Gilera Runner 180cc FXR temperatuur indicatie

Buberazi

Rookie
7 mei 2021
10
0
Ik merk sinds dat ik deze scooter heb dat de temperatuur niet echt stijgt tijdens normaal rijden
Bij een personen auto ben je gewend dat die op de helft staat tijdens het rijden is het normaal dat die wat onderin blijft?
 
Als ik stil sta gaat die wel omhoog maar hij komt tijdens rijden niet echt omhoog
 
De thermometer van een auto gaat heel snel naar het midden en blijft daar dan staan. Dat is zo gemaakt om klachten te voorkomen, om dezelfde reden zit er geen schaalverdeling op. De auto van mijn vrouw heeft helemaal geen uitlezing van het koelwater, alleen een lampje als hij te heet is. Dat is nog beter.
 
Als je hem van nieuw af hebt dan lijkt er mij geen probleem.
Heb je hem tweedehands gekocht hebt dan zou het kunnen dat er ooit een probleem geweest is met de thermostaat en dat die er gewoon uitgenomen werd. Dan koelt de motor steeds maximaal en blijft de temperatuur te laag tenzij je stilstaat. Als je stilstaat loopt de temperatuur langzaamaan op. En in de winter zou de naald lager moeten staan dan in de zomer.
Ik zou nog niet beginnen sleutelen. Mogelijk is er een andere eigenaar van een Runner hier die al of niet kan bevestigen dat die naald daar altijd staat.
 
Ja ik ben benieuwd de motor is volledig origineel niets aan versleuteld dus idd zou ik graag wat meer mensen hun feedback laten geven idd
De online filmpjes die het en der vindt zie ik wel hetzelfde dat de naald eigenlijk amper van zijn plek komt als je aan de cilinder voelt op en gegeven moment wordt deze zeker wel warm
 
Als er nooit iets aan je motor versleuteld is dan zou ik concluderen dat er niets aan de hand is en dat die naald gewoon daar hoort te staan.
 
Ervaringsdeskundige hier. Naald gaat maar heel weinig omhoog tijdens normaal rijden. Bij ging hij destijds alleen bij 30 graden in de file flink omhoog.

Wil je testen of je naald nog werkt dan moet je de kabel van sensor afhalen en kort tegen de massa aanhouden. De naald springt dat het rode gebied in. Niet te lang doen trouwens.

Onversleutelde runners bestaan trouwens niet meer. Degene die onversleuteld lijken zijn vaak proefessioneel opgebouwd.
 
Mijne komt uit Duitsland alle papieren van het onderhoud erbij met onversleuteld bedoel ik met fabriekes onderdelen origineel (piaggio) onderhouden

geen andere uitlaat koppeling etc gewoon standaard

dank voor het verhaal mbt de naald idd als je even stilstaat zie je hem marginaal omhoog gaan verder blijft die eigenlijk compleet onderin ietsjes omhoog.

Mach ja er zit sowieso nog een Fan op mocht de boel te warm worden bij stadsverkeer
 
Nouja, ik zeg het ook, omdat ik ze vaak zie dat ze onderhuids vaak helemaal op zijn. Net heel gek voor de leeftijd en het publiek wat die scooters rijdt natuurlijk. Ook de duitse edities. Denk aan versleten zuigerveren/ weinig compressie, speling op het subframe. Dolgedraaide bouten in de carters etc. Mocht je echt nog een nette hebben, zuinig op zijn! Ze worden steeds meer waard.

Verder kan je ook aan de slang die vanuit de thermostaat afkomt voelen, deze mag pas warm worden als de motor op temperatuur is. Als die in koude toestand al lauw/warm wordt blijft de thermostaat open staan.
 
Compressie is zeer hoog met de hand kan ik hem er niet doordrukken of die steenkoud is week stil 1 tik op de startknop en hij draait hoeft niet eens een paar keer rond te gaan welke slang is dat zeg maar ? zal morgen is kijken mbt thermostaat
 

Bijlagen

  • C528C133-B625-4B50-8460-F593A752BE84.jpeg
    C528C133-B625-4B50-8460-F593A752BE84.jpeg
    100,2 KB · Weergaven: 12
Terug
Bovenaan Onderaan