Girder voorvork schokbreker

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Oke... volgende hoofdstuk in mijn nieuwe project...... de voorvork...

Ik ben bezig met het ontwerpen van een girder-voorvork.

Nu heb ik de geometrie bepaalt... en ben ik bezig met het zoeken naar een geschikte schokbreker..
Nu moet deze schokbreker aan een aantal eisen voldoen.. hij mag niet te lang zijn ivm inbouwlengte (max 360mm).. maar moet natuurlijk wel een redelijke veerweg hebben....
Nu ben ik aan het kijken naar achterschokbrekers van lichte race-fietsen (al dan niet volledig instelbaar), maar het probleem is dat deze vaak met een linksysteem met de achterbrug verbonden zijn, waardoor de veerweg van de schokbreker zelf dus beperkt is.

Zijn er mensen met ervaring hierin? Of tips voor schokbrekers die misschien te gebruiken zijn voor mijn girder...?

Ik heb bijvoorbeeld een mooie korte (instelbare) Ohlins gevonden van 330, maar de veerweg is maar 35mm... en ik vrees dat dit toch echt te kort is... zeker ook omdat de fiets hardtail word... dus achter heb ik al weinig comfort (op een geveerd subframe na...
 
Oke... volgende hoofdstuk in mijn nieuwe project...... de voorvork...

Ik ben bezig met het ontwerpen van een girder-voorvork.

Nu heb ik de geometrie bepaalt... en ben ik bezig met het zoeken naar een geschikte schokbreker..
Nu moet deze schokbreker aan een aantal eisen voldoen.. hij mag niet te lang zijn ivm inbouwlengte (max 360mm)..
Vloeken in de "kerk" maar.... http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewCat&catId=91 (Scootah schokbrekert?)

Kost niet veel en is meestal zonder linksysteem. Weet alleen niet hoe het met gewicht zit.

Of anders een enkele schokbreker van een stereoset?
 
Weet alleen niet hoe het met gewicht zit.

Ik dus ook niet... is voor mij ook nieuw.. ik kan wel een na gaan denken over veerconstanten / gewicht ed... probleem is dat dat nogal taaie stof is, wel interessant, maar niet haalbaar voor mij om het in het tijdsbestek te doen wat ik voor mijn project heb gekregen... daarnaast, als het al lukt om enigsinds realische waarden te krijgen, ga dan nog maar eens een goede schokbreker zoeken met die waarden, kom je al gauw uit bij een custom WP-veer oid..... omdat specificaties van standaard veren schaars en niet altijd even betrouwbaar zijn..
 
Laatst bewerkt:
als je een demper hebt met een veerweg van maar 35mm, moet je met een linksysteem of een hevel gaan werken.
nadeel is dat de veer en dempingskrachten dan een ook stuk hoger worden.
misschien moet je er dan 2 naast elkaar zetten.

of misschien deze.
http://www.scootparts.nl/epages/Scootparts.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Scootparts/Products/070.99.075
 
als je een demper hebt met een veerweg van maar 35mm, moet je met een linksysteem of een hevel gaan werken.
nadeel is dat de veer en dempingskrachten dan een ook stuk hoger worden.
misschien moet je er dan 2 naast elkaar zetten.

of misschien deze.
http://www.scootparts.nl/epages/Scootparts.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Scootparts/Products/070.99.075

Ja en een linksysteem of hevel zie ik niet zo zitten op m'n voorvork... punt 1, kosten, punt 2 ruimte die ik daarvoor heb.. wil namelijk ook m'n koplampunit straks in m'n voorvork gaan maken, en het moet er wel een beetje strak uit komen te zien...

zo'n scooterdemper, 1 of 2 is nog 't overwegen waard... zijn niet te duur en lijken redelijk wat veerweg te hebben.... een racemonster zal m'n motorfiets toch niet worden, maar 't is wel prettig als 't op de weg blijft met het remmen.. en dat ie niet uit de bocht stuitert zegmaar...
 
Ik dus ook niet... is voor mij ook nieuw.. ik kan wel een na gaan denken over veerconstanten / gewicht ed... probleem is dat dat nogal taaie stof is, wel interessant, maar niet haalbaar voor mij om het in het tijdsbestek te doen wat ik voor mijn project heb gekregen... daarnaast, als het al lukt om enigsinds realische waarden te krijgen, ga dan nog maar eens een goede schokbreker zoeken met die waarden, kom je al gauw uit bij een custom WP-veer oid..... omdat specificaties van standaard veren schaars en niet altijd even betrouwbaar zijn..
Ik weet niet wat een std scootah weegt en wat de gewichts verdeling is en idem dito bij jouw project. In brikken en klassiekers (niet geheel onbekend bij jou ;) ) kan je misschien een hart-op-hart maat schokbreker topic lanceren.

Of vraag wat mensen aan schokbrekers in de schuur hebben liggen en of je er mee mag proefrijden. Unieke projecten hebben altijd wel sympathie en op M-F is aan hulp en kennis zelden gebrek.

Verder misschien in de quad wereld? Meer gewicht en ook geen linksystemen
 
Laatst bewerkt:
lijkt toch al gauw een veerweg van 80mm te hebben zo'n scooter-geval.......
probleem is dan het gewicht...... en over het gebruiken van 2 kwam ik dit tegen.. ik citeer

Dual shocks look cool but they double your costs and believe me when I say you’ll never find two identically performing units unless you pay a premium for a so-called ‘balanced’ or ‘matched’ pair. Normally only one of the units is really doing the work and the other just follows along playing catch-up. If you just have to have multiple shocks why not try to run four ultra-mini coil-overs in some unconventional mounting position that nobody’s done yet.
 
Ik weet niet wat een std scootah weegt en wat de gewichts verdeling is en idem dito bij jouw project. In brikken en klassiekers (niet geheel onbekend bij jou ;) ) kan je misschien een hart-op-hart maat schokbreker topic lanceren.

Of vraag wat mensen aan schokbrekers in de schuur hebben liggen en of je er mee mag proefrijden. Unieke projecten hebben altijd wel sympathie en op M-F is aan hulp en kennis zelden gebrek.

Verder misschien in de quad wereld? Meer gewicht en ook geen linksystemen

Is natuurlijk ook een idee ja.... ik had 't nu zo bedacht, dat ik de voorvork zo maak dat ik verschillende lengten schokbreker kan monteren.

vv11.jpg


Maar ik wil eigelijk wel een bepaalde schokbreker als uitgangspositie nemen, en kunnen onderbouwen waarom ik die gekozen heb.. als het met die schokbreker echt niet blijkt te werken, kan ik dus altijd nog switchen naar een andere.....
 
lijkt toch al gauw een veerweg van 80mm te hebben zo'n scooter-geval.......
probleem is dan het gewicht...... en over het gebruiken van 2 kwam ik dit tegen.. ik citeer
Ik bedoelde eigenlijk gewoon een motorschobreker van een set gebruiken die ze normaal op een fiets met stereo monteren. Die heb je van kort op de kleine CB's tot lang op de eerste generatie XT/XR/XL's

Een Girdervork met twee schokbrekers lijkt me niet echt mooi. Overigens dat niet identiek werken van twee schokbrekers, als de constructue stijf genoeg is zal je daar weinig last van hebben.
 
Ik bedoelde eigenlijk gewoon een motorschobreker van een set gebruiken die ze normaal op een fiets met stereo monteren. Die heb je van kort op de kleine CB's tot lang op de eerste generatie XT/XR/XL's

Ja ik snapte hem :), alleen jij postte te snel :+

Een Girdervork met twee schokbrekers lijkt me niet echt mooi. Overigens dat niet identiek werken van twee schokbrekers, als de constructue stijf genoeg is zal je daar weinig last van hebben.

Mij lijkt 't opzich wel gaaf ...
en nee ik zal er niet veel van merken ... vork zal niet gaan torderen ofzo, omdat de ene meer weerstand zal bieden als de ander, alleen als er 2 opzitten is het een beetje jammer natuurlijk dat er maar 1 goed z'n best doet.... hoewel niet iedereen dat hoeft te weten natuurlijk :+
 
twee dingen:
1. een girder heeft niet veel veerweg. je zit met de beperkte uitslag die de armpjes hebben. veel meer als 50mm zal je niet redden.

2. door die korte armpjes is het effect op de veer verkleind, je zal een hele soepele veer moeten hebben. een veer die bedoeld is om met een hefboom van een halve meter in te drukken is kogelhard op een girder. ik denk dat je met een enkele schokbreker van een citta voldoende effect sorteert.
 
@ halflive

1. de kleine veerweg was me idd al duidelijk geworden met het tekenen. ofja , dat de veerweg sterk afhankelijk is van de lengte van de links..
kun jij iets zinnigs zeggen over de lengte van de links? wat is gangbaar?... ik heb nu in mijn tekeningen 10cm aangehouden, op advies van een site over chopperbouwen/girderbouwen.
Echter lijkt me dit vrij kort...

2. hmmm ok duidelijk en logisch ja
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt 't opzich wel gaaf ...
en nee ik zal er niet veel van merken ... vork zal niet gaan torderen ofzo, omdat de ene meer weerstand zal bieden als de ander, alleen als er 2 opzitten is het een beetje jammer natuurlijk dat er maar 1 goed z'n best doet.... hoewel niet iedereen dat hoeft te weten natuurlijk :+
Ik zal niks zeggen O-)

Mijn smaak wat die girders betreft hoe cleaner hoe beter, minder schokbrekers vind ik echt mooier. Dan idd de koplamp er een eindje in wegsteken :9~

BTW: een schokkert van een bmw teleleversysteem?
 
@ roeltjuh ik heb girders nooit nagemeten, zo vaak zie je ze niet meer.
de armpjes zijn volgens mij iets van 10 12 cm. als je ze te lang maakt kunnen ze torderen.

ik heb in luxemburg nog een zijspan combinatie gezien met een girdervork, heel flitsend modern ding met inderdaad armpjes van een centimeter of 10.
 
@ roeltjuh ik heb girders nooit nagemeten, zo vaak zie je ze niet meer.
de armpjes zijn volgens mij iets van 10 12 cm. als je ze te lang maakt kunnen ze torderen.

ik heb in luxemburg nog een zijspan combinatie gezien met een girdervork, heel flitsend modern ding met inderdaad armpjes van een centimeter of 10.

ok.... maar als je ze zo maakt

girdermaten.jpg


heb je niet echt veel kans op torderen... en zijn ze (grof geschat toch een cm of 20 lang)

ps.. als ik de veer grof meet kom ik op 330 uit in bovenstaand plaatje.. :)
 
Laatst bewerkt:
blijft speling het probleem. dat is volgens mij ook de voornaamste reden dat ze niet meer gebruikt worden. een minimale speling op de bussen (tegenwoordig naaldlagers of kogelkoppen) geeft door de lengte van de armpjes gelijk een zwabberig gevoel.

als je zoals in jouw plaatje de armpjes stijf maakt moet je de eigenlijke girders onafhankelijk maken en heb je het probleem voor een deel gewoon verplaatst.

ik denk dat een modern ontworpen girdervork beter is als een telescoop, maar dan zal je het torderen en de speling goed moeten ondervangen.
anders moet je eens naar een hossack vork kijken.
 
Laatst bewerkt:
blijft speling het probleem. dat is volgens mij ook de voornaamste reden dat ze niet meer gebruikt worden. een minimale speling op de bussen (tegenwoordig naaldlagers of kogelkoppen) geeft door de lengte van de armpjes gelijk een zwabberig gevoel.

als je zoals in jouw plaatje de armpjes stijf maakt moet je de eigenlijke girders onafhankelijk maken en heb je het probleem voor een deel gewoon verplaatst.
Waarom moeten de girders onafhankelijk worden als je de armen zo construeert?
Deze zijn ook nog aan elkaar gelinkt zo te zien...

ik denk dat een modern ontworpen girdervork beter is als een telescoop, maar dan zal je het torderen en de speling goed moeten ondervangen.

Dat heb ik ook al elders gelezen.
 
Waarom moeten de girders onafhankelijk worden als je de armen zo construeert?
Deze zijn ook nog aan elkaar gelinkt zo te zien...
daar lijkt het inderdaad op in dit plaatje. dit lijkt me een zijspanvork voor een brede autoband, ze hebben net over de band een brug gemaakt waar ook de schokdemper op zit. er lijkt ook aan de achterkant nog een 12mm buis te zitten die links en rechts verbindt.
Dit lijkt me in dat opzicht dus een behoorlijke vork.

het bezwaar van girders is ook het onafgeveerd gewicht, daar lijkt deze vork wel behoorlijk last van te hebben.

een ander bezwaar dat ik hier zie is de verandering van de naloop. als je van een standaard frame uit gaat heb je een sprong in de telescoopvork van een centimeter of 5. dat resulteert in een naloop van ongeveer 10 cm.
ga je nu de armpjes van de girder 12 cm maken verklein je de naloop enorm en heb je nog maar iets van 4cm naloop over. daar is op een solo fiets niet mee te rijden.
dan moet je dus de bovenste arm langer maken als de onderste om de vork rechterop te zetten. het gevolg is dat de veerbeweging niet meer paralell aan het balhoofd is, de vork gaat een soort kromme maken. met inveren wordt je naloop vergroot.

Dat is denk ik een goede reden om korte armpjes te maken en de kleine veerweg voor lief te nemen. ik probeer me ook voor te stellen wat er gebeurt als je remt. volgens mij heeft een girder een natuurlijke anti-duik. net als een telelever en een hossack vork. je hebt dan helemaal niet meer zoveel veerweg en harde veren nodig.
 
daar lijkt het inderdaad op in dit plaatje. dit lijkt me een zijspanvork voor een brede autoband, ze hebben net over de band een brug gemaakt waar ook de schokdemper op zit. er lijkt ook aan de achterkant nog een 12mm buis te zitten die links en rechts verbindt.
Dit lijkt me in dat opzicht dus een behoorlijke vork.

het bezwaar van girders is ook het onafgeveerd gewicht, daar lijkt deze vork wel behoorlijk last van te hebben.

een ander bezwaar dat ik hier zie is de verandering van de naloop. als je van een standaard frame uit gaat heb je een sprong in de telescoopvork van een centimeter of 5. dat resulteert in een naloop van ongeveer 10 cm.
ga je nu de armpjes van de girder 12 cm maken verklein je de naloop enorm en heb je nog maar iets van 4cm naloop over. daar is op een solo fiets niet mee te rijden.
dan moet je dus de bovenste arm langer maken als de onderste om de vork rechterop te zetten.

hier maak je geloof ik een denkfout.. de lengte van de armpjes heeft bij een girder geen invloed op de naloop (in rust!)... daar je door de vorm van de girder zelf bepaalt waar de voorwielas zich bevind tov an de hartlijn van het balhoofd....
Wat wel een bezwaar is mijninziens is de grotere verandering van de naloop bij inveren...
 
Laatst bewerkt:
hier maak je geloof ik een denkfout.. de lengte van de armpjes heeft bij een girder geen invloed op de naloop (in rust!)... daar je door de vorm van de girder zelf bepaalt waar de voorwielas zich bevind tov an de hartlijn van het balhoofd....
Wat wel een bezwaar is mijninziens is de grotere verandering van de naloop bij inveren...
ik heb voor het gemak even geschetst.

full


de groene is de telescoop.
de blauwe is mijn eerste denkwijze.
de paarse is zoals jij dacht, zo kan het dus ook. :$
 
Ik zou voor een shock van een scooter gaan, beetje rondvragen op fora voor welke scooter shocks er meerdere veren te krijgen zijn, en je hebt al de mogelijkheid wat meer te testen met dezelfde afmetingen en voor niet te veel geld.
Duurdere scootershocks van bijv. Malossi zijn in te stellen. Maar ik denk dat die al te hard zijn (en te duur). Volgensmij als je zoekt op vervangings schokdempers voor een wat lichtere scooter, dat kom je wel een eind, en kun je iig gaan testen!
Ik zet deze in mn favo's, echt een mooi project! Succes! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan