Gilera Runner 125cc 4 Takt Veel toeren

Lecson

MF'er
14 mrt 2006
181
0
Nederland
Mijn Runner 125cc 4 Takt had opeens een raar probleem gekregen waardoor ik onderdelen heb vervangen. De ene probleem is opgelost en nu is de ander.


De eerste probleem was dat de Runner na een ritje Tikkend geluid gaf, afkomstig van de vario gedeelte. Het leek alsof de rolletjes tikten zown soort geluid.

Ik heb binnen alles gecontroleerd(vario, halfpoellie, koppeling etc) Het zag er allemaal goed uit.
Alles schoongemaakt gemonteerd. Maar het probleem was er nog steeds.

2de keer heb ik de V Snaar vervangen,
Koppeling compleet incl poelies,
en de elektrische start rondsel.

Nu is het tikkende geluid weg alleen lijkt het als of er iets van binnen slipt waardoor de Runner veel toeren maakt wat hij voorheen niet deed.

Met optrekken grijpt de koppeling goed aan en is er geen probleem tot 20km/u dus daar ligt het wellicht niet aan.


Wat kan hier de oorzaak van zijn?


Serieuze reacties graag...
 
Heb de de koppeling met halfpouly's nieuw gekocht of gebruikt?
Gebruikt, kon je de halfpouly's makkelijk inknijpen en kwamen ze goed terug.
Zoniet is het vet wat erin zit hard en uitgedroogd.

Als het 2dehands is, kijk of er geen zwaardere drukveer in zit.
Neem aan dat je de snaar wel nieuw hebt gekocht.

Ik kan me er ook iets bij voorstellen dat als je spullen van een 180 of 200cc runner in je 125 hebt gezet dit iets zwaarder is.
Zwaardere drukveer waardoor hij langer in toeren blijft.
Maar dit weet ik niet zeker.

Arno
 
Zijn de rollen wellicht wat vierkant geworden? Dan kunnen ze wat geluid gaan maken (rammelen).

Tot 20 km/h hebben de trekveren in de koppeling nog invloed. Als ie daarna te snel naar te veel toeren schiet, dan is wellicht de drukveer te slap.
 
Zijn de rollen wellicht wat vierkant geworden? Dan kunnen ze wat geluid gaan maken (rammelen).

Tot 20 km/h hebben de trekveren in de koppeling nog invloed. Als ie daarna te snel naar te veel toeren schiet, dan is wellicht de drukveer te slap.


Een sterkere drukveer geeft toch juist hogere toeren of ben ik nou in de war?
Heb je er toevallig ook een sterkere drukveer of een nieuwe in gedaan?
 
Ik denk dat je de transmissie verkeerd geshimd hebt. Zit er soms een ringetje teveel tussen de variobus en de halfpoulie..?

Als je de rolletjes vervangen hebt, zijn die wel van het goede gewicht of heb je te lichte rollen geplaatst?

En is de v-snaar wel van de juist dikte of is die te dun?

Kan het zijn dat je met vet of olie gerommeld hebt? Zijn de poulies en vario wel goed vetvrij?

Komt de Runner nog wel op zn topsnelheid?
 
Laatst bewerkt:
Alle onderdelen zijn afkomstig van een ander blok(125cc 4takt 9.xxxkm )

Het zijn allemaal standaard onderdelen, dus ook standaard druk en trekveren.

De rolletjes waren helemaal in orde, rond en in de juiste richting.
Wel heb ik na de schoonmaak de rolletjes ingesmeerd met kogellager vet.

Ik heb vandaag alles gedemonteerd, alles zag er goed uit.
Geen olie op de snaar of vario etc.
V snaar goed op spanning.

Wel zat de v snaar niet helemaal onder tot aan de glijbus, er was namelijk paar millimeter ruimte.
Toen ik de halfpoelie los had gemaakt kwam de v snaar lichtjes naar de glij bus toe.

Dus ik weet niet waar het aan licht.
Ik denk dat ik de oude v snaar met koppeling terug ga monteren.
 
Waarom heb je niet het héle blok van de andere Runner erop gezet? Was sneller..
 
Sneller???

De andere blok die ik heb, heeft geen cilinder.

Nog een ander vraag, is het beter als de gradenplaat(deksel vario) tot zijn uiterst kan?
Dus als ik ga shimmen dan wordt de glijbus met 2mm verlengd.
 
Ik heb gister geshimt maar hij maakt nu nog meer toeren tijdens de doortrek.

ik ga eens proberen zonder die shimm ringen, kijken wat die dan doet.

Ik heb ondertussen een andere runner erbij gekocht want dit schiet zo niet op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan