Gixxer veerafstelling/stuurdemper

sub4sec

MF veteraan
22 jan 2004
3.547
0
Ik heb een vraag over de afstelling van mijn demping/vering en over m`n stuurdemper op m`n gsx-r 600, k1 model.

Allereerst de stuurdemper: Vandaag heb ik even een stukje gereden op een `97 600cc gsx-r, wat mij meteen opviel was dat de motor lekker veel feedback gaf. Ik ging dan eigenlijk ook eerder sneller dan op m`n eigen motor. Deze gixxer had geen stuurdemper en z`n veering op standaard 4 ringen en een kwartslag of was het 1/8?) gedraaid richting hard staan.

Mijn eigen motor geeft, heb hetzelfde stukje nog eens gedaan op m`n eigen gixxer, veel minder feedback vanaf het voorwiel. Mijn veering staat op standaard 4 ringen en op de standaard in/uitgaande demping.

vraag 1: ligt het aan de afstelling of aan de stuurdemper (standaard demper op k1)?

vraag 2: De ingaande demping zit onder aan je veerpoot (?), als ik die een kwart harder zet zal ik dan meer feedback krijgen? (heb boekje zegt voor een hardere afstelling het volgende: veering op 6 ringen, en in/uitgaand op een kwart naar rechts. Dit begrijp ik niet want op 6 staat de veer onder minder spanning en voelt ie soepeler aan. Klopt dit wel? of moet je veer soepeler als je de demping straffer afstelt??)

Als er mensen zijn die hier iets van weten, ik hoor het graag! of als er mensen zijn met een k1 gixxer, vertel eens over je ervaringen met de stuurdemper en jouw afsatelling.

alvast bedankt,

s4s

Ik heb een vraag over de afstelling van mijn demping/vering en over m`n stuurdemper op m`n gsx-r 600, k1 model.

Allereerst de stuurdemper: Vandaag heb ik even een stukje gereden op een `97 600cc gsx-r, wat mij meteen opviel was dat de motor lekker veel feedback gaf. Ik ging dan eigenlijk ook eerder sneller dan op m`n eigen motor. Deze gixxer had geen stuurdemper en z`n veering op standaard 4 ringen en een kwartslag of was het 1/8?) gedraaid richting hard staan.

Mijn eigen motor geeft, heb hetzelfde stukje nog eens gedaan op m`n eigen gixxer, veel minder feedback vanaf het voorwiel. Mijn veering staat op standaard 4 ringen en op de standaard in/uitgaande demping.

vraag 1: ligt het aan de afstelling of aan de stuurdemper (standaard demper op k1)?

vraag 2: De ingaande demping zit onder aan je veerpoot (?), als ik die een kwart harder zet zal ik dan meer feedback krijgen? (heb boekje zegt voor een hardere afstelling het volgende: veering op 6 ringen, en in/uitgaand op een kwart naar rechts. Dit begrijp ik niet want op 6 staat de veer onder minder spanning en voelt ie soepeler aan. Klopt dit wel? of moet je veer soepeler als je de demping straffer afstelt??)

Als er mensen zijn die hier iets van weten, ik hoor het graag! of als er mensen zijn met een k1 gixxer, vertel eens over je ervaringen met de stuurdemper en jouw afsatelling.

alvast bedankt,

s4s
Meer feedback, minder feedback, dat heeft weinig met veerinstellingen te maken denk ik, je wegligging en stuurgedrag heeft er wel mee te maken..

Die zichtbare ringen van de veervoorspanning, die doen eigenlijk niet veel he, dat is eigenlijk je rijhoogte en die moet je op je gewicht aanpassen. Je maakt je veer daar niet harder mee, alleen de statische inzakking kan je ermee instellen. Rij je met duopassagier moet je hem bijvoorbeeld verder opschroeven zodat je niet al statisch de halve veerweg opgebruikt.
Kijk eens op www.wp.nl bijvoorbeeld voor een goeie "handleiding" voor het basis-instellen van je vering.

Dat de SRAD fijner stuurde is opmerkelijk want die is in principe zeker wel minder als het K1 model, maar watvoor banden zaten erop bijvoorbeeld, welke spanning erin, hoe ver versleten, dat zijn zaken die veel doen...

Stuurdemper, ik denk niet dat die echt van invloed is, je voelt hem wel maar dat je kan zeggen dat hij op straat hinderlijk is, zeker bij >15 graden, nou nee.. maar je kan hem er eens afhalen he.

Suc6.

Hee bedankt, ik rij met corsa hij met michelin sport. Dat je veer niet harder wordt dat begrijp ik, dat bedoel ik ook niet. Blij dat het volgens jou niet aan de demping kan liggen, ik zal eens kijken naar de bandenspanning.

Meer reacties welkom :)

s4s

Hee bedankt, ik rij met corsa hij met michelin sport. Dat je veer niet harder wordt dat begrijp ik, dat bedoel ik ook niet. Blij dat het volgens jou niet aan de demping kan liggen, ik zal eens kijken naar de bandenspanning.

s4s

Wil je wisselen?
8-)

s4s
het KAN wel aan de vering liggen maar als de vering ongeveer origineel staat bij beide motoren lijkt het me niet aannemelijk..

Eeuh wisselen? NEE :)

Tsja vandaag weer ff een stukje gereden en m`n bandenspanning aangepast, die stond al bijna goed, maar toch reed het vandaag eigenlijk wel goed. Hij voelt gewoon even anders aan maar je kunt er op z`n minst net zoveel mee.

Over die veerspannning. Hoe zit het precies> met minder ringen staat je veer dan niet onder meer spanning waardoor deze stugger aan zou moeten voelen?

Voorlopig staat het allemaal prima zo, maar advies over een set-up voor m`n gixxer is welkom, je gewicht is ook belangrijk begrijp ik> ik weeg zo`n 85-90kg.

s4s

Over die veerspannning. Hoe zit het precies> met minder ringen staat je veer dan niet onder meer spanning waardoor deze stugger aan zou moeten voelen?
NEE.

Duidelijk niet. De veer heeft een bepaalde kracht, en als je de ruimte die hij heeft kleiner maakt, druk hij hem verder uit. Dus je negatieve veerweg (uitgaande slag) wordt kleiner.
De enige manier om de vering HARDER te maken is door een andere veer te plaatsen.

De demping kan je natuurlijk wel regelen en als je hem verder dicht zet wordt hij ook harder.

Dat de één beter rijd dan de ander heeft niks te maken met die of die fiets is beter.
Verbaas me vaak nog steeds hoe weinig mensen aan hun veerinstelling en geometrie doen.
In sommige gevallen is het alsof je op een andere fiets zit,als je hier een keer mee bezig bent geweest.
Ook heeft de bandenkeus in combinatie hiermee ook mee te maken.
Ga gewoon eens naar WP met je fiets,ik denk dat je dan al snel het gevoel zult hebben aslof je een andere fiets rijdt,die stukken lekkerder rijdt.
Je kan kleine dingen mischien zelf doen,maar blijf dan wel overleggen met mensen die weten waarover ze praten.
Ik vraag sommige dingen gewoon aan mijn dealer,die is voor mij genoeg behulpzaam,en ik leer er ook nog van.
De afstelling onder aan je veerpoot is voor je uitgaande demping,en de kleine warteltjes zijn voor de ingaande demping.

@haga-san Ah ik begrijp het nu. Maar waarom hebben ze het over veervoorspanning (als het om die ringen gaat). De spanning veranderd niet begrijp ik, eerder de rijhoogte etc?

Maar in m`n boekje staat ingaande demping onderin/ uitgaand bovenin :? das dus fout?!?

Maakt verder niets uit heb toch nog niets veranderd :)

s4s

//edit staat idd fout in m`n boekje.//

//edit 2: staat nu ergens dat bovenin idd uitgaand en onderin ingaand is, Haga-san? O-)

Laatst bewerkt:
Wacht ff,nu raak ik in de war.

Wat was het ezelsbruggetje ook alweer?

750=Vanessa=upsidedown
En aangezien jij 600 rijdt.(effe geen rekening mee gehouden)

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan