Gilera Runner 125FX ombouw naar 500cc

Gilera Runner 500cc.

Die hard MF'er
23 sep 2007
280
302
Nederland
Begin dit jaar begonnen aan het ombouwen van mijn Gilera Runner 125 FX naar een 493cc Twinspark.
Pak het groots aan, en als de Runner klaar is moet het eruit zien alsof het zo af fabriek geleverd is.
Alle onderdelen heb ik reeds nieuw liggen, en gebruik oude delen om te passen en meten.
De bedoeling is om hem dit jaar technisch klaar, en omgekeurd te hebben door de rdw.
In de zomer 2020 moet hij helemaal klaar zijn met ook de juiste kappen erop.

Heb een 2008 Piaggio beverly Cruiser met slechts 3200km als donor.

Veel onderdelen worden speciaal gemaakt omdat dit anders niet past en simpelweg niet te koop is.
Zal beginnen met het uploaden van de eerste foto's.

Nog even een huishoudelijke mededeling, nee ik verkoop niks.
En nee ik ga geen extra frame bouwen voor anderen.

540.jpg


540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb eerst een frame om het Runner frame heen gemaakt.
Dit om de vaste punten ook op die plek te houden.
Bepaalde delen kunnen los gemaakt worden en terug gezet worden in het las proces.
Van het originele frame blijft weinig over.
As afstand en achterwiel hoogte heb ik bijna gelijk kunnen houden.
De as afstand (wielbasis) is in totaal slechts 5mm langer geworden.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Blok hoek heb ik ook aan kunnen houden.

540.jpg


Zijstandaard op een beugeltje gelast zodat deze op dezelfde plek terug komt.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Zelfde idee voor het treeplank gedeelte.
 
Nieuwe stuurstang gemaakt voor de Beverly 500 voorvork.

540.jpg


540.jpg


De slijptol erin.

540.jpg


Een leeg donorblok om mee te passen en meten.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Heel veel uitmeten en precies uitlijnen voor en tijdens het maken van het nieuwe frame.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Past allemaal net achter de kappen.

540.jpg


Profielen maken.

540.jpg
 
Links boven het originele Runner remschijfje.
Omdat het zo origineel mogelijk moet lijken komt er het zelfde model op.
Maar dan in de 240 maat. (links onder)
Dit is een achterste remschijf van een 2020 Piaggio Beverly 300 ie.

540.jpg


Het voorwiel word een 13 inch voorwiel.
Standaard is dit 12 inch, maar daarop kan ik de 240mm schijven niet kwijt.
Ook is het origineel maar 1 schijf, nu word het een dual disk systeem.
Word speciaal gemaakt.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Voor de afvering word alles van Bitubo.

360.jpg



540.jpg


540.jpg


540.jpg



540.jpg


Het voorwiel is nog niet klaar, worden momenteel de spaken nog in gefreesd.
Het achterwiel word voor dit jaar nog een 14 inch wiel van een Nexus 500.
 
Laatst bewerkt:
540.jpg


Even uit elkaar om wat lassen af te werken.

540.jpg


Het begint al wat te worden.
Om het balhoofd zit ook een door de RDW aangebracht label, omdat het VIN nummer er nu uit is.


540.jpg


540.jpg


Weer een beetje verder knutselen.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Motorsteun gemaakt.

540.jpg


540.jpg


Zijstandaard weer op zijn plek maken.

540.jpg


Helmbak bevestigings beugels.

540.jpg


540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Achterkant weer vast lassen, en tevens de steunen maken voor de schokbrekers.

540.jpg


540.jpg


stukje inslijpen, onder een hoek zetten en weer aflassen.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Tevens wat punten in het frame gemaakt om de motor makkelijk te kunnen transporteren.
Hier kunnen bevestigings beugels in geschroeft worden om de motor op een aanhanger te kunnen zetten.
En als de kleppen gesteld moeten worden, kan ik het frame erop laten steunen en de motor zo uit het frame rollen.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Zijstandaard werkt ook weer.

540.jpg
 
Even wezen test rollen met de oude voorvork, van een klein heuveltje af.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Wat oude delen hergebruikt, omdat de nieuwe radiator iets dikker word moet de koelkap 1cm naar voren.

Een achterwiel naaf aangepast zodat ik deze in een achterwiel kan plaatsen.
Op dit achterwiel zit de juiste bandenmaat, om te kijken wat de stand is en of het uitkomt met het spatbord.
Dit nog even in de oude voorvork geplaatst.

540.jpg


540.jpg


De transport beugels ook even gemonteerd.

540.jpg


1k0.jpg


De Nexus 500 achtervelg gepoedercoat.
En de juiste band erop.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Omdat het ook goed moet remmen, een nieuwe 16mm Brembo master remcilinder.
Deze komt mooi onder de voorspoiler te zitten.

540.jpg


540.jpg


Ook komt er een dubbele gaskabel op. (heen en terug)

540.jpg


Even alles passen, nu met de Beverly 500 voorvork.

540.jpg



Inlaat spruitstuk moet ook anders worden.

360.jpg



540.jpg


540.jpg


Dikkere crossflow radiator.

540.jpg


Aluminium waterpomp huis word aangepast, anders komt het recht in de kap uit.
Had de plastick versie eerst aangepast om te kijken wat de beste hoek was.

540.jpg
 
Laatst bewerkt:
De transport beugels erop, en de steunen gemaakt om de motor uit en in te kunnen bouwen.

540.jpg


540.jpg


Op de 16mm voorrem zit geen bevestiging voor de rechter zijspiegel.
Hier een beugel voor gemaakt om dit punt over te kunnen nemen.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Een oude benzine tank verzaagd, om te kijken wat ik aan moet passen bij de nieuwe.
En het karretje om het blok uit en in te bouwen getest.

540.jpg


540.jpg


En de Bitubo schokbreker nog eens gepast.

540.jpg
 
Radiateur inpassen, past allemaal precies.

540.jpg


540.jpg


Waterpomp huis is goed zo, nu nog aflassen.
En de plastic kap moet iets aangepast worden.

540.jpg
Radiateur inpassen, past allemaal precies.

540.jpg


540.jpg


Waterpomp huis is goed zo, nu nog aflassen.
En de plastic kap moet iets aangepast worden.

540.jpg
Petje af ! Dat is echt doordacht vakwerk arnoh
 
Sick project man! Professional aan het werk :t
Ben benieuwd of je nog problemen krijgt bij de RDW maar ik verwacht het eigenlijk niet, ik kan me nog een project hier op MF heugen die ook een kenteken kreeg en dat zag er wel heel anders uit.
Ik weet niet waar in het land je woont maar ik zou ook goed nadenken over het bergen/op slot zetten van dit apparaat. Eventueel een GPS tracker oid erin.

Volgmodus aan :Y
 
Doe alles volgens de regels.
Dus hoop dat de rdw dat ook ziet en goed keurt.
Het is een Gilera Runner, en onderhuids is 90% van de techniek een Piaggio Beverly Cruiser 500.
Dus het is ook niet zo heel speciaal om te stelen.

En als je daar al vanuit gaat, dan kun je niks rijden.....
 
Diefstal doet mij "niets", zo lang ik mijn geld maar krijg om wat nieuws te kopen.
 
Als je in de randstad woont en je hebt een runner met motorplaat ergens staan, is de kans dat hij gejat wordt vele malen groter dan welke andere motor dan ook. Deze modellen zijn nou eenmaal populair bij de dievengilde, ideale scooter voor de plofkraken en snel wegkomen.

Wat is bedoel te zeggen is: stel je taxeert hem en verzekerd hem voor dat bedrag en hij wordt gestolen. Ben je al het werk wat je erin gestopt hebt kwijt.

Google/MF search maar eens op runner gestolen. Dan krijg je genoeg hits. Zou zonde zijn als hij gejat wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan