• Hoi Bezoeker, we hebben weer iets nieuws voor je, de MF Marktplaats! Test deze nieuwe functionaliteit en laat weten wat je er van vindt. Kijk hier voor meer informatie.

Gilera Runner 125FX ombouw naar 500cc

23 sep 2007
210
110
Nederland
Begin dit jaar begonnen aan het ombouwen van mijn Gilera Runner 125 FX naar een 493cc Twinspark.
Pak het groots aan, en als de Runner klaar is moet het eruit zien alsof het zo af fabriek geleverd is.
Alle onderdelen heb ik reeds nieuw liggen, en gebruik oude delen om te passen en meten.
De bedoeling is om hem dit jaar technisch klaar, en omgekeurd te hebben door de rdw.
In de zomer 2020 moet hij helemaal klaar zijn met ook de juiste kappen erop.

Heb een 2008 Piaggio beverly Cruiser met slechts 3200km als donor.

Veel onderdelen worden speciaal gemaakt omdat dit anders niet past en simpelweg niet te koop is.
Zal beginnen met het uploaden van de eerste foto's.

Nog even een huishoudelijke mededeling, nee ik verkoop niks.
En nee ik ga geen extra frame bouwen voor anderen.



 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: VespaRudi en Zenuwlijer
23 sep 2007
210
110
Nederland
Heb eerst een frame om het Runner frame heen gemaakt.
Dit om de vaste punten ook op die plek te houden.
Bepaalde delen kunnen los gemaakt worden en terug gezet worden in het las proces.
Van het originele frame blijft weinig over.
As afstand en achterwiel hoogte heb ik bijna gelijk kunnen houden.
De as afstand (wielbasis) is in totaal slechts 5mm langer geworden.









Blok hoek heb ik ook aan kunnen houden.



Zijstandaard op een beugeltje gelast zodat deze op dezelfde plek terug komt.









Zelfde idee voor het treeplank gedeelte.
 
  • Like
Waarderingen: VespaRudi en Zenuwlijer
23 sep 2007
210
110
Nederland
Nieuwe stuurstang gemaakt voor de Beverly 500 voorvork.





De slijptol erin.



Een leeg donorblok om mee te passen en meten.









Heel veel uitmeten en precies uitlijnen voor en tijdens het maken van het nieuwe frame.















Past allemaal net achter de kappen.



Profielen maken.

 
  • Like
Waarderingen: VespaRudi en Zenuwlijer
23 sep 2007
210
110
Nederland
Links boven het originele Runner remschijfje.
Omdat het zo origineel mogelijk moet lijken komt er het zelfde model op.
Maar dan in de 240 maat. (links onder)



Het voorwiel word een 13 inch voorwiel.
Standaard is dit 12 inch, maar daarop kan ik de 240mm schijven niet kwijt.
Ook is het origineel maar 1 schijf, nu word het een dual disk systeem.
Word speciaal gemaakt.













Voor de afvering word alles van Bitubo.













Het voorwiel is nog niet klaar, worden momenteel de spaken nog in gefreesd.
Het achterwiel word voor dit jaar nog een 14 inch wiel van een Nexus 500.
 
  • Like
Waarderingen: VespaRudi en Zenuwlijer
23 sep 2007
210
110
Nederland


Even uit elkaar om wat lassen af te werken.



Het begint al wat te worden.
Om het balhoofd zit ook een door de RDW aangebracht label, omdat het VIN nummer er nu uit is.









De Beverly Cruiser 500 welke als donor dient.
Is enkel in de zomer gebruikt door een liefhebber.
Km stand aantoonbaar, alle papieren erbij.
Dat houden ze wel netjes bij in duitsland.





Weer een beetje verder knutselen.







Motorsteun gemaakt.





Zijstandaard weer op zijn plek maken.



Helmbak bevestigings beugels.



 
  • Like
Waarderingen: VespaRudi en Zenuwlijer
23 sep 2007
210
110
Nederland
Achterkant weer vast lassen, en tevens de steunen maken voor de schokbrekers.





stukje inslijpen, onder een hoek zetten en weer aflassen.

























Tevens wat punten in het frame gemaakt om de motor makkelijk te kunnen transporteren.
Hier kunnen bevestigings beugels in geschroeft worden om de motor op een aanhanger te kunnen zetten.
En als de kleppen gesteld moeten worden, kan ik het frame erop laten steunen en de motor zo uit het frame rollen.

















Zijstandaard werkt ook weer.

 
  • Like
Waarderingen: VespaRudi en Zenuwlijer
23 sep 2007
210
110
Nederland
Even wezen test rollen met de oude voorvork, van een klein heuveltje af.











Wat oude delen hergebruikt, omdat de nieuwe radiator iets dikker word moet de koelkap 1cm naar voren.

Een achterwiel naaf aangepast zodat ik deze in een achterwiel kan plaatsen.
Op dit achterwiel zit de juiste bandenmaat, om te kijken wat de stand is en of het uitkomt met het spatbord.
Dit nog even in de oude voorvork geplaatst.





De transport beugels ook even gemonteerd.





De Nexus 500 achtervelg gepoedercoat.
En de juiste band erop.







Omdat het ook goed moet remmen, een nieuwe 16mm Brembo master remcilinder.
Deze komt mooi onder de voorspoiler te zitten.





Ook komt er een dubbele gaskabel op. (heen en terug)



Even alles passen, nu met de Beverly 500 voorvork.




Inlaat spruitstuk moet ook anders worden.








Dikkere crossflow radiator.



Aluminium waterpomp huis word aangepast, anders komt het recht in de kap uit.
Had de plastick versie eerst aangepast om te kijken wat de beste hoek was.

 
  • Like
Waarderingen: Juuper en Zenuwlijer
23 sep 2007
210
110
Nederland
De transport beugels erop, en de steunen gemaakt om de motor uit en in te kunnen bouwen.





Op de 16mm voorrem zit geen bevestiging voor de rechter zijspiegel.
Hier een beugel voor gemaakt om dit punt over te kunnen nemen.













Een oude benzine tank verzaagd, om te kijken wat ik aan moet passen bij de nieuwe.
En het karretje om het blok uit en in te bouwen getest.





En de Bitubo schokbreker nog eens gepast.

 

jowie57

Die hard MF'er
1 aug 2010
595
13
zuid limburg
Radiateur inpassen, past allemaal precies.





Waterpomp huis is goed zo, nu nog aflassen.
En de plastic kap moet iets aangepast worden.

Radiateur inpassen, past allemaal precies.





Waterpomp huis is goed zo, nu nog aflassen.
En de plastic kap moet iets aangepast worden.

Petje af ! Dat is echt doordacht vakwerk arnoh
 

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.094
206
Frl
Sick project man! Professional aan het werk :t
Ben benieuwd of je nog problemen krijgt bij de RDW maar ik verwacht het eigenlijk niet, ik kan me nog een project hier op MF heugen die ook een kenteken kreeg en dat zag er wel heel anders uit.
Ik weet niet waar in het land je woont maar ik zou ook goed nadenken over het bergen/op slot zetten van dit apparaat. Eventueel een GPS tracker oid erin.

Volgmodus aan :Y
 
  • Like
Waarderingen: Gilera Runner 500cc.
23 sep 2007
210
110
Nederland
Doe alles volgens de regels.
Dus hoop dat de rdw dat ook ziet en goed keurt.
Het is een Gilera Runner, en onderhuids is 90% van de techniek een Piaggio Beverly Cruiser 500.
Dus het is ook niet zo heel speciaal om te stelen.

En als je daar al vanuit gaat, dan kun je niks rijden.....
 

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.094
206
Frl
Als je in de randstad woont en je hebt een runner met motorplaat ergens staan, is de kans dat hij gejat wordt vele malen groter dan welke andere motor dan ook. Deze modellen zijn nou eenmaal populair bij de dievengilde, ideale scooter voor de plofkraken en snel wegkomen.

Wat is bedoel te zeggen is: stel je taxeert hem en verzekerd hem voor dat bedrag en hij wordt gestolen. Ben je al het werk wat je erin gestopt hebt kwijt.

Google/MF search maar eens op runner gestolen. Dan krijg je genoeg hits. Zou zonde zijn als hij gejat wordt.