Zoals gepland vandaag naar Tovami/Fredriks in Goes geweest, 2 weken geleden een afspraak gemaakt, vandaag kwam ons het beste uit. Mijn maatje Eric (Telefonica GSX-R 600 bj2002) en ik (GSX-R 750 mod. 2002/bj '03), om dmv. een Yoshimura-tool waarmee het fuel mixture bijgeregeld kan worden de injectie af te stellen op de open demper.
Zeer vriendelijke "informele" ontvangst, bakkie koffie etc, daarna heeft Rinus ons meegenomen naar zijn "martelkamer" . Eric zijn 600 was als eerste aan de beurt. De eerste run liet hij doen met zijn Leo Vinci demper en oude (zeer vuile) standaard-luchtfilter. Rinus zijn eerste commentaar was dat hij wel overdreven rijk stond, het maximumvermogen daarbij was 102,7pk. (De grafiek heeft ie mee naar huis dus die heb ik niet kunnen scannen helaas. )
Daarna is een K&N luchtfilter gemonteerd en heeft Rinus de injectie bijgeregeld, waarbij hij iedere keer een runnetje doet en dan kan je zelf zien of het er beter of slechter op wordt, op het computerdisplay. Ook de lambdameter is een voor (bijna?) iedereen begrijpelijk iets, waarop je kan zien of de lucht/benzine verhouding een beetje klopt. Bij de 600 was die dus aanvankelijk vrijwel overal "blauw" oftewel veel te rijk. Na een tijdje bijstellen en doen begon het er aardig op te lijken. De final run leverde daarbij een maximumvermogen van 107,1 pk en 64Nm aan het achterwiel (in de 5e versnelling). Aan de krukas zal dit -gerekend met 12% verlies (waarde volgens Rinus), 120pk zijn. Not bad..
De winst: 4,4pk piekvermogen, en een mooie grafiek met een enkel dipje bij 5000 toeren , en een naar alle waarschijnlijkheid aanzienlijk zuinigere motor; time will tell maar het wordt in de gaten gehouden. Dat post ik nog wel als we daar meer gegevens van hebben.
Helaas is van deze motor geen run gedaan met de originele demper.
Daarna was het de beurt aan mijn Sevenfifty. Eerst een run in 100% standaard-vorm, dus origineel luchtfilter, demper, en slechts een kleine 2000km op de teller. In deze vorm perste hij er 122,5pk uit. Wat opviel is dat deze ook wel te rijk stond maar niet zoveel als de 600. Was al best aardig.
Daarna is een K&N filter gemonteerd en mijn open Remus Genesis demper. Hiermee is het vermogen opnieuw gemeten, waarbij hij er meteen al een lekkere 128,0 pk uit perste. Rinus heeft toen het Yoshimura tool eraan gehangen en na een tijdje aan de knoppen draaien kwamen we tot een zeer lekkere 131,6 pk en ca 84Nm aan het achterwiel wederom in de 5e versnelling, en dat laatste (koppel) is net zoveel als Suzuki opgeeft voor een standaard-motor aan de krukas! Aan de krukas is het maximum vermogen dus ca. 147,4pk, wederom met 12% verlies gerekend. De eerlijkheid gebiedt me erbij te zeggen dat Rinus de motor na deze run onderin nog een tandje rijker heeft gezet omdat het hem bij nader inzien toch wat te arm leek. Dit zou dus beter zijn voor lage toeren en middengebied maar zou op piek (misschien) een peekaatje kunnen kosten. Maar dit win je wel terug door de rijdbaarheid.
Een korte proefrit in Goes liet al wel verschil merken maar vooral in de 190km naar huis (beetje omweg..) konden we het spul nog wat beter aan de tand voelen. Die van mij is op alle fronten beter geworden, maar het is niet dat je die paar PK tov eerst met de Remus demper nou echt meteen voelt, het is wel merkbaar dat je motor vooral beter oppakt, iets happiger op het gas is, en het geluid vanuit de airbox met K&N filter is ook nog een tandje wilder.
De 600 was ook merkbaar beter, vooral bovenin toeren volgens Eric, alleen bij 5000 toeren zat een klein dipje wat er met het Yoshimura-tool niet uit te regelen was. In een klein gebiedje staat hij daar te arm. Dat had Rinus al gezien en opgemerkt, dit is ook echt merkbaar en slechter als origineel in dat gebied dus. Eric vindt het wel een beetje hinderlijk zei hij. Jammer dus, misschien even mee leren rijden. Maar onder en boven dat toerental is het fiks vooruit gegaan, helaas geen grafiek bij de hand om het te laten zien, misschien later nog. De mapping van deze methode is wat te grof om dit euvel weg te regelen, met een Powercommander is dit wel te verhelpen (kost wè, mar dan hedde ok wè; ca 510 euro incl. inregelen, maar niet gedaan dus).
Dus, wat ons betreft een zeer geslaagde dag. Over Tovami/Fredriks en Rinus van de Vaart niets dan lof, echt waar, zeer vriendelijk te woord gestaan, erg uitgebreid en helder met uitleg, openheid troef. Je kan overal bij meekijken, vragen, fotograferen (volgt...) wat je wil.
Het kost natuurlijk wel wat. Voor Suzuki's GSXR is deze mogelijkheid er dus om met dit Yoshimura tool je injectie af te stellen. Dit kost 160 euro en in ons geval kwam er nog 62 euro bij voor het K&N filter, maar dat verdient zichzelf dik terug door de levensduur daarvan.
Als je bereid bent dat geld er aan uit te geven, zal het zeker een goede ervaring worden denk ik. Het was voor ons een leuke, leerzame morgen. Dus voor Fredriks en Rinus! (En ook voor Remus met die fantastisch klinkende en presterende demper!!)
Rinus zal dit ongetwijfeld lezen, als je nog op- of aanmerkingen hebt, feel free.....
Foto's volgen nog als ze ontwikkeld zijn (ben nog ouderwets van de rolletjes )
Opmerking: de toerentallen en snelheden bij de grafiek lijken mij niet helemaal te kloppen, misschien dat Rinus dit kan beamen of tegenspreken. Volgens mij loopt mijn motor 14,000 toeren en bij 270km/u (op de fietscomputer) in de begrenzer en volgens de rol haalt ie dat niet.. Wel grappig was het tellerdisplay op 299 km/u te zien staan .
Greetz,
HagaSan.
Zeer vriendelijke "informele" ontvangst, bakkie koffie etc, daarna heeft Rinus ons meegenomen naar zijn "martelkamer" . Eric zijn 600 was als eerste aan de beurt. De eerste run liet hij doen met zijn Leo Vinci demper en oude (zeer vuile) standaard-luchtfilter. Rinus zijn eerste commentaar was dat hij wel overdreven rijk stond, het maximumvermogen daarbij was 102,7pk. (De grafiek heeft ie mee naar huis dus die heb ik niet kunnen scannen helaas. )
Daarna is een K&N luchtfilter gemonteerd en heeft Rinus de injectie bijgeregeld, waarbij hij iedere keer een runnetje doet en dan kan je zelf zien of het er beter of slechter op wordt, op het computerdisplay. Ook de lambdameter is een voor (bijna?) iedereen begrijpelijk iets, waarop je kan zien of de lucht/benzine verhouding een beetje klopt. Bij de 600 was die dus aanvankelijk vrijwel overal "blauw" oftewel veel te rijk. Na een tijdje bijstellen en doen begon het er aardig op te lijken. De final run leverde daarbij een maximumvermogen van 107,1 pk en 64Nm aan het achterwiel (in de 5e versnelling). Aan de krukas zal dit -gerekend met 12% verlies (waarde volgens Rinus), 120pk zijn. Not bad..
De winst: 4,4pk piekvermogen, en een mooie grafiek met een enkel dipje bij 5000 toeren , en een naar alle waarschijnlijkheid aanzienlijk zuinigere motor; time will tell maar het wordt in de gaten gehouden. Dat post ik nog wel als we daar meer gegevens van hebben.
Helaas is van deze motor geen run gedaan met de originele demper.
Daarna was het de beurt aan mijn Sevenfifty. Eerst een run in 100% standaard-vorm, dus origineel luchtfilter, demper, en slechts een kleine 2000km op de teller. In deze vorm perste hij er 122,5pk uit. Wat opviel is dat deze ook wel te rijk stond maar niet zoveel als de 600. Was al best aardig.
Daarna is een K&N filter gemonteerd en mijn open Remus Genesis demper. Hiermee is het vermogen opnieuw gemeten, waarbij hij er meteen al een lekkere 128,0 pk uit perste. Rinus heeft toen het Yoshimura tool eraan gehangen en na een tijdje aan de knoppen draaien kwamen we tot een zeer lekkere 131,6 pk en ca 84Nm aan het achterwiel wederom in de 5e versnelling, en dat laatste (koppel) is net zoveel als Suzuki opgeeft voor een standaard-motor aan de krukas! Aan de krukas is het maximum vermogen dus ca. 147,4pk, wederom met 12% verlies gerekend. De eerlijkheid gebiedt me erbij te zeggen dat Rinus de motor na deze run onderin nog een tandje rijker heeft gezet omdat het hem bij nader inzien toch wat te arm leek. Dit zou dus beter zijn voor lage toeren en middengebied maar zou op piek (misschien) een peekaatje kunnen kosten. Maar dit win je wel terug door de rijdbaarheid.
Een korte proefrit in Goes liet al wel verschil merken maar vooral in de 190km naar huis (beetje omweg..) konden we het spul nog wat beter aan de tand voelen. Die van mij is op alle fronten beter geworden, maar het is niet dat je die paar PK tov eerst met de Remus demper nou echt meteen voelt, het is wel merkbaar dat je motor vooral beter oppakt, iets happiger op het gas is, en het geluid vanuit de airbox met K&N filter is ook nog een tandje wilder.
De 600 was ook merkbaar beter, vooral bovenin toeren volgens Eric, alleen bij 5000 toeren zat een klein dipje wat er met het Yoshimura-tool niet uit te regelen was. In een klein gebiedje staat hij daar te arm. Dat had Rinus al gezien en opgemerkt, dit is ook echt merkbaar en slechter als origineel in dat gebied dus. Eric vindt het wel een beetje hinderlijk zei hij. Jammer dus, misschien even mee leren rijden. Maar onder en boven dat toerental is het fiks vooruit gegaan, helaas geen grafiek bij de hand om het te laten zien, misschien later nog. De mapping van deze methode is wat te grof om dit euvel weg te regelen, met een Powercommander is dit wel te verhelpen (kost wè, mar dan hedde ok wè; ca 510 euro incl. inregelen, maar niet gedaan dus).
Dus, wat ons betreft een zeer geslaagde dag. Over Tovami/Fredriks en Rinus van de Vaart niets dan lof, echt waar, zeer vriendelijk te woord gestaan, erg uitgebreid en helder met uitleg, openheid troef. Je kan overal bij meekijken, vragen, fotograferen (volgt...) wat je wil.
Het kost natuurlijk wel wat. Voor Suzuki's GSXR is deze mogelijkheid er dus om met dit Yoshimura tool je injectie af te stellen. Dit kost 160 euro en in ons geval kwam er nog 62 euro bij voor het K&N filter, maar dat verdient zichzelf dik terug door de levensduur daarvan.
Als je bereid bent dat geld er aan uit te geven, zal het zeker een goede ervaring worden denk ik. Het was voor ons een leuke, leerzame morgen. Dus voor Fredriks en Rinus! (En ook voor Remus met die fantastisch klinkende en presterende demper!!)
Rinus zal dit ongetwijfeld lezen, als je nog op- of aanmerkingen hebt, feel free.....
Foto's volgen nog als ze ontwikkeld zijn (ben nog ouderwets van de rolletjes )
Opmerking: de toerentallen en snelheden bij de grafiek lijken mij niet helemaal te kloppen, misschien dat Rinus dit kan beamen of tegenspreken. Volgens mij loopt mijn motor 14,000 toeren en bij 270km/u (op de fietscomputer) in de begrenzer en volgens de rol haalt ie dat niet.. Wel grappig was het tellerdisplay op 299 km/u te zien staan .
Greetz,
HagaSan.
Laatst bewerkt: