan schoon?
Het draadje links van het midden boven lijkt een beetje door gesleten mantel te hebben.... :-(


IMG-20200302-WA0013.jpeg
 
Zolang er tussen de 6 V spanning van de generator en de 12 V voor de puntjes/bobine geen verbinding is kan het geen kwaad.

Je zou de 2 koolborstels voor de rotorspanning even weg kunnen halen en de draad/draden van de statorwinding(en) ook los maken.
 
Techniek vraagje.....

Zijn er 6V en 12V condensatoren voor bij de contactpuntjes? Of zijn die V onafhankelijk?
 
Standaard........


Ik was van plan er een middenbok onder te zetten............ Maarrrrrrrrrrrrrrr.... een vorige eigenaar heeft het linker montagepunt onder het frame weggezaagd 8)7om er de uitlaat te kunnen laten lopen.... De uitlaat hoort eigenlijk RECHTS.....

Nu is dus mijn vraag of iemand ooit een RECHTER zijstandaard heeftt gezien? Want het rechter montage punt voor de middenbok zit er nog wel op....

IMG-20200315-WA0031.jpeg
 
Nooit gezien, maar een linker zijstandaard zou moeten werken. Dan draait deze alleen verkeerd om... Ook het zo neerzetten om rollen te voorkomen zul je in de praktijk moeten omdraaien. Het is geen optie het bestaande bev. punt te kopieëren naar de linker kant?
 
Het kan wel rechts met wat gefröbel, maar ik zie er toch vanaf. Teveel haken en ogen....

IMG-20200316-WA0005.jpeg


IMG-20200316-WA0013.jpeg


Denk daarnaast dat de RDW dit gaat afwijzen....

De uitlaat gaat naar de originele kant rechts; ik kan aan een andere verbindingspijp komen
 
mocht je nog wat inspiratie kunnen gebruiken :

gilera-extra-rossa-bobber.jpg


 
Oh, er hoort een resonantie kamer in hoor, maar die heeft een vorige eigenaar "gemodificeert". Geen probleem zolang ik er maar mee door de RDW keuring kom.... ;-)
 
IMG-20200318-WA0024.jpeg


Zoek de verschillen.... ;-)

IMG-20200324-WA0017.jpeg





Koppeling kwam niet vrij, de platen plakte als een malle aan elkaar. Dis maar ff loshalen en reinigen
IMG-20200324-WA0033.jpeg


IMG-20200324-WA0035.jpeg


Het ingeslagen huis laat ik maar ff voor wat het is....
IMG-20200324-WA0033.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan