Gilera Motoleggera 125/150/175?? "Sport"

Dutchy748

MF veteraan
23 jun 2015
8.301
14.141
Zojuist in het bezit gekomen van een Gilera "Sport" uit 1951-52. 125cc 4-takt. Mij pa was toen 18 en ik denk dat ie "van boven" een goedkeurend knikje zou geven.
Al wat op het web kunnen vinden aan wphb en onderdelen fiche; de rest van de "classic bike wereld" ga ik nog ontdekken.....

*UPDATE:*
Het frame is model "Turismo 2e editie" uit de periode maart 1954 - december 1995; het bijbehorende (losse) blok 125cc
(matching #'s)
Het blok dat er nu in zit is een 150cc "Gran Turismo 2e versie" met 4 versnellingen uit de periode november 1955 - maart 1957
Ik hou het er maar op dat ie een 1955'er is...:]
De tank is blijkbaar van een 175cc machine; een echte bastaard fiets dus. I love her regardless 😍



Mocht iemand deze herkennen en meer info weten, ik hoor het graag. Deze zou lopend zijn weggezet en daarna 5+ jaar stil hebben gestaan. Droog, dat wel...


IMG-20191008-WA0024.thumb.jpeg.fc412374d6390056e03244064527cbef.jpeg




IMG-20191008-WA0025.thumb.jpeg.40aa55a75068315abd979545d2846987.jpeg





IMG-20191008-WA0030.thumb.jpeg.3b027ff42338d281dfc132fa7435e8a1.jpeg




Hmmmm, waarom deze gaten???
IMG-20191008-WA0028.thumb.jpeg.88846e467590b3b1beb85a11924d046a.jpeg




IMG-20191008-WA0029.thumb.jpeg.e7a017a53af61ae61f578bc948e6e47c.jpeg




Andiamo!!!! :]
 
Laatst bewerkt:
Leuke fiets, wat zijn de plannen verder?
Twee benzine kranen is omdat de tank over de frame buis valt en er waarschijnlijk geen brugje tussen de helften zit.
 
Streven is m op kenteken te krijgen en veel op te rijden. Naast mijn V2 en V4 Honda's uiteraard.
 
Mooi man 👍
Veel plaatjes posten van wat je er ook mee gaat doen!

Marco
 
Let the games begin!! :Y


Niks vol-synteet, multi-grade :N Maar gewoon 50W!!! :}
En handzeep uiteraard (oude blik is bijna op)


IMG-20191010-WA0007.thumb.jpeg.39c3e1f7107b7bc388f5f53aba344992.jpeg
 
Zijn niet hetzelfde, deze hier is een 125 die te koop staat een 150..... sowieso zit de uitlaat aan verschillende kant.
 
Ben inmiddels lid van de Gilea NL club; daar wist men mij te vertellen dat het frame dan wel van een 125 is, het blok een 150cc is en de tank van een 175 :}

Ik vind 'm helemaal geweldig, maar eens zien of ik m aan de praat krijg na 5 jaar stilstand
 
Vandaag maar ff een uurtje gepakt om te kijken wat wat is...

Yep er is compressie, vonk is even een "dingetje" _O-

Sprak de vorige eigenaar vandaag (hele aardige baas). Hij heeft deze ex-race 5+ jaar geleden gekocht als "lopend weggezet". Maar zelf noot gestart. Dit wist ik, ook dat er geen kickstarter meer op zit. En dat ie "12V" zou zijn; er zaten 2 -inmiddels verrotte- 12V accu's bij. Af fabriek was het systeem 6 volt....

Dus eerst maar es de tank er af; die is leeg/droog. Ziet er voelt er "hard" uit en is van binnen niet dramatisch denk ik zo. OF??

IMG-20191010-WA0027.thumb.jpeg.dd7ece536b4fb0470dc3a073ad368f28.jpeg


Mijn idee is:
- kranen er af en gaten pluggen
-paar liter gewone witte azijn van de Jumbo erin met een handvol boutjes en moeren
-schudden en rollen, laten staan, schudden en rollen. Na ? uur alles eruit gieten en inspecteren. REPEAT
-tuinslang er in en spoelen spoelen spoelen.
-grote bak heet water met Dreft oid erin, rond laten gaan er er uit laten lopen
-niet te hete föhn er op en in om goed te drogen.
-kranen er weer op en een paar liter ethanol vrije benzine (of wat motorolie) tegen vliegroest
Goed plan?



Ah ja, VONK!


Onder de tank tref ik een 12V bobine aan:
PSX_20191010_201540.thumb.jpg.1ec5d347a3d92442afaf75af3f419622.jpg




Achter het linker deksel verwacht ik de koppeling en een generator, spanningsregelaar en contactpuntje aan te treffen


Ah..........



IMG-20191010-WA0012.thumb.jpeg.a465941b5f227e3eb22e13cba3febde4.jpeg





Nu snap ik ook de dikke rode + draad van bobine naar waar de accu hoort te staan

IMG-20191010-WA0013.thumb.jpeg.5dc22b3ed359bc36792026335b3b5e63.jpeg




Ik redeneer dus (correct me if I am wrong) dat op een racertje, zonder verlichting etc. het stroomverbruik laag is en er toch geen uren gereden wordt. Zet het er een 12V met een hoog Ah en je kunt een tijdje vooruit. De vraag is, hoe lang zou je met zeg een 14Ah accu kunnen rijden??


Het "voordeel" voor mij is dat ik nu ff de carburateur kan open maken om te zien hoe schoon/vies ie van binnen is. Of zeggen de kenners "ach man, verse benzine in je inmiddels schone tank en gewoon proberen"??
Heb ff een theelepel olie op de zuiger laten lopen; de bougie kwam er makkelijk uit en ziet er nieuw uit...
Paar keer (in zijn 2 van 4) aan het achterwiel gedraaid en de zuiger gaat soepel op en neer..
Dan dus accu aansluiten en aanduwen toch?


Gashand gaat zwaar/stroef, maar deze piston gaan omhoog en omlaag
IMG-20191010-WA0022.thumb.jpeg.2c359c993c7618774eba334e58758092.jpeg




IMG-20191010-WA0025.thumb.jpeg.48fe6cb726fe2abe9c605ec428bd34ff.jpeg



IMG-20191010-WA0026.thumb.jpeg.4eaea68575734caf38e80a133ea5a8b4.jpeg





In 2 van de reserve blokken zit een generator en S/R en een kickstarter dus als ie loopt kan ik verder plannen.



Paar extra fotokes, er zitten nog een paar mooie originele onderdelen op...

IMG-20191010-WA0040.thumb.jpeg.5c4ad9a9737abd329cc2e25f392cf5e6.jpeg


IMG-20191010-WA0042.thumb.jpeg.a23c73d2b744e10f1d258ea42e586db5.jpeg




Toch de goede olie gekocht!!_O-
IMG-20191010-WA0038.thumb.jpeg.c7058004dbdd6ef2c3b0f436e7842e72.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Of zeggen de kenners "ach man, verse benzine in je inmiddels schone tank en gewoon proberen"??

nope, verse olie erin, bougie er uit laten, en kicken alsof je leven er vanaf hangt tot je in het zweet staat :+
nergens gaat nog een lek olie op zitten, dat is allemaal weg gelekt. eerst dus rustig en zonder belasting blokje voldoende lang laten rond gaan tot er overal weer olie is waar er moet zijn.
 
Dank! Van het weekend maar gaan zweten dan.


Kicken zal draaien worden..... Geen kickstart... Die as is er uit (denk ik) en het carter "afgedopt". Ik heb een paddock stand dus het achterwiel staat los.
IMG-20191008-WA0025.thumb.jpeg.40aa55a75068315abd979545d2846987.jpeg


Ik neem aan dat de oliepomp/slinger ook werkt als de motor in zijn vrij staat? Anders komt ie bij stationair toch "droog" te staan?
Op de tekening lijkt het echter dat de verticale as van de oliepomp aangedreven wordt door een tandwiel dat de krukas aandrijft. (Ja ik moet en wil nog veel leren)
Knipsel.JPG




- Olie in carter eerst opwarmen met een -niet te- hete luchtpistool om het er beter uit te laten vloeien?
-Ik heb nog 1 liter nieuwe multigrade liggen (van ooit mijn Honda VFR); die er dan in, rond pompen en er weer uit. Om dan er de nieuwe CASTROL GP er in te doen
 
Laatst bewerkt:
Op mijn Ducati heb ik een tijdje gereden zonder bijladen dus op de accu, het was een 6v 8ah accu. Heel wat km's mee kunnen rijden (denk 90 tot 100km) totdat die uitviel en hij geduwd moest worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan