Gisteren Koppen gezien? 40ers met de motor..

2712

MF veteraan
4 mrt 2008
4.298
1
Gisteren was er op de Vlaamse tv een uitzending van Koppen waarin een van de onderwerpen het motorrijbewijs was.

Er werd aangekaart dat mensen met een autorijbewijs van voor 89 geen speciaal motorrijbewijs nodig hebben.

Vervolgens liet men die leeftijdcategorie aan het woord en liet met een opfrissingscursus met die leeftijd zien...

Jeetje, die buizen allemaal stuk voor stuk als ik ze zie knoeien met de kegels.

Misschien toch niet slecht, zon opleiding voor iedereen ongeacht datum autorijbewijs;
Alle belgen op de motor zonder motorrijbewijs terug naar de rijschool?

:+
 
Een 1e keer door de kegels is altijd zwaar , daarna ben je eraan gewend.
Vind het altijd grappig dat instructeurs net doen alsof ze motorgod zijn als er weer een groep cursisten hun kegels omrijden.
Zij doen 100 x hetzelfde kegelrondje daar zijn geen skills voor nodig alleen een korte termijn geheugen.
:')
 
TS....al die reportage gezien over die gammele wrakken van lekkende ,over nauwelijks remmen beschikkende,en de verkeerscode niet kennende vrachtwaggels en landbouwvoertuigen die hier in NL over de wegen kachelen??
 
Laatst bewerkt:
Een 1e keer door de kegels is altijd zwaar , daarna ben je eraan gewend.
Vind het altijd grappig dat instructeurs net doen alsof ze motorgod zijn als er weer een groep cursisten hun kegels omrijden.
Zij doen 100 x hetzelfde kegelrondje daar zijn geen skills voor nodig alleen een korte termijn geheugen.
:')

Dit zijn dus mensen die al met de motor gereden hebben, maar na de winter nog eens een opfrisbeurt willen.

Als je voor de eerste keer op de motor stapt, ok!

Maar die personen beweerde al jaren met de motor te rijden en vertelden voor de camera dat je kan rijden door ervaring en de vele km... jeetje...

Ik ondervond plaatsvervangende schaamte. "Een rijbewijs halen? Ik rijd al jaren met de motor! Nergens voor nodig!" en vervolgens bij de noodstop zijn bmw 6 pitter bijna op de grond gooien. :')
 
Laatst bewerkt:
Gisteren was er op de Vlaamse tv een uitzending van Koppen waarin een van de onderwerpen het motorrijbewijs was.

Er werd aangekaart dat mensen met een autorijbewijs van voor 89 geen speciaal motorrijbewijs nodig hebben.

Vervolgens liet men die leeftijdcategorie aan het woord en liet met een opfrissingscursus met die leeftijd zien...

Jeetje, die buizen allemaal stuk voor stuk als ik ze zie knoeien met de kegels.

Misschien toch niet slecht, zon opleiding voor iedereen ongeacht datum autorijbewijs;
Alle belgen op de motor zonder motorrijbewijs terug naar de rijschool?

:+
Ik heb mijn motorrijbewijs ook "gekregen" en heb nu 185000 met de FJR in 4 jaar tijd, nog steeds kan ik die proeven niet fatsoenlijk afleggen. Ik doe dan iets verkeerd?
 
Ik heb mijn motorrijbewijs ook "gekregen" en heb nu 185000 met de FJR in 4 jaar tijd, nog steeds kan ik die proeven niet fatsoenlijk afleggen. Ik doe dan iets verkeerd?

Techniek.

Als je die proeven niet fatsoenlijk kan, beheers je je voertuig dan wel?

Zou je die beheersing van niet willen leren? Stel dat je daarmee jezelf kan redden in een situatie waarbij die technieken nodig zijn om te ontsnappen aan een aanrijding?
 
:^
Dit zal al een véél belangrijker oorzaak van ongevallen zijn dan motorrijders die niet kunnen kegelen.

de reportage ging met name over de 40 plussers die bij de motorrijders het meeste risico hebben om betrokken te zijn in een ongeval.

Ik begrijp echt niet waarom mensen zo defensief in de aanval moeten gaan om het vervolgens op een ander te steken.

Misschien kunnen we het rijbewijs voor motors volledig afschaffen? als het voor een bepaalde groep toch niet nodig is, waarom zou het dan voor die andere groep wel nodig zijn?
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bullshit.

Ik ben er zo ene die zoveel jaar geleden zonder lessen en examens mocht motorrijden.
Met wat gezond verstand, een beetje lef, en wat verkeerskennis opgedaan in driekwartmiljoen kilometer autorijden in gans de wereld, geraak je al een heel eind.

We zijn nu vele jaren, een paar motoren en een pakje zomer+winter kilometers verder.
Score tot nu toe: 2 kleine boetes, geen crashes, geen close calls, nop. En het zijn heus niet enkel rond de kerktoren kilometers. Au contraire.

Was het nodig om toendertijd een paar uurtjes les te volgen en examen te doen alvorens op een motor te stappen? Nee dus. Niet met de juiste ingesteldheid.

Maar dat een dikke vijftiger die plots het licht heeft gezien en een k1600 koopt om in full leathers op zeven zomerse zondagen vliegen en wespen te gaan vangen tussen twee terrassen door, een denkfoutje maakt .... das nogal wiedes.
 
Laatst bewerkt:
Techniek.

Als je die proeven niet fatsoenlijk kan, beheers je je voertuig dan wel?

Zou je die beheersing van niet willen leren? Stel dat je daarmee jezelf kan redden in een situatie waarbij die technieken nodig zijn om te ontsnappen aan een aanrijding?
Kun je, zo voor de vuist weg, eens een voorbeeld geven van zo een techniek?
Misschien iets wat je zelf bent tegengekomen en waarvan je in jezelf zegt: had ik mijn kegelproeven niet gedaan, dan had ik dit nooit overleefd?

Er zullen ongetwijfeld een heleboel technieken zijn die ik toepas, die ik verworven heb tijdens mijn bijna 30 jarige motorrijcarriëre?
 
Allemaal bullshit.

Ik ben er zo ene die zoveel jaar geleden zonder lessen en examens mocht motorrijden.
Met wat gezond verstand, een beetje lef, en wat verkeerskennis opgedaan in driekwartmiljoen kilometer autorijden in gans de wereld, geraak je al een heel eind.

We zijn nu vele jaren, een paar motoren en een pakje zomer+winter kilometers verder.
Score tot nu toe: 2 kleine boetes, geen crashes, geen close calls, nop. En het zijn heus niet enkel rond de kerktoren kilometers. Au contraire.

Was het nodig om toendertijd een paar uurtjes les te volgen en examen te doen alvorens op een motor te stappen? Nee dus. Niet met de juiste ingesteldheid.

Maar dat een dikke vijftiger die plots het licht heeft gezien en een k1600 koopt om in full leathers op zeven zomerse zondagen vliegen en wespen te gaan vangen tussen twee terrassen door een denkfoutje maakt .... das nogal wiedes.

:^
En dat zal het punt zijn, mensen van 40+ die plots op hun rijbewijs dat A'tje zien staan en zeggen, ik mag ook met de moto rijden...
 
de reportage ging met name over de 40 plussers die bij de motorrijders het meeste risico hebben om betrokken te zijn in een ongeval.
Hoeveel ervaring hebben die mensen?
Ik begrijp echt niet waarom mensen zo defensief in de aanval moeten gaan om het vervolgens op een ander te steken.
Hoeveel keer is de motorrijder in fout? (dan zou het logisch zijn dat de oorzaak dan elders moet gezocht worden?) :)
Misschien kunnen we het rijbewijs voor motors volledig afschaffen? als het voor een bepaalde groep toch niet nodig is, waarom zou het dan voor die andere groep wel nodig zijn?
Dat is ook mijn vraag.
Misschien moeten koekblikkers jaarlijks naar de rijschool, want zij veroorzaken nog steeds het gros van de ongevallen!
 
Kun je, zo voor de vuist weg, eens een voorbeeld geven van zo een techniek?
Misschien iets wat je zelf bent tegengekomen en waarvan je in jezelf zegt: had ik mijn kegelproeven niet gedaan, dan had ik dit nooit overleefd?

Er zullen ongetwijfeld een heleboel technieken zijn die ik toepas, die ik verworven heb tijdens mijn bijna 30 jarige motorrijcarriëre?

Het tegensturen om bruusk en onverwacht een object te kunnen ontwijken bv?
 
Laatst bewerkt:
:^
En dat zal het punt zijn, mensen van 40+ die plots op hun rijbewijs dat A'tje zien staan en zeggen, ik mag ook met de moto rijden...

Net daarom! Als we die 40+ers verplichten een examen af te leggen, dan voorkom je gewoon dat die mensen zomaar op de motor kruipen.
 
Hoeveel ervaring hebben die mensen?Hoeveel keer is de motorrijder in fout? (dan zou het logisch zijn dat de oorzaak dan elders moet gezocht worden?) :)Dat is ook mijn vraag.
Misschien moeten koekblikkers jaarlijks naar de rijschool, want zij veroorzaken nog steeds het gros van de ongevallen!

Kom zeg, het ligt echt altijd aan de andere he? |(

Jij mist een hele grijze zone tussen in fout zijn en niet in fout zijn.

Ooit al gehoord van defensief rijden? Een ongeluk voorkomen door een verkeerssituatie in te schatten en te toetsen aan jou voertuigbeheersing?

als jij tegen 200 op een voorrangsbaan rijdt en er komt iemand die voorrangsbaan opgereden die jou snelheid verkeerd inschatte en je knalt in zijn flank omdat je niet kan stoppen... dan is idd die auto in fout!

ken je het verschil tussen recht en rechtvaardigheid?
 
OK, maar dan moet ik ook weer een examen afleggen, ondanks dat ik bijna 500K heb verzameld met de moto's. B|

Meer macro en minder micro denken. Als iedereen regels en wetten op zijn persoonlijke levenswereld zou toetsen zou het land in totale anarchie vervallen.

:+
 
Kom zeg, het ligt echt altijd aan de andere he? |(
Bij ongevallen met motorrijders? Dat is inderdaad mijn opinie.
Jij mist een hele grijze zone tussen in fout zijn en niet in fout zijn.
Het is net door die grijze zone dat de ongevallen gebeuren. Het zogenaamde "geven" en "nemen" in het verkeer. "geven" tot daar aan toe, maar "nemen"????
Ooit al gehoord van defensief rijden? Een ongeluk voorkomen door een verkeerssituatie in te schatten en te toetsen aan jou voertuigbeheersing?
Ik heb geleerd dat assertief rijden mij een veel beter resultaat oplevert.
als jij tegen 200 op een voorrangsbaan rijdt en er komt iemand die voorrangsbaan opgereden die jou snelheid verkeerd inschatte en je knalt in zijn flank omdat je niet kan stoppen... dan is idd die auto in fout!
Dat is net wat ik bedoel met "nemen"; DE oorzaak van ongevallen (en het "nemen" gebeurt alléén tijdens manoeuvres)
ken je het verschil tussen recht en rechtvaardigheid?
Niet in het verkeer (toch niet met het gebrek aan controles vandaag de dag) er geldt alleen het recht van de sterkste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan