Gilera Nexus 500 Resonantie

Patrick80

Rookie
28 dec 2020
22
3
Ik heb sinds 31 December een Gilera Nexus 500 Mk1 uit 2004.

Ik ben bezig om wat trillingen en geluiden te beperken. Ik dacht eerst dat de geluiden uit de kappen kwamen. Maar de oorzaak is de radiateur ventilator. Als ik de ventilator bladen met een vinger vast houd is het resoneren weg.
Meer mensen dit zelfde euvel ? En hoe is het dan opgelost ?
Ik heb het motortje al uit elkaar gehaald, daar is weinig aan te zien De fan draait ook normaal. Wel zit er 1 mm speling tussen de voor en achter lager, maar dit lijkt mij vrij normaal zodat hij vrij kan draaien.

Tweede wat ik heb is dat de voorvering een tikje heeft, klinkt dit bekend ? Er is geen lekkage te zien bij de voorvork.

Inmiddels heb ik al een Malossi Mulitvar 2000 in zitten met 20 gram (6)rolletjes Ik ben nog niet helemaal tevreden omdat ik nu 5000 rpm draai bij 60km/h.
Klinkt net of de koppeling aan het slippen is, dit is niet het geval. Hij is nu super snel met optrekken.
Denk toch aan wat zwaardere rollen. En eventueel een andere achterkoppeling van Malossi. Ben aan twijfelen tussen Delta Clutch of de Fly Clutch
 
20 gram is ook veelste licht er zit standaard 27 gr in een 6 rollen vario en 21 gr in een 8 rollen vario
met beide malossi koppelingen ga je nog meer toeren maken je sweet spot qua vermogen zit rond de 5700 toeren daar wil je op uit komen met je pk's en koppel tenzij je sprint races wilt doen maar allerdaags gebruik met snelweg 80km en stad is de standaard de betere keuze
Balhoofdlagers? of te weinig olie in de voorvork

als je Fan resoneert is het lager kaduk enige oplossing is de fan unit vervangen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds 31 December een Gilera Nexus 500 Mk1 uit 2004.

Ik ben bezig om wat trillingen en geluiden te beperken. Ik dacht eerst dat de geluiden uit de kappen kwamen. Maar de oorzaak is de radiateur ventilator. Als ik de ventilator bladen met een vinger vast houd is het resoneren weg.
Meer mensen dit zelfde euvel ? En hoe is het dan opgelost ?
Ik heb het motortje al uit elkaar gehaald, daar is weinig aan te zien De fan draait ook normaal. Wel zit er 1 mm speling tussen de voor en achter lager, maar dit lijkt mij vrij normaal zodat hij vrij kan draaien.
(...)
De ventilator draait normaal alleen wanneer de temperatuur van het koelwater te hoog is. Dat komt bij mijn Beverly alleen voor tijdens de heetste dagen van de zomer en dan nog enkel als ik ergens langere tijd stilstaand moet wachten, dus heel zelden.
Draait die bij jou dan altijd? Als dat het geval is dan moet er iets mis zijn met de thermoswitch.
Nu, als mijn ventilator draait dan hoor ik dat en voel ik inderdaad een lichte trilling.

Die speling waar je het over hebt: is dat een speling voor-achter of onder-boven?
Voor-achter is niet erg want de ventilator zal als die draait de speling er naar voren uithalen.
Onder-boven kan tot onbalans en trillingen leiden.
Het kan ook zijn dat je ventilator niet helemaal mooi in balans is, dus niet de motor maar het ventilatorwiel.
 
20 gram is ook veelste licht er zit standaard 27 gr in een 6 rollen vario en 21 gr in een 8 rollen vario
met beide malossi koppelingen ga je nog meer toeren maken je sweet spot qua vermogen zit rond de 5700 toeren daar wil je op uit komen met je pk's en koppel tenzij je sprint races wilt doen maar allerdaags gebruik met snelweg 80km en stad is de standaard de betere keuze
Balhoofdlagers? of te weinig olie in de voorvork

als je Fan resoneert is het lager kaduk enige oplossing is de fan unit vervangen
Ik zal eens zwaardere rollen bestellen. Vind de toeren nu echt veel te hoog. Malossi levert standaard 20 gram bij de 6 rollen variant.

Betreft de fan, deze resoneert als je het gas opendraait en weer dicht draait. De fan zelf draait niet. Anders kon ik hem ook niet met mijn handen vast houden :)
 
De ventilator draait normaal alleen wanneer de temperatuur van het koelwater te hoog is. Dat komt bij mijn Beverly alleen voor tijdens de heetste dagen van de zomer en dan nog enkel als ik ergens langere tijd stilstaand moet wachten, dus heel zelden.
Draait die bij jou dan altijd? Als dat het geval is dan moet er iets mis zijn met de thermoswitch.
Nu, als mijn ventilator draait dan hoor ik dat en voel ik inderdaad een lichte trilling.

Die speling waar je het over hebt: is dat een speling voor-achter of onder-boven?
Voor-achter is niet erg want de ventilator zal als die draait de speling er naar voren uithalen.
Onder-boven kan tot onbalans en trillingen leiden.
Het kan ook zijn dat je ventilator niet helemaal mooi in balans is, dus niet de motor maar het ventilatorwiel.
Klopt, ik was niet helemaal duidelijk geweest. Hij resoneert als je gas geeft en weer los laat. De fan zelf is in orde.
 
is nog steeds je lager kapot :+
Het was niet het lager, wat defect was. Aan de achterkant van de ventilatormotor, daar zit een lager. Die trilde tegen het kapje aan. Ik heb het opengesneden. En geluid is weg. Daarna ducktape eroverheen

voor de lagers van de vering voorvork, heb ik geen idee van. Dit ga ik laten nakijken door een dealer.
 

Bijlagen

  • 6F5DFB85-943E-4A2C-93F6-9D5A13AE953A.jpeg
    6F5DFB85-943E-4A2C-93F6-9D5A13AE953A.jpeg
    99,5 KB · Weergaven: 18
Late reactie...als ik zo thuis kom ga ik kijken hoeveel gram er in m'n Nexus met Malossi zitten.
Bij mij is t tegen t perfecte aan... geen trillingen meer onderin en trekt als n dolle.

Zit behoorlijk rond die 5700 rpm aan
 
Terug
Bovenaan Onderaan