Gillet 500L ontsteking timing terugzetten

markjuhh

Die hard MF'er
7 aug 2007
811
759
Gilze
Hallo,

Ik heb hier een Gillet 500L op bezoek waarbij tijdens het vervangen van de kickstartveer de koppeling er af is geweest.
Echter de koppeling is de link tussen krukas en ontsteking (contactpuntjes).
Nu heb ik dus het probleem dat niet te achterhalen is welke standen de tandwielen horen te staan.

Wie kan mij helpen de boel weer in de juiste positie te krijgen ten opzichte van elkaar?

Alvast bedankt!
 
Even van uit gaan dat het een viertactmotor is .
En dat de ontsteking net voor het BDP moet komen je krukas zo draaien dat de zuiger in de BDP staat in de compressieslag .

dan het tandwiel van de contactpunten ( zit deze niet op de nokkenas ?) zo verdraaien dat de punten net openen dan zou je met terug plaatsen van de koppeling minofmeer op tijd moeten staan als de tanden inelkaar schuiven
 
Even van uit gaan dat het een viertactmotor is .
En dat de ontsteking net voor het BDP moet komen je krukas zo draaien dat de zuiger in de BDP staat in de compressieslag .

dan het tandwiel van de contactpunten ( zit deze niet op de nokkenas ?) zo verdraaien dat de punten net openen dan zou je met terug plaatsen van de koppeling minofmeer op tijd moeten staan als de tanden inelkaar schuiven
ik zou enkel nog rekening houden met voorontsteking en en zuiger 2mm voor dat BDP zetten.
 
Als de contactpunten niet ver verdraaid kunnen worden hoef je voor die voorontsteking niet bang te zijn .
Ëén tand kan zomaar 10graden zijn ligt er een beetje aan hoeveel tanden het tandwiel heeft
Mijn Airone is de ontsteking ( magneet) ook met tandwielen aan de krukas gekoppeld en één tand is dar meer dan 20 graden .
Zodra de punten minofmeer open gaan bij BDP zit je goed als uitgangspunt de rest doe je met de afstel mogelijkheid van je condtactpunten
 
Ik heb vanavond de boel weer in elkaar gezet. Motor loopt weer, morgen eens kijken of hij even goed als voorheen rijd.

Heb uiteindelijk een merkpuntje gevonden bij de contactpunten, op de positie waar ze open gaan, dus heb dat gebruikt. Zuiger op BDP gezet en de koppeling gleed zo tussen de tandwielen. Dus denk dat dit de manier was zoals het gezeten heeft.

Bedankt voor de input👍
 
Ik heb helemaal niks van data.
Motor stond verder goed afgesteld voor koppeling losging, dus alleen de tandwielen moesten weer goed komen staan.
Na wat proberen had ik 3 keuzes, veel te vroeg, precies op tijd, of veel te laat. Ik heb voor precies op tijd gekozen en dat werkt.
 
Daar voor zijn we afhankelijk van de TS ik zelf put uit mijn ervaring met mijn Guzzi Airone
aironeopmarmeripjlk.jpg


Magneet ontsteking door tandwiel aangedreven
Staat binnen na een aanvaring door een stomme automobilist omdat ik niet snel genoeg optrok bij een stop;licht
Automobilist kijk daarna wel wat moeilijker uit zijn blauwe ogen 🤭
 
Terug
Bovenaan Onderaan