Gilera Nexus 500

staat op een stickertje onder buddyseat
het bovenstaande is alleen voor de eerdere types hij is er ook in het wit zwart en blauw
 
Erg late reactie - Maar dank voor de bijdrage!

ook heb ik een tip: ik heb na wat zoekwerk tot tevredenheid een K&N sportfilter gevonden die exact passend is.
Toen ik dacht dat het modelnummer van K&N het was ben ik gaan zoeken en nog voor 20 eu een overtollige voorraad geadverteerde nieuwe filter gevonden.

WhatsApp Image 2020-05-21 at 11.41.35.jpeg


Het K&N modelnummer is
K&N VW Golf I/II/Jetta 33-2092
Doe er je voordeel mee - de luchtfilterbak afmeting van de Gilera is gelijk aan die van bovenstaande VolksFiets.
Ik ben blij met het resultaat - ook meer gromgeluid bij gas open...:]
 
Aah dat is zo een filter die je nooit meer hoeft te vervangen. Volgens mij laat deze ook meer lucht door.

Hoor je nu meer knallen uit je uitlaat?
 
Voor de mensen die nog twijfelen aan het beestje. Ben zojuist thuisgekomen van een toer door de Alpen en de Dolomieten. De eerste dag vol op snelwegen gepakt richting de Alpen in Zuid-Duitsland. Sindsdien een lange lijst afgegaan aan bergpassen in Duitsland, Oostenrijk, Italie, Zwitserland. Dit ding pakt de steilste hellingen zonder problemen. De oude master 500 blok is echt super betrouwbaar!!!

Wat een ervaring.

Hieronder mijn Nexus in de Passo Dello Stelvio; terug naar beneden via de westkant.



De roete:
 
Laatst bewerkt:
Hoi ik ben nieuw hier, en ik heb interesse in een Nexus 500 uit 2004. Zou iemand mij de breedte maat met ingeklapte spiegels en uitgeklapte spiegels kunnen geven.
Dit ivm mijn smalle poort naar de tuin toe.
 
Hoi ik ben nieuw hier, en ik heb interesse in een Nexus 500 uit 2004. Zou iemand mij de breedte maat met ingeklapte spiegels en uitgeklapte spiegels kunnen geven.
Dit ivm mijn smalle poort naar de tuin toe.
Je kan een users manual opzoeken, vb deze: GILERA NEXUS 500 USER MANUAL Pdf Download | ManualsLib
Dan pagina 92 vind je de breedte met spiegels in normale positie Gilera Nexus 500 User Manual (Page 92 of 110) | ManualsLib of 765mm.
Ik denk dat deze manual over een 2007 model gaat. Ik weet niet of er veel aan veranderd is tussen 2004 en 2007.
 
Iemand toevallig een pdf met Nederlandstalige handleiding. Vandaag mijn Nexus 500 opgehaald. Via site van Piaggio kan je hem downloaden maar hij vraagt om een frame nummer die al gekoppeld is aan een andere naam. Logisch want ik heb hem 2de hands. Maar Piaggio verstrekt hem niet als ik geen kopie opstuur van de kenteken pas, die pas volgende week komt via de post. Een beetje overdreven beveiliging, voor een handleiding.
 
Mag ik vragen wat voor stang je hebt gebruikt ? Het ziet er naar uit dat je een standaard stangetje plat heb geslagen.
Ben ook opzoek hoe ik het beste mijn quadlock kan monteren. Zie wel oplossingen maar om nou 80,- te betalen voor een metalen cockpit bar.
Het was inderdaad een aluminium buisje dat ik ergens vanaf had gerukt, op maat geslepen en de uiteindes platgeslagen. Ik heb gewoon om me heen gekeken en geïmproviseerd met wat er beschikbaar was.

Ferry had een betere oplossing vind ik persoonlijk. Hij heeft een RAM mount gebruikt.
 
Hoi ben ik weer.

Heb aandachtig dit forum zitten lezen en filmpjes op youtube bekeken.
De Nexus 500 maakt bij het optrekken wel veel trillingen, nu ben ik met een aantal kappen bezig geweest om dit beter vast te zetten en het linker bakje onder het klepje lag te trillen. Ik ben nu nog niet helemaal tevreden. Als ik op snelheid ben is het trillen overigens weg.

Nu lees ik een aantal keer over een Malossi vario met rolletjes.
Welke Malossi is het beste ? en welke rolletjes zijn het beste (gewicht) of toch een dr pulley erin en zo ja welk gewicht.
Graag jullie advies.

Ik heb de volgende malossi gevonden.
 
Hoi ben ik weer.

Heb aandachtig dit forum zitten lezen en filmpjes op youtube bekeken.
De Nexus 500 maakt bij het optrekken wel veel trillingen, nu ben ik met een aantal kappen bezig geweest om dit beter vast te zetten en het linker bakje onder het klepje lag te trillen. Ik ben nu nog niet helemaal tevreden. Als ik op snelheid ben is het trillen overigens weg.

Nu lees ik een aantal keer over een Malossi vario met rolletjes.
Welke Malossi is het beste ? en welke rolletjes zijn het beste (gewicht) of toch een dr pulley erin en zo ja welk gewicht.
Graag jullie advies.

Ik heb de volgende malossi gevonden.
Die extra trillingen komen door hoe dat het blok in het frame is bevestigd.
Bij bijvoorbeeld een beverly, of X9 hangt hij nog in een extra scharnierpunt die veel trillingen wegneemt.

Bij de nexus zit het blok met 1 beweegbaare as zo vast in het frame.
Dus alles komt direct binnen.
 
Die extra trillingen komen door hoe dat het blok in het frame is bevestigd.
Bij bijvoorbeeld een beverly, of X9 hangt hij nog in een extra scharnierpunt die veel trillingen wegneemt.

Bij de nexus zit het blok met 1 beweegbaare as zo vast in het frame.
Dus alles komt direct binnen.
Dat had ik inderdaad ook gelezen ergens op het internet.

Maar in dit forum geven mensen aan dat met een malossie de trillingen ook weg zijn of minder zijn geworden. Ben alleen benieuwd hoeveel gram gewichten er zijn gebruikt. en/of dr pulley in combi met malossie een nog betere oplossing is.
 
Zoon dat is lang geleden!
Kolere net voor t eerst sinds augustus september weer gereden...geweldig :)


Trillingen?
Standaard maakt de nexus 500 veel trillingen wanneer je vanuit stilstand optrekt of laag in toeren rijdt.
Niet fijn!

Echter na installatie van n malossi vario is dat verdwenen, trekt hij als n dolle en is hij veel makkelijker te sturen bij korte bochtjes. Veel wendbaarder omdat je veel mooier uitaccelereert.

Ikzelf moet wel ff n afspraak maken voor 2 nieuwe banden en remblokjes
 
Laatst bewerkt:
Afspraak was gemaakt voor nieuwe Bridgestone Battlax voor en achter.


Wegligging is fenomenaal al weet ik niet of t door de Nexus komt en of de banden, maar heb super vertrouwen op deze combinatie.

Maar ik voelde de achterband nu minder worden en hoewel de voorband nog prima is, zijn dit waarschijnlijk nog de originele banden uit 2012, dus vervangen maar.

Laat ook nieuwe remblokken en remvloeistof doen. Vreemd genoeg werd m'n linker schijfrem voor snel bloedheet.
Moest voorzichtig zijn met t schijfremslot om m'n handen niet te branden.

Probeer er nog achter te komen hoe t ook alweer zat met die dual linked brakes.
Volgens mij was remhendel rechtsvoor alleen de voorrem linkerkant en linker remhendel achterrem, maar dat die bij hard remmen achterrem een klep opent en de andere remschijf rechtsvoor erbij pakt?

Helaas werd ik gebeld dat ze de verkeerde band hadden besteld (serieus?) en dus pas dinsdag klaar zou zijn ipv de vrijdag toen ik hem bracht.

Niet grappig want nu moet ik eerder opstaan en m voordat ik moet werken m ophalen en daar baal ik wel van.

Oh en online een motorhelm besteld..een wit zwarte Nolan concistancy N100-5.
OMG wat zat dat ding lekker zeg.
 
Oh ja....is er een mogelijkheid om dat achterlicht te upgraden naar mooie meerdere leds.??

Ik zie de mooiste achterlichten tegenwoordig op motoren en zelfs op bromscooter, maar hoe verander je zoiets?
Hoe maak je zoiets passend?
 
Net m'n scoot opgehaald met 2 nieuwe banden remblokken en remvloeistof....wat n verschil weer zeg!

Als op rails :)
 
Net m'n scoot opgehaald met 2 nieuwe banden remblokken en remvloeistof....wat n verschil weer zeg!

Als op rails :)
De ontwikkeling van banden blijft natuurlijk doorgaan en je oude banden waren bijna 10 jaar oude hè. Heb er bij mij nu Pirelli Corsa Rosso banden opgezet, ook een wereld van verschil! Er zijn trouwens led achterlichten te koop die min of meer de vorm hebben van het nexus achterlicht. Je zou dus alleen misschien de ophanging daarvan moeten aanpassen. Bedrading stelt niet zo veel voor.
 
Zit net trouwens even te kijken naar dat achterlicht, maar da gaat hem niet worden nie.
en gewoon losse led-lampen dan? Of vind je dat niets
 
Terug
Bovenaan Onderaan