Gilera runner 180cc

Rick.^

Die hard MF'er
23 feb 2014
547
15
Zwolle
Goeden avond allemaal,

ik zit al een tijdje te kijken voor een pekelfietsje / projectje,
nu boeide me de scooter vroeger best wat,

en bedacht waarom niet de supermoto in de schuur laten staan
en een motor scooter halen dus bij deze

is zo 180cctje beetje betrouwbaar voor daily ?

ik ben namelijk van plan om een scooter te kopen
die om te bouwen naar een 180cc en dan laten keuren O-)


Groetjes
Rick
 
Laatst bewerkt:
Het probleem met die runners is meestal dat je er niet lang van kan genieten voor dat je er erg in hebt rijdt er iemand anders op :+
 
Dat zou vast wel haha, ik ben altijd benieuwd geweest naar de runner's 180ers

en vooral de 2takt versie dit puur omdat ik hier naast nog een supermoto heb staan 4takt
en toch een beetje met een 2takt wil bezig houden,

het zou vooral een fietsje worden voor bij me vriendin in de buurt
kan ze lekker een keer mee achterop zonder gezeik haha

dus vandaar zoek ik er eigelijk 1

Groetjes
 
Ik weet niet hoe het nu zit. Maar vroeger was in iedergeval de onderdelen van 2 takt heel goed koop wat de onbetrouwbaarheid weer heel goed maakte.
Als het om betrouwbaar gaat ga je voor de 4takt.
voor het echte fun gehalte gaat er echt niets buiten de 2takt.
 
Ik heb een 180 FXR gehad.... Heb hem gekocht, compleet gereviseerd, en 100 km gereden en hij was al gejat... (vanuit een fietsenstalling op een bedrijfsterrein met camera bewaking om 16.30). Serieus ze zijn erg intrek bij onze noordafrikanen...
Zo reed ik nooit rechtstreeks naar huis omwille die reden... Desondank maar 100 km plezier van gehad..

Waarom geen runner:
- Diefstal gevoelig (ik heb het zelf ook erg onderschat)
- Verbruik 1 op 10...
- Mengsmering, van de lucht moet je houden
- Veel gesjoemel met die motoren, dus altijd framenummer GOED controleren
- Mijn scooter had 8600 km gereden en alle lagers + cilinder moesten vervangen worden...

Waarom wel een runner:
- Het is 2 takt en dat is gewoon COOL
- Het rijd redelijk vlot (vond het eerlijk gezegd nog wel tegenvallen, ben een 350cc 2takt supermotor gewend)
- Tis gewoon een leuk ding :)

Desondanks toch een runner kopen?
Let dan vooral op de volgende zaken:
- Framenummer
- Voorvork lek?
- Loopt de motor nog netjes stationair? (zowel koud als warm)
- Geen gekke rammeltjes als hij optrekt
- Bekijk de bouten en moeren, veel tyraps of ander gepruts? Laten staan...
- Let op de kappen, omdat de runners vaak 10+ jaar oud zijn merk je gewoon dat het plastic op springen staat.

Aan onderdelen is nog REDELIJK goed te komen, echter merk ik dat bepaalde onderdelen schraal worden.

Succes!
 
Ach een tweetakt Runner kan best betrouwbaar zijn. De pest is dat veel mensen hun Runnertje afraggen. Of ze onderhouden 'm slecht. En er sleutelen mensen aan die er geen verstand van hebben. Een goed gemonteerd, afgesteld en onderhouden 2T blok moet best 30-40dkm mee kunnen voordat'ie weer open moet.

Ik zou geen bromscooter kopen en die proberen te herkeuren naar motorscooter. Dat krijg je zowat niet voor elkaar. Vanaf (of na?) bouwjaar 1997 moet'ie aan de permanente eisen voldoen. Prettige wedstrijd.... Koop er dan één in Duitsland met Duits kenteken. Die koop je relatief goedkoop en met de juiste Duitse papieren is invoeren slechts een formaliteit. Zie bijvoorbeeld mobile.de.

En wat echt een dingetje is: diefstal. Je moet echt héél goed nadenken waar je 'm stalt en hoe je 'm op slot zet. Anders heb je een 99,9% diefstalgarantie.
 
Nou zo erg is dat ook weer niet, stalde mijn 180cc altijd in mijn achtertuin en niemand die 'm durfde te stelen. Als de keuze aan mijn lag zou ik voor een 2T gaan, veeeeel leuker. En wat betreft dat omkeuren zou ik het persoonlijk niet doen, kun je beter een runner importeren uit duitsland.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan