Gilera Runner DD start slecht.

Xir

Die hard MF'er
4 feb 2015
470
25
Sachsen
Ik heb dus voor het woon-werk nog een Gilera runner 50cc 2-T. Overblijvsel van een nichtje.
Rijdt als een tierelier, ben afgelopen 1 1/2 Jaar ca. 5000km gereden.

Begint nu slecht te starten, okee, denk ik, tijd voor een beurt.
Volgens het WPHB is daar niet veel aan te doen.
  • Luchtfilter schoonmaken.
  • Mixer kontroleren
  • Bowdenkabels smeren
  • Remmen kontroleren.
Alles mooi gedaan.
Nog de luchtslangen naar luchtfilter en V-snaarkoeling vervangen (waren gescheurt).
Gaskabel gekontrolleert (schuif in carburateur gaat vol open)
Uitlaat schoon gemaakt (het achterste pijpje will nog wel eens vol gaan zitten)

Fijn, maar helpt niks, start nog altijd moeilijk.
Heb ik iets belangrijks over het hoofd gezien?

Groeten,

Xir
 
Nieuwe bougie is het minimale wat ik ff zou doen.
Start hij dan nog slecht kun je het ergens anders gaan zoeken.
Tank je 98? Dit is namelijk wel aan te raden
Valse lucht (bijvoorbeeld bij krukaskeringen) gaan ze ook erg slecht van starten.
 
Nieuwe Bougie is erin….geen verschil.

Heeft die een automatische Choke? (mijn jaren 1990 Hondaatje had zoiets) *D
 
Hij heeft een automatische choke.

Slecht starten is omdat er ofwel geen vonk is, ofwel geen brandbaar mengsel.

Kan je dat slecht starten iets beter beschrijven?
Alleen als hij koud staat, of ook als hij kort stilstaat en nog warm is?

En wat doet hij? Wel aanslaan maar terug stilvallen? Of pas na ettelijke pogingen aanslaan?
En als hij eenmaal draait, rijdt hij dan onmiddellijk volledig normaal of mis je in het begin vermogen en moet je oppassen wat je doet met het gas om te vermijden dat hij hapert of terug stilvalt?
 
Start alleen met (bijna) vol gas. Koud of warm, maar warm een beetje beter.

Als hij écht koud is knettert hij maar heeft geen trekkracht, maar na 10-20m heeft hij zich gevangen. Vermogen is er dan vol.
Als ik warm start is er meteen vol vermogen (maar start weer alleen met gas).

Zal hem in de kou wat langer moeten laten voorbrommen. ;)
Ik rijd dan een 500m-1000m max.ca. 30, dat er tenminste een beetje warmte in komt, dan pas gas erop. Loopt als een trein.
Stationair staat een beetje laag maar slaat niet af.
Ik rijd aleen door de stad, zo'n 60 op de teller, dan hang ik achter de auto's. O-)
Op open stukjes kom ik op zo'n 70 (op de teller) met aanloop op 80. Geen Idee hoe hard het echt is, maar het is hard zat als ik er met mijn 100kg op zit.

Een leuk Blérapparaat. 😁 Vooral omdat er hier in (oost) Duitsland bijna geen rijden.
 
Nou, volgens het Werkplaatshandboek is er inderdaad een Choke "automatische Starter".
Wat een Klotenboek trouwens, veel text géén plaatjes.

Zal van het Weekeind op zoek gaan
 
Dus als de motor eenmaal een beetje warm is dan is het probleem weg en rijdt hij perfect normaal.
Dat klinkt als een probleem met de werking van die automatische choke.

Nu weet ik niet hoe dat systeem bij jouw scooter precies werkt.
Het is al een ouder type dat je hebt, denk ik. Mogelijk een type met een carburator.
Als dat zo is dan werkten die chokes meestal met een bimetaal dat krimpt bij lage temperatuur en zo een klep bedient die voor meer onderdruk zorgt in de carburator zodat er meer brandstof wordt aangezogen. Het mengsel wordt dan rijker en dan slaat de motor gemakkelijker aan. Als de motor opwarmt warmt ook dat bimetaal op en wordt de choke uitgeschakeld.
Dat is normaal gesproken een betrouwbaar en simpel mechanisch systeem.

Je bent denk ik een handige kerel.
Als je de carburator bekijkt en de luchtfilter verwijdert, herken je daar dan iets van een extra klepje dat tussen je luchtfilter en je gasklep zit? Normaal het eerste klepje dat je vindt bekeken vanaf je luchtfilter.
Als de motor koud is dan zou dat klepje gesloten moeten zijn. Als je er tegen duwt zou je een veerwerking moeten voelen. Je kan het open duwen maar het komt weer terug naar gesloten als je het loslaat.
Als je dezelfde oefening maakt kort nadat je een tochtje gemaakt hebt met warme motor, dan zou datzelfde klepje open moeten staan.
 
Nee, dat is een écht choke, de runner carburateur heeft een elektronisch dingens erop wat een stiftje (naald?) in- en uituitschuift.
Moet volgens het WPHB elektrisch doorgemeten worden en kann gesmeert worden, zal er van her Weekeind eens naar graven.
Door de helmklep kom ik boven op de carburateur uit, daat zou ie moeten zitten.
De tekeningen in het WPHB zijn echt... slecht.
 
Carburateur schoonmaken (ultrasoon), Forte 1 toevoegen aan een volle tank 98 brandstof en nieuwe NGK bougies.
 
Nou dit is em...
Autostart-1.jpg
Zoals gezegt: een elektronisch dingens erop wat een stiftje (naald?) in- en uitschuift
Autostart-2.jpg
Onder die witte prop zit het gat waar hij in zit.

Als ik het goed begrijp moet hij zich bewegen bij het inschakelen, maarja, hij was warm en er beweegt zich niks.
Zal het morgen koud nog eens proberen.

Zou hem nog door kunnen meten, maar om aan de stekker te komen moet de hele curburateur eruit. :r
 
Kunt er gewoon 12 volt op zetten, dan moet hij omhoog trekken. Als hij warm is zou hij moeten starten zonder.

Hoofdsproeier en stationairsproeier zijn wel schoon? eenvoudig te zien door de vlotterbak los te draaien en beide even demonteren. Evt mengbuis ook.

Krukaskeeringen (is het nat achter de vario of ontsteking?)en evt zuiger/cilinder kan ook de oorzaak zijn. Heeft hij goede compressie? (Voel je bij de kickstart, je moet hem met de hand eigenlijk niet/zwaar rond krijgen)
 
Dank je wel.
Hij gaat licht als ik hem van hand beweeg, maar ook koud beweegt hij bij het starten niet.
Ik kom niet aan de stekker zonder de hele carburateur eruit tehalen, dit is al behoorlijk gepriegel. dan kan ik meten of er 12V aankomt of niet.

Achter de Vario is het droog, de andere kant hab ik nog niet open.
 
Dank je wel.
Hij gaat licht als ik hem van hand beweeg, maar ook koud beweegt hij bij het starten niet.
Ik kom niet aan de stekker zonder de hele carburateur eruit tehalen, dit is al behoorlijk gepriegel. dan kan ik meten of er 12V aankomt of niet.

Achter de Vario is het droog, de andere kant hab ik nog niet open.
Ik zie welk type van choke het is.
Die naald vooraan zit ingetrokken bij koude motor en wordt naar voren geduwd als de motor warm wordt. De naald sluit dan een extra aanvoer van brandstof af zodat de chokewerking stopt.
Maar in feite werken die chokes niet door de temperatuur van de motor echt te meten. In feite als je je contact aanzet stroomt er gewoon een stroom door die voor een geleidelijke opwarming zorgt waardoor er in dat zwarte doosje een element uitzet dat het naaldje naar voren duwt.
Dus bij koude motor moet dat naaldje in zijn achterste positie zitten, meest naar binnen getrokken en na enkele minuten, wat een warme motor moet simuleren, in zijn voorste positie, dus meest naar buiten geduwd.

Testen is dus eenvoudig: met koude motor contact aanzetten en afwachten wat er gebeurt. Dat naaldje moet in een tijdspanne van enkele minuten geleidelijk naar voren komen, naar buiten geduwd worden. In deze youtube wordt getoond wat je zou moeten zien gebeuren (is wel in het Duits maar voldoende duidelijk denk ik, en los op een werkbank maar dat is niet nodig om de test te doen)
Als de e-choke echt het probleem is dan zou dat naaldje ook bij koude motor al in zijn uitgeschoven toestand moeten staan.
In ieder geval, als dat naaldje geleidelijk naar voren schuift en bij afzetten van het contact weer geleidelijk aan terug naar binnen dan ligt daar alleszins niet de oorzaak van je probleem.
 
Dank je wel.
Hij gaat licht als ik hem van hand beweeg, maar ook koud beweegt hij bij het starten niet.
Ik kom niet aan de stekker zonder de hele carburateur eruit tehalen, dit is al behoorlijk gepriegel. dan kan ik meten of er 12V aankomt of niet.

Achter de Vario is het droog, de andere kant hab ik nog niet open.
Je zegt dat hij, dat naaldje neem ik aan, licht beweegt. Bedoel je dat je dat naaldje licht = zonder veel moeite met de hand enkele mm heen en weer kan schuiven, of dat je het naaldje licht = een heel klein beetje kan bewegen met de hand?
Als het dat eerste is dan is dat volgens mij niet de bedoeling want dan zit de naald los en zal die onder invloed van de zwaartekracht altijd naar beneden zakken en de chokewerking uitschakelen.
 
bedoel je als je het met de hand doet de compressie?

Dank je wel.
Hij gaat licht als ik hem van hand beweeg, maar ook koud beweegt hij bij het starten niet.
Ik kom niet aan de stekker zonder de hele carburateur eruit tehalen, dit is al behoorlijk gepriegel. dan kan ik meten of er 12V aankomt of niet.

Achter de Vario is het droog, de andere kant hab ik nog niet open.
 
dat naaldje licht = zonder veel moeite met de hand enkele mm heen en weer kan schuiven
Dit dus.

Ah, hij beweegt langzaam, ja zolang heb ik niet gekeken.....ik zal hem nog eens kijken en dan 2-3 Minuten wachten ;-)

Ah, volgens het video zit er een laaaaaange kabel aan.
Waar zit die stekker van de choke? Ik vind hem niet in het wphb.
 
Hmmm, net gemerkt, mijn WPHB zegt NIETS over de Vario.

Tja, de rollen zijn 19,3mm, de V-Snaar nog 17,5mm.
Ik zie dat het rollenhuis gevet zou moeten worden...eeeeh, waar?

De rollen zelf? de glijhuls in de midden?, de Riemschijven?
(Ik had verwacht dat dat allemaal droog is waar rubber op staal wrijft)
 
Heb alles behalve de riemschijveb gevet...veel beter "schakelen" als voor het schoonmaken 😁
 
Hij loopt nu al we goed?

Wat betreft de vario: deze goed schoonmaken (vaak zit er overal zwart stof) en vetvrij maken met rem reiniger. de originele rollen kun je met een piep klein beetje vet invetten maar eigenlijk zet ik alles droog en schoon inelkaar.

Als er vet op vario, vsnaar of poulies komt dan verbrand de vsnaar en je komt niet vooruit.

De poulies zit wel vet in als je de helften uitelkaar haalt, daar zit een keerring die het vet binnen houd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan