• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Gilera Runner 180cc, probleem met loskomende kickstart rondsel

Martin1959

Rookie
Lid geworden
25 mei 2025
Waarderingsscore
3
Beste liefhebbers,

Ik heb mijn V snaar vervangen en er doet zich nu een vervelend probleem voor, alles netjes terug gemonteerd en het carterdeksel gemonteerd. Echter als ik de motor dan start komt er een hoop herrie en na het weer losmaken van de carterkap blijkt de moer los te zitten van de halfpoelie (ik bedoel dat wiel met een hoop tandjes erop waarop ook de het kickstart rondsel zit) wat ik ook probeer telkens komt het los. Ik heb de moer aangedraaid met een luchtsleutel dus zit goed vast na montage maar toch komt alles los na het starten en even gas geven, Wat zit dit kunnen zijn? Gilera probleem.webp

Laatst bewerkt:
Oplossing
komt de nieuwe snaar nu verder dan de vario-bus lang is ?
V-snaar in het midden naar beneden trekken zodat die dieper in de achterste vario komt te zitten. nu kan jede V-snaar in de voorste vario hoger positioneren, waardoor de vertande varioschijf meer naar achter kan, tot tegen de vario-bus. zo vast zetten.

en als die nieuwe moer merkelijk dikker is dan de originele, gebruik dan terug de originele.
Dattum is voor 99,99% zeker de oorzaaak, achterste poelie indrukken zover als dat lukt zodat de v-snaar slap staat en zoveel mogelijk ruimte heeft bij de voorste poelie.
ik gebruik soms ook ringen om de vario breder te maken, maar nooit groter dan de diameter van de variobus.
waarom zou je daar een ring willen die de riem kan raken ?

Het duurde even voor ik door had hoe die snaar aan de voorkant omhoog moest, ik kneep de achterste ring telkens in van de achterste poelie maar ik moest natuurlijk de voorste ring inknijpen, en inderdaad toen kreeg ik een paar milimeter meer ruimte, wel voor de zekerheid een nieuwe kickstart ronsel en een nieuwe moer erop gezet. Vanmiddag even vlug gestart en wat gas gegeven en geen schra[end geluid meer dus tot nu toe blijft de moer zitten pfff, hopen dat dit zo blijft bij wat zwaardere belasting. Ik vraag me wel af wat er gebeurd als mijn zoon gaat rijden en onderweg loopt die moer weer los, slaat hij dan over de kop ofzo?
In ieder geval uw allen bedankt voor het meedenken en adviezen, wordt zeer op prijs gesteld kanjers !!

Dus de riem zat voor niet hoog genoeg op de vario (en achter dus niet diep genoeg)
Verwacht dat het nu goed gaat, als voor de riem te laag zit, krijg je de boel idd niet dicht/vast

Terug
Bovenaan Onderaan