Gixxers @ Tovami/ Fredriks Dynojet

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
331
Tilburg
Zoals gepland vandaag naar Tovami/Fredriks in Goes geweest, 2 weken geleden een afspraak gemaakt, vandaag kwam ons het beste uit. Mijn maatje Eric (Telefonica GSX-R 600 bj2002) en ik (GSX-R 750 mod. 2002/bj '03), om dmv. een Yoshimura-tool waarmee het fuel mixture bijgeregeld kan worden de injectie af te stellen op de open demper.

Zeer vriendelijke "informele" ontvangst, bakkie koffie etc, daarna heeft Rinus ons meegenomen naar zijn "martelkamer" 8-) . Eric zijn 600 was als eerste aan de beurt. De eerste run liet hij doen met zijn Leo Vinci demper en oude (zeer vuile) standaard-luchtfilter. Rinus zijn eerste commentaar was dat hij wel overdreven rijk stond, het maximumvermogen daarbij was 102,7pk. (De grafiek heeft ie mee naar huis dus die heb ik niet kunnen scannen helaas. )
Daarna is een K&N luchtfilter gemonteerd en heeft Rinus de injectie bijgeregeld, waarbij hij iedere keer een runnetje doet en dan kan je zelf zien of het er beter of slechter op wordt, op het computerdisplay. Ook de lambdameter is een voor (bijna?) iedereen begrijpelijk iets, waarop je kan zien of de lucht/benzine verhouding een beetje klopt. Bij de 600 was die dus aanvankelijk vrijwel overal "blauw" oftewel veel te rijk. Na een tijdje bijstellen en doen begon het er aardig op te lijken. De final run leverde daarbij een maximumvermogen van 107,1 pk en 64Nm aan het achterwiel (in de 5e versnelling). Aan de krukas zal dit -gerekend met 12% verlies (waarde volgens Rinus), 120pk zijn. Not bad.. :9~
De winst: 4,4pk piekvermogen, en een mooie grafiek met een enkel dipje bij 5000 toeren :( , en een naar alle waarschijnlijkheid aanzienlijk zuinigere motor; time will tell maar het wordt in de gaten gehouden. Dat post ik nog wel als we daar meer gegevens van hebben.
Helaas is van deze motor geen run gedaan met de originele demper.

Daarna was het de beurt aan mijn Sevenfifty. Eerst een run in 100% standaard-vorm, dus origineel luchtfilter, demper, en slechts een kleine 2000km op de teller. In deze vorm perste hij er 122,5pk uit. Wat opviel is dat deze ook wel te rijk stond maar niet zoveel als de 600. Was al best aardig.
Daarna is een K&N filter gemonteerd en mijn open Remus Genesis demper. Hiermee is het vermogen opnieuw gemeten, waarbij hij er meteen al een lekkere 128,0 pk uit perste. Rinus heeft toen het Yoshimura tool eraan gehangen en na een tijdje aan de knoppen draaien kwamen we tot een zeer lekkere 131,6 pk en ca 84Nm aan het achterwiel wederom in de 5e versnelling, en dat laatste (koppel) is net zoveel als Suzuki opgeeft voor een standaard-motor aan de krukas! Aan de krukas is het maximum vermogen dus ca. 147,4pk, wederom met 12% verlies gerekend. De eerlijkheid gebiedt me erbij te zeggen dat Rinus de motor na deze run onderin nog een tandje rijker heeft gezet omdat het hem bij nader inzien toch wat te arm leek. Dit zou dus beter zijn voor lage toeren en middengebied maar zou op piek (misschien) een peekaatje kunnen kosten. Maar dit win je wel terug door de rijdbaarheid.

full


Een korte proefrit in Goes liet al wel verschil merken maar vooral in de 190km naar huis (beetje omweg..) konden we het spul nog wat beter aan de tand voelen. Die van mij is op alle fronten beter geworden, maar het is niet dat je die paar PK tov eerst met de Remus demper nou echt meteen voelt, het is wel merkbaar dat je motor vooral beter oppakt, iets happiger op het gas is, en het geluid vanuit de airbox met K&N filter is ook nog een tandje wilder.
De 600 was ook merkbaar beter, vooral bovenin toeren volgens Eric, alleen bij 5000 toeren zat een klein dipje wat er met het Yoshimura-tool niet uit te regelen was. In een klein gebiedje staat hij daar te arm. Dat had Rinus al gezien en opgemerkt, dit is ook echt merkbaar en slechter als origineel in dat gebied dus. Eric vindt het wel een beetje hinderlijk zei hij. Jammer dus, misschien even mee leren rijden. Maar onder en boven dat toerental is het fiks vooruit gegaan, helaas geen grafiek bij de hand om het te laten zien, misschien later nog. De mapping van deze methode is wat te grof om dit euvel weg te regelen, met een Powercommander is dit wel te verhelpen (kost wè, mar dan hedde ok wè; ca 510 euro incl. inregelen, maar niet gedaan dus).

Dus, wat ons betreft een zeer geslaagde dag. Over Tovami/Fredriks en Rinus van de Vaart niets dan lof, echt waar, zeer vriendelijk te woord gestaan, erg uitgebreid en helder met uitleg, openheid troef. Je kan overal bij meekijken, vragen, fotograferen (volgt...) wat je wil.
Het kost natuurlijk wel wat. Voor Suzuki's GSXR is deze mogelijkheid er dus om met dit Yoshimura tool je injectie af te stellen. Dit kost 160 euro en in ons geval kwam er nog 62 euro bij voor het K&N filter, maar dat verdient zichzelf dik terug door de levensduur daarvan.
Als je bereid bent dat geld er aan uit te geven, zal het zeker een goede ervaring worden denk ik. Het was voor ons een leuke, leerzame morgen. Dus :} :} voor Fredriks en Rinus! (En ook :} :} voor Remus met die fantastisch klinkende en presterende demper!!)

Rinus zal dit ongetwijfeld lezen, als je nog op- of aanmerkingen hebt, feel free.....

Foto's volgen nog als ze ontwikkeld zijn (ben nog ouderwets van de rolletjes :P )

Opmerking: de toerentallen en snelheden bij de grafiek lijken mij niet helemaal te kloppen, misschien dat Rinus dit kan beamen of tegenspreken. Volgens mij loopt mijn motor 14,000 toeren en bij 270km/u (op de fietscomputer) in de begrenzer en volgens de rol haalt ie dat niet.. Wel grappig was het tellerdisplay op 299 km/u te zien staan :) .

Greetz,
HagaSan.
 
Laatst bewerkt:
En de andere grafiek.. door mogelijke overshoot mag je het maximumvermogen in deze grafiek niet echt aanhouden, daar is de andere grafiek voor. Wat mij opviel is dat er niet veel overshoot was, ik heb dat wel eens (veel) erger gezien.

full
 
Mooie waarden Sander!

Weet je welk 'soort' rear wheel hp's ze hebben gemeten, lijkt me wel van groot belang!!! Als het maar geen STD of DIN pk's zijn want dan moet je er zomaar 5% aftrekken en komt 131,6 pk's uit op 125,3 pk. Een stuk slechter dus :( .

Prima dat je een voor/na meting hebt laten doen, kun je de verschillen goed zien!
 
Mooie waarden Sander!

Weet je welk 'soort' rear wheel hp's ze hebben gemeten, lijkt me wel van groot belang!!! Als het maar geen STD of DIN pk's zijn want dan moet je er zomaar 5% aftrekken en komt 131,6 pk's uit op 125,3 pk. Een stuk slechter dus :( .

Prima dat je een voor/na meting hebt laten doen, kun je de verschillen goed zien!
Ik neem aan dat dit SAE is maar wellicht dat Rinus dit kan verduidelijken? Anders bel ik er nog wel even voor. Maar aangezien RF in NL zo'n beetje "het" adres is lijkt het me sterk dat die met een andere waarde rekenen.....(??)
 
Indrukwekkend Haga... :} Productieve dag geweest :}

PS. Wilden jullie de Soes gelijk in gaan ruilen voor een Yamaha ;)
(gespot bij Klaazen)

Mzzl
 
Ik neem aan dat dit SAE is maar wellicht dat Rinus dit kan verduidelijken? Anders bel ik er nog wel even voor. Maar aangezien RF in NL zo'n beetje "het" adres is lijkt het me sterk dat die met een andere waarde rekenen.....(??)

Hmmm, 'het' adres lijkt me een beetje overdreven... Niettemin draaien ze daar al héél wat jaartjes mee dus aan vakkennis zal het niet liggen.

V.w.b. de pk's, omdat je voor/na metingen hebt laten doen zijn de absolute verschillen natuurlijk duidelijk reproduceerbaar.

Voor de zekerheid kun je het toch eens vragen, de term 'Wheel Power (Hp)' zegt bitter weinig, laat ze er in elk geval bij zetten welke norm is gehanteerd!

Vraag dus niet "zijn het DIN pk's?" want dan zegt men natuurlijk gelijk nee, gewoon vragen wat je je bij de term 'Wheel Power (Hp)' moet voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 28 maart 2003 20:15 schreef Blade10 het volgende:Vraag dus niet "zijn het DIN pk's?" want dan zegt men natuurlijk gelijk nee, gewoon vragen wat je je bij de term 'Wheel Power (Hp)' moet voorstellen.
Zal ik doen.. maar de term "wheel power" is dus achterwielpeekaa, alleen in welke norm gemeten. Zal ik navragen, mocht Rinus het niet al zelf een keer hier posten..

Maar inderdaad, het belangrijkste is het verschil voor/na en ik weet zelf wel hoe snel ie is!! 8-) .
 
Hagasan,ik ben in iedergeval blij dat jullie tevreden zijn,en wat betreft de 600 misschien toch een pc.
wat betreft je opmerking over het toerental dat klopt ,we krijgen nog een upgrade voor het toerental,ik heb nu het toerental uit de rolsnelheid laten berekenen(leuk extraatje in de software)alleen zit je bij hogere toerentallen met wielslip dus klopt bij 14000rpm het toerental niet helemaal maar omdat jullie motoren onder de zelfde voorwaarden zijn gemeten is het vergelijk in vermogen wel juist.
ik had het ook met een inductieklem kunnen doen maar bij hogere toeren mis je wel eens een puls na de upgrade is dat probleem ook opgelost.
de wheel hp wil zeggen achterwiel pk's en wij geven altijd GECORRIGEERDE SAEpk's op.
op de computer is dat wel te zien op de grafiek komt dat nog incl,temp.en baro.

voor sommige zijn we HET adres voor andere EEN we doen ons best!

ps.laat nog even weten hoe het verbruik is.
groeten Rinus.
 
Hagasan,ik ben in iedergeval blij dat jullie tevreden zijn,en wat betreft de 600 misschien toch een pc.
Yes.. zijn we. Over de 600, dat is aan Eric, ik geloof niet dat die PC hem het geld waard is maar we houden het in de gaten, hoe het rijdt.

wat betreft je opmerking over het toerental dat klopt ,we krijgen nog een upgrade voor het toerental,ik heb nu het toerental uit de rolsnelheid laten berekenen(leuk extraatje in de software)alleen zit je bij hogere toerentallen met wielslip dus klopt bij 14000rpm het toerental niet helemaal maar omdat jullie motoren onder de zelfde voorwaarden zijn gemeten is het vergelijk in vermogen wel juist.
ik had het ook met een inductieklem kunnen doen maar bij hogere toeren mis je wel eens een puls na de upgrade is dat probleem ook opgelost.
Toch goed gezien dan, bedankt voor de verklaring. Is duidelijk! :) .

de wheel hp wil zeggen achterwiel pk's en wij geven altijd GECORRIGEERDE SAEpk's op.
op de computer is dat wel te zien op de grafiek komt dat nog incl,temp.en baro.
Zie je nou wel René ;) ;) (Blade10)

ps.laat nog even weten hoe het verbruik is.
Zal ik doen, hier of per email.. bedankt voor jouw aandeel, nogmaals :} .
 
Kan alleen maar beamen dat je motor laten tunen bij Fredriks een leuk dagje uit is.
Ze zijn daar zeer gastvrij, nemen de tijd voor je en geven een service die je nog maar weinig vindt.
Mijn R1 is er vorig jaar anders flink van opgeknapt.
Leuk om te zien dat Rinus ook werkelijk ff reageerd, toont de betrokkenheid naar de klant toe.

Ziehier het resultaat, van mij R1 van 1999.

full


Bijlage: Yamaha-R1c.jpg
 
Op vrijdag 28 maart 2003 21:42 schreef Haga-San het volgende:Yes.. zijn we. Over de 600, dat is aan Eric, ik geloof niet dat die PC hem het geld waard is maar we houden het in de gaten, hoe het rijdt.Toch goed gezien dan, bedankt voor de verklaring. Is duidelijk! :) .Zie je nou wel René ;) ;) (Blade10)Zal ik doen, hier of per email.. bedankt voor jouw aandeel, nogmaals :} .

Nou Sander, dan heb je nu een potente motor! 131,6 SAE gecorrigeerde pk's (in Goes dus Wheel Power (Hp), nu is het allemaal duidelijk) is niet niks voor een 750!

See ya at the Ring, kun je de pk'tjes laten rollen :) .
 
Rinus,

Wat kun je doen met een RSV Mille van 2001? Ik wil van de zomer eens een dagje naar Goes komen.
Emailen mag ook: staat in mijn profiel.
 
Rinus,
Wat kun je doen met een RSV Mille van 2001? Ik wil van de zomer eens een dagje naar Goes komen.
Emailen mag ook: staat in mijn profiel.
Toevallig hebben we het hier nog even over gehad, voor een Mille geldt een ander recept, deze is dus NIET dmv een yoshi tool bij te regelen, wel met Ultimap of PowerCommander, en jij zou dan voor het echte nut wel nog een open demper moeten kopen. Dan kan je hem laten mappen maar echt topvermogen win je maar een paar pk waarschijnlijk, het middengebied zou je wel schrikbarend sterk kunnen maken... (dan kan je die Ferrari in zijn 6 misschien WEL voorblijven).
Rinus, correct me if I'm wrong..

[me]Hornikx sprint tegen Ferrari 360 Modena in zijn 6 en vindt het dan gek dat die bij kan houden... ;) :P [/me]
 
He Sander!

Ziet er goed uit joh! En inderdad Ruud Fredriks is een top adres en Rinus heeft ook mijn motor onderhanden genomen. Het mooie is inderdaad dat hij alles enthousiast uitlegt en je echt wat leert daar.

Mijn gixxer mag volgende week zaterdag weer denk ik, en die van Voske ook geloof ik.. Eens kijken wat het allemaal oplevert met de nieuwste verbouwing van mijn 600tje *D

We spreken elkaar nog wel op de Baars, ik ga er trouwens zo ff heen. :]
 
Op vrijdag 28 maart 2003 22:16 schreef Haga-San het volgende:[me]Hornikx sprint tegen Ferrari 360 Modena in zijn 6 en vindt het dan gek dat die bij kan houden... ;) :P [/me]
Die dingen zijn sneeeeeeeeel! :}

Maarreh, leuk verhaal Haga, en zoals ik al eerder zei: wil ik ook! Ik ben natuurlijk vooral benieuwd hoe het die maat van je met z'n 600 bevalt en of er echt verschil in verbruik merkbaar is.
 
dag mensen
ik lees deze topic met veel interesse
jullie zeggen dat dit een leuk dagje uit is
maar ik ben van belgie, dus ik zie dat niet zitten om naar nederland te rijden, heb er ook niet de tijd voor
maar ook ik ben geinteresseerd indit gegeven; luchtfilter en zo vervangen, andere dempers, misschien powercommander......
en hem eens goed testen
weten jullie ergens in belgie waar er mensen zijn die dit ook doen
want ik ben van belgie, tegen de grens van frankrijk
en ik zou graag eens zien wat er al van peekaatjes kan gewonnen worden voor mn sp2tje, en geld is niet de grootste zorg
alvast dank
greetz
 
mooi mooi....

Ik heb net hans gemaild van dynojet oss.. Ik zal binnenkort dus ook met waardes kunnen komen
 
Terug
Bovenaan Onderaan