Gilles kettingspanners

Frank57

Rookie
16 nov 2007
17
0
Rijen
Hallo binnenkort krijg ik mijn nieuwe Fireblade binnen. Aangezien ik geen genie ben in techniek overweeg ik een Gilles kettingspanner erop te laten zetten, of een ander merk. Hebben jullie ervaring met zo'n systeem, werkt het makkelijk? het schijnt zo te zijn dat de ketting 100% nauwkeurig gespannen wordt. Er wordt ook wel gezegt dat de aanschaf puur optisch is. Is het zijn geld waard? Groetjes Frank.
full
 
Het is gewoon puur poserspul 8-) . Bedenk maar eens hoe vaak je de ketting spant en/of je wiel verwisseld. Als dat meer dan een paar keer per jaar is behoor je tot de uitzonderingen. En met de normale kettingspanners is dat ook heel goed te doen.

Neemt niet weg dat ik het ook erg fraaie dingen vind, als ze wat betaalbaarder zouden worden ( geloof dat ze nu iets van 170-180 euro zijn) zou ik ze voor m'n racer waar ik wel talloze malen het achterwiel er uithaal, regelmatig andere tandwielen steek en natuurlijk de looks ook wel willen hebben
 
Het is gewoon puur poserspul 8-) . Bedenk maar eens hoe vaak je de ketting spant en/of je wiel verwisseld. Als dat meer dan een paar keer per jaar is behoor je tot de uitzonderingen. En met de normale kettingspanners is dat ook heel goed te doen.

Neemt niet weg dat ik het ook erg fraaie dingen vind, als ze wat betaalbaarder zouden worden ( geloof dat ze nu iets van 170-180 euro zijn) zou ik ze voor m'n racer waar ik wel talloze malen het achterwiel er uithaal, regelmatig andere tandwielen steek en natuurlijk de looks ook wel willen hebben

Normaal kosten ze 195,00...

Maar ze zijn zowel voor het spannen als uiterlijk... Je kan er veel nouwkeuriger mee spannen en uiteraard staat het super als je de gouden variant combineerd met de goude velgen van je machine...

Maar mocht je er belang bij hebben stuur me eens een mailtje op dklasen [at] home [punt] nl dan kan ik nog wel wat met de prijs doen...
 
Ja dat vraag ik me eigenlijk ook af.Het zou met dat apparaat eenvoudiger en exacter spannen zijn.Met de streepjes zou het een stuk lastiger zijn om de ketting gelijkmatig te spannen.
 
Ook kan je het wiel nauwkeurig naar voren draaien, mocht je net weer een tikkie terug willen zeg maar. Normaal als je je wiel naar voren wil hebben moet je je achterwiel met de hand duwen. En wanneer je het wiel vast zet kan het niet alsnog wat gaan schuiven. Ik hoop dat het duidelijk is.. :$
 
Laatst bewerkt:
Is duurder dan een goede set gereedschap en niet nodig !?
Hoe zouden die andere "bladerijders" het dan doen?

Btw , moet natuurlijk wel die Gillesset er recht inzetten anders staat alles ook 100% scheef. O-)
 
Ik kijk uberhaupt niet naar die streepjes maar gebruik een schuifmaat om de afstand tussen de kettingspanners en de achterbrug te meten. Volgens mij moet dat ook kloppen en is dat nauwkeuriger dan afgaan op die streepjes.

(Niet dan? :P)
 
Omdat het schroefdraad fijner is beweeg je het achterwiel dus minder bij iedere slag die je doet met de schroef...

Daarnaast zit er een fijnere schaalverdeling op waardoor je véél nauwkeuriger te werk kan gaan...


Uhhuh, je kunt ook een sleutel met een hele lange steel nemen, werkt ook nauwkeuriger.

En dan met je vingers voelen hoe strak deze staat of dan meten met de rolmaat? |(
En is je tandwiel zuiver rond? enz enz.

Poser only, in mijn optiek. *D
Maar ook dat mag natuurlijk :]
 
idd
[afbeelding]

Maar werkt wel precies hoor, en deze blijven zitten wanneer het wiel eruit gaat.
De orginele vallen er dan uit :)

Ik heb het meer gekocht omdat ik het mooi vind, maar het is wel degelijk functioneel

john ziet weer en kansje om zn k7 te showen hoor ;)
maar wat en ongelooflijk geile fiets blijft t toch :}

t staat in ieder geval wel dik die gilles spanners, en met adaptor er op om hem op te bokken is t helemaal makkelijk.
 
Het ziet er mooi uit, maar er blijft een probleem: bij eerste montage weet je nooit of de set er wel recht op staat.
De huidige motorfietsen zijn dan wel nauwkeuriger dan de oude, maar de achtervorken (en zeker de streepjes daarop) zijn niet echt nauwkeurig.
Ik lijn elke dag meerdere achterwielen uit, en de verschillen zijn soms echt shockerend groot (meerdere millimeters!).
Alleen een kettinguitlijnapparaat geeft de juiste kettingloop. Het beste is een liniaal tussen voor- en achter-kettingwiel, maar dit is voor amateurs onbetaalbaar. Een uitlijnlasertje (ca. 50 Euro) of een ander stelapparaatje is wel goed te doen.
Zie ook dit eerdere topic:
Laser hulpmiddel uitlijnen ketting tandwielen
 
Zitten bij mij er al 2 jaar in en werken perfect. Zou trouwens niet weten hoe je ze scheef moet monteren want ze kunnen er maar op een manier in.
Voordeel is dat je niet meer met borgmoeren werkt.Dus asmoer los, stellen en asmoer vast. En wiel verschuift niet meer tijdens het vastdraaien van asmoer. En duur is het ook niet want het is een mooi stukje freeswerk.
full
 
Zitten bij mij er al 2 jaar in en werken perfect. Zou trouwens niet weten hoe je ze scheef moet monteren want ze kunnen er maar op een manier in.
Dat bedoel ik ook niet precies.....
Deze set gebruikt de achterkant van de achterbrug als nulpunt (of referentiepunt). Bij veel motoren is deze niet exact gelijk! Een verschil van 0,5mm geeft al een forse scheefstand.
Ik durf te wedden dat als je inderdaad de stelstreepjes gebruikt om uit te lijnen, dat ik je kan aantonen dat het wiel nog steeds scheef staat. Dit is namelijk in 95% van de gevallen zo....
 
Terug
Bovenaan Onderaan