Gilera Runner 125FX ombouw naar 500cc

Gisteren de Runner 500 af laten stellen bij Tovami (Ruud Fredriks) in Goes.
De lambda waarde is aangepast, hij stond vooral hoger in de toeren te rijk.
En de ontsteking is iets vervroegd.
Dat is nu allemaal aangepast in de Ecu.

En dit is heel goed te merken, het gas respons is nu veel beter.
Hij schiet direct in de toeren, en blijft netjes in de toeren hangen waar de vario op afgesteld is en waar het maximale vermogen zit.
In dit bereik heeft hij zelfs 4 pk extra.

Het top vermogen is nu 34,8 Bhp op het achterwiel.
Dit is 35,2 Pk op het achterwiel.

Hoeveel dit op de krukas is, is lastig te zeggen ivm met de vario.
Hier zijn allerlei berekeningen voor, maar dat is ook afhankelijk van welke drukveer, welke sliders, bandenmaat enz enz.

Dus helaas geen grote kroeg pk's waar iedereen het toch beter over weet.
Maar gewoon 35,2 Pk op het achterwiel.
De blauwe lijn is de nieuwe afstelling.

1k0.jpg



1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is n hoop zeg!
Ben ff vergeten wat jij er extra op hebt zitten. Gewoon 460 blok met een Malossi Vario toch?

4 pk is gewoon 10% erbij :)
Hpe cilinder van de nieuwste mp3 500.
Compressie was 10.5 : 1.
Is nu 11.0 : 1.
Dr pulley sliders 8 x 18 gram.
Dr pulley hitclutch, met 2 ringen onder de originele drukveer.
Downpipe van een Mp3 500 welke keramisch gecoat is.
Mivv einddemper.
Dit is een 493cc twinspark blok, is verder origineel.
 
Ah een 493 blok ook nog.
Ja dat scheelt ook al en dan de rest nog.

Ik heb n Malossi Vario onder m'n Nexus 500. Ik had begrepen dat n hitclutch dan geen zin heeft.
 
Hitclutch heeft niks met de vario te maken.
Deze koppeling grijpt aan, en slipt daarna niet meer door.
En dat werkt heel goed, als ik vanuit stilstand vol gas weg trek moet ik naar voren leunen om het voorwiel op de grond te houden.
In de hitclutch zitten nu de trekveren welke er standaard in zitten.
Er kunnen nog zwaardere in, maar dat word me te gek.
 
Aah ik zie dat die kit voor de nieuwere versie is met 2 bougies. Helaas niet geschikt voor mijn scooter. Zou ik denk je toch een dunnere voetpakking erin kunnen doen voor extra compressie zonder te veel gezeik met kleppen afstelling?
 
Aah ik zie dat die kit voor de nieuwere versie is met 2 bougies. Helaas niet geschikt voor mijn scooter. Zou ik denk je toch een dunnere voetpakking erin kunnen doen voor extra compressie zonder te veel gezeik met kleppen afstelling?
Single spark of twinspark maakt niks uit.
Voetpakking zou in theorie kunnen, maar de zuiger van zo'n Hpe heeft ook een keramische coating ter bescherming.
En bij die moet je ook goed uitmeten hoe dik de voetpakking moet zijn.
Staat in de manual beschreven.
 
Single spark of twinspark maakt niks uit.
Voetpakking zou in theorie kunnen, maar de zuiger van zo'n Hpe heeft ook een keramische coating ter bescherming.
En bij die moet je ook goed uitmeten hoe dik de voetpakking moet zijn.
Staat in de manual beschreven.
Heb het nagemeten. Ik kan wegkomen met een 0,4mm voetpakking. Dat ga ik dus iig doen.
Maar waarom maakt dat niet uit of het een single- of twinspark is? Beide bougies moten toch aangaan?
 
Nee, alleen de bobine en cilinderkop is anders.
En waar de opnemer zit voor de ontsteking.
Maar ik ga hier nu over ophouden, dit topick gaat niet over jouw Nexus ombouw.
Zoek op google, of begin er een topick over, er zijn meer mensen die hier wat vanaf weten. 👍
 
Wat een schitterend project! Met veel plezier en bewondering gelezen. Jammer voor mij dat je Runner inmiddels af is :)
 
Nog een paar kleine klusjes gehad.
De Runner werd warm bij lage toeren, of lang stationair lopen.
Dacht eerst dat de waterpomp te weinig flow had voor de crossflow radiator.
Maar het bleek dat ik een airlock had op 2 punten, en heb daar nu 2 extra ontluchtingspunten gemaakt.
Nu koel hij prima.

Onder het zadel zat een beweegbare slang naar het luchtfilter toe.
Deze was erg flexibel, maar ook heel slijtage gevoelig.
Er zaten na 1000Km al 2 gaatjes in geschuurd.
Ondanks dat het netjes beschermd werd door teflon.

Dus dat heb ik opgelost door de aanzuigslang van een Gilera Nexus 500 uit 2005 aan te passen en in te bouwen.
Deze is wel hoger, dus het klepje onder het zadel ook aangepast.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


1k0.jpg


Het nieuw gemaakte metalen kapje zwart laten poedercoaten.
Deze keer een Agip sticker geplakt in plaats van de Eni sticker.
Klopt meer meer de tijdgeest/bouwjaar van de Runner.

1k0.jpg


540.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En de eerste rit van het jaar is een feit.
Had er nog niet mee gereden na het afstellen.
Wat een machine is het nu, erg fel op het gas en trekt volop door.
Top nog niet geprobeerd.
Meteen een olie beurtje gedaan, en even gewassen.
En nu is hij echt AF, en klaar voor het mooie weer.

1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan