Gilera Runner FX 125 tunen

Zizouaar

MF'er
29 mei 2012
174
2
Rotterdam
Goedendag,

Me eerste post op dit forum na een lange tijd als gast rond gesnuffeld te hebben hier.

Ben in het bezit van een Gilera Runner 2Tak 125cc motorscooter.
Heb sinds kort een 172cc Malossi cilinder+zuiger eronder zitten.
Luchtfilterspons en membraamplaten zijn nu ook van Malossi.
Ding trekt nu als een gek naar z'n top van 120/125 km/h.
Bij nauwlijks halfgas springt de voorkant om hoog en rij ik met een wheely weg O-)

Mijn vraag is hoe krijg ik mijn topsnelheid hoger.
Toen ik nog niks had veranderd reed hij ook 120 ongeveer.
Nou heb ik al verschillende dingen gehoord bijv. neem een grotere sproeier, rolletjes wat lichter nemen, lucht afstellen etc.

Een Malossi koppeling en Variateur is alleen voor de trekkracht neem ik aan en die heb ik nu zat dus het lijkt mij een ovebodige luxe.

Wat denken jullie of wat is jullie ervaring hiermee.
Ik wil gewoon mijn trekkracht die ik nu heb behouden maar wel een hogere top (140 km/h lijkt me goed).

Alvast bedankt.
 
full

Je kan de vertanding bij je achterwiel nog vervangen
Door malossi tandwielen.

Deze moet je dan op je oude as laten persen.
Scheelde bij mij behoorlijk , ik dacht 15 km/u erbij.

Zonder deze tandwielen valt het niet mee om
Er meer top uit te halen.

Succes
 
Top dankje wel.

Wat was jou setup van je Runner als ik vragen mag?
En welke maat vertanding heb ik nodig.
Zie op internet namelijk verschillende staan.

Gaat dit niet tenkoste van mijn trekkracht?
 
Laatst bewerkt:
Top dankje wel.

Wat was jou setup van je Runner als ik vragen mag?
En welke maat vertanding heb ik nodig.
Zie op internet namelijk verschillende staan.

Gaat dit niet tenkoste van mijn trekkracht?

Allicht een beetje. Het is kiezen of delen.

Andere optie is een andere uitlaat. Dan maakt je scooter wel een hoop toeren en een hoop herrie. Als je dat geen bezwaar vindt, kan dat een optie zijn.
 
Heb inmiddels een Malossi delta clutch Koppeling, Malossi drukveer en een 25mm carb aangeschaft.
Deze gaan dit weekend erop.
Ben dan ook van plan om de vertanding te veranderen.
Hoop dat ik niet zoveel trekkracht verlies dan.
Moet ik alleen de secondaire vertanding veranderen of ook de primaire?
Heb geen idee hoe ik dat moet doen.
Iemand omgeving Rotterdam die dit voor me zou willen doen tegen een vergoeding?

Uitlaat veranderen wil ik niet :P
Wil m aan de buitenkant zo standaard mogelijk houden, en heb geen zin in boze buren :P
 
Ik had een Typhoon 125 en daar had ik de zelfde
spullen opgeschroefd als jij nu hebt.
Dan loopt hij snel zat,zeker met de extra topsnelheid
Van de andere tandwielen.

De tandwielen heb ik laten persen bij Fred motoren,
Die kunnen je er meer over vertellen.
 
Uiteraard moet je 2 tandwielen vervangen, je kan de asafstand niet veranderen, dus 1 groter en 1 kleiner.
Je gaat vooral verlies voelen bij het vertrek van uit stilstand.
De vario is ook mee verantwoordelijk voor de topsnelheid, sommige vervangvario's hebben wat grotere schijven, of ze kunnen iets dichter naar elkaar waardoor de riem wat hoger kan klimmen.
Lichtere rollen geven eerder het risico op minder topsnelheid, maar met je hogere toerental zal dat niet zo vlug gebeuren.
 
Dus vertrekken op het achterwiel zit er niet in na het plaatsen van andere vertanding:(?
Welk gewicht rollen raad je me aan?
Weet niet wat er nu in zit.

Welke maat sproeier raden jullie me aan voor de 25mm carb?
 
Ik heb geen idee wat er in jouw scooter zit.
Je wil van 125 naar 140, dat wil zeggen dat je achteroverbrengingsverhouding zo'n 20% kleiner moet worden, in de veronderstelling dat je motor genoeg vermogen heeft om 140 te halen.
Dat wil zeggen dat je in termen van een gewone versnellingsbak bijna een versnelling hoger zit, en dus ook in een versnelling hoger vertrekt. Reken maar dat je dat flink voelt.
Ik schat dat om je trekkracht in het middensegment te behouden je rollen zo'n goede 10% lichter zult moeten nemen, aan het vertrek van uit stilstand kan je niets veranderen.

Ik heb vroeger op een scootermeeting iemand ontmoet met een burgman400 die het omgekeerde wou, topsnelheid mocht minder maar vinniger in 't stad. Die heeft zijn achteroverbrengingsverhouding met 25% verhoogt, man, dat ding vertrok als een raket!
Die ging nog 120, maar met veel toeren...
 
Nou het zei zo dan :P vandaag bij Fred Motoren geweest, gevraagd of zij de vertanding erop konden persen voor mij en hun zeiden nee dat kan onze perser niet aan.
Blijkbaar is er meer dan 2 ton druk nodig.
Volgens de medewerker hoefte hwt blok ook niet er onder vandaan.
Klopt dat?

Iemand verder een adresje in Rotterdam die ervarig heeft met vertanding erin persen.
Heb inmiddels een 106mm sproeier in de carb zitten.
Denk dat ik dit weekend hem erop ga zetten samen met de drukveer en koppeling.
 
Door het mooie weer van afgelopen weekend heb ik de parts niet erop kunnen zetten.
Wel wezen kloten met de 25mm carb maar kreeg m niet goed afgesteld.
heb toen gewoon de standaard 20,5 met een 90 sproeier in geplaatst en die trekt nu ook wel lekker fel.
Vertanding heb ik voor 25 euro ergens op de kop kunnen slaan, wel origineel 180cc dus geen Malossi.
Maakt dat wat uit?

Heb ook een variateur van Malossi kunnen regelen voor de helft van de prijs dus t wordt een aardig mooi setupje zo.
Ga het komend weekend alles proberen te monteren als het weer mee zit.
 
Door het mooie weer van afgelopen weekend heb ik de parts niet erop kunnen zetten.
Wel wezen kloten met de 25mm carb maar kreeg m niet goed afgesteld.
heb toen gewoon de standaard 20,5 met een 90 sproeier in geplaatst en die trekt nu ook wel lekker fel.
Vertanding heb ik voor 25 euro ergens op de kop kunnen slaan, wel origineel 180cc dus geen Malossi.
Maakt dat wat uit?

Heb ook een variateur van Malossi kunnen regelen voor de helft van de prijs dus t wordt een aardig mooi setupje zo.
Ga het komend weekend alles proberen te monteren als het weer mee zit.

Die 25mm DO heb ik vaker moeizame verhalen van gelezen (bron echter onbekend). Ik geloof dat ik, als jouw scooter de mijne was, had gekozen voor een Mikuni 24mm vlakschuifcarburateur.

25 euro voor een (complete?) vertanding is erg weinig. Als je wil weten wat het verschil is tussen de vertanding van de 180cc en je Malossi vertanding: tandjes tellen en je weet het. Het zou logisch zijn dat de 180cc een "langere" vertanding heeft dan de 125cc, dus je hebt goede kans dat je het beoogde effect gaat behalen. Als je dat zeker wil weten geldt ook hiervoor: tandjes tellen.

Als die Malossi vario gebruikt is, zou ik heel goed checken of dat ding nog deugt. Je weet immers nooit of er 2000km of 22000km mee gereden is. Als je toch bezig ben, controleer gelijk of je v-snaar nog goed. Die kan je, indien nodig, in 1 moeite door vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan