Gixxer 750 lekt olie

rlb

Die hard MF'er
25 mei 2004
452
1
Rotterdam
Beste mensen,

Ik kom net bij m'n dealer vandaan (leuk stukkie rijden: Enschede - Amersfoort - Enschede :) ), om mijn keerring van de linker voordemper te vervangen. Alles leuk en aardig en ik rij weer terug, helemaal blij met m'n nieuwe keerring ;) :]

Zet ik 'm net weg, zie ik opeens vochtigheid onder m'n motor. :? Ik kijken, blijkt olie langs m'n achtervork te lekken en bij een schroefje/boutje op de grond te druppen. '( Kijk ik nog even verder, blijkt dat die olie ergens midden uit de motor komt, en er is ondertussen ook in het midden van de motor een klein plasje ontstaan onder de motor ;( Als ik 'achter' 't blok kijk is veel besmeurd met olie. Wat moet ik doen, behalve morgen de dealer bellen? Denk niet dat ik zo kan rijden toch :?

Help! Alvast hartelijke dank!

Groet,

Richard
 
Eerst peil controleren hoeveel je onderweg verloren bent, of je bij moet vullen al of niet, je verlies vrij snel heel veel door carterdruk, maar is afhankelijk waar ie de olie eruit goooit, die plek moet je opzoeken, om een goede inschatting te maken van hoe veilig..... misschien is het alleen een moertje aantrekken, je weet het nooit, kan best meevallen, maar -misschien is het ook wel erg- maar het lijkt vaak ook erg, daar de wind de olie altijd naar achter verplaatst, en zodoende er alles onder komt te zitten, is het oliefilter toevallig vervangen en zit niet goed vast???

Wat voor motor is het? Bedoel je keering of uitlaatpakking?
 
Eerst peil controleren hoeveel je onderweg verloren bent, of je bij moet vullen al of niet, je verlies vrij snel heel veel door carterdruk, maar is afhankelijk waar ie de olie eruit goooit, die plek moet je opzoeken, om een goede inschatting te maken van hoe veilig..... misschien is het alleen een moertje aantrekken, je weet het nooit, kan best meevallen, maar -misschien is het ook wel erg- maar het lijkt vaak ook erg, daar de wind de olie altijd naar achter verplaatst, en zodoende er alles onder komt te zitten, is het oliefilter toevallig vervangen en zit niet goed vast???

Wat voor motor is het? Bedoel je keering of uitlaatpakking?

Het is echt de keerring van de voorvork. Daar heeft 't dus weinig mee te maken. Het is een Suzuki GSX-R 750w uit '93. Het oliefilter is niet vervangen. Althans, niet de laatste tijd. Ik heb er even een krant onder gelegd, kijken of ie nog veel lekt. 't Lijkt minder te worden. Ik ga nu even eten. Zometeen even kijken hoeveel olie ik nog heb. Ik hoop dat 't meevalt '(

Alvast bedankt voor de reply!
 
Het is echt de keerring van de voorvork. Daar heeft 't dus weinig mee te maken. Het is een Suzuki GSX-R 750w uit '93. Het oliefilter is niet vervangen. Althans, niet de laatste tijd. Ik heb er even een krant onder gelegd, kijken of ie nog veel lekt. 't Lijkt minder te worden. Ik ga nu even eten. Zometeen even kijken hoeveel olie ik nog heb. Ik hoop dat 't meevalt '(

Alvast bedankt voor de reply!

Vork kering, je schreef voordemper kering, dus ik dacht aan een verkeerde vertaling van de voorste uitlaatbocht.

Maar ja, je moet toch de lekkageplek opzoeken, is eerst schoonmaken, dan motor warm draaien, langzaam aan, met twee personen, goed licht erbij, en kijken waar de olie wegkomt, is meestal vrij makkelijk te zien, als ie verder goed loopt, zal het een losjes getrilt iets zijn ofzo, denk niet aan een voetpakking ofzo
 
Net even laten draaien, en hij lekte weer olie. Waar 't precies vandaan komt is heel slecht te zien, ook vanwege gebrek aan goed licht momenteel.

Ik heb proberen 't oliepeil te meten (motor was nog warm, maar toch even een paar minuten laten lopen weer en toen een minuut gewacht). Zag geen olie door 't kijkgaatje :? Ik zal zometeen even een foto online zetten. Dan kunnen jullie 't eens beoordelen.

De motor liep ook een beetje anders en hij ging een beetje meer 'pruttelen' uit de uitlaat. Minder vloeiend. Af en toe knalde hij in de uitlaat.. M'n Gixxer is ziek ;(

Zal nu even proberen de foto's erop te zetten.
 
Net even laten draaien, en hij lekte weer olie. Waar 't precies vandaan komt is heel slecht te zien, ook vanwege gebrek aan goed licht momenteel.

Ik heb proberen 't oliepeil te meten (motor was nog warm, maar toch even een paar minuten laten lopen weer en toen een minuut gewacht). Zag geen olie door 't kijkgaatje :? Ik zal zometeen even een foto online zetten. Dan kunnen jullie 't eens beoordelen.

De motor liep ook een beetje anders en hij ging een beetje meer 'pruttelen' uit de uitlaat. Minder vloeiend. Af en toe knalde hij in de uitlaat.. M'n Gixxer is ziek ;(

Zal nu even proberen de foto's erop te zetten.

De motorboer die wat olie heeft bijgevuld :? en wat teveel heeft ingedaan :?
 
127_2754.sized.jpg

127_2756.sized.jpg

127_2757.sized.jpg

127_2759.sized.jpg

127_2760.sized.jpg

127_2762.sized.jpg

127_2763.sized.jpg

127_2765.sized.jpg

'(
 
Dit heb ik nog een beetje redelijk op foto kunnen zetten. Als ik verder naar boven probeer te fotograferen mislukken ze. Maar daar is ook enigszins olie te bespeuren. Iemand enig idee? Ik bel morgen even met de dealer.
 
Lijkt erop dat de keerring van de uitgaande as kapot is,komt de olie uit het kapje waar je voortandwiel achter zit?

:)
Euhm, ja volgens mij wel... Kan 't nu niet goed zien. Zal morgen de motor schoonvegen en kijken of ik dan kan zien waar hij lekt, als ie dan nog olie over heeft...

Je bedoelt dat 't de achtervering is? Ik hoop echt dat 't niet in 't blok zelf zit. Hoe zien jullie dat oliepeil? Ik kan er niets uit opmaken, maar ik heb wel 't idee dat de motor minder mooi loopt.
 
Lekkage komt dus uit het motorblok zoals Herr Flick al noemt. Je achterdemper lekt niet. Olie peil kontroleren > motor recht houden dan kijken waar de olie zich tussen bevindt. H=Hoog en L=laag. Daar tussen moet dus olie zichtbaar zijn.
Is dit niet het geval dan bijvullen, met de motor in rechtstand. Op jouw foto zie ik geen oliepeil dat zou kunnen komen doordat motor op jiffie rust (zijstandaard).
Meest waarschijnlijke is het dus de keerring van uitgaande as.(waar dus het voortandwiel aan vast zit). Heb zelf een GSXR 750 W en is een zwak punt. De mijne heeft ook gelekt. Ook keerringen van voorfork moeten wissellen > te hard neerkomen na wheeley. '(
 
Lekkage komt dus uit het motorblok zoals Herr Flick al noemt. Je achterdemper lekt niet. Olie peil kontroleren > motor recht houden dan kijken waar de olie zich tussen bevindt. H=Hoog en L=laag. Daar tussen moet dus olie zichtbaar zijn.
Is dit niet het geval dan bijvullen, met de motor in rechtstand. Op jouw foto zie ik geen oliepeil dat zou kunnen komen doordat motor op jiffie rust (zijstandaard).
Meest waarschijnlijke is het dus de keerring van uitgaande as.(waar dus het voortandwiel aan vast zit). Heb zelf een GSXR 750 W en is een zwak punt. De mijne heeft ook gelekt. Ook keerringen van voorfork moeten wissellen > te hard neerkomen na wheeley. '(
Bij het kontroleren van het oliepeil heb ik 'm dus in rechtstrand gehouden, maar ook dan is er geen oliepeil te zien.

Hoe hard lekte het bij jou? Er vormt zich een redelijke plas bij mij... Ik snap alleen niet wat een uitgaande as met het motorblok te maken heeft. Mocht dit het euvel zijn, is zo'n keerring makkelijk te vervangen? En waar zoek ik deze?
 
Bij mij lekte het ongeveer 1 liter op 1000 km.
Het vervangen van de seal ben ik niet meer aan toe gekomen. Heb een klep door de kop gehad > ander blok ingebouwd.

Uitgaande as maakt deel uit van de versnellings bak welke dus in het blok zit.
Mijn vraag lekt het (druppelen) wanneer de motor stilstaat of alleen met draaiende motor die op temperatuur is?

Het vervangen door iemand met sleutel ervaring is te doen. Zonder sleutel ervaring maar met een technische inzicht een een werkplaatshandboek en een digitale camera moet voor hem/haar dan ook mogelijk zijn.
Onderdelen kun je gewoon bij de dealer bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me verstandiger om morgen ff met goed licht te kijken, maak je niet al te snel onnodig druk, dat is misschien helemaal niet nodig.
Zelf denk ik niet dat het de voortandwielkeerring is, de olie loopt dan meestal via 't versnellingspookasje naar buiten.
 
Als ie zo lekt zal t wel meevallen denk ik. Ik zelf denk ook Keering achter je voortandwiel, mocht dat zo zijn vallen de kosten wel enigzins mee.

Succes
 
Zo, bij daglicht even opnieuw aangeschouwd, en ik ben er nog steeds niet goed uit waar 't lekt, maar er ligt nu een laagje olie in 't bakje dat ik eronder heb gezet. Het komt niet uit de voorkant van 't blok maar inderdaad ter hoogte van 't versnellingspookje.

Ik kan alleen door 't kijkgaatje geen oliepeil ontdekken (rechtop, en met warmgedraaide motor en minuut wachten). Is het verstandig deze nu bij te vullen? Ik hoop dat ik hiermee de dealer haal...
 
Er zit inderdaad veels te weinig olie in je blok !!!!!!!!!

Rustig beetje bij beetje bijvullen (niet ineens een hele liter)
Dan naast je motor knielen en tijdens het bekijken van je peilglaasje je motor rechtop trekken, net zolang bijvullen en controleren tot het peil bij totale rechtopstand van je motor tot halverwege het glaasje is.

Om te controleren waar de olie vandaan lekt, moet je eerst alles heel goed schoonmaken (met ontvetter ofzo)
Misschien is het wel nodig om ff een kuipdeel te demonteren (heb je wat beter zicht meestal)

Met een schone (witte) doek of keuken papier kan je snel genoeg zien waar de olie vandaan komt.

Als ie erg veel olie verliest kan het trouwens best wel link zijn om ermee te gaan rijden.
De olie kan namelijk op je achterwiel terecht komen, waardoor je kan vallen.

succes
 
Is dat zo voor een keering? Volgens mij kan je die ook vervangen zonder het blok te splitsen? Het lager is andere koek.

Maar weet je zeker dat het bij je tandwiel vandaan komt? dacht ook dat hij daar lekte blijkt gewoon vettigheid van me kettingvet te zijn. Komt het niet uit het carteroverdruk slangetje die aan je luchtbox zit? Dat daar een scheurtje inzit? ofzo :S

Ik zou net als hierboven werd gezegt effe die kappen losmaken alles goed schoonmaken. Olie bijvullen en kijken waar hij echt lekt.

P.S. ik zie dus net dat je ook veel op je veer heb gekregen, dit had ik ook. Wat de oorzaak was weet ik niet, weet wel zeker dat het bij het de luchtbox vandaan kwam. Misschien te veel olie bijgevuld? :S
 
Update: Hij staat nu al een tijdje bij de dealer... erg druk daar enzo... en waarschijnlijk is het inderdaad carteroverdruk... Luchtfilter zat olie in. Nu gaan ze kijken wat er verder aan te doen zou kunnen zijn '( Ik hoop dat ze 't oplossen kunnen, dan kan ik weer met een gerust hart slapen.

Nogmaals bedankt iedereen! :}
 
lekkage nog niet opgelost...

dat probleem heb ik ook, carteroverdruk.
Bij mij was dat al direct toen ik em kocht, maar bij jou dus opeens na een reparatie waarbij van olie verversen/bijvullen geen sprake is geweest?
Raar.

Bij mij is het waarschijnelijk een blok die aant overlijden is, zuigerveren die blijven hangen etc, tis iets met de zuigers in ieder geval. Als et niet gewoon beetje vastgekoekt is maar gebroken is of beschadigd dan kost het erg veel geld.
 
Er is nog niets bekend... Maar ik hoop niet dat bij mij ook het blok aan het overlijden is '( Ik heb gelukkig nog wel blokgarantie, maar dan moet ik even naar m'n dealer.

Hoeveel km heb jij op je blok zitten? Ik iets van 36k, maar dat moet zo'n blok toch makkelijk aankunnen, mits niet misbruikt :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan